USA II 2015
Op vrijdag 2 oktober 2015 was het weer tijd voor nog een mooie toer naar de Verenigde Staten. Deze keer gingen we naar Nevada en Californië waar de hoofddoelen de vliegshow op MCAS Miramar en een basisbezoek op NAS Fallon waren. Daarnaast bezochten we onder andere nog de Fleetweek in San Francisco en vele andere locaties. Een volledig verslag vindt je hieronder .
Op vrijdag 2 oktober 2015 was het weer zover, een leuke trip naar de States. Deze keer naar Nevada en Californië met als hoofddoelen de open dag op MCAS Miramar, een basisbezoek op NAS Fallon en als afsluiting de Fleet Week in San Francisco. Oorspronkelijk zo de reis ook naar Hawaii gaan, maar daarvoor was helaas te weinig belangstelling. Daarom met een klein groepje van 5 personen met United Airlines B757 via Philadelphia naar Los Angeles. Het laatste gedeelte ging met een A321, eveneens van United Airlines. De overnachting was tussen LA en Miramar.
Op zaterdag (3 oktober) vroeg op weg naar de Air Show op MCAS Miramar. Er stond al een aardige rij voor de poort maar we konden toch vrij snel het veld op. Hier aangekomen de auto snel geparkeerd bij een aantal CH-53E’s en via de gebruikelijke controle het veld op. Gelukkig waren we vroeg en konden wij de meeste vliegtuigen fotograferen zonder mensen erom heen. Er stonden genoeg toestellen en ook de flightlines waren goed te fotograferen. Helaas is de air show zelf met tegenlicht. In het begin van de middag begon het vliegprogramma met onder andere een demo van een AV-8B Harrier, de L-39’s van het Patriot Team en een demo met AV-8B’s, F/A-18D’s, UH-1Y’s, AH-1Z’s en drie MV-22B’s. Een prima begin van de reis!
Omdat we op zaterdag alles al wel op Miramar hadden gefotografeerd besloten we op zondag 4 oktober andere dingen te doen. Al eerste wilden we de USS Midway bezoeken. Deze carrier ging pas om 10:00 uur open dus we hadden nog even tijd om te ontbijten. De regen kwam inmiddels met bakken naar beneden. Toen we het schip opgingen was het droog en scheen de zon regelmatig dus we mochten niet klagen. Na een kleine twee uur door naar het Science Museum in San Diego, een paar kilometer verderop. Na het museum, waar wij al snel klaar waren, gingen we op weg naar Las Vegas. Onderweg nog een tussenstop gemaakt op Gillespie Field. Op dit kleine veldje is onder andere een museum te vinden. Dit museum is normaal op zondag dicht maar één van de eigenaren was nog aan het werk en via zijn hond kregen wij zijn aandacht en werden wij binnengelaten. ’Help yourself’ was het motto. De meeste kisten stonden er goed bij en een aantal konden we zelfs met een beetje zon fotograferen. Vanuit het westen achtervolgde een regengebied ons dus we mochten nog van geluk spreken. Op het vliegveld nog een paar losse civiele of ex-militaire kisten gefotografeerd en daarna op weg naar onze eindbestemming van vandaag; Las Vegas. In het begin van de avond aangekomen en snel onze kamer en het bedje opgezocht. Het was een lange dag geweest!
Word je wakker en je denkt… wat hoor ik toch?… even snel buiten kijken. Regen en onweer op maandagochtend (5 oktober). We hadden al vroeg afgesproken om op tijd op Nellis AFB te zijn maar nu konden we eerst rustig ontbijten en daarna zelfs nog even op bed liggen. Tegen half negen begon het op te klaren en besloten we naar Nellis te gaan. Deze dag helaas veel in de auto gezeten in verband met de vele regen. Maar, tijdens felle opklaringen ook nog een paar leuke plaatjes kunnen maken. Er was geen Red Flag aan de gang dus het was relatief rustig. Wel stonden er veel FM F-16C’s van 93rd FS/482nd FW en deze vlogen goed. Ook de lokale Vipers, Raptors en Eagles deden het goed. Geen F-35 waar kunnen nemen op deze dag. Kan deze misschien niet tegen de regen? Gelukkig hadden we dinsdag nog op Nellis en zou het beter weer worden. Op de terugweg naar ons hotel in Las Vegas nog een UH-1H en een UH-34A bezocht. Na het eten begon het weer te regenen dus een bezoek aan de Strip lieten we deze keer achterwege.
Dinsdag 6 oktober; Gelukkig was het weerbeeld deze dag weer zoals we Nellis kennen; blauwe lucht en zon. Na een stevig ontbijt, wat inmiddels een normaal ontbijt was geworden, naar Cheyenne Avenue en hier aantal kisten zien vertrekken. Er werd weer lekker gevlogen. Na een uurtje naar de Speedway en daar tot begin van de middag gestaan. In de loop van de middag kwamen de kisten weer boven de stad binnen dus weer verkassen en hier tot de laatste zon gebleven. Vandaag veel extra bezoekers gezien waaronder een drietal MO F-15E’s, C-40A en diverse Herculessen. Vanuit Nellis naar ons motel in Beatty gereden waar we rond een uur of negen ’s avonds arriveerden.
Op woensdag 7 oktober begon we met een vroeg ontbijt en via een C-45 die nog ergens bij Beatty in de buurt ligt op weg naar Rainbow Canyon… Het display van de auto liet echter het teken van een zachte band zien. Na snel en grondig onderzoek bleek dat er een spijker in de zijkant van de achterband zat. Vooral niet aankomen maar daar kun je niet mee naar Rainbow Canyon en daarna nog tig kilometer naar Fallon. Besloten om de plaatselijke bandenboer te bezoeken maar deze had toevallig dit type band niet. We werden doorverwezen naar de eerste mogelijkheid (stad) dichtbij; 70 mijl terugrijden richting Las Vegas ofwel de verkeerde kant op als je naar Rainbow Canyon wilt. Na een uurtje rijden in de stad aangekomen en na overleg met het verhuurbedrijf de band laten wisselen. Het overleg duurde vele malen langer dan het wisselen van een band. In de tussentijd snel een paar boodschappen gedaan en daarna op weg naar ons doel voor vandaag; Rainbow Canyon. Een schitterende route leidt je naar dit laagvlieggebied in de middle of nowhere. Iets na één uur ´s middags waren we uiteindelijk op de plek van bestemming. Achteraf weinig gemist; twee South Dakota F-16C’s maar die hadden we gemist daar deze al vroeg waren en één Navy F/A-18. Gelukkig begon het pas toen wij er waren; binnen een kwartier kwam de eerste F/A-18F al door de Canyon geblazen. Deze Hornet werd al snel gevolgd door andere units met Hornets en ook de Air Force deed mee met twee F-15C’s van 194th FS/CA ANG en twee 64th AS F-16C’s die 3 passes deden. Geweldig! Uiteindelijk 11 verschillende kisten kunnen fotograferen en we zagen ook nog een B-1B van Edwards laag over de zoutvlakte vliegen (helaas niet door de Canyon…). Rond half vijf richting Fallon en rond tien uur ’s avonds aangekomen en snel gaan slapen. Het was een lange maar erg leuke dag!
Op donderdag 8 oktober begon ons basisbezoek aan Fallon om half negen ’s morgens. Na het papierwerk konden we samen met een aantal Engelsen het veld op. Onze vaste begeleider Zip had er weer zin in en het weer was prachtig. Omdat Zip precies weet wat wij willen weet hij precies wat er gaat gebeuren en waar je moet staan (of juist niet). Ook Carrier Air Wing 3 stond hier en vloog lekker. Eerst fotografeerden we de E-2C, EA-18G’s, F/A-18A,E,F’s en F-16’s en daarna de F-5’s van VFC-13. Eén van de F-5’en had een nieuw kleurschema, Bumblebee genaamd, met veel geel erin. Erg fraai! We konden de launch van de Carrier Air Wing meepakken met hun eigen ingehuurde F/A-18A agressors van VFA- 204. De eigen kisten vlogen niet zo goed; alleen een paar F-5N’s van VFC-13 en een F-16B. Maar goed, die hadden we al mooi op het platform gefotografeerd. Voordat we op weg gingen naar onze eindbestemming van vandaag (Sacramento) hebben we het nog museumpark bezocht. Onderweg bij Reno een tussenstop gemaakt om daar de RF-4C bij de poort te fotograferen. Dit ging met heel veel moeite gepaard, maar toch. Daarna naar de andere kant van de stad waar Reno Stead Apt ligt. Het was inmiddels bewolkt geworden maar toch hebben wij de vliegtuigen hier met zon kunnen fotograferen. Het is een open veld en na toestemming te hebben gevraagd konden we de warbirds op het platform fotograferen. Op de dump ontdekten wij Su-25 vleugels met Oekraïense markings… Navraag onthulde de aanwezigheid van een tweezits Su-25 in een grote hangaar in de buurt. Gelukkig werd deze voor ons opengemaakt en zagen wij inderdaad deze Su-25, samen met een S-70 Firehawk, een aangepaste versie voor brandbestrijding van de Blackhawk. Toen de buit binnen was op weg naar ons Motel in Sacramento. Het restaurant was naast het hotel dus dat kwam goed uit. Een relaxte avond met het maken voor plannen voor morgen en zaterdag en de vraag wel/niet vrijdagmiddag proberen San Francisco (het voor oefenen) te bezoeken of dit conform het oorspronkelijke schema voor de zaterdag te laten.
Op vrijdag 9 oktober weer op tijd eruit en naar het vliegveld van Sacramento. Hier staan de US Forest Service vliegtuigen (ieder jaar aan het einde van het bosbrandenseizoen komen alle kisten hier weer terug en gaan ze in alle soorten van onderhoud). Op Sacramento zit het hoofdkwartier en omdat het nu midden in het seizoen is waren er niet al teveel kisten aanwezig. Op het platform stonden nog 5 voormalige USN P-3A Orions maar deze staan al een poosje werkeloos. Ze staan er zeer operationeel bij, inclusief de trappen. Na wat navraag bij lokale bedrijven mochten we op het platform foto’s maken. Bij CALFIRE waren ze erg vriendelijk en met een gids konden we het platform op en de hangaars bezoeken. Er waren geen beperkingen. Onze enige vijand was de tijd. Het plaatselijke museum werd hierna bezocht maar onderweg zagen we nog meer blushelikopters en blusvliegtuigen staan. Het museum is zeer de moeite waard en het meeste staat buiten en de veteranen willen je van alles vertellen. Het museum is niet al te groot qua oppervlakte dus we konden al snel weer verder naar ons volgende doel: de Coast Guard. Helaas kregen wij hier geen toestemming om de drie Herculessen te fotograferen. Gelukkig hadden we er één vliegend gezien. Volgens de routeplanner zouden we nu rond half drie in San Francisco aankomen en dat was te laat voor ons. Plan B was een bezoek aan Castle Field, het voormalige B-52/KC-135A veld Castle AFB. Dit was ruim binnen onze tijdmarge te doen dus plan B werd gekozen. Castle Field heeft een leuke verzameling vliegtuigen en ze staan ruim opgesteld. Nadat iedereen hier klaar was nog even rond het veld gereden en herinneringen aan vorige bezoeken opgehaald. Inmiddels is er heel veel veranderd; er staat nu zelfs een gevangenis midden op het vliegveld. We zagen twee DC-10-30 blusvliegtuigen staan we kregen toestemming om deze te fotograferen. Daarna het veld weer af en nog een paar opgeslagen vliegtuigen her en der gefotografeerd. Het was fantastisch weer en tijd om naar ons hotel in Oakland bij San Francisco te rijden. Een mooie zonsondergang maakte een mooi einde aan deze leuke en vooral productieve dag.
Zaterdag (10 oktober) stond het bezoek aan de Fleet Week in San Francisco gepland. Het was erg druk en het leek wel of iedereen via dezelfde weg San Francisco in en uit ging. Na de auto te hebben geparkeerd langs diverse schepen (inclusief onderzeeër) gelopen richting de Golden Gate Bridge. Al snel werd de juiste spot gevonden en al snel werd het druk op het water met allerlei bootjes en boten. Toen volgde het voorvliegen van diverse vliegtuigen waaronder een T-33AN, C-130H (helaas Fat Albert niet; was achteraf kapot en zou alleen zondag voorvliegen), L-39’s van Patriot Team, een demo van een MH-65C van de US Coast Guard (helaas beetje te ver weg), Nanchang CJ-6’s, B737-9 en uiteraard de Blue Angels. Het optreden van de Blue Angels blijft hier het hoogtepunt en toen deze demo klaar was gingen de meeste bezoekers ook huiswaarts of de stad in. Op ons gemak terug naar onze auto gelopen. Onderweg was er veel te zien bij de vele kraampjes, de vele oude trams, bussen, etc. Helaas verliep het vertrek uit de stad iets minder strak… het was erg druk en het duurde wel even voordat wij de stad uit waren.
Op zondag 11 oktober eerst een paar preserved toestellen bezocht voordat we naar de USS Hornet gingen. Daarna hebben we het lokale veld van Oakland bezocht. Hier stonden de meeste deelnemers van de Fleet Week, waaronder de Blue Angels. Met een beetje geluk konden wij het veld op rijden en na enig overleg mochten we de meeste F/A-18’s fotograferen. Na dit bezoekje naar het lokale museum. Een leuk museum met een paar leuke vliegtuigen buiten zoals een tweezits Harrier van de NASA. Na dit bezoek op ons gemak naar het internationale vliegveld van San Francisco. De auto met ongeveer 1900 mijlen meer ingeleverd en met British Airways naar Heathrow IAP. Dit keer ging de terugvlucht met een Boeing 747.
We landden op tijd op Heathrow (het was inmiddels maandag 12 oktober); opnieuw door de controle en met een A321 van British Airways naar Schiphol. Rond half drie lokale tijd op Schiphol geland. Na de koffers te hebben gepakt afscheid genomen. Met veel digitale foto’s tevreden op weg naar huis. Veel huiswerk te doen en op naar de volgende reis. Gelukkig scheen buiten ook lekker het zonnetje maar was het wel ruim 20 graden kouder dan tijdens ons vertrek vanaf San Francisco IAP.