Zuid-Afrika 2024
Al twee keer eerder ging 4Aviation naar het wonderschone Zuid-Afrika voor de African Aerospace and Defence (AAD) en ook voor de editie van 2024 waren we van de partij. De vette jaren met Buccaneers, Canberra’s, Cheetah’s en Mirages zijn al lang voorbij, maar als je iets van de Zuid-Afrikaanse luchtmacht wilt zien, zul je toch echt die kant op moeten. We hadden weer een leuk groepje bij elkaar voor dit mooie avontuur.
Blijf geïnformeerd
De kans bestaat dat we voor een vergelijkbare reis terugkeren naar Zuid-Afrika. Wil je op de hoogte worden gehouden als we hierover meer informatie hebben, klik dan op het icoontje om ons een bericht te sturen.
Op maandag 16 september 2024 stonden we met vier man in de ochtend op Schiphol in de startblokken voor de lange zit naar het verre zuiden. Onze nationale trots bracht ons veilig jaar Johannesburg waar we zo’n tien uur later aankwamen. Douane en bagage ging redelijk vlot en een ‘mannetje’ stond klaar met ons busje voor de komende week. We waren weer snel gewend aan het links rijden en binnen twee uur naar landing waren we in ons vertrouwde guesthouse in Pretoria.
Bij het ontbijt op dinsdag 17 september 2024 ontmoeten we onze twee Amerikaanse deelnemers die al een week eerder in Zuid-Afrika waren gearriveerd en in het Krugerpark hadden genoten van een paar hele mooie dagen in de geweldige natuur. Rond 08:00 vertrokken we naar Waterkloof AFB waar de AAD zou worden gehouden. Het evenement was op deze dag nog niet begonnen, maar desondanks kregen we onze toegangskaarten en konden vrij op het vliegveld onze gang gaan.
De AAD was nog volop in aanbouw en er kwamen verschillende toestellen binnen. De meeste van ons zouden bij een kleine Enstrom helikopter niet echt enthousiast worden, maar als deze grijs is en volledige Zambia Air Force-titels draagt, veranderd dat op slag! Die past heel goed in het ‘Oempf” thema op de 4Aviation Flightline pagina op Facebook! Twee weken ervoor was 4Aviation ook aanwezig op de show in Egypte en daar had een Chinees crewlid gedeeld dat ze ook hier aanwezig zouden zijn met een Y-20, dat hadden ze net tegen de verkeerde verteld. Elke dag rond het middaguur werd plaatsgemaakt voor een ‘Miniwar’, wat bij ons een Air Power Demo zou heten. Vandaag was een van de eerste repetities en daar moest nog wel iets aan gebeuren. Maar dat zou aan het einde van de week helemaal goedkomen. Rond het middaguur draait ook de zon over de baan en wordt het fotograferen een iets grotere uitdaging. In de loop van de middag was ook de laatste deelnemer aangekomen, hem begroeten we op het vliegveld. Rond 18:00 verlieten we het veld en gingen langs een supermarkt voor wat inkopen en daarna naar het guesthouse. Een uurtje of twee later zaten we op een gezellig terras aan een heerlijke maaltijd, vergezeld van een lekker drankje
Op woensdag 18 september 2024 gingen we weer lekker vroeg naar de basis, het evenement was nu officieel geopend, ze hadden de afgelopen nacht flink doorgewerkt om alles (bijna) af te krijgen. De miniwar hadden ze nu heel goed onder de knie en wat was dat geweldig om te zien, van heeel dichtbij. Dit is natuurlijk nooit 100% realistisch, maar moet een beeld geven van de capaciteiten van de Zuid-Afrikaanse strijdkrachten. Eerst stegen een aantal Hawks op, die normaal de westelijke taxibaan namen, maar nu de baan overstaken richting het publiek, een heel gaaf gezicht! Een A109 vloog in de buurt met Command & Control taken, twee Roojvalks kwamen op verkenning om het slagveld een beetje uit de dunnen, de Hawks hielpen hier ook bij. Ondertussen waren enkele tientallen soldaten in verschillende pantservoertuigen gearriveerd die beschermd werden door een aantal tanks op wielen. Een andere A109 lande voor onze neus en ging daarna weer verder. Dit vond allemaal plaats op een strook “groen” (het zand was meer rood) tussen de landingsbaan en het publiek. Het had al even niet geregend in dit deel van het land en allen handelingen gingen gepaard met een flinke rode stofwolk die met veel geweld haar weg vond richting de aangrenzende chalets met vlaggen en parasols, etc. Deze mensen waren er niet blij mee, maar voor ons was het geweldig om te zien. Na de A109 volgde twee Oryxen en een Bk117, terwijl de Rooivalken en Hawks maar rond bleven vliegen. De Oryxen kwamen nog een keer en daarna volgde een parade van alle deelnemende voortuigen en helikopters.
Deze middag kwamen er ook twee gave Warbird binnen, een Zuid-Afrikaanse Impala en Amerikaanse T-2B Buckeye. De Zambiaanse K-8 deed ook haar demo evenals een A109, Bk117 en Rooivalk.
Het is alweer donderdag 19 september 2024 als we via een andere weg naar de parkeerplaats gestuurd worden en daarbij langs de hangaars van de VIP-vloot gestuurd worden. Een paar minuten voor aankomst bij de basis hadden we al de Falcon 900 zien vertrekken (die we eerder in de week ook al hadden zien binnenkomen), en op het platform stond een Falcon 50 en in de hangaar daarachter stond de andere van de SAAF. Vrrder nog een PC-12 en een Beech die we niet konden identificeren. Op de static werd een Ce208 gewisseld en de Impala en T-2 deden een mooie demo. De klachten van de standhouders over de Miniwar hadden, in negatieve zin, geholpen en de demo was iets verder weg en de helikopters landen op de baan, waardoor er bijna geen stofontwikkeling meer was. De omroeper was het hier duidelijk niet mee eens en liet dat goed horen. Er was nu ook een demo van de politie met twee H125’s, een PC-6 en vele auto’s op de baan. Grote afwezige, tot nu toe, waren de SAAB Gripen. Er waren al verschillende geruchten en er werden ook verschillende tijdstippen van aankomst genoemd, maar die klopten allemaal niet. Om 13:40 zette eenzitter 25 de voetjes aan de grond, taxiede naar de overkant, maar werd kort daarna richting de static gesleept. Daarna steeg de VIP B737 op en, net als gisteren, kwam een lokaal product, de Paramount Mwari laten zien waartoe het in staat is. Hij lijkt een klein beetje op een mini OV-10 Bronco met ook dezelfde eigenschappen. De Hawk in Zuid-Afrikaanse-vlag kleuren deed zijn demo en in heel mooi avondlicht kwamen een Stearman en twee Chipmunks de show afsluiten. Iets vroeger dan de dag ervoor gingen we richting ons Guesthouse.
De weersverwachting voor vrijdag 20 september 2024 was niet zo goed, evenals voor de dag erna. En omdat we ook graag het luchtmacht museum op Zwartkop wilden bezoeken, was dit daarvoor een mooie dag. Kort voor vertrek naar Zuid-Afrika stond op de website van het museum ineens dat ze gesloten waren. We hebben op verschillende manieren geprobeerd contact op te nemen, maar dat hadden ze geen behoefte aan, want er werd niet gereageerd. Dankzij onze vrienden op de sociale media werden we in contact gebracht met de vrienden van het museum en was het bezoek op deze vrijdag toch mogelijk, heel erg fijn. Het museum bestaat uit een aantal hangaars op de basis, een buiten display en ook een hangaar op het operationele gedeelte waarvandaan een aantal vliegwaardige museum toestellen opereren.
Terwijl we buiten liepen trok de bewolking langzaam weg en hadden we enige tijd blauwe lucht. Daarbij konden we de toestellen buiten mooi vastleggen, maar ook een deel van de helikopters van de miniwar, die vanaf hier opereerden, en de heli’s van de historical flight, een Al2, twee Al3 en een Puma. Een hele geslaagde dag.
Voor zaterdag 21 september 2024 was het weer nog minder, het was bovendien de koudste dag van het jaar met temperaturen krap boven het vriespunt. Daarom gingen een rondje Wreck & Relics doen. We begonnen bij een Puma en Lockheed Ventura, via het South African National Museum of Military in Johannisburg (met onder andere de enig overgebleven Me262 dual nightfighter, gevolgd door een Cheetah in een klimhal, een Shackleton op een tankstation, een aantal scholen met Mirages en een Impala, nog een school met twee Impala’s en een Harvard en afgesloten met een Mirage F1. Onderweg kwamen we nog bij een hele grote jassenwinkel, waar toch maar even inkopen gedaan werden. Daarna zat de dag er weer op.
Zondag 22 september 2024 was de laatste dag voor de show en voor de tour, want die avond zou de KLM ons weer naar huis brengen. Het vliegveld opende om 06:00 haar poorten en niet veel later reden wij ook op de parkeerplaats. Op de flightline zagen we nu ook drie tweezits Gripen die op de vrijdag binnen waren gekomen. Om 07:30 begon de vliegshow met een para droppende An-2 en een aantal ander toestellen uit de licht luchtvaart. De nooddiensten lieten hun materiaal op de baan zien en daarboven hoverde een witte Oryx. Van het Silver Falcons demoteam was niet veel meer over en twee PC-7’s kozen, net als eerder in de week, het luchtruim. Daarna volgde alle andere demo elementen die we ook al eerder hadden gezien, behalve de Y-20, want die hadden we nog niet zien vliegen, maar nu wel. Een special formatie was een Safair B737 met vier Hawks, die een strakke demo lieten zien. Twee Gripen deden nu ook mee in de Miniwar en simuleerden een gevecht met een Hawk. Aan het einde van de dag starten maar liefst zes Hawk en drie Gripen op en taxiede via onze favoriete taxibaan naar de kop van de baan. Nadat de Rooivalk zijn demo had gedaan, met uitwerpen van Flares, kwam de formatie van negen toestellen dwars over het veld met de ondergaande zon in haar rug. Een erg indrukwekkend gezicht en knap van de SAAF dat ze dit voor elkaar hebben gekregen.
Hiermee kwam er voor ons ook een einde aan de show en werden onze Amerikaanse vrienden bij een hotel bij het vliegveld gedropt en de overige deelnemers bij de terminal. Voor de paar dagen met minder weer hadden we een mooi alternatief programma en ondanks dat de SAAF krap bij kas zit hebben we de meeste actieve types goed vast kunnen leggen. De data voor 2026 zijn bekend en wij proberen er zeker weer bij te zijn.