USA III 2024
Op 17 juli 2024 stond op Schiphol weer een leuke groep klaar voor een mooi avontuur in de Verenigde Staten. Op het hoofdprogramma stond het gigantische EAA AirVenture op Oshkosh en als inleiding bezochten we twee volle dagen het grootse militaire luchtvaart museum van de wereld, het National Museum of the USAF bij de vliegbasis Wright Patterson AFB en ook nog de Thunder over Michigan Air Show op Willow Run Airport. Op deze pagina kun je het verslag van onze reis lezen en genieten van een selectie foto’s.
Blijf geïnformeerd
De kans bestaat dat we voor een vergelijkbare reis terugkeren naar de USA – EAA AirVenture. Wil je op de hoogte worden gehouden als we hierover meer informatie hebben, klik dan op het icoontje om ons een bericht te sturen.
In de ochtend van woensdag 17 juli 2024 vertrokken al vroeg vier personen vanaf Amsterdam-Schiphol voor een directe vlucht met Delta naar Detroit. Twee uurtjes daarna vervolgden nog eens acht deelnemers met dezelfde airline dezelfde route. Vanaf Frankfurt waren inmiddels nog twee deelnemers vertrokken voor hun vlucht naar Detroit. Bij aankomst in Detroit doorliepen we de gebruikelijke douane en bagage procedure, waarna de twee chauffeurs de twee busjes voor de week konden ophalen bij het verhuurbedrijf. Ondertussen waren de laatste twee ook gearriveerd en gezamenlijk zetten we koers naar het zuiden, waarbij we via een Cobra en Huey, een T-33 en een unieke F5D-1 Skylancer bij het Neil Armstrong Air and Space Museum bezochten. In het pittoreske Wapakoneta werd onze eerste avondmaaltijd genoten, waarna we rond 21:00 bij ons eerste hotel van de tour aankwamen. Dat lag ‘toevallig’ naast de basis Wright Patterson en als je de weg overstak had je in een klein park goed zicht op de aanwezige C-17’s van de aldaar gestationeerde eenheid.
Op donderdag 18 juli 2024 was het National Museum of the USAF het doel van de dag, dat om 09:00 haar poorten opende. Het museum lag maar op korte afstand van het hotel en we hoefden er niet heel vroeg uit om er op tijd te zijn. Het museum heeft een klein aantal grote vliegtuigen buiten staan en vier grote hallen die de hele historie van de Amerikaanse luchtstrijdkrachten beslaan, dat ooit begon als klein onderdeel van de landmacht en pas in 1947 geheel zelfstandig werd als United States Air Force. Alle toestellen zijn mooi tentoongesteld en van de meeste is wel een redelijk tot goede foto te maken. Als je alles wilt zien, rustig rondloopt, de bordjes/informatie wil lezen en foto’s, zonder mensen wil maken, dan is twee volle dagen zeker wel nodig. De hallen zijn ook per thema ingedeeld waarbij hal 1 de vroege jaren laat zien (Early Years) en in hal twee hoofdzakelijk vliegtuigen uit de 2e wereldoorlog (World War II), verder kwam de reisleider vandaag dan ook niet. Om 17:00 ging de deur op slot en vertrokken we op weg naar hotel, nu via een andere route waarbij we nog langs een oude Navy MV-22A kwamen, die op de basis bij een school in gebruik is. Op de basis kwam ook nog een ex militaire O-2A binnen en er was nog weer een andere C-17 zichtbaar.
De vrijdag 19 juli 2024 zag er voor een groot gedeelte hetzelfde uit, voor de reisleider was nu hallen 3 en 4 aan de beurt met gave toestellen uit de Korea en Zuidoost Azië-era, maar ook, onder andere, de koude oorlog, Research & Development, de Presidentiële afdeling en de Global Reach galerij. Alle toestellen zien er piekfijn uit, verschillende kun je ook van binnen bekijken en er lopen ook aardig wat vrijwilligers als je meer info wilt hebben. Bijzonder indrukwekkend allemaal.
Aan het einde van de dag moesten we weer terug naar Detroit en onderweg stonden nog een aantal Wreck & Relics op het wensen lijstje. Daarom vertrokken we om 15:00 bij het museum en gingen via een Huey, een T-33 bij het vriendelijke Sidney Municipal Airport, waar ze ons ook nog een oude Franse Fouga binnen lieten zien en nog een laatste Huey op een paal naar een Italiaans restaurant in Findlay. Daarna volgde nog het laatste stukje naar ons hotel, wederom nabij onze bestemming voor de volgende dag.
De Thunder over Michigan Airshow stond op deze zaterdag 20 juli 2024 op het programma. In de aankondiging voor de show stonden een flinke lijst met toestellen die zouden komen, maar dat bleek ter plekke toch een beetje tegen te vallen. De aanwezige toestellen waren allemaal heel leuk en omdat we er vroeg waren ook goed te fotograferen, maar de entree was best hoog, en daar hadden we een andere keuze gemaakt, als we dat van tevoren hadden geweten. Enfin, we hebben toch genoten en om 16:30 koers gezet naar Portage dat op zo’n 250km afstand lag, want daar was ons hotel voor de nacht. Voor 20:00 zaten we gezamenlijk van een maaltijd te genieten op loopafstand van het hotel.
Op zondag 21 juli 2024 vertrokken we vroeg, want het zou een lange, drukke dag worden. Om 06:30 zaten we aan het ontbijt bij Dennies, waarna we 90km gingen rijden naar een hotel in de buurt van het vliegveld van Chicago, daar wachtte de laatste deelnemer van de tour, tevens een mooie plek voor een toiletpauze. Daarna weer een stuk rijden, zo’n 245km om precies te zijn, naar Wittman Regional Airport om precies om 12:00, veel te vroeg, aan te komen voor de EAA AirVenture. Het evenement begint namelijk officieel pas op de maandag, maar er is vandaag ook al zoveel te zien, dat het meer dan de moeite waard is.
De auto’s konden we nu dicht bij de ingang parkeren, het verkrijgen van je toegangsarmbandje ging binnen seconden en we waren op het terrein! En nu, waar ga je beginnen? Dat is voor iedereen anders. Op het vliegveld is een stuk terrein zoals je misschien ook kent van de verkoopshows als Le Bourget en Farnborough. Het meeste heeft betrekking op de lichte en experimentele luchtvaart. Je kunt complete vliegtuigen kopen, ombouw kits, instrumenten, koptelefoons en natuurlijk allerlei andere prularia, etc, etc, etc.
Verder is er het Boeing Plaza, een stuk beton waar een aantal actieve militaire toestellen staan en ook elke dag vliegtuigen van het dag thema geparkeerd worden. Verder is al het overige terrein een grote parkeerplaats voor vliegtuigen, over al waar het groen en vlak kan, en zal, een vliegtuig staan. Dit is ingedeeld in een aantal thema’s, zoals vintage en warbirds en die vliegtuigen staan dan ook in hetzelfde gebied, meestal ook nog per type in dezelfde rij.
Het vliegveld heeft twee banen die haaks op elkaar liggen en beide worden continue, en tegelijk, gebruikt. Vaak zullen er ook verschillende toestellen tegelijk op dezelfde baan landen, daarvoor zijn om de paar honderd meter grote gekleurde stippen op de baan gemaakt.
In de ochtend staat het licht het beste op baan 09-27 en vanaf de middag draait de zon ook goed voor baan 18-36, de baan die ook het meeste voor de display gebruikt wordt.
De interesse van de reisleider ligt hoofdzakelijk bij militaire en voormalig militaire vliegtuigen en vandaag kwamen er daarvan ook tientallen binnen, eigenlijk teveel om op te noemen, maar hier zijn er een paar (van de meeste meerdere stuks): A-1, B-25, C-45, C-47, L-39, O-2, P-47, P-51, S-2, T-6, T-28, T-34, T-37, HU-16, OV-10, Yak’s en ook actieve A-10 & F-16 demo team, MH-6, T-38 van de Navy en een B-52. En aan het einde van de dag kwam er nog een B-29 binnen, waardoor we rond 19:30 het veld verlieten en na een maaltijd rond 21:30 bij het hotel aankwamen. Een zeer succesvolle eerste dag!
Maandag 22 juli 2024 vertrokken we om 06:00 vanuit ons hotel in Green Bay en om 07:00 kwamen we weer bij het vliegveld aan, de eerste officiële dag van het evenement. De AirVenture is geen klassieke vliegshow zoals wij het allemaal kennen, waarbij er een static is en een vliegprogramma. Hier is het hele vliegveld de static en in de middag is er een officieel vliegprogramma, maar er word de hele dag door gevlogen! De toestellen zijn er ook niet allemaal de hele week, ze komen en gaan wanneer ze willen. De eerste helft van de week komen er vliegtuigen binnen om erbij te zijn, aanwezige toestellen gaan gewoon een stukje vliegen als ze daar zin in hebben of je kunt ook een stoeltje boeken, als je bv P-51 wil vliegen. Vanaf de donderdag zullen al veel deelnemers vertrekken. Afhankelijk van je interesse is er niet één plek op het vliegveld waar je alles kunt zien, je zult moeten blijven bewegen om dingen te zien en ontdekken. Dat hoef je niet allemaal te lopen, er rijden continu kleine tractoren voorzien van aanhangers met stoeltjes. Voor de iets langere afstanden rijden er ook bussen. Dat is allemaal bij het kaartje inbegrepen. Je betaald alleen $5 voor een rit naar het meer waar de watervliegtuigen afgemeerd liggen, dat is op een hele mooie rustige plek paar kilometer van het vliegveld.
De vliegshow op deze middag heeft het thema ‘aankomst dag’. Veel van de aanwezig toestellen stegen op en simuleerden alsof ze gezamenlijk in formatie aankwamen. Dit resulteerde in onder andere formaties van 5x Epsilon, 13x T-6, 12x T-28, 29x T-34 en 12x Yak die verschillende keren voorbij komen. Bijzonder indrukwekkend. Je kunt dan kiezen bij welke baan je gaat staan om ze te fotograferen, allemaal met weinig millimeters en zon in de rug.
Vandaag kwamen ook nog de F-22 en F-35 demoteams binnen en dat gaat altijd gepaard met veel geweld, verschillende lage approaches en met volle naverbrander de hoek om, niet te zuinig allemaal. Om 18:30 hielden we het weer voor gezien en gingen via de ALDI, voor een paar broodnodige boodschappen, naar het hotel. Daarna nog een heerlijke maaltijd, met een paar pintjes, genoten bij het restaurant om de hoek voordat de oogjes toe gingen.
Op dinsdag 23 juli 2024 gingen we een uurtje later op pad. Vandaag was het flink bewolkt en de minste dag van de week, maar desondanks waren er nog genoeg mooie foto’s te maken. Het vliegveld is de thuisbasis van de Experimental Aircraft Association (EAA) en ze hebben ook een museum met een flink aantal civiele experimentele vliegtuigen, daarnaast zijn ook nog een aantal vintage hangaartjes waar ook onderhoud/restauratie gedaan wordt. Bovendien kun je daar ook een rondvlucht maken met een Bell 47, dan vlieg je een rondje over het vliegveld en krijg je echt een goede indruk hoe het eruit zien en hoeveel vliegtuigen we echt wel niet staan.
Rond 19:00 kwamen we weer bij het hotel aan en drie kwartier later gingen we weer gezamenlijk eten.
Woensdag 24 juli 2024 zou een lange dag worden, we wilden er weer vroeg zijn, en er was deze dag een avondshow gepland. Vandaag was het warbird-dag voor het vliegprogramma en ook de enige dag dat de vier USAF demoteams in mooie formatie overkwamen, een A-10, F-16, F-22 en F-35 en achter elkaar hun demo lieten zien. Vandaag kwamen ook de Snowbirds, het Canadese demoteam met CT-114 Tutors binnen, die zie je ook niet al te vaak! Vandaag vlogen ook een aantal Lim’s, in Polen in licentie gebouwde MiG-15’s, in formatie en stegen op met meterlange vlammen uit de uitlaat. De Blue Angels kwamen ook nog even langs, ze waren op weg naar een andere show.
Het begin van het avondprogramma, de zon was net onder, kwam er een formatie van een Lancaster (uit Canada) en twee B-29’s over. Dat zijn formaties die je alleen op Oshkosh tegen zult komen, wat een geluid en wat een gezicht, kippenvel! De F-22 en F-35 vlogen daarna ook nog een keer en de vlammen uit hun uitlaten waren natuurlijk extra goed te zien. Er vlogen ook nog verschillende lichte toestellen met vuurwerk en lampjes en dat werd opgevolgd door een fantastische droneshow, waarbij honderden drones verschillende vliegtuigen, en andere vormen, uitbeelden. De avond werd afgesloten door een vuurwerkshow van een half uur. Het statief kwam hierbij goed van pas om vliegtuigen samen met het vuurwerk vast te leggen. We kwamen rond middernacht bij het hotel aan.
Op donderdag 25 juli 2024 werd er niet uitgeslapen en waren we rond 07:30 weer aanwezig op het vliegveld. Er kwamen drie AV-8B’s op bezoek, natuurlijk erg welkom aangezien ze niet lang meer in dienst zullen zijn. Het Canadese F-18 demoteam was ondertussen ook gearriveerd, evenals het USN Growler team. De Thunderbirds kwamen nog even langs, op weg naar een andere show en een Charleston C-17 gaf een volledige demo, inclusief korte take-off en landing. Verder nog een B-1B die 1x hard, hoog en ver overkwam, geen groot succes. Het thema van vandaag was ook weer warbirds en tientallen exemplaren kozen het luchtruim. Rond 18:30 gingen we weer op weg naar het hotel en daarna weer een lekker hapje eten.
Het is alweer vrijdag 26 juli 2024 en we hebben er nog steeds geen genoeg van! Deze ochtend rijden we eerst even naar de oostkant van het vliegveld, waar Basler Turbo Conversions haar hangaars en opslag heeft. Helaas was een tour deze keer niet mogelijk, maar vanaf het hek zijn verschillende C-47’s mooi te zien en vast te leggen. Voor 09:00 zijn we weer op het veld om te kijken wat ze ons vandaag weer voorschotelen, en dat was weer niet mis! Je ziet nu ook langzaam gaten ontstaan in bepaalde gebieden omdat toestellen naar huis gaan. Je moet deze dagen voor de grap eens op de ADS-B website kijken en zien wat voor een gigantische stroom aan vliegtuigen, van tientallen kilometers, op weg is naar het veld of weer vertrekt. Deze middag laat de Wisconsin National Guard een hele mooi Air Power Demo zien, waarbij een stuk of acht Blackhawks troepen op de baan droppen en daarbij ondersteund worden door twee F-35’s en een KC-135, evenals artillerie dat er lekker op los knalt, heerlijk allemaal! De Canadese F-18 vliegt een mooie formatie met de Snowbirds en er is ineens ook een knalgele operationele militaire Twin Otter opgedoken, zeer uniek. Voor de rest weer vliegbewegingen en weer tijd om andere hoeken en plekken op te zoeken voor de foto’s. Om 19:30 zitten we weer aan een lekkere stukje eten met een drankje erbij.
Zaterdag 27 juli 2024 is de laatste volle dag voor ons in de Verenigde Staten. In voorgaande jaren hebben de AirVenture dan wel eens overgeslagen, maar de deelnemers konden er geen genoeg van krijgen en we zijn weer lekker op pad gegaan. Een nadeel als er een groot demoteam aanwezig is, zoals de Snowbirds, dat de showlijn een deel naar achteren gehaald wordt. Omdat er overal toestellen geparkeerd staan heb je dan soms geen vrij zicht op de taxibaan of startbaan. Maar omdat er toch al verschillende vliegtuigen vertrokken zijn, en als je een beetje creatief bent, zijn er altijd nog mogelijkheden. Een mooie Canadese formatie van vandaag was de Hornet, samen met in Canada gestationeerde Hurricane, Mustang en Spitfire. Vandaag vlogen ook weer verschillende B-25’s, de S-2, HU-16 en OV-10 evenals tientallen andere prop en jet warbirds. Uniek voor vandaag was opok een van de weinig overgebleven Temco TT-1 Pinto in de airshow. Dit is een jettrainer die het ooit tegen de T-2 Buckeye (ook hier aanwezig) had opgenomen als nieuwe US Navy trainer, maar niet had gewonnen.
We kunnen nog honderd toestellen beschrijven, maar het bijna echt teveel wat je hier kunt zien. Ook al mis je de helft van wat er op een dag gebeurd, dan heb je nog de beste dag van je leven!
Iets voor 18:00 uur gingen we weer rijden en stopten een uurtje later in Lomira voor een heerlijke Mexicaanse maaltijd. Daarna nog twee uurtjes voor onze overnachting in Chicago.
Op zondag 28 juli 2024 namen we afscheid van de deelnemer die in Chicago was opgestapt en ging de rest nog een paar uurtjes rijden naar het vliegveld van Detroit. Daar namen we afscheid van de twee deelnemers die via Frankfurt naar huis zouden gaan. De rest vloog via Montreal en kwam in de ochtend van maandag 29 juli 2024 op Schiphol aan.
Je kunt een bezoek aan de AirVenture zo gek maken als je zelf wil. Wij waren er elke dag redelijk vroeg, maar het kan nog vroeger als je wil. Je word bijna beduusd van het aantal vliegtuigen dat je kunt zien, maar het is een mooie gezellige community, veel eigenaars hebben een tent onder de vleugel opgezet en praten vol passie over hun vliegtuig of de luchtvaart.
Deze groep heeft er weer ontzettend van genoten en we proberen er in 2025 zeker weer bij te zijn!