USA II 2010
In november 2010 wilden we de Aviation Nation show op Nellis Air Force Base in Nevada bezoeken. Terwijl we toch in de VS waren wisten we de show te combineren met een aantal andere velden en een paar leuke basisbezoeken.
Tussen 12 en 23 november 2010 reisde 4Aviation wederom naar de Verenigde Staten. De bestemming van de 10 reizigers was de Aviation Nation vliegshow op Nellis AFB en diverse vliegvelden aan de westkust van de VS. Negen van de 10 reizigers verzamelden op Schiphol op 12 november om, met een uurtje vertraging vanwege een incheckissue van het hele toestel, de eerste Delta vlucht te aanvaarden. Via Minneapolis ging het daarna door naar Las Vegas. Bij de aankomst op Las Vegas-McCarran werden meteen 10 USNavy SeaHawks waargenomen op het platform. Aangezien het al november was en we rond 16.00 uur arriveerden was het helaas al donker voordat we douane gepasseerd waren en de huurauto’s opgehaald hadden. In de loop van de avond arriveerde ook de laatste deelnemer uit Spanje en deze voegde zich bij de groep. Een parkeerbon van 150 USD op McCarran tijdens het ophalen bleek met wat eerlijkheid en onschuldigheid gelukkig weer te vervallen.
Op zaterdagmorgen (13 november) gingen we relatief vroeg uit de veren. De eerste dag van Aviation Nation 2010, de vliegshow op Nellis AFB, stond op het programma. Vanaf 8 uur kon er geparkeerd worden en begonnen de veiligheidscontroles. Alles verliep aardig volgens schema en tegen 09.15 uur liepen we op de behoorlijke static die men samen had gesteld. Zoals te doen gebruikelijk op Amerikaanse open dagen was de vliegshow redelijk beperkt. De actieve bijdrage van aardig wat warbirds maakte het geheel wel een stuk interessanter. Het afsluitende item van de vliegshow was de demonstratie van de USAF Thunderbirds omdat de show ook in het teken staat van de homecoming van de Thunderbirds (voor de winter). Aan het einde van de dag was een redelijk deel van de static nog aardig te fotograferen. Omdat iedereen per bus het veld op en af moest waren, duurde het even voordat we weer op de parkeerplaats waren. Het was daarom inmiddels alweer helemaal donker geworden voordat we de auto weer richting de stad konden sturen. ’s Avonds werd de stad verkend, inclusief de bekende shows aan The Strip.
De zondag (14 november) stond in het teken van de ‘verplaatsing’ richting Fallon in Nevada. Voordat de reis begon ging een deel van de groep voor dag en dauw nog richting Nellis AFB om van de overkant een blik te werpen op de platformen. Dit leverde een behoorlijk aantal nieuwe toestellen op. Voordat echt met rijden begonnen werd, bezochten we McCarran nog, maar de SeaHawks waren inmiddels vertrokken. Het militaire bezoek bleef daardoor beperkt tot een C-17 van Alaska. Niet lang daarna passeerden we het Walhalla van de drones; Creech AFB. Daar was op deze zondag weinig activiteit te bespeuren. De reis verliep verder voorspoedig, via een enkele wreck & relics onderweg en de immense munitieopslag area bij Hawthorne. Aan het eind van de middag arriveerden we bij het hotel voor de nacht. Het diner bij het lokale Mexicaanse restaurant smaakte prima!
Op maandag 15 november stond een bezoek aan NAS Fallon gepland. We waren dan ook al vroeg bij de poort om ons in te schrijven. Na de formele plichtplegingen was het al snel helder hoe de dag zou verlopen; veel fotograferen op de platformen van VFC-13 en het NSAWC en aan de rolbaan. Wat volgde was een zeer succesvolle ochtend en deel van de middag. Dankzij de medewerking van het Public Affairs Office, het mooie weer en de aanwezigheid van veel toestellen, was het een prachtig bezoek. Op het Navy platform stonden, behalve een volledige Carrier Air Wing, nog een stuk of 10 bezoekende toestellen. Enige minpuntje zou moeten zijn dat het aantal vliegactiviteiten een tikkeltje tegen viel. Aan het eind van het bezoek werden de toestellen van het Air Power Park op de basis nog vereeuwigd. Na het bezoek reden we verder richting Reno-Tahoe, voor een blik op de platformen. De nacht werd doorgebracht in Turlock, California.
De volgende ochtend, dinsdag 16 november 2010, begonnen we de dag met een bezoek aan het museum op Atwater Castle Field. Eén van de medewerkers was zo vriendelijk om de poorten voor ons eerder te openen. De collectie van dit museum, dat grenst aan het voormalige Castle Air Force Base, is imposant. Variërend van een O-2, tot een B-36 en een SR-71, heeft het museum veel te bieden. Na het bezoek aan het museum reden we door naar Fresno voor de F-16’s van de California Air National Guard. Aangekomen op het gecombineerde militaire/civiele veld stond het platform goed vol. Helaas moesten we na een paar uur concluderen dat de F-16’s op korte termijn nog niet gingen vliegen en zijn we verder gereden. Via Visalia en Tulare kwamen we aan het begin van de avond net ten zuiden van Los Angeles bij het hotel aan.
Woensdagmorgen (17 november) stond een flightline/windshield bezoek aan MCAS Miramar gepland. Dit bezoek leverde tientallen toestellen van het United States Marine Corps op (F/A-18’s, MV-22’s, CH-53’s, etc.) en een enkel leuk plaatje. Na de tour bezochten we het Flying Leatherneck Museum bij hetzelfde vliegveld. De dag ervoor hadden we via de telefoon al te horen gekregen dat het bezoek aan NAS North Island op woensdagmiddag niet door kon gaan. Beide afspraken voor het bezoek moesten helaas verstek laten gaan. Gelukkig heeft NAS North Island een prachtig strand in de buur t en we besloten de middag aan het strand door te brengen. We werden getrakteerd op aardig wat toestellen van diverse pluimage. Een en ander landde in een mooi zonnetje, waardoor het toch een aangename middag werd. Om in de sfeer te blijven aten we in de Kansas City BBQ (het tentje waar ooit de beroemde piano-scene van Top Gun opgenomen is).
Voor donderdag de 18e stond een bezoek aan NAF El Centro gepland. Een bezoek hier is altijd spannend omdat er meestal niet lang van te voren bekend is wat er staat. Formaal staan er alleen twee T-34’s gestationeerd, maar het veld wordt heel vaak bezocht door detachementen. Omdat het bezoek pas om 11 uur begon zijn we eerst van buitenaf de boel gaan verkennen. Toen bleek dat er voldoende detachementen waren om ons prima te vermaken. Canadese Hornets, USNavy Hornets, USNavy T-45’s, Prowlers, RAF Chinooks, etc. etc. Het bezoek was werkelijk prachtig. Door de groep bij het LSO (Landing Signals Officer) hok bij de kop van de baan te zetten waren de fotografeermogelijkheden ongekend. We hadden het geluk dat ook nog drie Marines Hornets van Miramar landingen kwamen oefenen. Al met al hebben we ons een aantal uren enorm vermaakt op een prachtige plek met tientallen toestellen. En passant kwamen bijvoorbeeld nog 9 USMC AV-8B’s binnen zetten. Met een voldaan gevoel werd afscheid genomen van onze begeleidster en werd koers gezet richting het westen. Onderweg keken we nog even op Yuma, waar net twee voormalige Luftwaffe Alpha Jets binnen kwamen. De twee RF-101 bij Gila Bend bereikten we pas in het donker. Om ze toch te kunnen fotograferen werden ze uitgelicht met de auto’s. De overnachting vond plaats in Eloy.
Op vrijdag (19 november) begonnen we de dag op Tucson International. Behalve veel vliegende Arizona Air National Guard F-16’s werden ook de eerste Nederlandse F-16’s gezien op het platform. Na een paar uurtjes verzocht oom agent ons om te vertrekken, precies op het moment dat we wilden verplaatsen richting Davis Monthan AFB, 309th AMARG en het Pima Air and Space Museum. Van het gigantische museum van Pima werden twee bustochtjes over 309th AMARG geboekt. Om 309th AMARG een beetje op waarde te kunnen schatten is een busrit over het opslagterrein een hele mooie optie. De bussen vertrekken vanaf het museum en de tocht duurt iets meer dan een uur. Door twee keer te gaan, kun je één keer links en één keer rechts zitten en zie je twee verschillende partijen vliegtuigen. Na afloop werd het museum nog uitgebreider bekeken.
Ook de zaterdag begon bij de opslag en de omgeving. ’s Morgens werd tijd gespendeerd aan het bekijken van de verschillende slopers rondom Davis Monthan AFB. Daarnaast werd een stukje gewandeld bij Escalante en Kolb Road om de toestellen te fotograferen die dicht bij het hek opgeslagen zijn. Daar werden onder andere de C-130E’s van Ramstein aangetroffen die onlangs vervangen werden door C-130J’s. Tegen de middag reden we door naar Marana Avra Valley Airport. Een kort bezoekje aan een aantal Skyhawks die hier opgeslagen liggen ging vooraf aan de afspraak om over 309th AMARG te vliegen. Het merendeel van de groep greep de gelegenheid aan om, tegen betaling, met een Cessna een vluchtje te maken en op die manier de gigantische vliegtuigopslag van boven te bekijken en fotograferen. Aan het einde van de middag reden we door richting Mesa (Arizona).
Op zondagmorgen (21 november) begonnen we met een bezoekje aan Williams Gateway Airport. Dit veld, het voormalige Williams AFB, staat bekend om de grote aantallen weekendbezoekers. Zo ook dit weekend. Bij aankomst stonden er al 9 Harriers, twee T-6’en, een T-45 en een F-5 op het platform. Daar kwamen later nog 2 Harriers bij en vertrokken twee andere AV-8’en en de T-6’en.We gingen daarna verder richting Falcon Field voor een bezoekje aan het museum van de Arizona afdeling van de Commemorative Air Force. Daarna door richting Phoenix-Sky Harbor International Airport voor de KC-135’s van de AZ ANG. Daar aangekomen ontdekten we ook nog 3 Marines choppers en 3 VMFAT-101 Hornets. De Hornets maakten aanstalten om te vertrekken. De lokale security wist ons te vertellen dat we wel de militaire, maar niet de civiele vliegtuigen mochten fotograferen… Vanaf Sky Harbor ging het richting Las Vegas. Deze rit voerde nog langs Kingman, waar veel civiele toestellen stored staan. Aan het begin van de avond arriveerden we in Las Vegas. De overnachting vond plaats in één van de grote hotels aan The Strip.
Maandag de 22e werden de huurauto’s al vroeg ingeleverd om vervolgens in te checken voor de vlucht naar huis. Ondanks allerlei waarschuwingen dat de controles erg lang konden duren, onder andere vanwege Thanksgiving dat in aantocht was, ging alles lekker snel. Via een overstap in Memphis arriveerden we op dinsdagmiddag weer in Amsterdam met een zeer tevreden gevoel.