USA 2017
Eind februari en begin maart 2017 reisden we weer naar de USA. Een groep van 16 fotografen ging richting Arizona, California en Nevada om een Red Flag oefening bij te wonen die aan de gang was. Verder werden nog meer zeer interessante locaties bezocht voor foto’s.
Aanvullende foto’s; Mees van Loenhout
Op zaterdag 25 februari 2017 verzamelden 13 deelnemers zich op Schiphol voor de eerste 4Aviation USA-reis van 2017. Twee deelnemers zouden zich later in de USA bij de groep voegen en één collega spotter in Engeland. Met British Airways werd naar Heathrow gevlogen en daarna met een B747-400 van British Airways naar Las Vegas. Het was een voorspoedige vlucht. Na de landing haalden we de huurauto’s op en reden het kleine stukje rijden naar ons hotel, eveneens in Las Vegas.
Zondag (26 februari) was een rustige opstartdag. Twee collega fotografen voegden zich vandaag bij ons zodat de ploeg van 16 compleet was. Overdag even op Nellis AFB gekeken (geen activiteit) en ’s middags op McCarran in de landing gefotografeerd. Daarnaast werden nog paar Wrecks & Relics opgezocht en gefotografeerd.
Op maandag 27 februari was het helaas bewolkt weer maar ondanks dit vertrokken we op tijd naar Nellis AFB. De lokale kisten vlogen in de morgen erg goed. De launch van Red Flag 2017-2 was richting Cheyenne Road en helaas niet in de richting van de speedway. We hadden een leuke plek gevonden om de fighters tijdens take-off te fotograferen waaronder de twee EA-6B’s van VMAQ-4. De recovery was ook via Cheyenne Road. Ondanks het bewolkte weer waren er goede foto’s te maken en was het een goed begin van deze trip. Na de recovery op weg naar ons hotel in Beatty. Na een rit van ca twee uur kwamen wij daar aan en konden wij nog een hapje eten.
Deze ochtend (dinsdag 28 februari) werd er op tijd vertrokken naar Rainbow Canyon. Om half zeven vertrokken we en rond negen uur kwamen we aan, terwijl de eerste Edwards F-16D al over de Canyon heen kwam. Ondanks dat de maandag en dinsdag niet bekend staan om hun grote aantallen werd het toch een zeer goede dag. Met twee Nederlandse F-35A’s, vier F-15C’s van 194 FS/CA ANG, 2 175 FS/SD ANG F-16C’s, 3 F/A-18’s en nog een Edwards F-16D was het een leuke gevarieerde dag. Boven ons zagen wij nog een NKC-135A met een P-8A van de US Navy tijdens een Air-to-Air refeuling missie, een laag overvliegende C-17A en een T-6A. Tegen een uur of vier ’s middags vertrokken we bij de Canyon en tegen halftien, na een tussenstop om te eten, kwamen we aan in ons motel in Fallon. Een lange maar leuke dag!
Op woensdag 1 maart was het weer vroeg opstaan om ons op tijd te melden bij de poort van Fallon NAS. Het was een koude nacht geweest en het vroor zelf nog iets maar de zon verwarmde ons al snel, zeker toen we de ramp op liepen en de mooie F-16 agressors zagen staan met de besneeuwde bergen op de achtergrond. Een strakblauwe lucht, mooier kon het niet. Er stond ook een aantal kisten vanuit Japan op het platform (CAW-5) en een aantal Hornets vloog ook daadwerkelijk. Helaas was een groot deel van CAW-5 nog niet binnen in verband met tekort aan tankers en/of weersomstandigheden. De lokale kisten vlogen wel lekker en onze begeleider wist net als in voorafgaande jaren precies wat wij wilden dus iedereen kon zijn mooie plaatjes maken. Na het operationele gedeelte nog even de museumkisten op het veld op de foto vastgelegd en als laatste het 4Aviation kunstwerkje aan onze begeleider gegeven, als “guide van het jaar”. Het beeldje werd met veel dank aanvaard. Na het bezoek zijn we in de landing gaan staan. Fallon heeft twee banen en dat in combinatie met Hornets die soms heel kort kunnen indraaien zorgde voor menig metertje lopen en soms wat stress. We gingen relatief laat weg (tegen vijf uur) omdat er nog een CAG bird binnen zou komen maar helaas was deze niet voor het donker binnen. We moesten weer een aardig stukje rijden naar ons motel in Beatty en onderweg nog even een hapje eten. Weer een einde van een zeer geslaagde dag. Een basisbezoek op Fallon blijft de moeite waard, zelfs voor diegenen die er al meerdere keren zijn geweest.
Op donderdag (2 maart) stonden we weer vroeg op en om zeven uur vertrokken we naar Nellis AFB om Red Flag 2017-2 in de herkansing te pakken. Gelukkig was het nu mooi weer. Echter, men vertrok en landde weer via Cheyenne dus gelijk aan afgelopen maandag maar dat mocht de pret niet drukken. We hadden minder lokale kisten van 53 en 57 WG maar het was zeker weer de moeite waard, zeker met het zonnetje erop. Zelf de kisten van Green Flag (Seymour Johnson F-15E’s) kwamen op de goede baan binnen, dus dat rekenen we als extra kisten. We bleven totdat de laatste kist van de Red Flag missie binnenkwam. Op dat moment waren er weer vele lokale kisten de lucht in. Het blijft doorgaan daar maar ja, we moesten nog wel stukje rijden naar ons hotel in Blythe, California.
Op vrijdagochtend 3 maart eerst ons geluk op El Centro NAF geprobeerd; hier zouden nog Canadese Hawks en USN Hornets staan. Toen we aankwamen stonden er nog twee Hawks maar de rest was helaas de dag er voor vertrokken, evenals de Hornets. We vertrokken niet met geheel niets; er kwam nog een F/A-18E binnen en een F/A-18D van de Blue Angels vertrok. We besloten nog even op Imperial Airport te kijken maar helaas zagen we alleen civiele kisten. Daarna snel doorgereden naar Yuma MCAS, zeker omdat we ook al een uur verloren onderweg in verband met tijdsverschil tussen California en Arizona. Aan het begin van de middag op Yuma aangekomen. Eerst de platformen bezocht en hier hadden wij 6 Amerikaanse C-130H’s (waarvan 5 Minnesota ANG op TDY) en twee Belgische! We hebben nog geprobeerd om de Herculessen op de ramp te fotograferen maar de groep was helaas te groot en wij moesten het buiten het hek doen. Daarna zijn we in de landing gaan staan. Wij vonden onderweg wel heel veel mensen die met hun auto, BBQ, huisdieren en verrekijkers stonden te kijken. De open dag is toch pas volgende week?! Het bleek dat tussen halfvier en zeven uur die middag zo’n 1.000 oude auto’s voorbij zouden komen en de gehele weg om de basis zou worden afgesloten…. Tja wat doe je dan? Gelukkig hadden we nog vier F-35B’s, een T-6B en een SH-60 in de landing dus we gingen niet met geheel niets weg. Ons volgende doel was ons hotel in Tucson. Hier in de loop van de avond, na onderweg een hapje te hebben gegeten, aangekomen.
Zaterdagochtend 4 maart om zeven uur weer op pad. Na ons bezoek aan het plaatselijke benzinestation weer genoeg proviand ingeslagen om een paar uur op Tucson door te brengen. We hadden al snel onze stek gevonden en de eerste F-16’s gingen er al uit. Het was dit weekend ‘drill’ weekend dus de Arizona ANG vloog. We hadden ruim 20 AZ ANG F-16’s en drie F-16C’s van de Irakezen en er stonden twee F/A-18F’s van VX-9 en VX-31. Slechts één daarvan vloog. Nadat de zon meer doordraaide naar de overkant gereden en de AMARG vlucht bij Double Eagle Aviation voor de zondagochtend bevestigd. De weersvooruitzichten voor de zondag waren niet zo gunstig dus wellicht dat niet iedereen kon vliegen. Nadat de baan werd gewisseld moesten wij weer verkassen en hebben wij nog een poosje in de landing gestaan. In de loop van de middag werd het wel erg rustig, zelfs met civiel verkeer. We besloten daarom maar naar Davis-Monthan te gaan, mede omdat wij ook al 6 A-10’s op de scanner eruit hoorden gaan. Dit bleek een goede keuze. We waren net bij Davis Monthan aangekomen (Pima zijde) toen de zes ‘DP’ A-10C’s van 47 FS binnenkwamen. Daarna aantal scrapyards en nog een deel van het enorme opslag terrein op Davis Monthan bezocht en nog foto’s gemaakt tot dat het licht uit ging. Daarna was het tijd voor het steakhouse. We moesten even wachten buiten maar het was zeker de moeite waard en de temperatuur was buiten lekker. Na een geslaagd diner weer terug naar ons hotel.
Zondag 5 maart. Zes personen konden vandaag vliegen (2 zouden er maandag gaan) in drie flights, te beginnen om 07:30 uur. De rest ging met twee auto’s naar de taxitrack, een nieuwe plek die we gisteren hadden gevonden en met de eigenaar van het bedrijf hadden besproken. Wij mochten daar van hem staan. De binnenkomende Vipers van 162 FW konden we mooi op de roller vastleggen. Helaas vlogen de Irakezen dit keer niet. De Nederlanders, net als gisteren ook niet maar dat kwam omdat al het personeel plus groot aantal Nederlandse F-16AM’s op Nellis staan in verband met Red Flag 2017-2. Gelukkig hadden we ze daar al gezien. Tegen half elf kwam de derde auto met de zes ‘vliegers’ weer terug. Het was een geslaagde tocht boven het AMARC en iedereen was enthousiast. Het weer viel achteraf mee, met name de voorspelde harde wind. Tegen elf uur gingen twee auto’s met 12 man naar Pima museum om daar de middag door te brengen en vier man ging met een auto naar Mesa Gateway om te kijken of hier nog wat te halen viel. De oogst waren twee geparkeerde A-4’s en een T-38C van Sheppard. Net voor onze aankomst was een EA-18G vertrokken (helaas!). Op de terugweg nog diverse kleine veldjes bezocht en daarnaast de opslag op Pinal Airpark en Marana waar een aantal A-4’s staan opgeslagen. Toen deze auto weer bij het hotel aan kwamen waren de anderen er ook al en gezamenlijk rond 19:00 uur bij Denny’s gaan eten.
Twee deelnemers zouden op maandag 6 maart boven AMARG vliegen. De rest ging naar Pima museum om tickets te kopen voor de AMARG-tour. Dit moet persoonlijk gebeuren en de verwachting was dat het druk zou worden dus we wilden er op tijd zijn! Daarna met een paar reisgenoten, die niet met de tour mee gingen, naar de landing op Davis-Monthan en hen daar afgezet. Onze twee ‘vliegers’ op Tucson opgehaald en bij Pima afgezet en weer terug naar de landing op Davis Monthan. Helaas vlogen er alleen een paar A-10C’s van 47 FS ‘DP’, net als gisteren. De ‘DM’ A-10C’s waren niet te zien helaas. Nadat de AMARG tour was afgelopen voegden de anderen zich ook op bij de rest van de groep zodat wij weer compleet waren. Op Davis-Monthan gebeurde nauwelijks iets (ook geen actie op de scanner), Tucson vloog niet omdat ze het weekend hadden gevlogen dus besloten we naar Luke te gaan. Na een rit van ongeveer 2 uur op Luke aangekomen maar dat werd helaas ook niet gevlogen. Bij navraag bleek dat men vanaf 13:30 gesloten waren ivm soort opleiding dag/middag. Maar, het goede nieuws was dat ze dinsdag wel weer volop zouden vliegen. Er zat niets anders op dan naar het motel te rijden. Gelukkig was deze dichtbij en na aankomst was het nog even genieten van het zonnetje. Daarna gaan eten en iedereen kon daarna op tijd naar bed.
Op dinsdag 7 maart werden we wakker van het geluid van straaljagers…. Om 07:30 naar Luke en rond 08:00 stonden we klaar in de landing en de eerste F-16’s kwamen al binnen. We stonden in het veld (RW 30L/R). Al snel zagen wij de eerste F-35A’s die eruit gingen; drie Japanners! Er stonden er vier dus geen slechte score. Helaas hebben wij de Italianen niet gezien en de Aussies waren naar Australië (zie dit verslag van de Australië trip). Er werd lekker gevlogen en iedereen vergat al snel de stilte van gisterenmiddag. Helaas kwam base security zich er ook weer mee bemoeien en ze gaven aan dat de landeigenaar ons weg zou sturen. Dit gebeurde uiteindelijk ook. Gelukkig hadden we al veel kisten mooi in de landing, waaronder de drie Japanse F-35’s. Daarna op de weg tussen de 30L en R gestaan en af ten toe heen en weer rijden. Tegen kwart over drie vertrokken omdat de eerste auto iets na vier uur ingeleverd moest worden. Na een voorspoedige rit op tijd bij de rental car return aangekomen, auto’s ingeleverd en met de bus naar het vliegveld. Van twee medereizigers afscheid genomen; ze zouden nog twee weken in de USA blijven. Na het afscheid ingecheckt en door de douane. Er was weer een einde gekomen aan een leuke trip. Met een B747-400 van British Airways naar Heathrow.
Op woensdag 8 maart aan het begin van de middag op Heathrow aangekomen en na een vernieuwde douanecontrole wachten op onze vlucht van Heathrow naar Schiphol. Het werd een vlucht van 40 minuten dus we waren als snel weer op Schiphol. Precies volgens de planning rond 18:45 geland. Iedereen had zijn koffers weer en na een afscheid ging ieder weer zijn eigen weg. Iedereen kon terug zien op een geslaagde trip waarbij een aantal reisgenoten voor de eerste keer mee waren naar de USA. Op naar de volgende trip!