USA II 2012
Hawgsmoke is de tweejaarlijkse United States Air Force bombing, missile, and tactical gunnery competition voor A-10 Thunderbolt II units.Hawgsmoke 2012 werd op Davis Monthan AFB gehouden in augustus 2012. 4Aviation bezocht de oefenign en een aantal andere interessante locaties in de omgeving.
Op dinsdag 14 augustus verzamelde zich een internationaal gezelschap om samen naar Phoenix af te reizen; 9 Nederlanders, een Ier en een Brit. Iedereen was op de afgesproken tijd van 8.15 aanwezig op de bekende rood/witte plek in het stationsgebouw op Schiphol. Het inchecken ging lekker voorspoedig, evenals de rest van de procedure. Het begon een vlucht met een A319 van British Airways naar Heathrow. Na een paar uur op Heathrow te hebben doorgebracht met een Boeing 747-400 van dezelfde maatschappij voor een lange vlucht naar Phoenix IAP. Na aankomst kreeg iedereen zijn spullen mee en al snel met de bus naar het autoverhuurbedrijf buiten de stad. Na enkele formaliteiten onze twee auto’s meegekregen en op weg naar Tucson. Na de eerste fast food keten aangekomen in ons motel in Tucson. Snel de kamersleutels verdelen en naar bed. Het was inmiddels al bijna woensdag.
Op woensdag 15 augustus op tijd gemeld bij de poort. Public Affairs kon ons pas toelaten tegen 10:30 dus in de tussentijd even de eerste verkenning om het AMARG gemaakt. Voor die personen die hier nog nooit waren geweest een hele ervaring. De eerste foto’s aan het hek werden gemaakt. De zon brandde al goed. Op tijd weer terug naar de poort en naar de ramp waar vele Hawgsmoke deelnemers al stonden geparkeerd. De Barksdale en Michigan A-10C’s stonden onder de sunsheds maar de FT A-10’s stonden lekker in de open lucht en waren na wat vragen goed te platen. Ook de jongens van 190 FS/Idaho ANG kwamen met 4 kisten net binnen en waren eveneens goed te platen. De overige deelnemers stonden elders. Na een kleine pauze en verfrissing met de bus naar de toren om van daar enkele A-10’s te fotograferen. Helaas was dit geen succes omdat je er veel te ver vanaf stond en er stonden struiken voor. Na overleg terug met de bus naar de kop van de baan en net op tijd om zes KC A-10C’s van 303 FS te zien binnenkomen en wat nog belangrijker is, te fotograferen. We moesten nu zelfs achteruit lopen, zo dichtbij! Na dit warme (letterlijk dan) bezoek de koelte van onze auto opgezocht en naar de landing aan de Pima zijde. Hier de middag rondgebracht met vele lokale A-10C’s. De score liep al aardig op. Aan het einde van de dag nog bij enkele scrapyards gekeken. Hier valt nog steeds veel te zien. Na het AMARG op weg naar een steakhouse en daar prima gegeten. Voor de donderdag stond de range op het programma. Tussen de deelnemers was er veel twijfel; wel of niet meegaan. Het schieten en afvuren van wapens is toch vrij uniek maar hoe ver sta je ervan af en hoe sta je ten opzichte van de zon? Aan het einde van de avond wisten de meesten van ons al wat zij de volgende dag zouden gaan doen (toch?).
Op donderdagmorgen (16 augustus) eerst naar Davis Monthan om de eerste groep met mensen af te zetten voor de Goldwater range. De tweede groep nam afscheid en ging naar het nabijgelegen Tucson om hier de lokale F-16’s van 162 FW/AZ ANG te fotograferen. De ochtendmissie leverde genoeg F-16’s om te fotograferen op. Tegen de middag werd het licht minder cq. stond de zon niet meer zo gunstig en waren we ook niet meer zo welkom aan het hek. Daarna naar de landing op Davis Monthan om de Hawgsmoke deelnemers te fotograferen. Helaas een bewolkte maar wel erg warme en droge dag. Helaas vlogen een aantal teams alleen ’s morgens vroeg, maar veel lokale A-10’s en enkele visitors maakten veel goed. Een bezoekende AH-64D uit Singapore is altijd leuk. Tegen het einde van de middag voegden de range-gangers zich ook weer bij de rest en zijn we gaan eten. Helaas waren de bewegingen op de range veel te ver af (lokale A-10C’s konden wel goed richting de toren wegdraaien maar de bezoekende eenheden draaiden juist van de toren af). Toch was het een hele belevenis om het schieten mee te maken. Na de uitwisseling van verhalen tijdens het eten weer terug naar het hotel. Voor vrijdag stond Tucson en bezoek aan het AMARG op het programma.
Op vrijdagochtend, 17 augustus, stonden we al vroeg langs de taxibaan op Tucson IAP. Een RF-4C van Davis Monthan kwam een touch and go maken en ook de lokale 162 FW F-16’s vlogen goed. Een deel van de groep besloot tegen elf uur weg te gaan en de eerste AMARG bustour vanaf Pima museum te nemen. Helaas was de zon al aardig verdwenen maar dat was voor de schittering in de busramen een goede zaak. Na de eerste tour één persoon op Tucson opgehaald en daarna de tweede tour voor de die-hards. Na deze tours weer terug naar Tucson en de drie achterblijvers opgehaald. Ook zij hadden een goede score behaald.
Omdat volgens diverse publicaties en de Hawgsmoke site het vertrek van de deelnemende A-10’s tussen tien en twee uur gepland was op zaterdag 18 augustus, besloten we ’s ochtends na het eten eerst ons geluk rond het AMARG te proberen. De kant van de arrivals ramp werd als eerste genomen. Het was rond kwart over acht en rond half negen zagen we de eerste A-10C’s opstijgen……… wat nu? De groep die niet aan het fotograferen was rondom het AMARG vertrok met de eerste auto naar de plek die we eerder in de week hadden uitgekozen. De tweede groep maakte het gedeelte rond de arrivals ramp af (met steeds op de achtergrond vertrekkende A-10C’s…). Op het moment dat het AMARG gedeelte klaar was direct vertrokken naar de rest van de groep en hier tot ongeveer 12 uur gestaan. Daarna hebben we nog twee vertrekkende KC-135R’s en twee HC-130P’s en een aantal Hawgsmoke deelnemers kunnen fotograferen. Daarna ging het door naar het Pima museum. De zon scheen volop en het was erg warm. Wat een schitterend museum en wat staat er enorm veel. Er komt steeds meer binnen te staan en ieder jaar wijzigt er wel weer het een en ander. Het blijft altijd leuk. Tegen vijf uur, als Pima dichtgaat, wederom een deel van het AMARG van buiten kunnen fotograferen. Nu waren de vele rijen F-15’s, F-16’s, C-5A’s en (O)A-10A’s aan de beurt. Bij mooi zonlicht was dit een goede afronding van een zware en vooral warme dag. ’s Avonds nog even naar een grote supermarkt om fotokaartjes te halen. Bij sommigen ging het heel snel en morgen nog boven het AMARG vliegen! Op tijd naar bed want we wilden zondag weer vroeg op.
Op zondag (19 augustus) stonden we al om 6 uur bij Double Eagle Aviation op Tucson om te gaan vliegen. We vlogen met 2 Cessna 172’s en iedere kist met 2 personen (1 voorin en 1 achterin). Het was wederom een schitterende zonnige dag en al snel werd het weer erg warm. Rond half 10 waren we klaar waarbij één deelnemer zelfs twee keer heeft gevlogen. Een leuke visitor op Davis Monthan was de Colombiaanse C-130E die ook tijdens de RIAT op Fairford dit jaar was te zien. Een kleine wereld is het soms. Om niet te veel te missen op ons volgende veld, Williams Gateway, besloten we zonder te stoppen in één keer door te rijden. Toen we aankwamen stond er één T-45C op de ramp die al snel daarna vertrok. Gelukkig kwam er direct daarna nog een tweede binnen, gevolgd door 2 F/A-18A’s van NAS New Orleans, 1 in agressor camo en 1 in donker blauwe camo, en een T-34C, eveneens in donkerblauw kleurenschema. Eén groep vertrok in het begin van de middag naar Mesa Falcon Field met als doel het Commemorative Air Force Museum te bezoeken. Eerst even bij de toren kijken…4 CH-47D’s van de AZ NG op de ramp. Even vragen of we deze mooie kisten mochten fotograferen. Geen probleem en heel relaxt konden we deze vier Chinooks fotograferen. Daarna naar het museum. Het was inmiddels kwart over drie maar het museum was om drie uur gesloten. Toen deze groep weer terug was konden zij de twee F/A-18A’s zien en fotograferen bij vertrek. Helaas hadden zij alleen de T-34C gemist. Aan het einde van de middag is de tweede groep alsnog naar Mesa vertrokken omdat zij de Chinooks ook graag op de foto hadden. De achterblijvers kregen nog een C-17A van March voor de camera die een hele snelle stop van ongeveer 15 minuten maakte. Nadat iedereen weer terug was ons hotel in Mesa opgezocht en nog even gezamenlijk lekker gegeten. Dezelfde avond ook nog even alle spullen goed inpakken voor de terugreis van morgen.
Ook op maandag 20 augustus weer op tijd eruit en eerst even ontbijten. Daarna stond Luke AFB op het programma; dit maal buiten het veld. We hadden een leuke plek uitgekozen, aan de openbare weg en niet direct bij het veld maar al snel, na 3 landende F-16’s werden we met klem geadviseerd te vertrekken. De militaire politie was dus ook buiten het veld aardig bezig en bleef ons lange tijd volgen. Ja wat nu? We besloten terug te rijden naar Mesa om het museum alsnog te bezoeken. Onderweg kwam het idee om Papago AAF bij Phoenix nog te bezoeken. Hier staan UH-60A’s die ook bij bluswerkzaamheden worden ingezet. We waren al snel welkom en we konden de vier aanwezige UH-60A’s en de preserved A-7D en AH-1 Cobra mooi op de plaat zetten. Een kort maar leuk bezoekje. Daarna naar het museum maar deze bleek op maandag en dinsdag dicht te zijn. Maar, zo snel geven we niet op. Al snel werd personeel aangesproken die hier werkzaam zijn met het onderhoud van de warbirds. Ze waren erg enthousiast en voor we het wisten hadden wij het museum voor ons alleen. Na een leuke donatie was iedereen weer blij en besloten we naar Phoenix IAP te gaan en hier nog de KC-135R’s van 197 ARS/AZ ANG te lezen. Hier mochten we de gateguard ook nog fotograferen. Daarna de auto’s ingeleverd en op ons gemak omgekleed (de korte broeken konden eindelijk weer uit) en opgefrist en op weg naar het vliegveld. Ook hier ging het inchecken weer voorspoedig. Met een British Airways Boeing 747-400 vlogen we weer terug naar Heathrow. Toen we aankwamen was het inmiddels dinsdag 21 augustus. Een BA A321 bracht ons terug naar Schiphol. Na het ophalen van de bagage afscheid genomen van een leuke trip met onder andere bijna 80 operationele, vliegende A-10C’s.