Verenigd Koninkrijk 2024
Alhoewel we natuurlijk al vaker met een touringcar vanuit Nederland waren vertrokken om een evenement elders in Europa te bezoeken was deze reis een primeur aangezien we met een minibus en zelf achter het stuur naar een buitenland vertrokken, dat hadden we nog niet eerder gedaan.
Eerder in het jaar hadden we het plan opgevat om de, bijna altijd, interessant oefening Cobra Warrior op RAF Waddington en RAF Coningsby te bezoeken. We wisten echter al vrij vroeg dat de oefening geen doorgang zou vinden, maar desondanks is een bezoek aan het Verenigd Koninkrijk altijd de moeite waard.
De groep had een geweldige week, had veel geluk met het weer en zag een grote verscheidenheid aan vliegtuigen op de bezochte bases.
Blijf geïnformeerd
De kans bestaat dat we voor een vergelijkbare reis terugkeren naar het Verenigd Koninkrijk. Wil je op de hoogte worden gehouden als we hierover meer informatie hebben, klik dan op het icoontje om ons een bericht te sturen.
Op zaterdag 27 april 2024 begon de reis officieel in het centrum van Utrecht, waar een aantal deelnemers werden opgepikt, maar voor die tijd hadden twee deelnemers zich al in Arnhem gemeld voor de reis. De laatste deelnemer nam in Antwerpen plaats in het busje en zo werd het laatste stukje naar Calais gereden. De controles duurden iets langer dan een paar jaar geleden, maar we waren op tijd voor de ferry naar Dover. Normaal, tijdens onze reizen naar onder andere RAF Fairford, leggen we dit stukje in de holst van de nacht af, maar nu was er tijd om met daglicht ‘the white cliffs of Dover’ te bekijken. De minibus werd weer gestart en na een korte stop onderweg, was RAF Mildenhall de eerste vliegtuigstop van de tour en tijd voor de eerste foto’s. Daarna naar ons hotel nabij Mildenhall waar we een aantal dagen ons kamp zouden opslaan.
Zondag 28 april 2024 was ingepland voor het geweldige Imperial War Museum op Duxford. Natuurlijk kijk je voor je voor een tour vertrekt ook naar de weersverwachting en die zag er voor de komende week niet zo goed uit. Voor vandaag was dat niet zo erg, aangezien de meeste toestellen veilig en droog binnen staan, maar zou voor de rest van de dagen de pret redelijk kunnen bederven.
Na een simpel, maar heerlijk ontbijtje, zetten we eerst koers naar Mildenhall, want we zagen op ADS-B een paar Andrews KC-135’s koers zetten naar The Hall. Daarna was het de beurt aan Duxford, waar we even na de openingstijd arriveerden. Ondertussen hadden we vernomen dat er vroeg in de middag een USMC KC-130J naar RAF Mildenhall zou komen en we spraken een tijd af om eventueel te vertrekken als iedereen op Duxford klaar was. We hadden ruim tijd om de halve dozijn grote hangaars op ons gemak te bezoeken en de vele tientallen museum toestellen, maar ook vele tientallen warbirds te bekijken en op foto vast te leggen. De vrijwilligers waren ook niet te beroerd om je achter het koordje te laten om een betere foto te maken, hel erg mooi allemaal.
Op de afgesproken tijd was iedereen in de museumshop en wou iedereen op jacht naar een tanker Hercules. Wegwerkzaamheden gooiden bijna nog roet in het eten, maar we kwamen op tijd aan en positioneerden ons in de oostelijke landing voor een paar fraaie plaatjes. Het weer was niet zo best en we gingen naar het nabij gelegen hotel totdat ADS-B ons voor een lokale tanker alarmeerden. Via de WhatsApp-groep werd iedereen ingelicht en konden we deze mooi meepakken in, ondertussen, veel beter weer.
Maandag 29 april 2024 gingen we weer eerst naar Mildenhall in de hoop dat de RC-135 eruit zou gaan. We hadden goede hoop aangezien hij al geruime tijd zichtbaar was op ADS-B en de verlichting knipperde, maar helaas kwam hij niet in beweging. Daarom werd koers gezet naar de noordelijk landing van RAF Lakenheath waar we even moesten wachten totdat er acht F-15E’s uit gingen. Die kwamen relatief snel weer terug en stonden allemaal ook snel weer aan de kop van de baan voor een volgende missie. Dit herhaalde zich nog een keer voordat de eerste F-35’s zich aan de vele tientallen luchtvaartenthousiastelingen toonden. Anders dan in Nederland gaat alles er met naverbrander uit, wat altijd een gaaf gezicht, en gehoor, is. Ook zijn low approaches en touch en go’s geen ongewone zaak waardoor er bijna continu flinke activiteit te bespeuren is. De Lightning II’s vlogen verschillende missies en waren tijdens het uittaxiën en in de landing goed vast te leggen. In totaal zagen we die dag acht F-15E’s en achttien F-35A’s, aantallen waar we in Nederland een paar weken over zouden doen.
Nadat de laatste Eagle was geland zagen we dat er op Mildenhall nog activiteiten waren en gingen we daar natuurlijk nog op bezoek. Het was de hele dag heerlijk weer en dat bleef gelukkig aanhouden. Verschillende MC-130’s en KC-135’s zagen we vertrekken en komen voordat het stil werd en tijd om naar het hotel te gaan, op te frissen en de lokale pub te bezoeken voor een maaltijd en een pint.
Ook op deze dinsdag 30 april 2024, gingen we eerst naar RAF Mildenhall voor de RC-135 en vandaag hadden we geluk, de wind was anders tov gisteren, maar we konden toch nog een mooi plaatje trekken. We hadden afgesproken om deze ochtend ons geluk op RAF Marham te proeven, een vliegveld dat niet bekend staat om ontzettend veel activiteit. Er was niet veel wind en bij aankomst gingen we eerst onderzoeken welke baan in gebruik was. Op een afstand zagen we twee F-35B’s he luchtruim kiezen en voor ons een teken dat we een andere plek moesten zoeken, maar dat was snel voor elkaar.
Een kleine Grob kwam eerst laag over voordat beide F-35’s overhead kwamen, gevolgd door een normale approach en daarna nog een keer met de typische ‘alle kleppen uit’ verticale landing ergens midden op het veld. We waren eigenlijk al tevreden met deze vangst, maar de dag was nog lang niet voorbij. Op ADS-B zagen we een RAF Hawk T.2 onze kant opkomen en dat bleken er twee te zijn doen ze het circuit indoken. Daarna hoorden we het typische F-35 geluid en zagen we er twee backtracken over de baan voordat ze opstegen. Dat geluid was net verstomd toen we weer F-35 geluiden hoorden, dat geluid hield veel langer aan en drie stuks verschenen via de noordelijke taxibanen bij de oostelijke baankop. Op ADS-B verscheen weer een Hawk en ook dit bleken er twee voor een full-stop, een RAF Phenom had de smaak te pakken en ging een stuk of tien keer in de ronde over de baan. Daarna leken de eerste twee Lightnings terug te komen, alleen bleken dat twee Lakenheath exemplaren te zijn die even laag voorbij kwamen. Daarna kwamen de vijf RAF exemplaren terug en was het tijd voor het volgende item op de agenda, ondanks dat de dag al ver vrij gevorderd was.
Vlak voor ons vertrek naar het Verenigd Koninkrijk hadden we vernomen dat RAF Coningsby deze week zou gaan nachtvliegen. Daar waren we toen niet echt blij mee en leek ons schema redelijk in de war te gooien, maar achteraf hadden we het niet beter kunnen treffen!
Volgens de NOTAM was het veld vanaf 16:00uur lokale tijd geopend en iets daarna ware wij ook aanwezig, net als vele andere enthousiastelingen. In stralend weer liepen we langs het hek en konden al vele Typhoons fotograferen op het platform, ook de demotoestellen in het oude en nieuwe kleurenschema stonden buiten. Een voordeel van ons eigen busje is ook dat we vanuit Nederland een trapje mee konden nemen en daar die konden we hier goed gebruiken. Van 41 Squadron kwam er en tweezitter binnen, het licht stond toen nog net niet mooi op het toestel, maar na 17:00 kwam het Typhoon geluid van over het hele vliegveld en kozen verschillende toestellen het luchtruim. Het licht stond ondertussen perfect op de toestellen, en konden we ze vastleggen op de taxibaan en op de hoofdbaan tijdens opstijgen en landen. Gelukkig had bijna de helft van de toestellen ook weer squadronmarkings, een mooie verandering tov de saaie grijze camo zonder markeringen. Tegen 21:00 gingen er weer een paar kisten uit en hielden wij het voor gezien.
Door het onvoorspelbare weer in het Verenigd Koninkrijk en ook de onvoorspelbare bewegingen op militaire vliegvelden, hadden we ons reisschema vrij ruim opgezet. Maar door het mooie weer en volop vliegbewegingen op alle velden waar we tot nu toe waren geweest waren de hoofddoelen van alle deelnemers al bereikt, en het was pas dinsdag…..
Voor woensdag 1 mei 2024 hadden we RAF Waddington op het oog en daar reden we, na een heerlijk ontbijtje, al vroeg de parkeerplaats van de spottersplaats op en daar zagen we … helemaal niets en dat bleef ook zo. De alternatieven RAF Cranwell en Barkston Heath waren ook erg rustig volgens ADS-B en daarom bezochten we het fraaie Newark Air Museum. Daarna toch op Cranwell kijken waar een dozijn Grobjes zagen van verschillende pluimage en een enkele Phenom. Inmiddels was het weer tijd voor een bezoek aan Coningsby voor de tweede editie van het avondvliegen. Enkele kozen een paar andere posities als de dag ervoor en er werd weer volop gevlogen in prachtig weer. Om dezelfde tijd als gisteren hielden we het voor gezien, alleen moesten we nu nog een stukje rijden richting Mildenhall voor het hotel.
Op donderdag 2 mei 2024 probeerden we ons geluk voor de tweede keer op RAF Marham en daar hadden we heel veel tijd om met elkaar te kletsen, want er gebeurde helemaal niets. Over ons heen zagen en hoorden we continue straaljagergeluid en daarom togen we naar RAF Lakenheath waar we net na de middag aankwamen. Ze vlogen van de andere kant als maandag wat leuke andere plaatjes opleverde. Naast de veertien F-35A’s zagen we ook nog vier F-15’s hun rondes draaien. Net als op de maandag sloten we de dag af op RAF Mildenhall met verschillende lokale kisten, maar ook een RAF Globemaster en de RC-135 die we nu terug zagen komen. Net na achten zat de dag er weer op en konden we naar de kroeg.
Op vrijdag 3 mei 2024 was het weer nagenoeg de hele dag niet best, zwaar bewolkt en vaak regen. Desondanks kozen we er toch voor om eerst naar RAF Lakenheath te gaan, weer of geen weer, hier vliegen ze gewoon. Het voordeel van de bewolking is dat je in de ochtend op de spottersplek kunt gaan staan, waar je normaal tegenlicht hebt, maar nu geen last van hebt. Dit geeft een mooi contrast met de dikke naverbranders van de Strike Eagles, weer een paar andere foto’s. Een van de F-15’s had een probleem en maakte gebruik van de vanghaak om te landen gepaard gaande met alle mooie sterretjes. Toen het echt hard begon te regenen verplaatsten we naar het Royal Air Force Museum London te RAF Hendon. Dit museum is de laatste jaren helemaal opnieuw ingericht en vele toestellen veel beter te fotograferen. Na sluiting gingen we nog even langs een mooie modelbouwwinkel voordat we over de ring van London naar ons hotel in Maidstone gingen voor de laatste nacht van de tour.
We vertrokken op zaterdag 4 mei 2024 vroeg naar de haven van Calais, waar toch al een flinke rij stond voor de beide douanes. De inchecktijd voor onze ferry naderde, en verstreek snel, maar gelukkig konden we de gereserveerde ferry toch nog meepakken. De tocht over het kaneel verliep rustig en via Antwerpen, Utrecht en Arnhem keerde de deelnemers naar huis en kwam er een einde aan deze eerste tour van dit type voor 4Aviation. Het was een daverend succes met een gezellige groep waarbij we alles gezien en gefotografeerd hebben wat de deelnemers vooraf hadden aangegeven. Dit type tour, waar we lekker flexibel zijn, gaan we zeker vaker herhalen in de toekomst.