Turkije 2015
In mei 2015 vertrok er weer een 4Aviation reis naar Turkije. Deze keer was het doel de NATO Tiger Meet die op Kinya werd georganiseerd. De NTA organiseerde 2 foto dagen voor luchtvaartenthousiastelingen, en wij waren er natuurlijk bij!
Op woensdag 6 mei 2015 begonnen maar liefst 56 personen aan hun reis richting Turkije met 4Aviation. Het merendeel vertrok vanaf Schiphol, een deel vanaf Brussel en de rest vanaf diverse andere locaties in en buiten Europa. Via Istanboel (waar op 1 na alle deelnemers bijeen kwamen) vlogen we vroeg in de avond naar Konya. Twee bussen stonden klaar om de groep naar het hotel te brengen. Het doel van deze grote groep was Konya, voor de spottersdagen ter ere van de NATO Tiger Meet 2015.
Op donderdag (7 mei) stond het ontbijt al vanaf 6.30 uur klaar. De bussen waren op tijd, net als alle deelnemers, en we reden in het zonnetje naar Konya Air Base (aka 3. Ana Jet Üs Komutanlığı). Daar aangekomen was het al lekker druk en rond 8 uur begon de controle van de deelnemers en kon iedereen het veld op. Het was al bekend dat het aantal deelnemende eenheden aan de Tiger Meet dit jaar beperkt zou zijn. Dubbele oefenagenda’s en operationele verplichtingen waren hier debet aan. Wel aanwezig waren de Turkse F-16’s zelf natuurlijk (192 Filo van Balikesir), Poolse F-16’s, Zwitserse Hornets, Franse Rafales en Italiaanse AB-212’s. De Turkse luchtmacht had een behoorlijk terrein ten oosten van de twee banen gereserveerd voor de rond de 350 spotters die op waren komen dagen. Voordat de Tiger Meet wave voor de eerste keer weg ging werden we getrakteerd op twee voorstellingen van de Turkse F-16 solo, gevlogen door twee verschillende vliegers. Omdat de Turkse luchtmacht weet iedereen hun Phantoms leuk vindt had men geregeld dat er twee binnen kwamen en op een soort static display kwamen te staan. De wave zelf was erg gaaf te fotograferen, zowel op de rolbaan als tijdens de start. Tussen de twee waves gaven de Turkish Stars een demo en vlogen de twee solo F-16’s weer. Omdat de zon in de middag over de baan was gekropen was het erg fijn dat toe werd gestaan om richting het Anatolian Eagle platform te lopen waar alle NTM deelnemers vandaan opereerden. Hierdoor was nadeel van het tegenlicht feitelijk opgeheven en konden er weer andere opname gemaakt worden. Iedereen was heel erg happy met het resultaat van de eerste dag! De avond werd doorgebracht in Konya, waarbij iedereen zijn eigen weg zocht op zoek naar maaltijd.
Vrijdag 8 mei begon vergelijkbaar met donderdag. Ontbijtje, bussen die op tijd klaar stonden, de controle, etc. Het enige verschil was dat iedereen wist dat zonnetje dat ’s morgens scheen niet de hele dag zou blijven. De dag begon met een CN235 en een C-130 van de Turkse Luchtmacht. De ‘Daggers’ van 132 Filo, het aggressor squadron van Konya dat Red Air missies vloog voor de Tiger Meet, stegen vandaag als eerste op. Terwijl de Tiger Meet deelnemers hun motoren startten en de Italiaanse AB-212’s een rondje draaiden, verslechterde het weer zienderogen. Al snel werd duidelijk dat de wave gecanceld zou worden en dat er hagel en serieuze regen onderweg was. Het hele platform werd echter ‘leeggereden’ en alle kisten werden in een hangaar of shelter gezet. Dat gaf iedereen (die nog niet voor de regen gevlucht was) de gelegenheid alle toestellen nogmaals te fotograferen. In de shelter waar geschuild werd, en waar de catering was ondergebracht, werd duidelijk dat het programma voorbij was vanwege het slechte weer. Iedereen werd vriendelijk verzocht de bus weer op te zoeken naar de uitgang van de basis. Daar werd zelfs nog de gelegenheid gegeven om de gate guards te fotograferen. Terwijl de bedankjes richting de Turkse luchtmacht weer in veelvoud aanwezig waren kwamen de bussen ons weer ophalen en gingen we terug naar Konya. Het weer trotserend heeft bijna iedereen die middag de stad verkend en ‘zijn eigen ding’ gedaan. In de avond kwam een groot deel van de groep bij elkaar voor een laatste maaltijd. Iedereen zocht zijn bedje op tijd op, omdat er niet al te laat zouden vertrekken.
Op zaterdag (9 mei) was er vanaf 5 uur ’s morgens ontbijt te krijgen. De bussen zouden ons om half zes op komen halen om ervoor te zorgen dat we om 08.10 de Turkish Airlines vlucht richting Istanboel zouden hebben. Deze vlucht verliep een beetje traag, waardoor de aansluiting voor de volgende vlucht (naar Amsterdam) wat krapjes werd. Door op Istanboel een vertegenwoordiger van Turkish aan te spreken kregen we de mogelijkheid een bypass te gebruiken zodat we rapjes over konden stappen op de tweede en laatste vlucht. Het afscheid van een aantal deelnemers (die niet richting Amsterdam gingen) was daarom wat ‘kort’ te noemen. Op Amsterdam waren net zoveel koffers aangekomen als passagiers van 4Aviation waarna iedereen met een tevreden gevoel, over de uitkomsten en de Turkse gastvrijheid, weer huiswaarts keerde!