USA II 2024
Een volledige zonsverduistering en shows op Randolph AFB en Fort Worth JRB waren drie goede redenen om Texas te bezoeken!
Een gedetailleerd verslag van de tour verschijnt binnenkort hier.
Blijf geïnformeerd
De kans bestaat dat we voor een vergelijkbare reis terugkeren naar Texas. Wil je op de hoogte worden gehouden als we hierover meer informatie hebben, klik dan op het icoontje om ons een bericht te sturen.
Texas biedt een grote verscheidenheid aan militaire luchtvaart, dus hebben we nog een reis naar deze ontspannen staat gepland. Naast de luchtvaart was een van de doelen van de reis het meemaken van de volledige zonsverduistering die tijdens ons verblijf zou plaatsvinden.
Op vrijdag 5 april 2024 verzamelde een groep fotografen zich op Schiphol voor de reis naar de USA. Na een vlotte tussenstop in Chicago kwamen we in de vroege avond aan in Dallas-Fort Worth. Nadat we het busje voor een week hadden opgehaald, verhuisden we naar ons nabijgelegen hotel voor wat welverdiende rust.
Na een all-American ontbijt gingen we op weg naar de eerste stop van zaterdag 6 april 2024: Love Field. Helaas was er niet veel van onze interesse, dus gingen we naar Alliance waar we de eerste militaire vliegtuigen van de reis zagen: een stel bezoekende T-6’s van Laughlin AFB. De volgende stop van de dag was Fort Worth (C-40), waarna we een korte stop maakten bij Waco. Hier kon niets goed gefotografeerd worden maar we zagen wel twee van de nieuwe USAF E-37’s en een C-5. Bergstrom leverde maar liefst 9 verschillende T-6’s van de Amerikaanse marine, maar er konden er maar een paar gefotografeerd worden. Ons einddoel van de dag was San Antonio, waar we enkele bezoekende T-1’s konden fotograferen. Niet slecht voor een zaterdag!
Met enkele verhalen over druk verkeer gepubliceerd door de USAF in gedachten, zijn we op zondag 7 april 2024 vroeg op pad gegaan om de ‘Great Texas Air Show’ op Randolph AFB te bezoeken. Een verstandige keuze, want er was nog weinig verkeer en voor we het wisten liepen we de oprit van de basis op. Er waren behoorlijk wat static vliegtuigen te zien en te fotograferen, aangezien er nog niet zoveel mensen op de basis waren. Het vliegshowgedeelte van de dag was verrassend boordevol actie, met F-16’s, F-15’s, F-35’s en natuurlijk de lokale trainervliegtuigen. De show werd afgesloten door de beroemde Thunderbirds waarna de grote uittocht begon. Het was moeilijker om van de basis af te komen, maar we slaagden erin om het binnen ongeveer een uur te halen, waardoor we onze dag konden afsluiten met wat Texas steaks en bier!
We hadden opnieuw een vroege start op maandag 8 april 2024 omdat we nog een stukje afstand moesten afleggen naar Laughlin AFB. Deze basis herbergt de 47e FTW die de T-1, T-6 en T-38 gebruikt. Deze dag was ook de dag van de totale zonsverduistering en Laughlin bevond zich direct op het pad van de zonsverduistering. We hebben vooraf contact opgenomen met de basis en zij kwamen overeen ons te ontvangen om foto’s te maken van het vliegtuig tijdens de zonsverduistering!
De totale zonsverduistering zou rond 12.30 uur lokale tijd plaatsvinden en ruim 3 minuten duren. Er zou deze dag niet gevlogen worden vanwege de zonsverduistering, maar we hadden de basis wel diverse suggesties gegeven over hoe het vliegtuig gepositioneerd moest worden. Bij aankomst hadden we genoeg tijd om over de platformen te dwalen om foto’s te maken van de gestationeerde vliegtuigen voordat de Eclipse zou plaatsvinden. Omdat er later die dag een onweersbui gepland stond, was het grondpersoneel druk bezig met het verplaatsen van T-38’s van het platform naar de hangars en was er geen tijd om ‘onze’ vliegtuigen naar de gewenste plekken te verplaatsen. Niettemin bleven er drie vliegtuigen op het platform staan om foto’s te maken tijdens de Eclipse.
Stel je voor dat de nacht binnen een paar seconden ingaat; dat is het vreemde effect dat een Eclipse heeft. Van daglicht naar pikdonker in enkele ogenblikken, een heel vreemd effect! Helaas speelde het weer niet mee en belemmerden wolken een volledig zicht op de Eclipse, maar met behulp van de speciale bril konden we het effect nog steeds zien. Het is ons toch gelukt om wat foto’s te maken en we verlieten de basis zeer tevreden met de ervaring. De rest van de dag werd gebruikt om de afstand naar Corpus Christi af te leggen.
Vandaag, dinsdag 9 april 2024, stond in het teken van de Marinetraining. We zijn begonnen bij NAS Corpus Christi waar, ondanks het sombere weer, de activiteiten hoog waren. Helaas maakte de toestellen geen gebruik van de nabijgelegen ‘Outlying Fields’, dus fotografie was een beetje saai. Na enige tijd besloten we ons geluk te beproeven bij NAS Kingsville, de thuisbasis van de T-45 van de Amerikaanse marine. Het weer was al een stuk beter geworden, dus we hadden het geluk dat we bij mooi weer aardig wat Goshawks konden platen. Tegen het einde van de middag gingen we naar ons hotel in Waco en kregen onderweg hevige onweersbuien te verwerken.
Woensdag 10 april 2024 begon bij Waco, waar we een mooie NASA T-38 op de ramp konden fotograferen. De volgende stop was NAS Fort Worth, een beetje weinig activiteit, maar erg interessant. Kwaliteit boven kwantiteit in dit geval. Hoogtepunten waren twee oudere Hornets, enkele modernere Growlers en beide F-16-testbeds van de luchtmacht van de VAE die aan het eind van de dag een missie uitvoerden. De dag begon regenachtig, maar aan het eind van de dag kwam de zon zo nu en dan door de wolken. Uiteindelijk een zeer leuke dag!
Zon en veel activiteit is de samenvatting van donderdag 11 april 2024. Een vroege start op Sheppard AFB, de thuisbasis van de 80e FTW, begon bij de landingsbaan die voornamelijk door T-6’s werd gebruikt voor enkele vroege ochtendlicht opnamen. De ochtend verliep verder nabij de andere twee start- en landingsbanen die Sheppard AFB heeft, om de vele, vele vluchten te fotograferen die vandaag werden uitgevoerd. Een vrijwel eindeloze stroom aan activiteiten vandaag, met ook een paar special colors in de mix.
Na een korte lunch keerden we terug naar de basis om voornamelijk T-38’s te platen via twee van de drie start- en landingsbanen. Het weer speelde nog steeds mee, dus we lieten onze camera’s overuren draaien. Een leuk intermezzo volgde toen een Belgische T-38 instructeur ons kwam opzoeken voor een praatje buiten de basis. We moesten nog wat rijden naar Enid, dus verlieten we de basis in de vroege avond. De geslaagde dag werd afgesloten met een lekkere steak!
Nog een dag, nog een vroege start. Ondanks dat het een vrijdag was (12 april 2024), begonnen de activiteiten al vroeg op Vance AFB met zwermen T-6’s die hun weg naar boven vonden. De mogelijkheden bij Vance zijn geweldig, dus binnen de kortste keren hadden we goede foto’s van de gestationeerde vliegtuigen. Tijdens de lunch brachten we een bezoek aan het nabijgelegen civiele veld waar we een T-38, T-6 en T-1 aantroffen bij de oprit. In de middag begonnen de activiteiten wat af te nemen, maar we konden nog steeds een aantal mooie foto’s maken van de T-38’s. We sloten de dag weer af op het civiele veld waar zes T-38’s arriveerden voor een weekendverblijf, waarna we op weg gingen naar onze eindbestemming van de reis: Fort Worth.
Vandaag, zaterdag 13 april 2024 bezochten we de vliegshow ‘Wings over Cowtown’ op JRB Fort Worth, de eerste show op die basis sinds 2016. Het betreden van de basis voor niet-Amerikaanse staatsburgers omvatte formaliteiten zoals vingerafdrukken en pasfoto’s, maar daarna waren we vrij om rond te dwalen . Een zeer mooie static bevatte verschillende vliegtuigen van de Amerikaanse marine (T-45, F/A-18, T-6, P-8), maar ook toestellen van het de US Army, USMC en USAF. De voordelen van een Joint Reserve Base! De vliegshow omvatte een C-17, C-130 en een USMC Role-demo en werd afgesloten door de beroemde Blue Angels. Een geweldig dagje uit en we hopen dat deze vliegshow regelmatiger zal plaatsvinden! De laatste avond van de reis werd uiteraard afgesloten met een hapje en een biertje!
Onze laatste dag van de reis, zondag 14 april 2024, was onze vertrekdag maar niet voordat we Alliance opnieuw bezochten wat resulteerde in een grote verscheidenheid aan vliegtuigen (T-38’s, F-5’s, T-6’s, F/A-18’s) ; niet slecht voor een zondag!
In de middag vertrokken we naar het vliegveld voor onze reis naar huis, met terugblik op een zeer geslaagde reis!