USA IV 2018
In november 2018 reisde 4Aviation weer naar Arizona en California voor een week. De photocall op NAF El Centro was de grootste aanleiding van deze reis, maar andere interessante locaties in de (ruime) buurt werden ook bezocht.
op zaterdag 10 november 2018 in de vroege ochtend verzamelde zich een kleine groep fotografen op Schiphol. Na het inchecken vertrokken we met een vertraging van circa twee uur naar Toronto. Omdat we hier toch een poosje moesten wachten op onze vlucht naar Phoenix maakte de vertraging, waar uiteindelijk een uur van overbleef, niet uit. Ook onze vlucht naar Phoenix verliep spoedig en we zijn tegen elf uur ’s avonds op Phoenix IAP aangekomen. Onze auto bij het verhuurbedrijf opgehaald en naar ons hotel gereden. Ons hotel was dichtbij het vliegveld dus we kregen toch nog een goede nachtrust. De vijfde deelnemer, afkomstig uit Amerika, was inmiddels al in het hotel en zouden we de dag erop ontmoeten.
Vanochtend, zondag 11 november, kennis gemaakt met de vijfde reiziger en na een goed Amerikaans ontbijt op weg naar Mesa Gateway. Het was vandaag Veterans Day en het weer was de veteranen goed gezind; strakblauwe lucht en circa 24 graden, lekker! Het is altijd weer afwachten wat er op Mesa Gateway staat, laat staan op een feestdag maar toen we aankwamen overtrof onze eerste aanblik alle verwachtingen. Een ramp vol met twaalf Harriers, waarvan vijf tweezitters. Er bleken ook nog twee Harriers een missie te vliegen dus in totaal stonden er veertien. De Harriers waren van Cherry Point en Yuma. Ze zouden hier woensdag vertrekken omdat hun eigen veld een paar dagen dicht was in verband met Veterans Day. De Harriers van Cherry Point vlogen overdag en Yuma vloog ’s avonds. Gedurende de dag kwam er nog een formatie van 5 OH-6D’s van de US Army over en landde er nog een C-17A. Niet verkeerd voor een zondag. Omdat we toch in Phoenix overnachtten hadden we alle tijd en konden we ook onze nachtfotografie weer uitproberen. Al met al een leuke dag om deze trip mee te beginnen.
Voor maandag (12 november), stond in eerste instantie Luke AFB op het programma maar omdat het gisteren Veterans Day was, hadden de militairen vandaag vrij dus Luke was geen optie. Na ons ontbijt zijn we op tijd naar Pima Space & Air Museum gereden en hier hebben we op ons gemak het museum bezocht. Ook vandaag was de temperatuur lekker en kon je zonder te zweten de museumkisten buiten fotograferen. Tegen twee uur waren we klaar en na wat te hebben gegeten hebben we nog een rondje AMARG en de diverse scrapyards gereden. De dag werd afgesloten met een kort bezoek aan Tucson IAP. Helaas stonden hier geen militaire bezoekers. Omdat we toch nog een stukje moesten rijden besloten we maar door te rijden naar Yuma. Onderweg gegeten en op tijd bij ons hotel in Yuma aangekomen. Voor de volgende dag stond Yuma MCAS op het programma dus we waren lekker dichtbij dus we hadden weer een normale nachtrust.
Op dinsdag 13 november hebben we al vroeg ontbeten om vervolgens op weg MCAS Yuma te gaan. Het was akelig stil in de lucht en ook op het veld waren er geen activiteiten te zien. We hadden nog wel een Blackhawk van de USArmy op het bezoekersplatform. We hadden afgelopen weekend op Mesa Gateway van de Harrier piloten vernomen dat ze pas woensdag 14 november terug zouden keren naar Yuma dus dat beloofde niet veel goeds. Tot halftien gewacht en onder genot van een bak koffie bespraken we welke alternatieven er waren. Alternatieven waren El Centro (maar daar zouden we de volgende dag al naar toe gaan), blijven op Yuma of naar Luke AFB. We besloten niet op Yuma te blijven maar naar Luke AFB te gaan. Na een rit van een kleine 2,5 uur kwamen we rond twaalven aan. Helaas vlogen ze vanaf de verkeerde kant (03 Links en Rechts) en de zon stond bijna schuin achter de kisten. Toch was de buit goed; Turkse (1), Zuid-Koreaanse (2), Noorse (4) en Australische (5) F-35A’s en een verdwaalde KC-135R. Ook waren er nog Taiwanese en Singapore Air Force Vipers te zien. Met een mooi ondergaande zon de laatste F-35’s zien binnenkomen en toen naar ons hotel bij El Centro. Het was zo’n 3,5 uur rijden maar door een uur tijdsverschil was ons ‘verlies’ maar 2,5 uur dus we kwamen op tijd bij ons hotel aan. Onderweg hadden we nog even gegeten dus na het inchecken konden we meteen gaan slapen.
Vandaag (woensdag 14 november) was de dag waar de trip in eerste instantie om ging; de Photocall op NAF El Centro. We moesten hier ons pas om half elf melden. Na het ontbijt naar het veld vertrokken en even in de landing gestaan. Al snel hing de eerste kist voor de baan… transportkist; hoogdekker…hmm… het bleek een Engelse Hercules met RAF 100 jaar markings. Deze Hercules kwam wel heel mooi binnen. We zagen al wel diverse helikopters en Ospreys staan dus dat beloofde veel goeds. Na het inchecken met een bus het veld op en daar was er mogelijkheden om BBQ-vlees te eten en patches te kopen. Na het eten kwam de (veiligheid-)briefing en introductie van de diverse vrijwilligers. De groep was verdeeld in tweeën; blauw en rood. Eerst ging blauw op weg naar de baan. Het was de meest verre baan. Men had langs de baan een gebied afgezet met een witte lijn en daar moest je voor blijven. Onder de sheds stonden veel kisten geparkeerd zoals Harriers. Helaas vloog er maar één. Een plaatselijke T-34C steeg op en deed een aantal touch and go’s. De tijdelijk gestationeerde CH-53’s en Osprey’s namen bij binnenkomst en vertrek de verkeerde baan zodat we tegenlicht hadden. Gelukkig gingen nog twee Osprey’s via ‘onze’ baan weg maar de leukste ging meteen sky high… helaas werd er geen rekening gehouden met de vele fotografen naast de baan. De tweede Osprey deed het beter. Omdat er een kapotte Hornet van VMFAT-101 stond kwam er een andere om een piloot te brengen. De kist was inmiddels gemaakt en kon weer vertrekken dus we hadden toch nog twee F/A-18D’s op onze baan. Dat was het en dat viel toch tegen. Wat we konden fotograferen was wel goed; met name de Harrier, T-34C, Osprey en twee Hornets maar dat was het dan ook. Gebaseerd op eerdere edities hadden we toch andere verwachtingen bij de photocall. Het verhaal ging dat vele kisten hadden afgezegd waaronder een aantal Hornets. Op tijd weer op weg naar ons hotel in Eloy. We verloren weer een uur dus de tijd vloog voorbij. Onderweg een lekker hapje gegeten en op tijd bij het hotel aangekomen.
Voor donderdag (15 november), stond de landing op Davis-Monthan AFB (ochtend) en Tucson IAP (’s middags) op het programma. Toen we bij Davis-Monthan aankwamen vertrokken al snel de eerste A-10C’s. Op dat moment zaten er ook al twee Herculessen in de lucht (via ABDS te zien). Er bleken al meer A-10C’s in de lucht te zitten want al snel kwamen de eerste exemplaren weer binnen. Deze ochtend waren het vooral de Dogpatchers van 47th FS (DP-staartcode). Tussendoor gingen er nog een paar HH-60G’s uit en kwam nog een civiele B747 van General Electric binnen. Dit was op dat moment de oudste nog vliegende B747 en bestemd voor het Pima Space and Air Museum. Blijft toch apart om een kist tijdens zijn laatste landing te fotograferen. Tegen het middaguur gingen er nog meer A-10C’s uit en het licht stond goed. Dit bleken 355th FW A-10C’s te zijn waarvan de meesten zonder staartcode. In totaal hadden we 21 verschillende A-10C’s, twee EC-130H’s en een HC-130J, UH-60A en een KC-135R. Tegen half drie gingen we op weg naar Tucson IAP. Op Tucson IAP hadden ze avondvliegen dus het vliegen begon pas ’s middags. Tot zonsondergang in de landing gestaan en nog groot aantal lokaal gebaseerde Vipers en vier KLu F-16’s kunnen fotograferen. Helaas vlogen de Irakezen op dat moment niet; waarschijnlijk ’s avonds want een aantal stond wel met canopies open. Nadat de zon weg was besloten we op weg te gaan naar ons hotel in Phoenix voor de laatste twee nachten.
Vrijdag 16 november was onze laatste operationele dag tijdens deze trip. Vandaag stond Luke AFB op het programma. Gezien de verkeersdrukte in en om Phoenix op tijd vertrokken en bij Luke AFB koffie en eten/drinken gehaald en op weg naar de landing. Ook vandaag vlogen ze via de verkeerde kant maar kisten op de 03 links waren mooi te fotograferen. De zon stond er mooi op; vooral de F-16’s vlogen lekker en vele kwamen op links binnen (in verband met een noodlanding op 03 rechts). Rond de middag werd het al snel rustiger en begon het fotograferen van vogels en reptielen dus het werd weer tijd om iets anders te gaan doen. We besloten eerder dan gepland naar Mesa-Gateway te gaan. Misschien komt daar nog iets leuks binnen? Rond half drie vertrokken we en door het drukke verkeer kwamen wij iets later aan dan gepland; er kwam net een F-5F van VFC-13 binnen. Er stonden ook al drie T-38C’s van Sheppard. Na onze vaste plek weer te hebben opgezocht kwamen er nog twee T-38C’s van Sheppard binnen gevolgd door zes Harriers. Het blijft toch een erg leuk veld. Ook de skills van het fotograferen bij donkere omstandigheden werden weer verfijnd. We sloten deze leuke dag af met een lekker hapje eten naast de flightline. Tijdens ons eten was er ook nog een US Navy T-34C bij genomen. Bij het hotel aangekomen afscheid genomen van onze Amerikaanse reisgenoot en daarna de bagage klaargemaakt voor de dag erop en genoten van onze nachtrust.
Omdat het hotel dicht bij het vliegveld was, konden we op zaterdag (17 november) eerst nog even ontbijten. Na het ontbijt de auto ingeleverd en ingecheckt voor ons vlucht naar Washington/Dulles. Tijdens het wachten op onze vlucht konden we nog genieten van het uitzicht op een drietal KC-10A’s, twee C-17A’s en een T-1A. Geen slechte afsluiting van deze trip. De vlucht naar Washington/Dulles verliep goed en ook het tweede gedeelte naar Schiphol ging lekker vlot. Na onze landing op Schiphol werden wij op cargo geparkeerd en het duurde het even voordat er een goede trap was om ons daarna met bussen naar de terminal te vervoeren. Het was nog even wachten op onze bagage maar rond elf uur kon eenieder tevreden op weg naar zijn huis.