USA II 2022
We gingen naar Wisconsin om de grootste vliegshow ter wereld te bezoeken, de EAA Airventure in Oshkosh. We werden weer getracteerd op een gevarieerde show!
Een deel van de groep verbleef in een hotel, terwijl anderen de nachten doorbrachten in de campus van de University of Wisconsin Oshkosh.
Na een verstandige vroege start op Schiphol om de lange wachtrijen bij de veiligheidscontroles te voorkomen, maakte onze groep enthousiastelingen de reis naar Chicago met een KLM Boeing 787 op zaterdag 23 juli. Ze voegden zich bij de reisleider en andere groepsleden voordat we twee huurbusjes ophaalden voor de redelijk korte reis naar ons motel in Sheboygan. Alles verliep heel vlot en we werden snel ingecheckt, waarna we van onze eerste avondmaaltijd van de reis gingen genieten.
We hadden de vorige avond besloten dat het niet nodig was om naar de aankomstdag in Oshkosh (zondag 24 juli) te haasten, dus een ontspannen ontbijt volgde na een goede nachtrust, zelfs niet verwend door een enorme onweersbui. Na een korte omleiding via een parkeerplaats en een wachtrij voor hamburgertenten, om een wegafsluiting te voorkomen, kwamen we aan bij de show.
Het verzamelen van polsbandjes was eenvoudig en we waren al snel op weg naar onze gekozen plekken voor de actie van de dag, met name civiele luchtvaarttypes met een vreemde Warbird en moderne militaire jet als afwisseling.
Hoogtepunten waren onder meer veel Beech Bonanza’s, een Ford Trimotor, een flypast van L-39’s onder leiding van een MiG-15 en T-33, daarna een KC-46 en Skyraider; voor elk wat wils. Op de terugweg naar de busjes hebben we ook enkele geweldige foto’s gemaakt van de toestellen op de Boeing Plaza, waaronder een MH-47G van dichtbij, een C-17 van Martinsburg West Virginia en een ‘Have Glass’ F-16 van de 115 FS. De reis naar huis werd afgesloten met een fantastische Mexicaanse maaltijd en het maken van plannen voor de volgende dag.
We vertrokken op maandag (25 juli) vroeg en kwamen aan bij de show om een lid van de groep af te zetten voor een rondleiding door Basler Aviation voordat we naar binnen gingen via schoolbus en golfkarreizen. De eerste actie van de dag was een groep van negen Texan/Harvard/SNJ’s die opstegen, gevolgd door enkele T-34’s en NJ-6/Yak-52’s. Het vroege ochtendzonlicht en de blauwe lucht zorgden voor uitstekende fotomomenten, vooral omdat de vliegtuigen recht voor ons voorbij kwamen taxiën.
Terwijl de moderne snelle jets zo vroeg in de week in aantal ontbraken, werden de kleurrijke markeringen van de oudere vliegtuigen zeer gewaardeerd. De middagluchtshow was vermakelijk als je van aerobatics en luchtdemonstraties hield. Als dat niet het geval is, kan de tijd ook worden genomen om door de massale aanwezigheid van P-51’s en andere oorlogsvogels te dwalen voor meer artistieke foto’s.
Gelukkig voor de snelle straaljagerfans werd de dag gered door de late aankomst van twee US Navy EA-18’s, vliegtuigen van de USAF waaronder twee F-35A’s en drie T-38’s, evenals een zeldzame civiele CF-5D-agressor, die allemaal meerdere fly-pasts en spectaculaire breaks uitvoerden. Toen de show was afgelopen, gingen we terug naar het hotel, volledig tevreden met onze eerste volledige officiële dag op Oshkosh 2022.
Nog een vroege start van de dag zorgde ervoor dat de groep met een minimum aan poespas op dinsdag 26 juli op het showterrein stond. Bezoeken aan het EAA Museum, Warbird Alley en de watervliegtuigbasis aan Lake Winnebago waren gepland, dus een breed scala aan fotomomenten was gegarandeerd.
De middagshow was spannender dan gisteren, want er waren optredens van P-51’s, een P-40, een F4U en een Skyraider, naast andere toestellen, evenals een B-29, vier C-47’s, drie B-25’s en een zeer kleurrijke A-26. Vliegtuigen werden vertegenwoordigd door een Airbus A330 en A321 die fly-by’s uitvoerden. De dag werd afgesloten met een USAF-heritage flight uitgevoerd in glorieus avondlicht door drie Mustangs en een F-35A. Onze zeer gewaardeerde avondmaaltijd werd genoten in een lokale Oshkosh-bar met een geweldige sfeer.
Er werd besloten om vandaag (woensdag 27 juli) opnieuw laat van start te gaan, aangezien de avondluchtshow en vuurwerkshow door een aantal van de groep zou worden bijgewoond. Net als voorgaande dagen splitsten de teamleden zich op om hun eigen plan te trekken. De dagelijkse vliegshow begon zoals altijd met wat aerobatics. Al snel volgde de komst van een C-17 en dan voor velen het echte hoogtepunt van de hele week; een U-2 die vier lage passen en snelle climb-out deed. Als de fotografen daar niet blij mee waren, zouden ze nooit tevreden zijn.
De Amerikaanse marine voerde een ‘legacy fly-past’ uit met twee Growlers en twee Corsairs, die werd gevolgd door vier Grumman-Cats, de zeldzaamheid was de F7F Tigercat.
Veel kleine observatie- en trainingsvliegtuigen vervingen de Warbirds van gisteren, dus de rest van de dag was rustig. De show werd weer levendiger toen de duisternis naderde, te beginnen met een USAF-heritage flight. Aerobatics-vliegtuigen gaven ons een ongewone ervaring terwijl ze vlogen met vuurwerk op vleugeltips, en de finale was een grote vuurwerkshow die ons de mogelijkheid gaf om wat artistieke fotografie te oefenen!
Na een lange dag gisteren verwelkomde de groep de vrijgevigheid van de reisleider die hen toestond om op donderdag (28 juli) uit te slapen! Nogmaals, toen we de show bereikten, ging iedereen zijn eigen weg om te genieten van warbirds, vintage vliegtuigen en moderne militaire jets.
De toestellen Boeing Plaza waren gewisseld, dit keer met de toevoeging van een C-5M. Er waren ook verschillende andere warbirds op de show aangekomen. De vliegdemonstraties begonnen met de komst van twee F-35C’s van VFA-125. Er volgde een demonstratie van de Boeing 777 Eco Demonstrator, een C-17 van McChord AFB en een van de eerder genoemde F-35C’s. De volgenden waren Cold War Jets in de vorm van L-39’s, een L-29, T-33’s, een F-86F en twee MiG-17’s. Na dat alles was het tijd voor de legacy-flight van de US Navy en de USAF-heritage flight, helaas bij weinig licht, en dan het beste van alles, een Royal Navy Sea Fury! Onze uitstekende avondmaaltijd werd genomen in de Black Pig, een plaatselijke herberg.
Op vrijdag 29 juli waren we weer vroeg van start en kwamen op tijd aan op de show om twee E-2 Hawkeyes te zien arriveren, enige tijd later gevolgd door een ster van de show; een ‘Mossie’!! Degenen die bij de menigte stonden, werden getrakteerd op veel van de bezoekende vliegtuigen die naar huis vertrokken, samen met twee T-38’s die arriveerden van Whiteman AFB.
Al snel was het echter weer het begin van de middagshow zelf, die werd onderbroken door het geluid van de vier prop-rotors van twee MV-22 Ospreys van VMMT-204. Wederom zagen we meerdere warbirds die fantastische fotomomenten boden terwijl ze in de warme middagzon vlogen. Toen ze klaar waren, was het tijd voor de E-2 en MV-22 om op te treden, gevolgd door meer vliegtuigen van de Amerikaanse NAVY in de vorm van vier Grumman-cats met prachtig geluid!
Na de komst van de B-29 was het weer terug naar de marine met de F-35C die een spectaculaire show gaf, aangevuld met twee EA-18’s. Een legacy-flight rondde dat deel van de show af voorafgaand aan de onverwachte komst van een MiG-29, twee Alpha Jets en vier L-39’s van Draken Aviation, waarmee weer een spectaculaire Oshkosh-vliegdag werd beëindigd. Het 8th Street Ale Haus genoot van de gewoonte van onze avond voordat we teruggingen naar onze kamers voor een welverdiende nachtrust.
De laatste dag van de show, zaterdag 30 juli, zou worden besteed aan het verzamelen van die vliegtuigfoto’s tussen de vele warbirds, vintage vliegtuigen en moderne militaire types.
Twee F-15’s arriveerden halverwege de ochtend en begonnen het vliegveld aan te vallen met verschillende lage passen en snelle climb-outs, maar afgezien van het vertrek van de American Airlines Legion of Honor A321, was het een rustige dag in termen van vliegactie .
Zelfs de A-10 viel erg tegen, maakte slechts drie passes voor de landing werd ingezet. Tot zover de viering van het 75-jarig jubileum van de USAF. Zoals gepland keerde de groep vroeg terug naar het hotel zodat we allemaal konden uitgaan voor onze laatste maaltijd in de VS, opnieuw in het uitstekende 8th Street Ale Haus.
Na een ontspannen start, op zondag 31 juli, vertrokken we naar de luchthaven van Chicago, onderweg stoppend bij een paar mooie preserved helikopters. Het inleveren van de auto en het inchecken van de vlucht verliepen soepel en de groep ging snel naar huis, met veel gelukkige herinneringen en veel foto’s van een uitstekend luchtvaartevenement. Tot de volgende keer!