Zuid-Korea & Japan 2017
In oktober 2017 reisden we twee weken door Zuid-Korea en Japan. Tijdens de tour bezochten we de ADEX show op Seongnam, de Aerospace Expo op Sacheon en Kunsan Air Base. Tussendoor bezochten we Japan voor een aantal velden in de ruime omgeving van Tokyo.
Op zondag 15 oktober kwamen acht van de elf deelnemers aan de groep, die naar Zuid-Korea en Japan zou reizen, bij elkaar op Schiphol voor hun Lufthansa vlucht naar München. In München voegde zich nog een deelnemer bij de groep en een A340-600 werd gebruikt om de afstand tussen München en Seoul-Incheon te overbruggen.
Na aankomst op Seoul-Incheon (maandag 16 oktober inmiddels) kwam er nog twee deelnemers bij de groep en nadat de huurauto’s geregeld waren reden we meteen naar Seongnam Air Base. Het doel was om te proberen of we de media dag van de the Seoul International Aerospace & Defense Exhibition (ADEX) zouden kunnen bezoeken. Het media-deel was deze dag tussen 10 en 12 maar toen we na 12 uur arriveerden werden we toch hartelijk welkom geheten. Omdat er maar weinig mensen aanwezig waren was het fotograferen van een groot deel van de toestellen op de static net iets makkelijker. We zagen ook nog een paar rehearsals voor de publieksdagen. Na de rehearsals besloten we naar buiten te gaan om de gestationeerde toestellen in de middag te kunnen fotograferen tijdens hun normale vliegactiviteiten. Aan het einde van de dag reden we naar ons hotel in Suwon en genoten we van de eerste Aziatische maaltijd van de tour.
Op dinsdag (17 oktober) begonnen we de dag relatief vroeg, om op tijd op Seongnam te zijn. De toegang geen weer net zo soepel als de dag ervoor en de zon werkte ook weer mee deze dag. Vandaag was de officiële opening van het evenement en dit ging, zoals gewoonlijk, gepaard met een fly past van verschillende types van de Republic of Korea Air Force. De fly past was een beetje beperkter dan voorgaande keren (zo waren er bijvoorbeeld geen propellertoestellen bij betrokken) maar de rook die de toestellen genereerden leek ‘net een iets betere kant op te stromen’ dan de vorige keer. We hebben gewacht tot de Black Eagles binnen waren voordat we weer naar buiten gingen om wat tijd in de approach door te brengen. Tevreden met het resultaat reden we terug naar Suwon aan het einde van de middag.
Voor woensdag 18 oktober hadden we gepland om maar tot het begin van de middag op ADEX te blijven dus besloten we op het terrein te blijven. Het weer was niet zo goed als de dagen ervoor, maar we wisten de Phantom jockey (een F-4E stond op de static) te overtuigen om toe te staan dat we de lintjes rond zijn kist even weghaalden zodat we een mooier plaatje konden maken. De Raptor display piloot beloofde ons veel vapour voordat hij begon aan zijn demo. Een paar andere demo toestellen gingen ook de lucht in en de locals waren weer behoorlijk actief (inclusief BAe125’s en een HS 748). Net na de middag reden we naar het War Memorial of Korea. Hier staan aardig wat interessante kisten tentoongesteld. Daarna volgde Boramae Park in Seoul met nog meer preserved toestellen. Toen was het tijd om naar het hotel in de buurt van Gimpo te rijden. Vanaf Gimpo zouden we op donderdag naar Japan (Haneda) vliegen voor het tweede deel van de reis. Het was inmiddels duidelijk dat de weersverwachting voor Japan behoorlijk slecht was… regen en wind… voor meerdere dagen. Deze verwachting deed één van de deelnemers besluiten om niet mee te gaan naar Japan, maar om in Zuid-Korea te blijven.
De take off van Gimpo stond gepland voor 07.45 uur op donderdag (19 oktober). De auto’s hadden we de avond ervoor al ingeleverd (in het hotel, niet op de luchthaven, met dank aan communicatieproblemen) dus we gebruikten taxi’s om naar de airport te komen. Een Boeing 787 bracht ons naar Haneda en tijdens de landing daar werd duidelijk dat de weersverwachting juist was (regen). We hadden ’s morgens al afscheid genomen van één deelnemers, op Haneda splitste een tweede deelnemer zich (gepland) af. Tegelijkertijd voegde een nieuwe deelnemer zich hier bij de groep. We reden naar Iruma en kochten onderweg onze trapjes. Het donkere weer hield aan. Op Iruma gebeurde niet veel. Een paar C-130’s kwamen op bezoek. We reden door naar het hotel voor de nacht en de sfeer was erg goed toen we ’s avonds van een heerlijke maaltijd genoten in een lokaal restaurant.
Vrijdag 20 oktober was het weer vroeg opstaan. We wilden ons op tijd melden bij de ingang naar de torens op Hyakuri. Toen we arriveerden waren de weersomstandigheden niet opperbest. Bewolkt, maar geen regen. Een blik op het platform maakte duidelijk dat alle voorbereiden voor de military review plaats hadden gevonden. De military review vindt elk jaar plaats en roteert van de luchtmacht, naar de landmacht en de marine. Eén keer in de drie jaar is de luchtmacht aan de beurt en dit gebeurt op Hyakuri. Er was niet veel activiteit gedurende de dag, maar we konden wel de types zien en fotograferen waarvoor we kwamen; de F-4EJ en de RF-4E. Gedurende de dag bereikte ons ook het bericht dat de rehearsal voor de military review, die op zondag (22 oktober) plaats zou vinden, gecanceld was.
Een super typhoon (‘Lan’ genaamd) was op weg naar Japan, met veel regen en wind. De weersverwachting deed ons besluiten om ons plan aan te passen. Oorspronkelijk zouden we zondag naar Hyakuri gaan, maandag naar Komatsu en dinsdag naar Gifu/Hamamatsu. We besloten Komatsu te skippen (het had geen zin honderden kilometers extra te rijden om aan de andere kant van het land in dezelfde regen te gaan staan). In plaats daarvan besloten we Tokyo als toerist te bezoeken (op zondag) en dan maandag richting Nagoya te rijden zodat we dinsdag konden beginnen op Gifu.
De zaterdag (21 oktober) werd volgens plan uitgevoerd; een bezoekje aan NAF Atsugi, Yokota AB en het Tokorazawa museum. Weer een regenachtige dag, maar de Australische P-3 Orion die van Atsugi vertrok was erg leuk!
De regenachtige zaterdag werd gevolgd door een nog nattere en winderige zondag (22 oktober). Ondanks dat hebben we plezier beleefd aan ons bezoek aan de hoofdstad van Japan. Shibuya crossing, de Sensoji tempel en het National Museum of Nature and Science (met een originele Mitsubishi Zero) hebben ons de hele dag bezig gehouden.
Na wederom een leuke avond waarbij weer de hele groep bijeen was voor het eten waren we op maandagmorgen 23 oktober weer klaar voor wat actie. Typhoon ‘Lan’ was wat sneller naar het noorden getrokken dan voorspeld en wij gingen naar het zuidwesten (richting Nagoya). Op weg daar naartoe zagen we voor het eerst de zon tijdens ons verblijf in Japan. We zagen ook Mount Fuji. Deze was volledig vrij van sneeuw, wat een vreemde aanblik was… Schijnbaar was dat als gevolg van de typhoon. We arriveerden op tijd bij Gifu om de landing van de laatste wave van de dag nog mee te maken. Zoals gebruikelijk bij Gifu was dit weer een leuke mix van vliegtuigtypes. Het zonlicht aan het einde van de dag droeg bij aan de sfeer in de groep. We brachten de nacht ook in Gifu door.
Op dinsdag 24 oktober gingen we ’s morgens terug naar Gifu. Een snelle blik op het platform toonde aan da er een hoop activiteit op stapel stond, inclusief Phantoms. We waren erg blij met drie F-4EJ’s die take off gingen, net als F-15’s, T-4’s en een T-7. Voeg hier nog een paar bezoekers bij en het geheel was zeer aangenaam te noemen. Tevreden met het resultaat reden we op tijd richting Komaki. Vanaf de civiele terminal konden we daar de C-130’s fotograferen (sommige daarvan vlogen) en werden we verrast door een testvlucht van een gloednieuwe SH-60K. We gingen toen verder naar Hamamatsu voor het museum en een behoorlijk aantal T-4’s. Al met al een leuke dag met veel activiteit. We gingen daarna door naar ons laatste hotel in Japan.
Woensdag 25 oktober was onze laatste dag in Japan. De groep had besloten tot een hernieuwde kans op Iruma, dus daar gingen we naartoe. Helaas was het weer inmiddels weer wat verslechterd en we hadden weer regen op Iruma. Dit maakte dit 4Aviation bezoek aan Japan het natste bezoek ooit. Ondanks dat was er veel activiteit te bespeuren (U-4’s, C-1’s, EC-1, YS-11, T-4’s) en genoten we toch van ons bezoekje aan het veld. Omdat we later op de dag terug zouden vliegen naar Gimpo konden we niet heel erg lang op Iruma blijven. Aan het begin van de middag reden we daarom weer richting Haneda. ANA bracht ons terug naar Gimpo in Zuid-Korea. We belandden daarna in het enorm drukke verkeer van Seoul, maar wisten ons hotel in Cheonan toch nog een op een redelijk normaal tijdstip te bereiken.
Op donderdag 26 oktober waren we welkom voor en bezoek aan Kunsan Air Base. We meldden ons om 08.30 uur ’s morgens bij de poort en werden al snel daarna begroet door onze begeleiders. De zon scheen perfect en de toegang ging snel en zonder moeilijke handelingen. Voordat we het in de gaten hadden stonden we naast de taxibaan en waren F-16’s aan het fotograferen (WP F-16’s, USAF F-16’s van de WI en CO Air National Guard en ROKAF exemplaren). Alle eenheden stuurden behoorlijk wat F-16’s de lucht in. In de uren op het veld konden we de F-16’s fotograferen van nabij de taxibaan, vanaf de toren en een paar in de shelterarea. Een geweldig bezoek! Part of the deal was dat we onze foto’s moesten laten controleren voordat we weer vertrokken. Dat deden we uiteraard, na de lunch leverde iedereen zijn memory-cards in. Om de tijd te doden bezochten we een aantal preserved kisten in de buurt (waaronder een F-4, F-86, etc.). We hebben daarna nog een hele tijd bij de poort moeten wachten voordat we onze memory cards terug kregen, maar het was allemaal de moeite waard. We bedankten onze begeleiders en zetten koers naar Busan. De nacht hebben we heel dicht bij de luchthaven doorgebracht.
Vrijdag (27 oktober) was onze laatste volle dag in Zuid-Korea en het plan was om de Gyeongnam Sacheon Aerospace Expo op Sacheon Air Base te bezoeken. Terwijl de zon volop scheen gingen we zo’n beetje als eerste bezoekers door de toegangscontroles. Het evenement, hoewel relatief klein, geeft een leuke static display met een aantal choppers, fighters en transportkisten. Heel leuk was een Iraqi Air Force T-50 op de static. Deze was aanwezig omdat het toestel bij KAI wordt gebouwd en dat is aan de andere kant van de baan. We genoten van de kleine vliegshow met lokale KT-1’s, de Black Eagles en wat activiteit met C-130’s. We wachtten tot het einde zodat de zon perfect stond om de heliktopers nog een keer te fotograferen. Een heel leuk einde van de tour!
Wat nog overbleef was de rit terug naar Seoul, met wederom een overnachting in Cheonan, en de vluchten terug naar Amsterdam (wederom via München) op zaterdag 28 oktober. De twee bezoeken aan Zuid-Korea tijdens de reis waren dermate leuk dat dit volop de tegenvallende weersomstandigheden in Japan compenseerde!