USA IV 2024
Jarenlang stond de A-10 op de lijstjes van buiten dienst te stellen toestellen. In 2024 vond echter toch weer een nieuwe editie van de beroemde Hawgsmoke-oefening plaats. Alle reden om de Verenigde Staten te bezoeken en de Warthogs nog steeds actief te zien!
Blijf geïnformeerd
De kans bestaat dat we voor een vergelijkbare reis terugkeren naar de USA – Hawgsmoke. Wil je op de hoogte worden gehouden als we hierover meer informatie hebben, klik dan op het icoontje om ons een bericht te sturen.
Op zondag 8 september 2024 verzamelden de deelnemers op Schiphol voor de vlucht naar Phoenix. Het hoofddoel van deze reis was het bezoeken van de activiteiten omtrent de twee-jaarlijkse oefening Hawgsmoke 2024. Deze editie werd georganiseerd door het 47th Fighter Squadron ‘Dogpatchers’ die gestationeerd zijn op Davis Monthan Air Force Base.
Na de helaas gebruikelijke vertragingen op de vlucht naar Phoenix werden de auto’s opgehaald en zijn we op weg gegaan naar ons eerste hotel in de buurt van Luke Air Force Base.
Luke op maandag. Op deze basis is buiten een groot aantal Lockheed-Martin F-35A toestellen ook nog een handjevol Lockheed-Martin F-16’s gestationeerd en we zouden deze dag, maandag 9 september 2024, in de landing gaan staan om de vliegende toestellen te kunnen fotograferen. Tijdens deze succesvolle dag vlogen er buiten een groot aantal F-35A’s en een bescheiden aantal F-16’s ook nog wat Mirage F1’s en F-16 toestellen van ATAC, een civiele aanbieder van adversary capaciteit. Vanuit Luke Air Force base was het nog een stukje rijden naar de Tucson omgeving waar we ons flexibel zouden kunnen bewegen tussen Tucson international waar een Fighter Wing F-16’s gebaseerd is, Davis Monthan Air Force Base waar een Fighter Wing en een Air Force Reserves Fighter Squadron Republic A-10 Thunderbolts zijn gestationeerd en natuurlijk ook de AMARG aircraft storage.
We zijn op dinsdag 10 september 2024 gestart met een bezoek aan Tucson International omdat we vernomen hadden dat de deelnemende toestellen voor de Hawgsmoke 2024 oefening op woensdag binnen zouden komen. Op Tucson international werd die dag goed gevlogen en hebben we een bescheiden aantal F-16’s kunnen fotograferen die op deze dag hun operationele missies vlogen. Omdat er onlangs wat wisselingen plaats hebben gevonden is er een aantal F-16’s die nog met hun ‘oude’ markings rondvliegen waardoor er een grote variëteit in aanbod was met tailcodes. Tevens vloog er ook één hagelnieuwe F-16 bestemd voor de Slowaakse Luchtmacht, die kon worden gefotografeerd. Na een succesvolle dag zijn we terug gegaan naar het hotel voor een goede maaltijd en nachtrust.
De volgende dag, woensdag 11 september 2024, zijn we vroeg in de ochtend ook gestart op Tucson International. We hadden vernomen dat er reeds vroeg een 8-tal F-16’s zou vertrekken voor een tijdelijk deployment en voor de gelegenheid waren er twee KC-135 tankers als air-air refueling ondersteuning voor de ferry vlucht. Tevens hadden we de informatie dat de deelnemende toestellen voor Hawgsmoke pas tussen 11:00 uur in de ochtend en 16:00 uur in de namiddag zouden arriveren. We hadden hierdoor de mogelijkheid om de acht vertrekkende toestellen en de gehele ochtendmissie vast te leggen alvorens te vertrekken naar Davis Monthan Air Force Base. Daar arriveerden we tegen 11:15 en er werd goed gevlogen door het 47th Fighter Squadron waarbij de ochtendmissie net terugkwam op het moment dat we arriveerden. Gedurende de dag zijn we in staat geweest om alle deelnemers van Hawgsmoke te fotograferen in de landing.
De donderdag, 12 september 2024, bleek dat de presidentskandidaat Donald Trump Tucson zou bezoeken. Vanwege veiligheidsredenen zou er niet gevlogen worden tussen 10:00 uur en 14:00 uur, totdat Trump weer vertrokken was. Om die reden de groep opgedeeld in drie groepen. De eerste groep zou vroeg in de ochtend vertrekken voor een vlucht boven AMARG, de tweede groep zou het Pima museum gaan bezoeken en de derde groep zou rondom het AMARG wat gaan fotograferen. Al vroeg bleek dat er op Davis Monthan Air Force Base toch minimale vliegactiviteiten plaatsvonden en kon de eerst afgeleverde EA-37B Compass Call II worden gefotografeerd. Tegen 14:00 uur verzamelden we weer bij de parkeerplaats van het Pima museum en zijn we naar de landing gereden om de startende en landende toestellen te fotograferen. Tevens zou er die dag een missing man formation worden gevlogen en zijn we naar een park gereden om de missing man formation te kunnen fotograferen. Daarna zijn we richting het hotel om de batterijen op te laden voor de volgende dag.
Op vrijdag 13 september 2024 zouden we de operationele range bezoeken waar live-firing activiteiten zouden plaatsvinden voor Hawgsmoke, waarbij we bij de verkeerstoren de deelnemende A-10C Thunderbolts konden fotograferen tijdens het schieten. We moesten ons al vroeg melden om vanuit Davis Monthan Air Force Base naar de Barry M. Goldwater range te rijden vlakbij Gila Bend.
We arriveerden op de range rond 11:00 en na een korte instructie dienden de eerste groepen Thunderbolts zich aan. Ieder deelnemend squadron vaardigt vier toestellen af die het parcours afleggen en de schietoefeningen uitvoeren. De resultaten worden daarbij gescored en bepalen de uiteindelijke winnaar. We mochten daarbij een aantal uur op de range blijven en in die tijd hebben we die groepen van vier toestellen kunnen fotograferen terwijl ze de schietoefeningen uitvoerden.
Na vertrek op de range zijn we doorgereden naar het laatste hotel in de buurt van Williams Gateway om te kijken of er op de vrijdagmiddag mogelijk transient verkeer geparkeerd zou zijn op het platform. Vanwege de de hitte was er echter niets aanwezig en werd er ook niets meer verwacht. Hierop besloten om naar het hotel te gaan.
De dag erop (zaterdag 14 september) zijn we richting het vliegveld gegaan om de reis naar Schiphol aan te vangen, waarbij er weer een succesvolle 4Aviation reis werd afgerond (op zondag 15 september).