USA III 2012
Eind september 2012 reisden we voor de eerste keer naar Hawaï. De reis, waarbij we een bezoek aan het eiland Oahu (voor de vliegshow op MCAS Kaneohe Bay) combineerden met een bezoek aan de westkust van de VS, was lang maar erg interessant.
Op vrijdag 28 september 2012 verzamelden de 10 deelnemers aan de 4Aviation reis naar Hawaï zich al vroeg op Schiphol. Hun vooruitzicht was heel lang vliegen (3 vluchten) en 12 uur tijdverschil. Na het eerste hopje naar London-Heathrow, kwam er in kleine kink in de kabel. Bij de overdracht van de gegevens van British Airways naar American Airlines was de vlucht Heathrow-Los Angeles ‘verdwenen’. Uiteindelijk gingen 9 van de 10 daarom via Seattle en niet via Los Angeles. Heel veel uren en een overstap later kwam de groep weer bij elkaar op de luchthaven van Honolulu. Na het oppikken van de huurauto’s ging het naar het hotel waar we een dag of 6 zouden verblijven.
Op zaterdagmorgen (29 september) was iedereen op tijd wakker en wandelde voor het eerst richting Waikiki Beach. Het strand lag op 200 meter van het hotel. Na een ontbijtje ging het richting MCAS Kaneohe Bay voor de vliegshow aldaar. De static was, naar verwachting, klein maar met leuke deelnemers. De deelnemers aan de vliegshow waren fantastisch te fotograferen, zowel op het platform als in de lucht. Hoogtepunt was de Marine Corps Air to Ground Task Force (MAGTF) demonstration waarbij de gestationeerde choppers in actie kwamen. Na het einde van de show gingen weer terug naar het hotel en genoten van een prima maaltijd en de fraaie omgeving.
Ook op zondag 30 september bezochten we de show op Kaneohe Bay. Deze dag was de sfeer net zo relaxed als de dag ervoor en er deden zich weer andere fotogelegenheden voor. De omgeving van het veld is bijzonder en geeft prachtige achtergronden. Deze dag namen we ook de tijd om de fraaie gate-guards te fotograferen. De show eindigde weer met de display van Fat Albert en de Blue Angels.
Voor maandag (1 oktober) stond een dagje Hickam Air Force Base op de planning. Om bij het veld, zonder veel problemen, te kunnen fotograferen heb je een ‘hobby photographer’s permit’ nodig. Deze worden uitgegeven door de manager en de dag begon dan ook met het verkrijgen van deze permit. Dat deze permit geen overbodige luxe is bleek toen we dezelfde dag nog gecontroleerd werden op het hebben ervan. Hickam AFB / Honolulu International is een lastig veld. Het beschikt over 4 banen en wij hadden ook nog de pech dat de landingsrichting gedurende de dag veranderde. Verder is er sprake van tegenlicht op de baan die veelal door de militaire kisten wordt gebruikt. Ondanks dit hebben we ons prima vermaakt met een aardig aantal Raptors en leuke bezoekers.
Voor dinsdag 2 oktober stonden weer twee andere velden op het programma; Wheeler AAF en Kalaeloa Airport. Op Wheeler zagen we een aantal CH-47F’s van de Hawaii Army National Guard en wisten de gate guards to fotograferen. Op Kalaeleo konden we fraaie opnames maken van de US Coast Guard C-130’s die hier staan en werd het Naval Air Museum Barbers Point bezocht. ’s Middags hebben we een bezoek gebracht aan Pearl Harbor. Vanuit het Pearl Harbor Visitor Centre kun je tours boeken op Ford Island. Op Ford Island bevindt zich onder andere het Pacific Aviation Museum en het memorial voor de USS Arizona.
Ook op woensdag (3 oktober) hadden we nog een volle dag op het eiland Oahu. Terwijl 2 deelnemers terug wilden naar Pearl Harbor ging de rest voor een tweede bezoek aan Hickam AFB. Leuke bezoekers waren een paar Eagles van de Montana Air National Guard. Nadat 2 deelnemers terugkwamen van hun, ter plekke geboekte, Beaver vlucht over het eiland vond iedereen het leuk om nog een middag toeristisch op het eiland door te brengen. Na een bezoekje aan een paar ‘scenic view’ points en de Manoa Falls gingen we die avond voor de laatste keer dineren op Hawaï.
Om op tijd te komen voor de vlucht naar Los Angeles moesten we op tijd uit de veren op donderdag 4 oktober. Een American Airlines Boeing 757 bracht ons in de loop van de dag naar LA. Na aankomst reden we door naar Palmdale voor de overnachting.
Op vrijdag (5 oktober) begonnen we al relatief vroeg bij het Blackbird Airpark, het Joe Davies Heritage Airpark en de gate guards van Lockheed. Daarna reden we door naar de poort van Edwards AFB voor een tour. Helaas zijn de tours op Edwards tegenwoordig volledig zonder camera en verrekijker en wordt de NASA hangaar niet meer bezocht. Interessant en indrukwekkend blijft het geheel echter nog steeds. Na afloop van het bezoek volgde de lange rit naar San Francisco. Daar arriveerden we in de loop van de avond en checkten in bij een hotel in het centrum van de stad.
Voor zaterdag 6 oktober hadden we een bezoek aan de San Francisco Fleet Week gepland, en dan met name de vliegshow. Omdat we heel dicht bij de haven hadden overnacht konden we ’s morgens lopend naar de San Francisco Bay. Daar aangekomen zochten we een mooi plekje op om de show boven het water te volgen. Het was een fraai gezicht om de toestellen door de baai te zien scheuren. Het geheel leverde hele fraaie foto’s op, met onder andere de Golden Gate Bridge op de achtergrond en Alcatraz.
Op zondag (7 oktober ) splitste de groep zich. Een deel van de groep wilde een tweede dag doorbrengen bij de Fleet Week vliegshow en zich dan op een andere plek positioneren. De rest wilde liever een bezoek brengen aan de USS Makin Island (met choppers, Ospreys en een AV-8B aan boord) en dan naar San Francisco International. De eerste groep heeft zich prima vermaakt met de show en de tweede groep met de carrier en een aantal leuke verrassingen op SF International. Tegen het einde van de middag kwam de club weer bij elkaar en werd het hotel in het centrum van San Francisco verruild voor een hotel in de buurt van Moffett.
Maandag 8 oktober begon met een kort bezoekje aan Moffett (en de C-130’s). De volgende stop was het Oakland Aviation museum, waar we van buiten het hek een deel fotografeerden. Vervolgens kwamen we aan bij het USS Hornet museum bij het voormalige NAS Alameda voor een bezoekje. Via Travis (waar niet veel te beleven was) kwamen we in de loop van de middag bij Sacramento en McClellan Airfield aan. Leuk hier waren de Bronco’s van CalFire en het Aerospace Museum of California. Na Sacramento volgde de rit naar Fallon in Nevada. Wederom kwamen we die avond in een Mexicaans restaurant terecht.
Op dinsdag (9 oktober) waren we welkom voor een bezoek aan NAS Fallon. Dit veld biedt altijd prachtige fotografeermogelijkheden. Helaas was er geen Carrier Air Group aanwezig, maar dat mocht de pret niet drukken. Dankzij de bereidwillige medewerking van de Public Affairs Office hebben we prachtige opnames kunnen maken van de toestellen van het NSAWC en VFC-13. Een bezoek aan het heritage park maakte het bezoek helemaal af. In de middag reden we richting Beatty. Een prachtige rit door een bijna verlaten deel van Nevada. In de avond buiten genoten van heerlijke en grote pizza´s.
Op woensdagmorgen (10 oktober) werden de laatste kilometers naar Las Vegas en Nellis AFB afgelegd. Nadat de groep in take-off was gaan staan op Cheyenne Avenue en er aardig wat toestellen opstegen moest één deelnemer helaas de groep verlaten vanwege familieomstandigheden. Een tweede deelnemer moest even naar het ziekenhuis voor een controle (die achteraf veel langer duurde dan gedacht). Mede hierdoor kon maar een klein deel van de toestellen vanaf de Las Vegas Speedway in de landing gefotografeerd worden. De middagwave werd vanwege slecht weer uitgesteld tot heel laat in de middag. De overnachting Vegas was zoals hij hoort te zijn; een achterlijk groot hotel, casino’s en een wandeling over The Strip.
Vanuit San Bernardino vervolgden we op vrijdagmorgen 12 oktober onze weg richting NAS North Island voor een dagje strand. Het weer was fantastisch en het strand ook. Het aantal vliegbewegingen was echter beneden de maat, we hadden zeker recht op meer. Een deel van de groep bezocht de USS Midway nog gedurende de dag. De toestellen die voorbij kwamen waren uiteraard prima te fotograferen! In de middag zagen we ook nog een carrier uitvaren, de USS Nimitz. Aan het einde van de middag namen we onze intrek in het hotel voor de komende twee dagen, een paar honderd meter van de Mexicaanse grens.
Voor zaterdag (13 oktober) hadden we onze ogen bericht op de open dag van MCAS Miramar. Meteen bij het parkeren werd al duidelijk dat het een show met veel toestellen zou worden. Bij de parkeerplaats stonden meer dan 10 CH-53’s geparkeerd om ruimte elders te maken. De static was groot, heel groot. Aan de andere kant de parkeerplaats stond nog een rij Hornets waarvan een deel fraai te fotograferen was. De vliegshow was wat lastiger vanwege het tegenlicht, maar door bij de flightline in de buurt te staan was het een aangenaam geheel, zeker met de Marines demo die gegeven werd. We bleven tot het bittere einde en pikten dus ook de twilight show mee. Laat in de avond arriveerden we weer in ons hotel voor de laatste overnachting van deze reis.
Omdat we op Miramar ‘klaar’ waren besloten we op zondag 14 oktober niet terug te gaan. We begonnen de dag daarom op Brown Field, waar een Navy T-44 op het platformpje stond. Vervolgens bezochten we het San Diego Air & Space Museum vlak bij de internationale luchthaven. Van daaruit gingen we rustig door richting Gillespie Field. Daar steeg een unmarked S-211 op terwijl we er waren. Vanuit San Diego reden we richting het noorden om even later bij Long Beach aan te komen. Een Australische C-17 stond bij Boeing buiten. Ons oog viel op 3 Hornets die aan de andere kant stonden. Gelukkig liepen we net de crew tegen het lijf en die waren zo aardig om ons op het platform te laten om de drie VMFAT-101 F/A-18’s te fotograferen. Een waardig einde van een hele fraaie reis! Wat nog resteerde waren de terugvluchten. Via Heathrow ging het vanaf Los Angeles waar richting Amsterdam (waar we op maandagavond landden).