USA IV 2011
In november 2011 reisden we naar een aantal staten aan de oostkust van de VS. Tijdens de reis wisten we een aantal vliegshows te combineren met een paar leuke basisbezoeken en nog wat andere bestemmingen.
Op vrijdag 4 november 2011 kwamen de 10 Nederlandse deelnemers aan de 4Aviation ‘Florida-tour‘ bij elkaar op Schiphol. Een British Airways Boeing 737 zorgde voor het eerste stukje vlucht naar Gatwick. Daar stapten we, na het ontmoeten van de elfde deelnemer (uit de UK), over in een Boeing 777 van BA en ging de route verder richting Orlando. Daar aangekomen werden de twee huurauto’s opgehaald en vakkundig ingericht. Vanuit Orlando ging het snel door naar het eerste hotel in Tampa. Na de avondmaaltijd zocht iedereen zijn bed op na een relatief lange dag.
Voor zaterdag 5 november stond de eerste open dag gepland, die van MacDill AFB ook wel MacDill Air Fest genoemd. Aangezien we al in Tampa waren was op zaterdag nog maar een klein stukje rijden naar de basis. We waren relatief vroeg en daardoor snel op de static. Het weer was fantastisch en voor het merendeel van de vliegshow stond de zon lekker in de rug. De static was, zoals te doen gebruikelijk, wat lastiger. Toch kon een aardig deel van de static show deelnemers aardig gefotografeerd worden. Opvallende deelnemer aan de static was een USArmy MH-6. Aan het einde van de dag hadden we nog een uurtje of 3 rijden voor de boeg, op weg naar Jacksonville. De overnachting vond plaats in Starke.
Op zondag (6 november) stond de volgende vliegshow alweer gepland. Deze keer reden we richting NAS Jacksonville. Helaas was het weer een heel stuk minder dan de dag ervoor (bewolkt, regenachtig, harde wind en koud). Ook hier waren we mooi op tijd en de static was uitgebreid te noemen. Het slechte weer zorgde ervoor dat een groot deel van de vliegshow niet door kon gaan. Dat gold echter niet voor de shockwave truck met 3 Buckeye motoren, de Blue Angels en Fat Albert. De vlucht van Fat Albert, de Hercules die de Blue Angels begeleidt, was een speciale in dit geval. Op een gegeven moment stonden 7 deelnemers aan/op het trapje van Fat Albert om mee te vliegen. Helaas kwam op dat moment het besluit dat er maar 2 mensen mee mochten. De 2 die mee gingen hebben zich uiteraard enorm vermaakt. De pijn van de overige 5 werd verzacht door een begeleidde tour over de flightline en de aangrenzende hangaars. Aan het einde van de dag toonde de lokale security zich verre van sportief door iedereen zonder pardon en met weinig takt heel snel van het veld te bonjouren. Het biertje in de buurt van het hotel bij Jacksonville smaakte die avond prima en iedereen kon weer een beetje opwarmen.
Voor maandag 7 november stond ’s morgens een bezoekje aan NS Mayport gepland. Het was erg jammer dat het tijdens het bezoek regende, want de flightline was goed gevuld met Seahawks. Ondanks het weer konden we toch fraaie foto’s maken en een uurtje na aanvang van het bezoek namen we alweer afscheid van onze vriendelijke gastheren. Na dit bezoek gingen we richting Cecil Field. Vanwege de show op NAS Jacksonville had een aantal toestellen hier onderdak gevonden. Bij aankomst bleken er 7 Orions en 2 Clippers te staan. De Orions vertrokken mooi tijdens ons verblijf daar en ook de Clippers konden vastgelegd worden. Na het immense Cecil Field reden we weer naar NAS Jacksonville voor hopelijk nog wat extra Orions. Het was net iets te rustig op NAS JAX en na een kort bezoekje aan Jacksonville International (waar alleen de gate-guards waargenomen werden) reden we aan het eind van de middag door tot net voorbij de grens met Georgia.
Op dinsdagmorgen, de 8e, waren we welkom op Moody AFB. Helaas niet voor een platform-tour, maar voor het fotograferen van de preserved Flying Tigers. Na een heel kort bezoekje aan de plek waar je take-offs kunt fotograferen gingen we verder naar de Grand Bay Bombing and Gunnery Range. Vanaf de basis zagen en hoorden we de A-10’s al flink tekeer gaan op deze range. Daar aangekomen namen we plaats op de tribune en wisten de verkeersleiding te overtuigen aan de vliegers van een paar A-10’s te vragen om een low pass te maken. De verkeersleiding wist op haar beurt de vliegers te overtuigen, wat resulteerde in een aantal prachtige plaatjes. Aan het eind van de ochtend reden we door naar Robins voor een bezoek aan het immense Museum of Aviation. De toestellen van het museum stonden prachtig in het zonnetje en een korte blik op Robins Air Force Base en het Logistics Centre aldaar leverde nog redelijk wat nummers op. Na het museum reden we nog een paar uurtjes om te overnachten in Columbus (Columbus in Georgia wel te verstaan).
Het was inmiddels woensdag 9 november en we reden Alabama binnen. Het eerste doel van deze dag was Dannelly Field. Hier staan onder andere F-16’s van de Alabama Air National Guard. Behalve een aantal lokale F-16’s kwam er ook een aantal trainende bezoekers van Columbus AFB voorbij zetten. Na de ochtendwave besloten we weer verder te gaan en via een kort bezoekje aan Maxwell AFB kwamen we ’s middags bij Birmingham International aan. Hier bezochten we het Southern Museum of Flight en de preserved toestellen bij de poort van de Air National Guard. Het veld heeft prachtige fotolocaties en we hadden de mazzel om twee vertrekkende KC-135’s te kunnen fotograferen met prachtig strijklicht. Ook het platform met de tankers was van buiten heel fraai te fotograferen. Aan het einde van de middag reden we weer richting Columbus (in Mississippi deze keer).
Helaas was het toegezegde bezoek aan Columbus AFB, voor donderdag (10 november) op het laatste moment komen te vervallen. Desondanks hadden we besloten om toch richting deze basis te gaan in de wetenschap dat er ook van buiten te fotograferen valt. Deze fotografeermogelijkheden vielen een beetje tegen, maar het prachtige weer en de goede aantallen maakten dit weer een beetje goed. In de middag waren we welkom op NAS Meridian en we zorgden dan ook dat we op tijd bij de poort van dit Navy trainingsveld stonden. Het bezoek was perfect. Schitterend weer en alle mogelijkheden om hele fraaie opnames te maken, zowel op de flightline als in de hangaars. Nadat we afscheid hadden genomen van onze begeleidster reden we nog even naar Meridian-Key Field. De Air Force daar is op dit moment zonder kisten, maar we konden nog wel drie bezoekers noteren/fotograferen. Voor de overnachting reden we verder richting Mobile. Op weg naar de lokale Chinees kwam er ’s avonds nog een Coast Guard CN-235 overvliegen.
Op vrijdag 11 november reden we door naar NAS Pensacola voor de eerste van twee dagen dat de Air Show daar op de planning stond. We konden de auto feitelijk ‘op’ de static parkeren en stonden dan ook al vroeg tussen de toestellen van de static. Deze was lekker uitgebreid en interessant. Veel toestellen met het ‘Centennial of Naval Aviation’ kleurenschema waren op komen dagen. Het weer werkte heel goed mee en ook hier sta je voor de vliegshow heel fijn met de zon in de rug. De vliegshow eindigde, rond 15.00 uur al, met een performance van de Blue Angels. Voor vrijdagavond was een twilight show gepland en daar hebben we op gewacht. Het koelde in de vroege avond flink af, maar de ‘wall of fire’ en overige items van deze show maakten dit weer goed. De vliegshows in de VS wijken enorm af van wat we in Europa gewend zijn en zo’n twilight show (met veel vuur, vuur, vuurwerk en vuur) is daar een ultiem voorbeeld van. We warmden later op de avond weer op bij een Griekse restaurant in Pensacola.
Ook op zaterdag (12 november) bezochten we de show op NAS Pensacola weer. Op deze zaterdag wisten we een bezoek te brengen aan de Geico Skytypers en de flightline van de vliegshow. Verder was dit een goede gelegenheid om het enorme National Naval Aviation Museum te bezoeken. Ook op deze zaterdag was het weer prima en we bleven tot het einde om de static nog een keer zonder mensen te fotograferen.
Op zondag 13 november kwamen we iets rustiger op gang. Voor vandaag stond Pensacola Regional Airport en een aantal wrecks & relics locaties op het programma. Pensacola RAP staat eigenlijk altijd garant voor militaire bezoekers in het weekend en zo ook deze zondag. Het platform werd gesierd met een aantal T-34’s, T-6’en, T-45’s, TH-57’s, etc. Een deel hiervan was prima te fotograferen. Via, onder andere, de buitencollectie van het museum van Eglin AFB reden we in de loop van de dag richting het oosten, onderweg diverse toestellen meepikkend. In Lake City boekten we aan het einde van de dag weer in voor de overnachting, de laatste alweer.
Voor maandag 14 november stond, behalve het op tijd inchecken voor de terugvlucht, een tweede poging op Cecil Field en NAS Jacksonville op het programma. Na een korte blik op Cecil Field reden we snel verder richting NAS Jacksonville. Daar bleek dat de Orions aardig actief waren en ook goed te fotograferen waren tijdens take-offs en go-arounds. De lokale security had ons al snel in beeld en ‘sprak ons aan’. Nadat NCIS erbij betrokken werd bleek dat we niets fout deden en ze wensten ons veel plezier. In de middag reden we door naar Titusville. Een deel van de groep bezocht het museum, terwijl de rest bij de ingang van het Kennedy Space Center tot de conclusie kwam dat de entreeprijs veel te hoog was voor het korte bezoekje dat gedacht was. Aan het einde van de middag reden we weer richting Orlando, leverden de auto’s in en gooiden de bagage op de band. Ook de vierde 4Aviation reis naar de VS in 2011 was tot een goed (en succesvol) eind gekomen. Via Gatwick kwam iedereen op dinsdag 15 november weer thuis aan.