USA 2013
Op vrijdag 8 maart 2013 vertrok onze tour naar de zonnige staten Arizona, Californië en Nevada in de Verenigde Staten.
Op vrijdag 8 maart was het zover. Onze trip naar de zonnige staten in de USA. Arizona, Californië en Nevada. Na enige onrust vooraf over het wel of niet doorgaan van Red Flag 2013-3 en de diverse open dagen (onze doelen waren Yuma MCAS open dag, NAF El Centro en Luke AFB). Luke werd eind februari al afgelast in verband met de bezuinigingen die de Amerikaanse strijdkrachten hard treffen. Om 9 uur waren alle 23 personen aanwezig en al snel werd begonnen met het inchecken, de douane en de veiligheidscontrole. Eerst gingen we met een British Airways A320 naar Heathrow. Het weer was dusdanig slecht dat we het eerste vertraginkje al snel te pakken hadden. Veel wind en regen. Via Heathrow, waar nog 4 deelnemers aanhaakten, ging het met een BA B747 naar Phoenix IAP. Hier kwamen we ’s avonds om iets na zeven uur lokale tijd aan. Het regende en het was koud. De vijf auto’s opgehaald en op weg naar Yuma waar we onze eerste overnachting hadden.
Op zaterdag 9 maart was de open dag op Yuma MCAS. Het was fris maar strak blauw ofwel goed fotografeerweer. We waren lekker vroeg op het veld en onderweg al enkele AV-8B’s in hangaar kunnen fotograferen. Daarna de static. Helaas geen USAF kisten maar genoeg USMC materiaal waaronder de UH-1Y, AH-1Z, F-35B en MV-22B Osprey. Helaas stonden de kisten geheel vrij (met uitzondering van de F-35) maar omdat we vroeg waren konden we de meeste vliegtuigen zonder mensen ervoor fotograferen. De vliegshow was niet groot van opzet maar wel leuk; we stonden aan de taxibaan en er was een formatie van 4x F-5N in diverse agressor kleuren, een demo van een MV-22B, AV-8B, HH-1N’s (USMC en Army met JUH-1H) en een warbird show met o.a. 2 P-51D’s, F8F, MiG-15, T-33AN en Harvard. De warbirds kwamen mooi over het publiek en lekker laag. Tot het einde van de dag gebleven en op de terugweg de static kisten met nagenoeg geen mensen kunnen fotograferen. Net op het moment dat we weggingen zagen we een A330 landen. Het bleek een Voyager KC2 van de Britten te zijn als support voor Army Air Corps Lynxen (Yuma) en Apaches (El Centro). Ook deze kist kon mooi vastgelegd worden.
Na een nachtje slapen aan het zwembad op zondag (10 maart) ontbeten bij ons hotel in Yuma. De groep ging uit elkaar en in twee delen reden we via March naar Las Vegas. Het was een leuke route van Yuma naar Vegas. Onderweg toch maar even bij El Centro gaan kijken. Helaas mochten we de gate guards niet fotograferen maar er werd ons verzekerd dat dit aankomend weekend wel kon. Er lag ook nog een klein civiel veldje in de buurt, namelijk Imperial County Apt, dus ach, waarom niet even kijken. Helaas stond er (nog) niets. Dan maar even tanken, zowel de auto als wij zelf. Tijdens het tanken kwam er een Apache op het veldje binnen voor een fuelstop. Oké, dan maar even terug en de Britse(!) Apache met Longbow mooi op de plaat kunnen vastleggen. De Apaches stonden tijdelijk op NAF El Centro gestationeerd. Daarna onze weg naar March JARB vervolgd. Met de zon in de rug en besneeuwde bergtoppen op de achtergrond. Een schitterend museum waar we alle tijd namen om mooie foto’s te maken. Je kunt ook heel mooi op het veld kijken (er staat zelfs een tribune ter hoogte van een KC-97). Helaas vloog het 452nd AMW niet maar er stonden wel 11 KC-135R’s en 4 C-17A’s en een USMC KC-130 op het platform. Iets na vieren onze weg naar Las Vegas vervolgd. We waren nog maar op de helft dus nog mooi stukje te gaan. Onderweg gegeten en aan het einde van de avond in Las Vegas aangekomen. De groep voor ons had al ingecheckt dus de rest kon ook snel naar zijn/haar bed. We sliepen in Circus Circus op The Strip.
Op maandag 11 maart vroeg er uit en snel naar de landing op Nellis AFB waar Red Flag 2013-3 bezig was. Daarnaast was er een sterk gerucht dat er twee F-35A’s vanaf Fort Worth afgeleverd zouden worden aan het 422nd TES. De week ervoor waren de eerste twee afgeleverd. Toen we aankwamen stond het platform lekker vol en er was zelfs nog veel te lezen; nog weinig heatwaves want zo warm was het nog niet. We hadden al wel kisten horen weggaan maar nog niet veel. Het duurde even voordat de eerste kisten in de landing zaten; de Thunderbirds. Uiteindelijk werd er één F-35A afgeleverd. Ook de begeleidende F-16C was leuk en menigeen vond deze leuker dan de F-35A. Na een paar FT A-10C’s en lokale F-15E’s werd het tijd voor de Red Flag launch. Deze stegen op met Las Vegas in de rug ofwel, verkassen naar de speedway en daar het vertrek fotograferen. Bij de speedway hebben we de binnenkomende kisten kunnen fotograferen. Groot aantal op de juiste baan en anderen weer (te) ver af. Sommige kisten draaien heel mooi over de speedway in en waren heel goed te fotograferen. Tegen de tijd dat de Red Flag deelnemers binnen waren gingen de lokale F-16, F-15 en A-10C’s er weer uit.
Op dinsdag 12 maart ook vandaag weer lekker vroeg opgestaan en via de benzinepomp om hier vocht en voedsel voor de dag in te kopen. Wederom naar Cheyenne Av bij Nellis AFB, maar snel verkast naar de speedway om take off van Red Flag missie mee te pakken. De aggressors trokken ter hoogte van de speedway schuin weg en waren dus schitterend te fotograferen. De andere deelnemers, waaronder twee B-2A’s gingen normaal ‘recht’ weg. In de avond volgde nog een lange rit naar Phoenix waar wij tegen middernacht aankwamen.
Op woensdag 13 maart rond 7 uur vertrokken omdat we om 10 uur een basisbezoek op Tucson IAP hadden. Tegen half tien waren we op Tucson en eerst even richting de toren gereden. Hier stond een B-17G mooi in het zonnetje. Hier kun je tijdens het weekend, tegen betaling uiteraard, meevliegen. Een aantal terugtaxiënde F-16’s van 162nd FW AZ ANG mooi op de plaat kunnen vastleggen. Om tien uur begon het basisbezoek. Eerst kregen we een briefing over de Nederlandse training op Tucson (het waarom, hoe, etc.). Zeer interessant! Daarna met de bus naar de sheds waar de Nederlandse F-16AM/BM’s van 148th FS/162nd FW staan opgesteld. Ook de groepsfoto van de gehele groep werd hier gemaakt. Daarna werden we met de bus aan de baan neergezet om daar de vertrekkende F-16’s te fotograferen. Helaas was de zon al te ver doorgedraaid maar het bleef de moeite waard. Ook de burgerkisten tussendoor waren leuk om vast te leggen. Ongeveer 24 Vipers van het 162nd FW gingen eruit. Aan het einde van de tour konden we nog t-shirts, emblemen en coins kopen en de voorraad van de unit is aardig geslonken. Een groot woord van dank naar de Nederlandse luchtmacht voor haar gastvrijheid. Afscheid genomen en meteen naar de landing gereden want er zaten genoeg kisten in de lucht. Na overleg met de lokale airport police mochten we hier blijven staan en dat leverde onder andere 20 F-16’s, 2 A-10C’s van 355 FW en een PC-12 van AFSOC op (deze laatste werd door velen van ons gemist want deze zag er wel erg civiel uit….). Zo zie je maar weer. Het volgende doel was Davis Monthan AFB. Ook hier vlogen ze lekker en vele A-10C’s werden mooi vastgelegd tegen een strak blauwe lucht. Gelukkig stonden er ook acht F-16C/D’s van 112th FS OH ANG en idem aantal van 125th FS OK ANG hier op TDY (winterramp). Ook hier werd een U-28A van AFSOC in de landing vastgelegd maar deze was erg grijs/grijs dus werd door niemand gemist. ’s Avonds werd druk overlegd wie wat zou doen op de volgende dag. Zoveel keuzes: Tucson IAP, Pima, AMARG tour, Davis Monthan operationeel en de diverse combinaties.
Op donderdag 14 maart om acht uur ’s morgens bij de verkeerstoren bij Tucson afgesproken (beide groepen sliepen in aparte hotels). Hier werd een verdeling gemaakt in de operationele groep (1 auto) en de Pima/AMARG tour (de overige 4). De mensen die op Tucson achterbleven hadden 24 F-16’s van 162nd FW over de roller, een UH-60A en een UH-1H. De andere groep ging naar Pima, gecombineerd met één of meerdere AMARG tours. De eerste ‘operationele’ groep ging om half elf naar de landing na één persoon nog bij Pima museum te hebben afgezet. Bij aankomst op Davis Monthan kwam al snel een KC-135R ‘ZZ’van 18th Wg binnen. Erg leuk. Ten opzichte van gisteren vlogen er minder A-10C’s maar wel meer F-16’s van eerdergenoemde ANG units. Ook de spliksplinternieuwe ‘OT’ gecodeerde HC-130J van 88th TES was erg smakelijk. In de loop van de middag kwamen de Pima/AMARG groepen ook weer druppelsgewijs naar de landing. De dag werd afgesloten met de landing van een CN-235 van 427th SOS.
Op vrijdag (15 maart) wederom op tijd opgestaan om op tijd naar de landing op Yuma MCAS te gaan. De tweede groep heeft eerst de gate-guards op het veld gefotografeerd. De eerste groep stond al in de landing; men had een F-35B weg zien gaan en er waren al een paar lokale Harriers in het circuit. In de landing is goed te fotograferen al heeft men hier ook weer twee banen. Gelukkig kwam het meeste op de linkerbaan binnen. Er was een grote diversiteit aan vliegtuigen; lokale Harriers en F-5N’s maar ook bezoekende Hornets van VMFA-232, VFA-122 en lokaal gestationeerde Alpha Jets en een L-39. Ook KC-130’s, EA-6B’s kwamen mooi voor onze lens. Op de terugweg heeft groep twee nog een stop gemaakt bij de Britse Lynx helikopters. Hier stonden ook twee USMC UH-1Y’s van HMLAT-303 en deze waren bij vertrek erg goed te fotograferen (ze stonden wel erg dicht bij!). Daarna op weg naar El Centro waar ’s avonds een feest was ter gelegenheid van de open dag op zaterdag. We kwamen nog net op tijd om de zonsondergang bij de gateguards te fotograferen. Dit leverde leuke plaatjes op.
Op zaterdag 16 maart waren we om half 8 bij de poort van El Centro. Om precies acht uur ging de poort open. Het zonnetje scheen alweer lekker. We werden dicht bij de static geparkeerd. Na de toegangscontrole de flightline op. Al snel was duidelijk dat we richting het operationele platform konden lopen waar onder andere een speciaal gekleurde MH-60, twee MV-22B’s en een MH-60S van NAS Fallon stonden geparkeerd. Uiteindelijk was dit niet de bedoeling ook al bleef iedereen keurig aan de overkant van het platform. De vliegshow was erg rustig met onder andere een demonstratie van een Britse Apache, MH-60S van Fallon, C-130T Fat Albert en uiteraard de Blue Angels. Het was dusdanig warm dat de meesten van ons verkoeling onder een shed zocht en vanaf hier zijn/haar plaatjes kon maken. In de tussentijd gingen een aantal van ons nog even rustig de diverse gateguards en andere preserved kisten op het veld fotograferen. Tegen vier uur was het afgelopen. Een aantal kisten vertrok weer naar hun thuisbasis. Gelukkig was er nog veel te regelen met piloten en/of groundcrew dus er konden nog leuke plaatjes worden geschoten. We moesten zelfs meehelpen een F-5N uit de shed te duwen. We gingen als laatsten van het veld af na de diverse gateguards nog met mooi licht te hebben geplaat. Daarna op weg naar Phoenix waar we laat in de avond aan kwamen.
Op zondag de 17e uitgeslapen tot half negen en daarna via een gepreserveerde F-100 in Mesa naar Williams Gateway. Hier stonden bij aankomst vier AV-8B’s van Yuma. Al snel kwamen er nog twee exemplaren bij. De tweede groep was eerst naar het museum op Mesa geweest en kwamen pas later op Williams Gateway. Na de zes AV-8B’s kwamen er ook nog twee F/A-18’s van Oceana voor een fuel stop. Via één van de vliegers konden we met een groep het platform op en de AV-8B’s en de twee Hornets schitterend fotograferen. We waren net van de ramp af en er kwamen nog twee F/A-18C’s binnen voor een fuelstop. De AV-8B’s vlogen één lokale missie en vertrokken ’s middags weer naar Yuma. Nog een paar foto’s van de lokale A-4N’s gemaakt en daarna was het tijd om onze auto in te leveren (1.952 mijlen op de klok), ons om te kleden en in te checken voor onze vlucht naar Heathrow. Een zeer geslaagde reis!