USA III 2014
In november 2014 organiseerden we de derde USA reis in 2014. Deze keer werden de volgende zuidelijke staten bezocht; Texas, Louisiana, Mississippi, Alabama en Florida. Belangrijkste doelen waren een aantal interessante basisbezoeken en de Blue Angels Homecoming Airshow op NAS Pensacola.
Op donderdag 30 oktober 2014 kwam een International gezelschap op Schiphol bij elkaar voor een reis door vijf zuidelijke staten van de VS; Texas, Louisiana, Mississippi, Alabama en Florida. Via een tussenlanding op London-Heathrow, waar de Franse deelnemer aansluiting vond, werd koers gezet naar Houston, George Bush Intercontinental Airport. Na een plezierige vlucht met een Boeing 747-400 van British Airways kwamen we rond 16.00 uur lokale tijd aan in een zonovergoten Texas. De twee huurauto’s werden opgehaald bij het vliegveld en de bagage werd ingeladen. Het hotel in de buurt van Houston Hobby was op korte afstand en was gemakkelijk te vinden. Hier zouden we drie dagen verblijven. Na een gezamenlijk avondmaal bij Denny’s werden de bedden opgezocht voor de welverdiende nachtrust.
De volgende ochtend, vrijdag 31 oktober, stond iedereen klaar om na het ontbijt een plek in de landing te gaan zoeken bij Ellington Field. Het weekend zou namelijk in het teken staan van de jaarlijkse Wings over Houston vliegshow. De normale plek in de landing was helaas niet toegankelijk wegens wegwerkzaamheden maar via een lokale spotter werd al snel een alternatief gevonden. Vanaf een parkeerterrein van FedEx kon de in de landing prima gefotografeerd worden. Er kwamen nog een flink aantal deelnemers binnen voor de static en ook de rehearsals waren prima te volgen van buiten het veld. Hoogtepunten waren natuurlijk de F-100 Super Sabre en de TA-4 Skyhawk als vliegende oldies. De diversiteit aan kisten was goed en het weer was prachtig. Een zeer geslaagde dag. Inmiddels groot fan geworden van Denny’s werd ook daar de dag gezamenlijk afgesloten met een warme maaltijd.
Zaterdag 1 november begon enigszins verwarrend door de overgang van zomer naar wintertijd. Dit had tot gevolg dat een aantal van het gezelschap al ruim een uur te vroeg in de lobby van het hotel stond. Rond 07.30 stonden we in de rij voor de toegangskaarten van de Wings over Houston vliegshow, waarna de static zorgvuldig door eenieder werd afgelopen. Veel interessante toestellen konden uitstekend gefotografeerd worden. Hoogtepunten waren de NASA WB-57 en T-38’s alsmede de historische vlucht met MiG-17’s, Japanse Zero’s en een optreden van de Blue Angels en Fat Albert, de fraai beschilderde C-130. Rond 19.00 was de hele groep weer compleet bij het afgesproken verzamelpunt, onder de B-52! Voor de laatste keer gezamenlijk gegeten in Houston en koers gezet naar ons hotel in Hobby.
Op zondag (2 november) checkten we uit bij ons hotel en via het civiele vliegveld Houston Hobby naar het Houston Space Center gereden. Hier werden een tweetal NASA T-38’s gefotografeerd in een parkje. Nabij stond de Space Shuttle Independence in een stralend zonnetje op de rug van een Boeing 747 er erg mooi bij. Op weg naar eindbestemming Bossier City (Louisiana) zijn we langs een tweetal wrecks & relics locaties gereden, beide met een F-4. Met het laatste licht van die dag werd op Tyler Airport het Historic Aviation Memorial Museum bezocht. In de avonduren kwamen we aan bij het hotel in Bossier City. Moe en voldaan van deze reisdag werd heerlijk gegeten op loopafstand van het hotel.
Maandag 3 november hebben we een bezoek gebracht aan het ten zuiden van Bossier City gelegen Barksdale AFB. Naast een geweldig museum is hier ook een hele wing met B-52H’s gestationeerd. In de ochtend hebben we een plek in de take-off gezocht en na een tijdje hoorden we de eerste Buffs opstarten. Een vijftal B-52H’s konden zeer fraai op de plaat worden vastgelegd. Tegen het middaguur zijn we vertrokken richting het museum. Een diversiteit aan toestellen staat hier netjes ongelijnd. Vanaf deze plek konden we een bezoekende B-1B fotograferen. We zijn daarna richting landing gereden om de terugkerende B-52’s te spotten. Leuke bezoekers waren vervolgens nog een paar KC-135’s, een B-2 en een T-38. Tegen 16.00 uur werd het spotterskamp opgebroken en vertrokken naar Meridian (Mississippi) voor onze volgende overnachting.
Dinsdagochtend 4 november stonden we vroeg op voor het basisbezoek op NAS Meridian. We werden om 08.00 uur verwacht bij de hoofdpoorten met een fraaie Buckeye als poortwachter. Een jonge vlieger verwelkomde ons en we werden via een busje naar de ‘sheds’ gereden waar we vervolgens alles mochten fotograferen. We zagen maar liefst 40 T-45C Goshawk trainers en er werd al volop gevolgen. Na het platform en een onderhoudshangaar te hebben bezocht werden we vervoerd naar een fraaie plek in de landing. Hier werden we tot het middaguur in staat gesteld prachtige foto’s te maken. De lichtomstandigheden en locatie waren werkelijk geweldig! Na afscheid te hebben genomen van onze gids vervolgden we de reis naar Columbus AFB. Hier vonden we al snel een plek in de landing om de vele T-1’s, T-6’s en T-38’s te kunnen spotten. Vanaf Columbus was het ongeveer 2 uur rijden naar de eindbestemming van die dag, Birmingham (Alabama).
In de ochtend van woensdag 5 november vertrokken we naar Birmingham, thuisbasis van de Alabama Air National Guard tankers. We konden hier een aantal KC-135’s spotten, maar er waren maar weinig vliegbewegingen. Het nabijgelegen museum werd bezocht waarbij weer een flink aantal historische toestellen kon worden bewonderd. Via Dannelly Field waarbij we de ANG F-16’s niet hebben zien vliegen, uiteindelijk doorgereden naar Pensacola (Florida). Op loopafstand van het hotel bleek een zeer goed Mexicaans restaurant en Steakhouse te zitten.
Donderdagochtend 6 november waren we uitgenodigd voor een basisbezoek op NAS Whiting Field. Onze gids was bereid ons alles te laten zien, zodat we ruim in de gelegenheid werden gesteld de platforms met T-6 trainers en TH-57 training helikopters te fotograferen. Ook een aantal hangars werd bezocht en daarmee kwamen het aantal gespotte kisten zeer hoog te liggen. Aan het einde van de toer stopten we bij een aantal gepreserveerde toestellen. Na een goede lunch bij de Subway werd een bezoekje gebracht aan Pensacola Regional Airport. Vanaf het hek konden hier onder andere zes geparkeerde Goshawks van NAS Pensacola worden gefotografeerd. De middag hebben we gebruikt voor een bezoek aan het Naval Air Museum op NAS Pensacola. Dit museum is een ware aanrader en bevat een zeer ruime collectie fraaie toestellen!
Op vrijdagochtend (7 november) wederom een basisbezoek. Dit keer waren we welkom bij de United States Coast Guard op de basis USCG Mobile. Een HC-144 Ocean Sentry piloot was onze gids op deze zeer koude en winderige ochtend. Op het platform konden we de fraaie MH-60 Jayhawk’s en MH-65’s fotograferen. De aanwezige Sentries konden tijdens de take-off fraai vastgelegd worden. Het bezoek werd afgesloten met een rondleiding door één van de onderhoudshangaars, inclusief een bezichtiging van de binnenkant van een EADS HC-144H. Op de terugweg werd het imposante slagschip de USS Alabama bezocht met daarbij een kleine collectie toestellen zoals een F-105, een F-4D en een SR-71. Vrijdagmiddag om 14.00 uur hebben we de perskaarten opgehaald op NAS Pensacola en alvast een kijkje genomen op de static. Hier stond onder andere een F-35C Lightning II. Voor veel van ons een eerste kennismaking met dit toestel. Die avond was er een fraaie avondshow met vuurwerk en zijn we in de donkere uurtjes aangekomen bij ons hotel in Foley.
Zaterdag 8 november weer heel vroeg opgestaan om op tijd bij de poort te staan voor de Blue Angels Homecoming Show. Na een inspectie van de perskaart en fotorugzakken hadden we alle tijd de static te fotograferen. De vliegshow was wat aan de magere kant maar de display van twee F-35’s Lightning II’s maakte veel goed. De show van de Blue Angels was weer eens geweldig en een heuse noodlanding van nummer 3 met barrierlanding was wel erg verrassend. Na de open dag vertrokken we naar ons laatste hotel in Gulfport (Mississippi), alweer op de terugweg naar Houston.
Zondag 9 november was alweer onze laatste dag van deze geweldige trip. Het zou voornamelijk een reisdag zijn waarbij we onder andere Baton Rouge hebben bezocht. Hier ligt aan de oever van de Mississippi de USS Kid met een aantal preserved kisten zoals een fraaie A-7 Corsair. Omdat we ruim op tijd waren hebben we nog een plekje gezocht in de landing op Houston. Eén van de deelnemers bleek namelijk naast militair, ook civiel geïnteresseerd te zijn. Daarna de twee auto’s ingeleverd en ingecheckt voor de terugvlucht bij British Airways. Via London-Heathrow kwam iedereen op maandag 10 november weer op Schiphol aan. Onze Franse deelnemer moest helaas op Heathrow nog een tijdje wachten voor zijn terugvlucht naar Parijs. Ook deze 4Aviation reis naar de VS was tot een goed (en succesvol) eind gekomen. En wat hebben we veel gelachen en een hoop lol gehad!