Zuid-Korea & Taiwan (2023)
Een groep van zes inwoners van het Verenigd Koninkrijk vertrok half oktober vanuit Londen naar Zuid-Korea voor een bezoek aan de Seoul International Aerospace and Defense Exhibition (ADEX) en vervolgens een week in Taiwan om al het moois te zien dat de plaatselijke luchtmacht te bieden heeft.
Op zaterdag 14 oktober verzamelde onze kleine groep Britse luchtvaartliefhebbers zich op de luchthaven Londen-Heathrow voor onze rechtstreekse vlucht naar Seoul, met dank aan het uitstekende Korean Air.
De vlucht was lang maar rustig en nadat we ons laatste teamlid hadden ontmoet, ook uit Groot-Brittannië, haalden we de huurauto op en waren al snel op weg naar ons hotel voor drie nachten.
Nadat we onze heerlijke lokale maaltijd hadden gegeten, gingen we naar bed voor een welverdiende nachtrust, want het was inmiddels ver in de zondagavond (15 Oktober).
Op maandag 16 oktober vertrokken we voor onze eerste dag op ADEX 2023 met als doel om rond 09.00 uur buiten de vliegbasis te zijn om onze andere 4Aviation-vrienden te ontmoeten. Door het ongelooflijk drukke en trage verkeer in Seoul moesten we echter nog eens 45 minuten aan ons doel toevoegen, maar we waren nog steeds op tijd om ons eerste vliegtuig van de tour vast te leggen, een opstijgende C-130 van de Koreaanse luchtmacht. Dit werd snel gevolgd door het plaatselijke demoteam, de Black Eagles, dat voor ons een mooie show verzorgde om vast te leggen. Vervolgens volgde een parade van tien helikopters en massaformaties van elk straalvliegtuigtype in de ROKAF. Wat een begin van de reis.
Vanuit onze prachtige positie buiten het hek begaven we ons dankzij de door 4Aviation aangevraagde perspassen het showterrein op, en vervolgens rond de enorm gevarieerde static display. Variërend van een P-3 van de Koreaanse marine tot een Phantom van de luchtmacht, een F-5, een F-35 en een lokale T-50 plus nog vele andere daartussenin, alles werd door onze camera’s vastgelegd in prachtige lichtomstandigheden.
De USAF leverde verschillende toestellen, waaronder een U-2, een versleten A-10, een nette F-22 die ook uitstekend kon vliegen en een C-17, het laatstgenoemde paar uit Hawaï.
Omdat er op deze oefendag maar heel weinig mensen in aanwezig waren, waren de gemaakte beelden werkelijk prachtig, zozeer zelfs dat we al van plan waren ons plan voor morgen aan te passen.
Eenmaal terug in het hotel met de tweede 4 Aviation-groep op sleeptouw, begonnen de Europese en Britse betrekkingen te ontdooien door bier en eten!
We begonnen de dag vroeg op dinsdag 17 oktober en bereikten in recordtijd onze favoriete plek buiten de showlocatie, met wat oordeelkundig schuiven en sneaken door de files in Seoul. Binnen enkele minuten hadden we twee C-130’s zien opstijgen en een verrassend laagvliegende FA-50, die te snel bleek voor degenen onder ons die nog steeds naar onze camera’s zochten.
Omdat we de routine van gisteren kenden, waren we klaar voor de openingsceremonie en maakten we veel mooie plaatjes van de deelnemende vliegtuigen. De formaties omvatten de FA-50, F-5, F-4, KF-21, E-7, F-16 inclusief USAF-exemplaren, T-50, A-330, F-35 en F-15. De helikopters waren opnieuw vertegenwoordigd door vijf KUH-1’s en vijf MUH-1’s.
De Black Eagles gaven een uitstekend optreden voor het VIP-publiek op de vliegbasis en toen de hele show voorbij was, besloten we naar de andere kant van de baan te gaan om in positie te zijn voor de middaglandingen in perfect licht.
De eerste approach werd gemaakt door een C-130 en vervolgens vlogen drie UH-60’s recht boven ons hoofd. Er volgde een periode van rust die tijd gaf voor wat libellen- en spinnenfotografie voordat de normale vliegoperaties werden hervat met een KT-1 landing.
De presidentiële Boeing 737, vier Casa CN235’s en een C-130 vertrokken allemaal onder heiige omstandigheden, maar er vonden geen arrivels plaats totdat een andere Casa laat op de dag binnenkwam. Gelukkig was het licht uitstekend. Om ons nog verder te verleiden vertrokken er nog drie Casas, maar tegen die tijd was het stil, dus we pakten onze spullen en vertrokken… met het geluid van de landing van de presidentiële 747 achter ons! We troostten onszelf met het feit dat we de verkeerde lenzen op hadden gehad om deze passend te maken, omdat het zo dichtbij was.
Ons oorspronkelijke plan voor woensdag 18 oktober werd aangepast, of ‘flexed’ om de laatste zinsnede te gebruiken, met instemming van de groep, aangezien we hadden gehoord dat F-4’s en F-5’s vanaf de luchtmachtbasis Suwon vlogen. Maar eerst reden we noordwaarts naar het Korea War Memorial Museum en haar fantastische verzameling vliegtuigen, waaronder een B-52, een S-2, een C-82 en -119, een P-51 en het tweede prototype van de KT-1. Een werkelijk uitstekend museum dat meer tijd verdiende dan we tot onze beschikking hadden.
Terug naar het zuiden vonden we het juiste plekje in de landing van de luchtmachtbasis Suwon en wachtten ons moment af, samen met enkele lokale spotters. Het mocht echter niet zo zijn, want met hun hulp werd al snel duidelijk dat er alleen maar werd gevlogen door de plaatselijke eenden op de rivier.
Met die kennis gingen we op zoek naar wrecks en relics, waarbij we op één locatie een F-86 vonden en een DC-3, een A330-cockpitsectie en vele andere toestellen op een nabijgelegen technische universiteit.
Omdat we ’s avonds doorvlogen naar Taiwan, begaven we ons op tijd naar het vliegveld, waar het inchecken heel soepel verliep. Ook onze korte vlucht en aankomst in Taiwan verliepen voorspoedig, waardoor we net voor middernacht naar bed gingen voor nog een welverdiende rust.
Nadat we op donderdag 19 oktober na het ontbijt onze VW-huurbus hadden opgehaald, reden we een uur zuidwaarts naar de luchtmachtbasis Hsinchu, de thuisbasis van de ROCAF Mirage 2000’s. Binnen enkele minuten na onze aankomst waren er drie koppeltjes gestart, kort daarna gevolgd door twee landende, met scherpe bewapening.
Een uur later keerden de zes Mirages in prachtig licht terug, hoewel het lokale verkeer een uitdaging bleek te zijn, omdat het onze camera’s soms op cruciale momenten in de weg zat. Omdat het nu lunchtijd was, gingen we onze resultaten vieren in de koffieshop in de stad en legden vervolgens een F-104 en F-5 vast die in kleine parken waren tentoongesteld voordat we weer naar onze plek buiten de basis terugkeerden.
Vier Mirages vertrokken binnen enkele minuten na onze aankomst en werden bij terugkomst gefotografeerd. In de tussentijd waren er nog meer vertrokken voor een missie. Deze keerden in de slechter wordend weer terug naar hun basis en toen ze allemaal waren geland, gingen we op weg naar ons geweldige hotel voor de avond, 90 minuten verderop in Taichung. Opnieuw een succesvolle dag.
Vrijdag 20 oktober begon met een erg uitgebreid ontbijtbuffet in ons hotel voordat we vertrokken naar onze locatie buiten de luchtmachtbasis Ching Chuan Kang (CCK).
Ons geluk hield opnieuw stand toen we vóór 10.00 uur elf F-CK-1 Ching Kuo’s (waarvan één met een target pod), één F-16 en drie airliners zagen landen, allemaal onder uitstekende lichtomstandigheden die de weersverwachting voor die dag tartten.
Na een korte pauze vertelde een zeer behulpzame lokale spotter ons in perfect Engels dat er een met gele primer gespoten F-16 op komst was; dit was het hoogtepunt van de ochtend omdat er verschillende passes werden uitgevoerd. Toen de plaatjes eenmaal waren vastgelegd, was het voor ons een goede gelegenheid om verder te gaan en een paar nabijgelegen poortwachters te bekijken.
Vervolgens reden we zuidwaarts naar de luchtmachtbasis Chiayi in de hoop enkele operationele F-16’s te zien. Verrassend genoeg werden de eerste passes gemaakt door een T-34 van de luchtmachtbasis Gangshan en een UH-60 van de rescue flight van Chiayi.
Ons geduld werd uiteindelijk beloond toen de middagwave twaalf F-16’s bracht. Binnen een uur begonnen ze terug te keren, allemaal om door onze camera’s te worden vastgelegd. Toen we later echter de aantallencheck deden, realiseerden we ons dat de eerste twee van een eerdere wave waren en dat we er feitelijk veertien hadden gezien; een indrukwekkend aantal dat vervolgens werd bekroond door een landende C-130.
Inmiddels werden de weersomstandigheden zoals voorspeld slechter, dus vertrokken we voor de avond naar ons nabijgelegen hotel.
Omdat we gisteren zoveel vliegtuigen hadden gezien, besloten we dat zaterdag 21 oktober een dag van wrecks & relics zou worden.
Nadat we een buslading lokale toeristen hadden afgeslagen om bij ons ontbijt in het hotel te komen, reden we naar een nabijgelegen F-5 en twee Hueys, kort daarna gevolgd door nog een F-5. Dit laatste frame was naast een verzameling jeeps geplaatst met boombox-luidsprekers erop, gelukkig nog niet luid. Een belangrijk hoogtepunt van deze reis was de loca die zeven mobiele telefoons op de voorkant van zijn scooter had gemonteerd!
Vervolgens kwam er een technische school, maar dit jaar slaagden we er niet in om toegelaten te worden, ondanks de hulp van een zeer behulpzame docent die uitstekend Engels sprak.
Na die tegenslag bezochten we een zelden geziene F-100, en F-104, daarna een gemakkelijk toegankelijke S-2, F-5 en UH-1. Na een korte stop voor een drankje gingen we weer verder, dit keer op zoek naar een nieuwe en onontdekte S-2 waarover we hadden gehoord. Onderweg reden we echter langs een onbekende F-86 in onberispelijke staat. Even heel snel in de remmen met de van en nog meer foto’s!
De S-2 bleek te staan waar we dachten en ook in perfecte staat. Er werden nog meer foto’s gemaakt voordat we vertrokken voor onze laatste vondst van de dag, nog een UH-1.
De lokale, door een familie gerunde hamburgertent dicht bij het hotel zorgde voor onze heerlijke maaltijd voor de avond.
Op zondag 22 oktober besloten we dat we het uitstekende Aviation Exhibition Education Hall in Gangshan zouden bezoeken. Dit museum herbergt een prachtige collectie Taiwanese luchtmacht-, army- en navyvliegtuigen, evenals verschillende toestellen van Chinese overlopers.
Nieuw in de belangrijkste tentoonstellingen waren een UH-60 en een tweezits F-CK-1 Ching Kuo. Andere oude favorieten waren onder meer een blauw gecamoufleerde HU-16, een Boeing 707, een T-28A, de unieke XA-3 en een RF-101 Voodoo, verschillende Starfighters en F-5’s plus misschien te veel om op te noemen, allemaal in geweldige staat.
Na een paar uur manische fotografie waren onze ijsjes zeer welkom.
Omdat we vandaag tijd over hadden, besloten we zuidwaarts te rijden naar Kaohsiung voor nog meer op wrecks & relics. We zijn erin geslaagd een paar F-5’s en een dual Starfighter te vinden, maar andere locaties bleken vanwege het weekend helaas onbereikbaar. Desondanks hadden we allemaal het gevoel dat we weer een spannende dag hadden gehad in dit prachtige land, vooral omdat we weer een ‘scooterspecial’ hadden gezien; twee grote papegaaien worden meegenomen voor een ritje op het stuur!
Maandag 23 oktober waren we vroeg op pad, zodat we in positie konden zijn buiten de luchtmachtbasis van Tainan. Het was schokkend om te zien dat de kleine stenen brug, onze gebruikelijke plek, vervangen was door een enorme betonnen constructie. Toch had het geen invloed op onze fotografie, hoewel veel van de bomen die dekking boden tegen de felle zon verdwenen waren. Dat is een vooruitgang, ook al leidde de brug alleen maar naar een modderig spoor!
Ons eerste vliegtuig van de dag was een Uni Air ATR-72, gevolgd door het geluid en de rokerige aanblik van meer dan zestien opstijgende Ching Kuo’s, waaronder een gekleurd exemplaar. Door alle opwinding zijn we de tel kwijtgeraakt.
De eerste twee die terugkeerden, landden op de andere baan dan waar wij stonden, dus we verplaatsten ons, maar werden voor de gek gehouden door een E-2 die achter ons tegen de zon landde. Nog meer Ching Kuo-landingen volgden met mooie regelmatige tussenpozen, waardoor we onze posities relatief gemakkelijk konden aanpassen.
Vervolgens kwam er een Beech 1900 voor een paar touch-and-go´s, waarna we besloten naar de andere kant van de baan te gaan om het beste licht te krijgen, zo bleek, ten onrechte omdat het toestel snel landde.
Twee van de nieuwste ROCAF-vliegtuigen, de T-5 Brave Eagle, maakten een touch & go voordat de ochtendwave eindigde, toen een paar live bewapende QRA-toestellen terugkeerde naar de basis.
Na de lunch beproefden we ons geluk halverwege de baan in de hoop op een aantal Ching Kuo-starts, maar dat zou pas over een paar uur gebeuren. Gelukkig hielden een passerende P-3 Orion, een T-34 en een F-16 ons bezig met verschillende passes. Plotseling om 15.00 uur barstte het geluid van straalmotoren weer los. We slaagden erin onze startopnames te maken voordat we de rest van de middag snel naar het approach van de landingsbaan gingen.
Met twintig of meer arrivals, allemaal in prachtig licht, was dit zeker weer een hoogtepunt van de reis tot nu toe. Met de afbeeldingen op zak maakten we voor het hotel nog een voortreffelijke avondmaaltijd.
We verlieten het hotel op dinsdag 24 oktober vroeg en gingen op weg naar de luchtmachtbasis Gangshan waar we werden verwelkomd door de landing van zes AT-3’s. Omdat we snel uit het busje stapten, konden we de meeste hiervan fotograferen.
Vervolgens volgde de gebruikelijke massale start van T-34’s die bij deze basis hoorden, die allemaal werden vereeuwigd terwijl ze circuitjes bij het veld vlogen. We spotten ook onze tweede ijsvogel bij de visvijvers, en deze keer slaagden we erin een aantal redelijke foto’s te maken.
Toen alle T-34’s waren geland, was het de beurt aan de jet-powered AT-3’s om te starten en het circuit te bashen. We zagen er schitterend uit in hun witte, rode en blauwe kleurenschema’s in de ochtendzon tegen de blauwe lucht en legden ze allemaal netjes vast terwijl.
Wetende dat het vliegen in Gangshan ’s middags beperkt is, gingen we naar de vliegbasis Pingtung North in de hoop P-3’s en E-2’s te zien. Het mocht echter niet zo zijn, dus na twee uur wachten reden we door naar ons volgende hotel, en een dak met uitzicht; waarvan morgen meer. De nieuwe tunnels die de kronkelige bergweg van vroeger doorkruisten, hebben zeker positief bijgedragen aan de reistijd.
Op woensdag 25 oktober werden we vroeg wakker en maakten een korte wandeling naar de bovenste etage van ons hotel om getuige te zijn van een prachtig schouwspel; De luchtmachtbasis Taitung strekte zich voor ons uit. Met veel F-5’s en T-5 Brave Eagles al op de ramp, waren we om 07.10 uur klaar voor de eerste start.
De klassieke F-5’s vertrokken als eerste in paren, gevolgd door meer dan een dozijn van de nieuwere Brave Eagles, vrijwel tweederde van de hele vloot. Het ontbijt arriveerde om 08.15 uur tijdens een perfect getimede pauze in het vliegen voordat we weer verder gingen, dit keer met plaatjes van landende toestellen.
Een tweede wave volgde, waaronder twee alert Ching Kuo’s en de felbegeerde F-5 met tijgerstrepen. Toen dit eenmaal was vertrokken, pakten we het busje in en gingen naar het einde van de landingsbaan voor wat alternatieve beelden. We werden weer niet teleurgesteld toen we de landende kisten in mooi licht vastlegden.
Toen het eenmaal duidelijk werd dat het ochtendvliegen was afgelopen, gingen we de heuvels in om een Starfighter buiten een klooster, een F-5 in een parkgebied en de Trislander op de plaatselijke luchthaven te zien.
We waren al snel terug op de basis voor de middagwave. We hoefden niet lang te wachten toen vier F-5’s voor ons opstegen, evenals de inmiddels gewoon geworden Brave Eagles. De korte vluchttijden zorgden ervoor dat ze snel werden gefotografeerd terwijl ze landden voordat we noordwaarts reden naar ons hotel in Hualien.
Zware regen betekende dat we allemaal in het hotel bleven, behalve één dappere en hongerige ziel van ons gezelschap. Goed gedaan man!
Ons eerste bezoek van donderdag 26 oktober was aan een nabijgelegen F-5 in een park. Dit werd gevolgd door nog eens twee F-5’s en een Starfighter bij een technische school voordat we op weg gingen naar onze favoriete plek aan het einde van de landingsbaan van de luchtmachtbasis Hualien, net op tijd om twee landende F-16’s te fotograferen.
Kort daarna volgde een Beech 1900 die verschillende circuitjes vloog, maar de drukkende hitte en vochtigheid maakten het behoorlijk moeilijk om te blijven zitten en te wachten op de volgende actie. Gelukkig hielden de F-16-landingen ons op de been. Een verrassing kwam later in de vorm van vier Mirage 2000’s met een zonovergoten landing en donkere wolken erachter, en daarna een T-5 Brave Eagle die ons vanuit Taitung was gevolgd.
Een UH-60 van het plaatselijk gestationeerde NASC-detachement voegde wat kleur toe aan onze dag toen hij boven ons hoofd vloog, kort voordat de lucht dramatisch donker werd. Omdat het weer steeds slechter leek te worden, reden we naar de parkeerplaats van de beruchte Hualien Carrefour-winkel.
Na snel boodschappen te hebben gedaan, keerden we terug naar ons busje en hoorden we het geluid van zeven F-16’s die klaar stonden in het last-chance gebied aan het einde van de baan. Er volgden een paar snelle fotootjes voordat we opnieuw naar het einde van de landingsbaan gingen om hun terugkeer af te wachten.
Toen dit eenmaal was gebeurd en we tevreden waren met onze beelden, verlieten we Hualien richting Taipei en stopten onderweg een F-104. Het avondverkeer in de stad was erg druk, wat betekende dat we meteen naar ons hotel gingen in plaats van nog meer luchtvaartgerelateerd plezier te hebben.
Vrijdag 27 oktober was onze laatste dag in Taiwan, dus we hebben onze kansen in Taipei optimaal benut door een bezoek te brengen aan het observatiedek op Songshan Airport (gesloten wegens reparatie), de MTA-trein langs het platform (vieze ramen en druk) en de parkeergarage met meerdere verdiepingen (geen zicht). Ach ja, 10/10 voor de moeite, 0/10 voor de foto’s!
Onze gebruikelijke positie boven de markt voor levensmiddelen was veel vruchtbaarder. Binnen enkele minuten na onze aankomst hadden we foto’s gemaakt van een luchtmacht C-130, Fokker 50 en Beech 1900, evenals een King Air van de Civil Aviation Authority.
Civiele vliegtuigen hielden ons ook bezig tussen de militaire bewegingen door, maar het enige vliegtuig dat we echt wilden, de luchtmacht VIP Boeing 737, deed er lang over om terug te keren na zijn vroege ochtendstart. Gelukkig passeerde het onze lenzen net voordat we van plan waren te vertrekken.
Onze volgende stop was bij de F-5’s en F-86 poortwachters nabij het hoofdkwartier van de luchtmacht voordat we ons vertrouwde busje terugbrachten naar het verhuurbedrijf. Het inchecken en de beveiliging op de luchthaven waren uiterst efficiënt en we waren al snel op weg naar Seoul voor één nacht.
Onze taxi’s arriveerden op tijd en brachten ons op tijd naar de luchthaven van Seoul om in te checken. Opnieuw verliep alles soepel en al snel genoten we van het ontbijt op de luchthaven. Onze lange vlucht terug naar Groot-Brittannië verliep rustig en landde precies op tijd in het koude, natte weer. Hoe zouden we hiermee omgaan na twee weken zon en hitte?
Nadat we afscheid hadden genomen, gingen we op weg naar huis, nagenietend van een uitstekende reis naar het Verre Oosten, waarbij we veel zeldzame en bijzondere vliegtuigen hadden vastgelegd.