Op vrijdag 2 en zaterdag 3 september vond de airshow AIRPOWER22 plaats. Zoals altijd was het op beide dagen heel druk met mensen die het grootste gratis tweejaarlijkse evenement in Oostenrijk bijwoonden. Waar de show vrijdag door 125.000 mensen werd bezocht, trok de zaterdag zelfs 150.000 mensen.
De verwachtingen voor deze show waren hooggespannen. Zoals altijd is AIRPOWER laat met het aankondigen van hun deelnemers. Hoogtepunten op de deelnemerslijst van dit jaar waren een Kroatische MiG-21 voor de vliegshow, een Servische luchtmacht Utva en Mi-17 voor static en vliegshow. Helaas moest de Servische luchtmacht op het laatste moment annuleren vanwege problemen met het vluchtplan. Een week voorafgaand aan de show kondigden de organisatoren van AIRPOWER22 (Oostenrijkse luchtmacht, de regio Steiermark en RedBull) zelfs de aanwezigheid aan van absolute hoogtepunten van de vliegshow in de vorm van een PLAAF (Chinese luchtmacht) Y-20, die zijn Europese airshow-debuut maakte. Reden voor hun aanwezigheid was het feit dat de Chinezen zichzelf zien als kandidaat vooor de C-130K vervanging. Voor dezelfde order was ook de Braziliaanse luchtmacht aanwezig met een KC-390. AIRPOWER22 was ook de laatste vliegshow voor de Oostenrijkse luchtmacht Alouette 3´s. Tegenwoordig zijn er nog maar 16 operationeel, waarvan er maar liefst tien aanwezig waren! De weersvoorspellingen voor beide dagen waren, twee dagen voor de show, niet zo best, beide dagen hebben we echter genoten van veel zon en zelfs de zonnebrandcrème was nodig.
Op vrijdag 2 september kwamen we door een klein parkeerprobleem in Graz 5 minuten te laat aan bij de afslag op de snelweg, met als gevolg 45 minuten vertraging voordat we op de gereserveerde parkeerplaats arriveerden. Toch stonden we om 7.30 uur op het showterrein. Op zaterdag (3 september) kwamen we echter 5 minuten eerder aan bij dezelfde afrit, wat resulteerde in een aanwezigheid van 6.30 uur op het showterrein.
Vijf van de deelnemers bleven bij elkaar op een mooie plek bij het midden van de baan, waar de andere drie vooraf een spotters-accreditatie hadden gekocht. Degenen met een spotters-accreditatie waren blij met onbeperkt eten, gratis drankjes (voornamelijk van sponsor en medeorganisator RedBull) en maar liefst 18 verschillende plekken om de airshow of flightlines te bekijken. De airshow begon op beide dagen om 9.00 uur met “Vibes in the sky”: een muziekcompositie met uitvoering van negen Alouette 3’s, één EF2000, drie PC-6´en een enkele Italian Army AW169 (waarmee het zijn airshowdebuut maakte). Laatstgenoemde vervangt de Alouette 3 bij de Oostenrijkse luchtmacht en eind 2022 wordt de eerste verwacht.
De vliegshow zelf was op beide dagen vergelijkbaar, met slechts kleine verschillen. Hoogtepunt van de airshow waren de aanwezigheid van een Servische Galeb G-2 die in formatie vloog met de Swedish Air Force Historic Flight Sk-35C Draken, een laatste groet van de Czech Air Force Mi-24 (met een Mi-17) en ook een Mi-24 van de Hongaarse luchtmacht. Zoals altijd toonde de Oostenrijkse luchtmacht op beide dagen een QRA-onderschepping s van een C-130K door twee EF2000’s. Beide dagen eindigden met een mini-Tiger-formatie (de 2e Staffel die de Eurofighter vliegt is een voorlopig lid van de beroemde NATO Tigers en wacht op volledig lidmaatschap). Deze Tiger-formatie omvatte een Duitse EF2000 en Tornado IDS, een Red Bull Alpha Jet, een Oostenrijkse EF2000 en een Hongaarse Gripen. Helaas werd de flypas van twee B-52H’s op vrijdag, opererend vanuit RAF Fairford, geannuleerd vanwege operationele verplichtingen. Op zaterdag slaagden ze er echter in om er één te sturen voor een enkele flypast. Hoogtepunt voor de meesten was echter de Kroatische MiG-21UM. Vanwege operationele verplichtingen waren ze niet in staat om vanuit Zeltweg te opereren. Daarop besloot de Kroatische luchtmacht om één van hun MiG-21UM’s te sturen voor een volledige show op beide dagen, vliegend vanuit hun thuisland. Voor de numbercrunchers was het fijn dat ze op zaterdag een ander toestel stuurden dan op vrijdag. Naast het gebruik van reservevliegtuigen van de MiG-21, besloot ook de Griekse luchtmacht om hun reserve ZEUS F-16 op zaterdag in te zetten, net als de Hongaarse luchtmacht met hun Gripen. Op de flightline waren ook een Turkse F-4E en F-16D en meer Zweedse luchtmacht JAS-39C en Belgische F-16 in tijgerkleuren. Die vier waren alleen van dichtbij te zien door degenen met een spotters-accreditatie.