Zuid-Korea 2023
Alhoewel 4Aviation al vaker in Zuid-Korea was geweest voor de ADEX-shows, was dit de eerste keer dat een kleine groep fotografen alleen operationele bases ging bezoeken. Het hoofddoel van deze groep was het fotograferen van zoveel mogelijk F-4 en F-5 fighters. Alhoewel het vliegtuig spotten niet zo gebruikelijk is als in Europa, leek het deze keer vergelijkbaar met het spotten in bijvoorbeeld Taiwan. Een beetje low profile en kans op bezoek van de politie om je ID te controleren. Onze groep heeft geen politie gezien, andere enthousiasten, niet van 4Aviation, hebben wel contact gehad, maar verder zonder problemen.
Op zaterdag 28 oktober 2023 kwam een kleine groep samen op het vliegveld van Düsseldorf voor de lange reis naar Seoul, Zuid-Korea. Qatar Airlines bracht ons via Doha, naar Seoul, waar we op zondagmiddag aankwamen en de gebruikelijk douaneformaliteiten werden doorlopen en al snel waren we op weg naar het oosten van het land om daar op maandag het eerste vliegveld te bezoeken. Het verkeer rondom de metropool Seoul is intens, heel veel weggebruikers, alle hoofdwegen zijn tolwegen, de maximumsnelheid is laag (80-100km), frequentie van actieve flitspalen en drempels is hoog en daarom moet je redelijk tijd inplannen voor je reis.
In Gangneung genoten we onze eerste Zuid-Koreaanse maaltijd en gingen moe en vol verwachting naar bed.
Op deze maandag 30 oktober 2023 waren we, net als bijna de rest van de week, rond 08:00 bij het vliegveld in afwachting wat zou gebeuren. Gangneung heeft een oost-west baan, waarbij het oostelijk deel aan het strand grenst en niet toegankelijk is. Met een westenwind vliegen ze dan vanaf de zeekant landinwaarts en dat is niet ideaal voor de foto’s. In de take-off hebben we een paar redelijke foto’s kunnen maken, maar de beste mogelijkheden waren bij het uit taxiën en afchecken na de landing, het dilemma hierbij is dat fotograferen van infrastructuur niet echt gewaardeerd wordt door de autoriteiten.
Op alle dagen proberen we twee velden te bezoeken en gezien de tijd die het kost om te verplaatsen moet je na de eerste missie alweer vertrekken. Liever blijf je natuurlijk langer, maar omdat ze vaak met een flink aantal toestellen per missie vliegen (12-18), en je toch een beetje uit het zicht wil blijven is dat niet erg.
Na een mooie W&R locatie aan de kust, met een paar fraaie toestellen gingen we een stukje richting Seoul om bij Wonju AB een plekje in de landing te zoeken. Van een afstandje zagen we de FA-50’s al indraaien en al snel waren we op onze plek aangekomen waar we de FA-50’s en ook KA-1’s met een heel mooi herfst tafereel (verkleurde bomen) vast konden leggen. Er stegen nog verschillende toestellen op waarmee we de middag zoet waren. De eerste dag was een groot succes. Er volgende nog een rit van ongeveer 2 uur naar het hotel nabij Suwon.
Zoals geschreven waren de F-4 en F-5 een groot doel van deze trip, en voor de F-4 Phantom moest het op deze dinsdag 31 oktober 2023 gebeuren. Op Suwon AB staan de laatste Phantoms van Zuid-Korea, net als een eenheid met F-5E/F’s. Op onze plek in de landing had je geen zicht op het vliegveld en aan de hand van het gerommel moesten we gokken of we een F-4 of F-5 hoorden opstijgen. Verschillende F-5’s kwamen binnen en eindelijk zagen we in de verte ook een F-4E Phantom II het veld overvliegen en heel mooi binnenkomen. Helaas bleef het bij deze ene, maar beter een vogel in de hand dan ….. Na enige tijd leek het heel rustig op het vliegveld en besloten we het kleine stukje naar het zuiden te rijden naar Osan AB. Daar aangekomen kwamen we nog en bekende tegen en vrij snel daarna kwamen er twee Amerikaanse A-10C’s heel mooi binnen draaien. Een paar anderen ‘speelden’ boven ons met elkaar en er stegen enkele OS F-16’s op die in het bijna donker terugkwamen. Daarop vertrokken wij naar ons hotel voor de nacht.
Op woensdag 1 november stonden twee vliegvelden op het programma met bijna dezelfde naam, Cheongju AB en Chungu AB. Op de eerste begonnen we in de ochtend en hoorden veel gerommel op het veld, opstijgende F-35A’s, deze kwamen na 1,5 uur weer terug. We hadden een hele mooie plek in de landing bemachtigd waar we ze mooi binnen kwamen draaien, helaas liet het weer ons een beetje in de steek, het was heel erg grijs. Na de eerste missies gingen we rond de middag een stukje naar het noorden voor F-16’s. Het weer was niet erg veranderd en er waren twee banen in gebruik, maar toch konden we een flinke partij Vipers goed vastleggen. De volgende dag zouden we beginnen op Yecheon AB en wijzigden ons hotel, wat we initieel in Daegu gepland hadden.
Deze donderdag 2 november begon in een heel klein wereldje, hele dichte mist. Volgens de verschillende weerapps zou dit nog wel even duren, maar bij Daegu AB was het weer goed en daarom besloten we snel daar eerst naartoe te gaan, een rit van 1,5uur. Net na aankomst hoorden we verschillende F-15 motoren opstarten en een dik dozijn toestel vertrok en kwam 1,5 uur later weer terug. We konden hier blijven voor een tweede missie of toch weer terug naar Yecheon, waar het weer ondertussen beter was geworden. We opteerden voor het laatste en begonnen weer met een rit van 1,5uur, het voordeel van de flexibiliteit op een 4Aviation tour. In de buurt van de basis aangekomen zagen we de T-50 varianten alweer vliegen, hier hebben ze de FA-50 en TA-50 variant, de laatste heeft een schuine staarttip en de bij de eerste is deze recht. Er werd volop gevlogen en aan het einde van de middag gingen we richting Gwangju, ons startpunt voor de vrijdag.
Op vrijdag 3 november reden we eerst langs de basis die heel erg open is, maar nergens een mooie plek om lang te stoppen. Het was overal erg rustig met geen beweging zichtbaar voor ons, daarop reden we een stukje van het veld, in een heel mooi natuurterrein, om te wachten op de dingen die we hoopten die zouden gebeuren, maar dat bleek valse hoop. Op een airliner na, was er geen activiteit en besloten we tegen 10:00 uur om te vertrekken richting Sacheon. Sacheon is een trainingsbasis en thuisbasis van de grote Koreaanse vliegtuigbouwer KAI. In de verte zagen we al verschillende KT-1’s vliegen die we vanaf een mooie plek goed konden fotograferen. Toen de laatste van 15 stuks was geland, stonden er al 15 andere klaar voor de volgende missie, daarna nog eens 21 stuks en als laatste nog eens 15 stuks. In totaal zagen we deze vrijdagmiddag 66 missies door 49 verschillende toestellen gevlogen worden, die vanaf verschillende plekken hebben vastgelegd. Ondertussen hebben we het mooie museum bij de basis bezocht en een ritje dicht langs het KAI terrein gemaakt, waar we ook twee van de nieuwe KF-21 fighters zagen staan en eentje konden fotograferen. Om 16:00 was het stil en gingen we via een paar Wrecks & Relics op weg naar het hotel.
Voor deze zaterdag 4 november hadden we eigenlijk de vliegshow op Sacheon in gedachten, maar dat bleek alleen een demo van de Black Knights boven een brug ten zuiden van de stad te zijn. Daarom hebben we onze plannen gewijzigd en een ‘rondje’ door het zuiden van het land gemakt op zoek naar operationele bases, leuke collecties en wrecks & relics, waar de F-4 en F-5 wederom de favorieten van de groep waren. Globaal reden we via marine helikopterbasis Jinju, langs transportbasis Busan en Navy basis Pohang naar het hotel voor de nacht in Dejeon.
Zondag 5 november, de laatste volle dag in Zuid-Korea, begon met een tegenvaller. Sinds recent moet je je aanmelden om het luchtmacht museum te kunnen bezoeken, en dat hadden we niet gedaan en ondanks alle pogingen mochten we niet naar binnen, helaas. Het museum ligt op een militaire basis en om die reden kregen we geen toegang ter plekke. Daarom maar verschillende andere collecties en wrecks & relics bezocht, evenals de operationele basis Desidero AAF, nog een keertje Osan AB en Seoul AB, waar overal niet werd gevlogen, maar wel een flinke variatie aan militaire hardware hebben kunnen zien en noteren. We sloten de vliegtuigen af met het imposante museum in de stad, waar we onze nachtfotografie vaardigheden moesten laten zien.
Bij het vliegveld Incheon werd de auto ingeleverd en checkten we in voor onze vlucht die net na middernacht, ondertussen maandag 6 november, plaats zou vinden. Qatar Airways bracht ons met een Airbus A350 naar Doha en het laatste stukje met een B787 naar Düsseldorf.
We kunnen terugkijken op een geslaagde tour, waarbij we voorzichtiger zijn geweest dan normaal, maar met een mooie buit thuis zijn gekomen.