USA 2014
De eerste tour naar de USA in 2014 bracht ons naar de westelijke staten (California, Nevada en Arizona). De combinatie van vliegshows op MCAS Yuma en Luke AFB met een Red Flag oefening en een bezoek aan Rainbow Canyon resulteerde weer in een hele leuke reis voor luchtvaartfotografie.
Op zondag 9 maart begon de eerste 4Aviation reis naar de VS van 2014. ’s Morgens vroeg verzamelden 12 van de 16 deelnemers zich op Schiphol. Met een kort British Airways vluchtje arriveerde dit dozijn even later op Heathrow. Daar voegden zich nog 4 deelnemers bij het gezelschap (invliegend vanuit Frankfurt, Lyon, Pisa en Toulouse) waarna een Boeing 747 de groep richting Las Vegas vervoerde. We landden in de avond op McCarran en haalden daar de 3 auto’s op die ons moesten vervoeren tijdens de reis. Nadat het inchecken in het hotel helaas weer veel te lang duurde zochten de meesten hun bedje al snel op.
Op maandagmorgen (10 maart) gingen we al bijtijds op pad richting Nellis AFB. Hier was ten tijde van ons bezoek een Red Flag oefening aan de gang (2014-2). ’s Morgens vloog Nellis zelf prima en in afwachting van de launch van de Red Flag deelnemers werd de eerste F-35 van de trip gezien (helaas beetje te ver weg voor fatsoenlijke foto’s). ’s Middags werd de take-off van de tientallen kisten van Red Flag gefotografeerd vanaf Cheyenne Avenue. Nadat de toestellen (inclusief Belgische F-16’s, maar ook Saoedische Eagles) waren opgestegen reden we weer richting de Speedway om de landing te fotograferen. Een groot deel van de kisten kwam op de dichtstbijzijnde baan binnen. Tussen de middag- en avondsortie van Red Flag begon Nellis zelf weer volop kisten de lucht in te sturen. Toen de zon bijna onderging reden we weer terug naar Las Vegas voor de overnachting.
Op dinsdag de 11e moest de helft van de groep er erg vroeg uit. Zij hadden besloten deze dag hun geluk te gaan beproeven bij Rainbow Canyon, een kloof waar met enige regelmaat laag doorheen wordt gevlogen. Omdat deze locatie op een dikke 3,5 uur rijden van Las Vegas ligt moest er vroeg vertrokken worden. Voor een laagvlieggebied gelden nog minder zekerheden dan op een normaal veld dus het was wachten geblazen. Het was koud en erg winderig. Net toen de conclusie was getrokken dat het niet zou gaan gebeuren op deze dag knalde er een Growler door de kloof. Gelukkig was iedereen alert en wist iedereen er fraaie opnames van te maken. Die ene kist maakte om 14.30 uur de dag goed. Een half uur later volgde nog een tweede Hornet. Weinig, maar wel erg gaaf! Tegen 15.30 uur vertrokken we weer richting Las Vegas. De rest van de groep had zich de hele dag prima vermaakt bij Nellis AFB met een tweede poging om Red Flag te fotograferen. Aan het einde van de dag kwam de groep in het hotel weer bij elkaar.
De woensdag (12 maart) begon weer vroeg. We wilden redelijk bijtijds in de buurt van Phoenix zijn en moesten nog een aardig eindje rijden vanuit Las Vegas. Na wat uurtjes sturen kwamen we aan bij Luke. Er werd een plekje in de landing opgezocht om de F-16’s vast te leggen. Aanwezige Amerikaanse fotografen wisten te vertellen dat er 3 F-35’s zouden komen als vroege bezoekers van de open dag. Hun info bleek betrouwbaar en iedereen zag voor het eerst in zijn leven een formatie van 3 Lightning II’s vliegen. Hierna reden we door naar Tucson om nog wat tijd door te kunnen brengen bij Davis Monthan AFB. Daar vlogen de A-10’s erg lekker en we fotografeerden er lustig op los. De overnachting was in Tucson.
Op donderdag 13 maart begonnen we met een goed ontbijtje. Er stond een goed gevulde dag te wachten. Als eerste werden de F-16’s van Tucson geserveerd. De toestellen van de Arizona ANG vlogen erg goed. We werden met rust gelaten bij de rolbaan en konden heel veel fraaie plaatjes schieten. Terwijl de groep op Tucson stond werden alvast kaartjes gehaald voor de bustour over AMARG. Na Tucson was het tijd voor Pima/AMARG/Davis Monthan AFB. Iedereen maakte zijn eigen programmaatje voor de rest van de dag en genoot ervan. De bustour is altijd leuk, het museum fantastisch en de mogelijkheden bij Davis Monthan goed. Genoeg ingrediënten voor een leuke dag! Aan het einde van de middag werd iedereen weer verzameld en reden we door naar Yuma, onderweg een fast-food hamburgertje scorend.
Vrijdag 14 maart waren we al welkom op MCAS Yuma, een dag voor de open dag. Helaas was het aantal arrivals beperkt deze dag. Een deel van de rehearsals voor zaterdag kon zeer fraai gefotografeerd worden. ’s Middags brachten we in de landing door, maar het was erg rustig. Inmiddels leek het erop dat de show op NAF El Centro erg mager zou gaan worden. Aangezien we op vrijdag ook de F-35B niet hadden zien vliegen besloten we op zaterdag niet naar El Centro te gaan, maar terug te gaan naar de show op Yuma. Op vrijdagavond bezochten we op Yuma nog de twilightshow, wat meestal wel grappig is. Zo ook deze keer.
Op zaterdag (15 maart) gingen we weer terug naar MCAS Yuma. Deze keer om de hele show bij te wonen. Nu stellen vliegshows in de VS minder voor dan in Europa, maar deze dag bracht toch aardig wat gave fotomomenten. Bij Yuma sta je erg dicht bij de rolbaan en het weer was, zoals zo vaak hier, fantastisch. De dag eindigde met een display van een F-35B. Met een tevreden gevoel reden we in de avond richting Phoenix voor de laatste nacht in een hotel.
Zondag 16 maart was feitelijk alweer de laatste dag van de reis. De open dag van Luke AFB stond op de planning voor vandaag. De static was een beetje lastig opgesteld maar wel interessant. Zo stond er onder andere de eerste F-35 van Luke opgesteld. Omdat we ’s middags nog naar Mesa Williams Gateway wilden hadden we afgesproken om om 12 uur weer te vertrekken. Net op dat moment vloog ook een Eglin F-35 in de show. Op Williams troffen we 4 AV-8B’s aan die er weer heel erg fraai bij stonden in het zonnetje. Een deel van de groep ging op en neer naar Falcon Field voor het museum daar. Nadat de groep weer bij elkaar was en er weer een paar Harriers wegtaxieden was het tijd om te gaan. De tour was ten einde. De auto’s werden bij Phoenix International ingeleverd en het incheckritueel volgde bij de luchthaven. Een relaxte nachtvlucht met British Airways bracht de groep naar Heathrow en even later naar Schiphol. Wederom een erg leuke trip zonder een spatje regen van betekenis!