USA III 2018
Een kleine groep fotografen bezocht het mooiste van het mooiste aan de westkust van de USA in september en oktober 2018: MCAS Miramar, NAF El Centro, Death Valley, NAS Lemoore en NAS Fallon.
Voor dit verslag werden ook foto’s gebruikt van Melvin Jansen en Peter Steendam.
Op zaterdagochtend 29 september werd om 04:00 uur verzameld op Schiphol voor de USA-reis. Hierbij zouden zeven reizigers zich op Schiphol verzamelen en zou een achtste reiziger ons ontmoeten op LAX. Tijdens deze reis zouden voornamelijk USNavy velden bezocht worden met de open dag op MCAS Miramar als openingsact. Omdat er restricties waren met betrekking tot de geplande bezoeken is daarom de groep beperkt gebleven tot acht reizigers. De belangrijkste reden daartoe was dat de busjes waarmee we op twee vliegvelden zouden worden verplaatst maar geschikt zijn voor acht personen.
Na een korte tussenstop in Wenen zijn we direct naar LAX gevlogen alwaar we de groep compleet hadden. Daarna was het nog twee uur rijden naar het hotel in San Diego.
Na een goede nachtrust werd op zondag 3o september de show op Miramar bezocht. De hoogtepunten van deze show waren onder andere demonstratievluchten van een U-2, een F-35 en een Marines Air Power demo. Op de static display waren tevens een aantal USN en Air Force toestellen als static display te bewonderen. Na de air power demo werd besloten om de reis naar El Centro aan te vangen waar we een dag later een afspraak hadden met de basis PAO voor een kort bezoek. Na een rit van ongeveer 2 uur arriveerden we in het hotel in El Centro.
Als gevolg van de nasleep van de orkaan Rosa was het helaas heel slecht weer op El Centro. Dé regio in zuid-California die 360 dagen met zon per jaar kent was bedekt met een dik pak wolken en de avond ervoor was er een goede 50 mm water gevallen, wat redelijk uniek is in de regio. We hebben op maandag (1 oktober) eerst een tijdje langs de baan gestaan, maar vanwege de verwachting in de namiddag van meer regen werd er maar beperkt gevlogen. Tegen 11:00 uur mochten we het veld op en konden we de aanwezige MH-53s en Hornets bekijken en deels fotograferen. De regels op bijna alle USNavy velden stellen dat er geen toestellen mogen worden gefotografeerd waarvan de onderhoudspanelen open staan, en dat ging helaas op voor een groot deel van de aanwezige toestellen. We werden uitgenodigd om alle preserved toestellen op het veld te fotograferen en hebben daarna met de basis PAO de lunch genuttigd in de Officer’s club op het vliegveld. Hier hoorden we ook dat er om 13:30 een sortie zou uitgaan en die hebben we afgewacht. Het betrof daarbij een viertal Hornets die op de taxibaan konden worden gefotografeerd. Hierna zijn we vertrokken naar ons volgende hotel op weg naar Rainbow Canyon.
Vanuit het hotel nabij Rainbow Canyon was het nog ongeveer een anderhalf uur rijden naar Father Crowley point op dinsdag 2 oktober, waar we de auto hebben geparkeerd in de bocht ervoor en naar de Canyon zijn gelopen. Hier hebben we een Marines F-35 en drie USN Hornets kunnen fotograferen alvorens ook hier het wolkendek dichttrok en het ging regenen. Ook dit schijnt uniek te zijn in Death Valley, maar de score van de dag was zeker naar tevredenheid. Omdat het ging regenen zijn we tegen 15:00 uur vertrokken richting Lemoore waar we tegen 21:00 uur arriveerden.
Op NAS Lemoore waren we twee dagen welkom en dat bleek achteraf een gelukkige omstandigheid te zijn omdat op de eerste dag (woensdag 3 oktober) ook hier “Rosa” ons nog even kwam opzoeken. Omdat er af en toe ook een sprankeltje licht was leverde dit uitzonderlijke foto’s op, en met name de base PAO was zeer geïnteresseerd in foto’s die gemaakt waren tijdens de regen, mede omdat dit zelden voorkomt hier. Vanwege het slechte weer werd het vooraf opgestelde programma al snel naar de prullenbak verwezen en hebben we er het beste van gemaakt die dag, en de meer spectaculaire delen van ons bezoek bewaard voor de dag later. Omdat het weer steeds slechter werd vroeg de base PAO of het akkoord was deze dag wat in te korten en na een bezoek aan beide zijden van het platform en een bezoek aan de toren het bezoek om 15:00 uur beëindigd die dag.
Met toch een aantal aardige plaatjes op zak zijn we daarna richting hotel gegaan en hebben we onder genot van een flesje bier een anti-regendans gedaan.
De regendans leek te hebben gewerkt omdat bij het openen van de gordijnen op donderdag 4 oktober een strak blauwe hemel zichtbaar was. We werden weer om 08:30 uur bij de poort opgehaald en de base PAO gaf zelf al aan alles van de voorgaande dag te herhalen en de dag die eigenlijk gepland om 15:00 uur ten einde zou zijn, te rekken totdat we alles hadden met het gewenste licht. Hierop hebben we de westzijde van het platform nogmaals bezocht, waarbij we alle aanwezige squadrons hebben bezocht en opnieuw toestemming kregen om foto’s te maken. Hierbij kwamen we bij één squadron ook één van de piloten tegen die de dag ervoor de pass door Rainbow Canyon had gemaakt en de belofte dat we hem de foto’s zouden sturen maakte hem zichtbaar gelukkig.
Vanwege het goede weer werd de lunch geskipped en zijn we tegen 11:00 uur naar de LSO shack gegaan waar weer een goede 2 uur hebben doorgebracht. Op deze plek wordt een carrierdeck situatie gesimuleerd en sta je heel dichtbij de landende Hornets.
Na dit bezoek zijn we richting VFA-125 en VFA-147 gegaan. Dit zijn de twee F-35 squadrons op NAS Lemoore en wij waren de eerste groep die hier een bezoek inclusief fotopermissie kregen. Hier konden in totaal 3 F-35’s worden gefotografeerd waaronder één bewegende F-35.
Hierna zijn we naar de oostzijde gegaan om de Hornet squadrons op dat platform nogmaals te fotograferen. Omdat we dit tegen Golden Hour deden leverde dit fantastisch licht op. Door een tweede bezoek aan alle squadrons hadden we de kans om alle mindere opnames van de dag ervoor nog eens over te doen en konden een groot aantal operationele Hornets worden gefotografeerd. Hierna was het toch echt tijd om de tocht naar Fallon aan te vangen waar we tegen 23:00 uur arriveerden.
Op vrijdag (5 oktober) op Fallon waren de weergoden ons gunstig gezind. Na hevige regenval de avond ervoor was het geweldig weer en doordat het geregend had was het kraakhelder. Op Fallon was een Carrier Air Wing aanwezig en leerden we helaas dat vanwege het ongeoorloofd posten van foto’s van de special paint Hornet voor de film Top Gun 2 op Facebook inclusief een foto van Tom Cruise voorlopig alle bezoeken aan NAWDC niet meer toegestaan werden. Tevens leerden we dat de large force oefening er al om 09:00 uur uit zou gaan en dat betekende dat we ons moesten haasten om voor de Air Wing uit zou taxiën we op de plek langs de baan zouden staan. Dat lukte just-in-time en werden we getrakteerd op een 50+toestellen die gelanceerd werden. We mochten tevens de recovery vastleggen en tegen 13:00 uur zijn we richting het Carrier Air Wing helikopter platform gegaan waar we een aantal H-60’s mochten fotograferen inclusief het bezoekersplatform waar een P-3 en een VFA-204 Hornet aanwezig waren. Een bliksembezoek aan VFC-13 leverde helaas niets extra op omdat we niet de flightline op mochten (vanwege de hiervoor genoemde restrictie). Hierop besloten we om de rest van de middag in de landing te gaan staan, en dit leverde nog een aantal nieuwe Hornets op.
Hierna weer richting hotel vertrokken in Fallon waar we de volgende ochtend (zaterdag 6 oktober) de reis naar San Francisco zouden aanvangen om onze vlucht naar huis te kunnen pakken. Onderweg nog even gestopt op McClellan alwaar een bescheiden aantal Fire Bombers en Coast Guard toestellen werden aangetroffen. Hierna de reis naar San Francisco voortgezet en waren we op tijd om de vlucht naar Zürich te pakken. Na een tussenstop op Zürich doorgereisd naar Schiphol alwaar we de trip als succesvol hebben afgesloten.