USA VI 2019
Onze zesde en laatste reis naar de USA in 2019 leidde 4Aviation weer richting Arizona, California en Nevada. De reis was gepland rondom de Aviation Nation show op Nellis AFB en omvatte diverse van onze favoriete bestemmingen in dit gebied.
Op zaterdag 9 november kwamen zeven deelnemers bijeen op Schiphol voor de vlucht naar Phoenix IAP. Na een soepele vlucht, via Washington-Dulles, werd de achtste gast, die rechtstreeks van Duitsland naar Phoenix vloog, snel ontmoet. Na het ophalen van de auto was het slechts 20 minuten rijden naar ons eerste hotel in Mesa (AZ).
Op zondag 10 november hebben we meerdere locaties in en rond Phoenix verkend. We zijn begonnen bij Mesa-Williams Gateway, de voormalige AFB van Williams, waar we drie Sheppard AFB T-6 Texan II’s, vier T-1A’s van Laughlin AFB en twee US Navy T-45 Goshawks hebben gevonden. Daarnaast stond een Honduras Air Force Embraer 135 geparkeerd buiten de lokale Embraer-dealer.
Bij Phoenix IAP zagen we een enkele C-17 naast de gestationeerde KC-135’s. Soms zijn er militaire bezoekers te vinden bij general aviation. Toen we hier omde hoek kwamen begon de hele groep te glimlachen, omdat hier drie zelden geziene MH-47G’s uit de 160e SOAR stonden, naast nog een T-6A Texan II en een AFSOC U-28A.
Waarschijnlijk vanwege de aanwezigheid van de MH-47G’s, werd ons snel gevraagd om het platform te verlaten, tijd om naar Papago AAF te gaan, waar een klein museum is gevestigd. Op dit vliegveld vonden we nog vijf 160e SOAR MH-60M’s en drie MH-6M’s Little Birds, de laatste drie zouden vertrekken tijdens ons bezoek.
Nadat we Papago AAF hadden verlaten, gingen we via Mesa Falcon Field terug naar Williams Gateway. Hier werd het kleine maar leuke Arizona Commemorative Air Force Museum bezocht. Bij Williams Gateway was er niets veranderd, behalve dat de zon betere op de Honduras ERJ135 stond. Nu was het tijd om naar Tucson te gaan waar we twee dagen zouden blijven.
Maandag 11 november was Veterans Day, de groep zou zich splitsen en vier mensen zouden vroeg in de ochtend een vlucht over de Boneyard maken. De rest van de groep bracht een bezoek aan het indrukwekkende Pima Air Museum. De AMARG-vlucht vond plaats op 5.000 voet, wat een mooie gelegenheid was om de meer dan 3.000 vliegtuigen te zien die hier zijn opgeslagen.
Nadat het Pima-museum was bezocht en de AMARG-vlucht voorbij was, gingen we naar AMARG voor enkele foto’s van buiten het hek. Halverwege de middag reden we naar Marana voor een vooraf afgesproken bezoek aan de Fighting Classic Aircraft Restoration Inc. Dit bedrijf is gespecialiseerd in het restaureren van A-4 Skyhawks in luchtwaardige staat. Daarom bezitten ze ongeveer 20 A-4’s die buiten worden opgeslagen. Tijdens ons bezoek waren ze ook bezig met het restaureren van een T-6 Texan. Alle opgeslagen vliegtuigen konden mooi worden gefotografeerd. Ook op het platform was een US Army UH-72A.
Op dinsdag 12 november gingen we vroeg naar Tucson ANGB om foto’s te maken van de lokale 162nd FW F-16’s. Vliegactiviteiten begonnen kort na 8 uur en ging door tot ons vertrek naar het nabijgelegen Davis Monthan AFB. Daar waren de A-10 bewegingen een beetje traag, met slechts het 357st FS actief met acht Warthogs. Wel waren er ook een handje vol bezoekende T-38C’s actief en vloog een lokale HC-130J. Kort na de lunch besloten we om de 5 uur durende reis naar El Centro te starten, met een geplande stop bij MCAS Yuma om te zien of daar enige activiteit was. Aangekomen bij Yuma rond 16.00 uur waren we net te laat om de aankomst van twee F-35B’s te zien. Een snelle blik over de flightline onthulde dat VMFA-251 hier met een paar Hornets aanwezig was. Enige andere activiteit was de aankomst van een mooie gecamoufleerde UH-72A van Barstow Daggett. Tijd om naar El Centro te gaan!
Op woensdag 13 november gingen we naar NAF El Centro. Tijdens ons vertrek het hotel werden al vier T-45C’s van NAS Meridian actief gezien. Bij aankomst ging de T-45C-activiteit door, in totaal werden achttien Goshawks gezien. In de uren die volgden vertrokken ook enkele Harriers, net als een KC-10 en een Deense C-130J. Enkele Army Air Corps WAH-64D’s waren alleen op afstand te zien, net als twee Amerikaanse Blackhawks van Fort Hood en nog twee Harriers. Op het moment dat we wilden vertrekken naar MCAS Yuma, arriveerde een mooie C-2A Greyhound om naderingen te oefenen met het Carrier Landing Signal-systeem. Vanaf NAF El Centro zagen we ook twee MV-22B’s binnenkomen op El Centro Imperial County Airport, die natuurlijk ook werden gefotografeerd. Omdat we bijna alle T-45C’s actief hadden gezien, besloten we naar MCAS Yuma te gaan. Bij Yuma werden we verwelkomd door een Amerikaanse leger RO-6A geparkeerd op de General Aviation Ramp. Ook was een Harrier actief, net als vier F-5N’s en vier F-35B’s die allemaal konden worden gefotografeerd. VMFA-251 sleepte meer Hornets naar buiten, maar vlogen helaas niet. Aan het einde van de dag oefende een KC-130J enkele benaderingen. Hierna gingen we via Gila Bend, hier staan twee F-101 Voodoo’s op de lokale luchthaven, naar Phoenix. Omdat het al donker was gaven we ze wat licht met onze busjes.
Vandaag, donderdag 14 november, hebben we Luke AFB bezocht, preciezer gezegd, we hebben een bezoek gebracht aan de 308th FS, waar de Koninklijke Luchtmacht haar trainingsdetachement heeft voor F-35A pilotenopleiding. Tot dit bezoek om 10.00 uur begon, keken we eerst van buiten het hek om foto’s te maken van de komst van ROCAF F-16’s en vele, vele F-35A’s uit Noorwegen, Italië, Nederland, Australië en natuurlijk de Amerikaanse luchtmacht. Tijdens de briefing bij het 308th FS kregen we te horen dat onze fotografietoestemming voor de Nederlandse F-35A’s op het laatste moment was ingetrokken, erg jammer. Uiteindelijk was het een geweldig bezoek waar alle zes RNLAF F-35A’s aanwezig waren, net als vele anderen, waaronder twee van de opgeslagen Turkse F-35A’s. Na het bezoek mochten we foto’s maken van het kleine museum bij de poort Luke en gingen we, na een snelle lunch op de basis , weer naar de landing om ’s middags te genieten van meer F-16’s en F-35A’s. Een T-38C maakte een tankstop voordat hij verder ging naar de airshow bij Nellis AFB.
Op vrijdag 15 november werd Luke AFB opnieuw bezocht om te genieten van meer F-16’s en F-35A’s. In totaal werden in deze twee dagen bij Luke AFB meer dan 140 verschillende vliegtuigen genoteerd. Hoogtepunt op deze vrijdag was de terugkeer van twee Noorse F-35A’s met twee F-15C’s van de California ANG. Na het bekijken van de start van de lokaal gevestigde 310th FS met hun F-16’s, was het tijd om te beginnen aan de 5 uur durende rit naar Las Vegas, waar we vroeg in de avond aankwamen. Na een korte opfrisbeurt ging het grootste deel van de groep uit eten in een van de Hotel / Casino’s en genoten daarna van de Strip.
Zaterdag 16 november was de dag waarop de meesten hadden gewacht, de Aviation Nation airshow op Nellis AFB. Na deze airshow eerder te hebben bezocht, werd besloten om 90 minuten voor de opening van de showground vroeg op de parkeerplaats buiten de basis te zijn. Dit was precies op tijd, omdat ze net bij onze aankomst de veiligheidscontrole openden. Hierna brachten bussen ons op de basis. De static display had, zoals te verwachten bij Nellis, een mooie mix van vliegtuigen van de luchtmacht en de Amerikaanse marine. Buitenlandse bezoeker was een Duitse P-3, die goed werd verwelkomd door onze Duitse reizigers. Hoogtepunten van de airshow waren zowel de openingsceremonie die resulteerde in een HC-130J, 4x T-38C en een enkele F-22 evenals de Air Power demo door het thuisteam (1x F-22A, 2x F-35As, 4x F -16C’s, 2x F-15E’s en 2x HH-60G’s) wat erg indrukwekkend was, het F-35 demonstratieteam en natuurlijk de Thunderbirds. Na de show gingen we terug naar ons hotel voor een lekker diner en opnieuw genieten van de Strip.
Zondag 17 november was voor ons de vertrekdag. Omdat we vroeg in de middag op het vliegveld moesten zijn, was er nog tijd om Aviation Nation te kijken vanaf de noordkant van Nellis AFB om de opening en de Air Power demo van buiten het hek te bekijken, wat een aantal leuke en andere fotografiemogelijkheden gaf. Daarna gingen we naar de luchthaven Las Vegas McCarran voor onze lange vlucht naar Amsterdam via Frankfurt. Het was inmiddels maandag 18 november geworden.