Taiwan 2023
Eind augustus en begin september 2023 bracht een groep luchtvaartenthousiasten een week door in Taiwan om te proberen de F-5E, F-5F en RF-5E van de Republic of China Air Force to fotograferen voordat ze buiten dienst gesteld zouden worden.
Zeven van de acht deelnemers aan de 4Aviation-tour naar Taiwan van augustus/september 2023 ontmoetten elkaar in de late namiddag van dinsdag 29 augustus op Amsterdam-Schiphol. EVA Air zou ons vanaf 21.40 uur lokale tijd via een korte stop in Bangkok naar Taipei brengen.
De vlucht en de tussenstop verliepen volgens plan. Na de landing op Taipei-Taoyuan Airport (op woensdag 30 augustus) werd de laatste deelnemer snel gelokaliseerd. Er werd wat cash geld geregeld en ons huurbusje werd opgehaald. Vervolgens zetten we koers naar ons eerste hotel van het uur, dat zich in Hsinchu bevond. Na het inchecken was het echt wel tijd om te genieten van een goede nachtrust.
Na het ontbijt (mondkapje nog steeds verplicht in dit hotel, hoewel dit de enige keer was dat ze ons vroegen er een te dragen) vonden we snel daarna onze weg naar de approach van Hsinchu. Het duurde niet lang voordat de eerste Mirage 2000’s verschenen. Het duurde ook niet lang voordat de politie arriveerde. Ze noteerden onze gegevens en wensten ons succes. We wachtten bij Hsinchu totdat we er zeker van waren dat we de hele ochtendwave van Mirages hadden gezien.
Tegen die tijd was het tijd om via een paar preserved kisten richting CCK (Taichung, Ching Chuan Kang) te gaan, waar we hoopten op F-CK-1C/D’s. Het weer was niet perfect in de middag, maar we zijn erin geslaagd een behoorlijk aantal van de lokaal geproduceerde fighters te fotograferen.
Tegen de tijd dat we in ons volgende hotel (in Chiayi) aankwamen, waren we ons al bewust van een tyfoon die mogelijk op weg was naar Taiwan.
Oorspronkelijk was het de bedoeling dat we op vrijdag (1 september) in Chiayi zouden beginnen. Omdat we erop gewezen werden dat de Air Force Academy in Gangshan vandaag haar jubileum zou vieren, hebben we onze plannen gewijzigd. Daarom begonnen we bij Gangshan, in de hoop op de fly-past van AT-3’s en T-BE5A Brave Eagles. Daar hebben we, bij schitterend weer, mooie foto’s van kunnen maken. Keerzijde van het jubileum was dat er geen reguliere vluchten zouden plaatsvinden. Dus helaas geen T-34’s. Na de fly-past brachten we een bezoek aan het nabijgelegen ROCAF-museum. Ook de kisten die nog buiten staan, op de voormalige locatie van het museum, werden bezocht.
In de middag brachten we tijd door in de buurt van Chiayi. Helaas zagen we daar slechts een paar Army choppers. In de tijd dat wij er waren, is er geen F-16 de lucht in gegaan. We kwamen daardoor relatief vroeg in Tainan terecht. We hadden dus ’s avonds voldoende tijd om het weer voor de komende dagen te beoordelen. Het werd steeds waarschijnlijker dat de tyfoon (genaamd Hakui) op zondag 3 september aan land zou komen in Taiwan.
In Taiwan wordt in het weekend ook regelmatig gevlogen. Dus toen we op weg waren naar Tainan hoopten we op een aantal operationele kisten (Ching Kuo’s om precies te zijn). Uiteindelijk hebben we ze ook gezien. In totaal zijn twaalf F-CK-1C’s en D’s geland. Blijkbaar waren deze echter niet vanuit Tainan opgestegen, maar kwamen ze uit Makong.
Omdat we de dag ervoor geen F-16’s in Chiayi hadden gezien, besloten we het daar deze zaterdag in de (vroege) middag nog een keer te proberen. Dit was een goede beslissing, en we konden een aantal van hun F-16’s konden vastleggen die kort na onze aankomst weer landden.
Onze volgende bestemming was Taitung. We hadden een hotel geboekt voor drie nachten, dus we zouden daar volop gelegenheid hebben om de ROCAF F-5’s te zien en te fotograferen. We waren er inmiddels van overtuigd dat tyfoon Haikui zondag Taiwan zou treffen en net ten noorden van Taitung aan land zou komen. Terwijl we richting Taitung reden was de situatie nog steeds erg goed en we arriveerden daar vroeg in de avond.
Zondag 3 september zou zowel een saaie als een spannende dag worden. We hadden ervoor gezorgd dat we genoeg eten en drinken hadden, dus we hoefden het hotel vandaag helemaal niet te verlaten. De waarschuwingen die gepaard gingen met de komst van Haikui duidden op overstromingen, stroomstoringen en schade aan gebouwen en bomen. In de middag hebben we allemaal “genoten” van onze eerste tyfoonervaring. Zeer zeer harde wind en zeer zware regenval. Ons hotel bleef echter onbeschadigd, maar verschillende kamers waarin we verbleven waren goed nat geworden van het water en we moesten verschillende emmers water van de vloer opdweilen. Toen de avond viel, nam de wind wat af en was de regen gestopt. De tyfoon was voorbij. PS De F-5’s vlogen niet op deze dag.
Terwijl we op maandagochtend (4 september) genoten van ons ontbijt in het hotel, hadden we niet veel hoop dat er ook gevlogen zou worden. Het lege platform bevestigde dit. Vandaag zou een dag worden van het opruimen van de rommel. Hoewel de schade aan gebouwen beperkt was gebleven, hadden veel bomen en grotere struiken ernstige schade opgelopen (omgewaaid of grote takken afgewaaid). We besloten om ’s ochtends op zoek te gaan naar wrecks en relics. Om bij deze vliegtuigen te komen was flink was zigzaggen tussen de bomen en het afval nodig. Het grootste deel van de middag brachten we door op het dak van ons hotel, starend naar de luchtmachtbasis en het platform, in de hoop op wat activiteiten. Deze activiteit bleef beperkt tot het slepen van vier Mirage 2000’s vanuit hun “tyfoonverstopplaats” naar de QRA-sheds vlakbij de kop van de baan.
Na een derde nacht in ons hotel te hebben doorgebracht, was de stemming dinsdag 5 september nog steeds goed. We waren ervan overtuigd dat al het ROCAF-personeel graag vandaag weer kisten vanaf Taitung de lucht in zou willen krijgen. Al snel na aankomst op onze vaste plek zagen we hoe de eerste F-5 werd gesleept. Alle vliegtuigen (zowel de F-5’s als de T-BE5A’s) zaten de afgelopen dagen ondergedoken op een veilige plek. Eén voor één werden ze uit hun schuilplaats gehaald. Dit betekende dat we veel F-5’s zagen, allemaal gesleept. Veel hiervan werden naar de flightline gesleept. Uiteindelijk werd de eerste opgestart, gevolgd door nog een. Na een tijdje stonden er vier F-5’s op de startbaan, klaar om op te stijgen. Ze begonnen aan hun start, maar trokken na een tijdje het gas weer dicht. Ze zijn alle vier niet de lucht in gegaan. Een beetje teleurstellend. We zijn er wel in geslaagd om fatsoenlijke foto’s van ze te maken op de baan. Even later deden nog eens vier F-5’s hetzelfde. Nogmaals, het leverde ons mooie foto’s op de baan op, maar niet in de lucht. Langzaam kwamen we tot de conclusie dat we geen enkele Taitung F-5 in de lucht zouden zien. Allemaal als gevolg van de tyfoon.
Gelukkig vertrokken iets later twee Mirage 2000’s. Nadat we ze in take-off hadden geplaat gingen we naar de approach om ze nog een keer to fotograferen tijdens de landing. Tegen die tijd was het tijd om verder naar het noorden te gaan, richting Hualien. Tijdens de rit konden we duidelijk zien dat het grootste deel van de schade zich in de buurt van Taitung bevond. Hoe verder we reden, hoe meer bomen er nog overeind stonden.
Woensdag (6 september) verlieten we ons hotel in Hualien vroeg, zodat we op tijd in de buurt van de basis konden zijn. Het weer was perfect, maximaal zon. Het duurde niet lang voordat de eerste F-16’s de lucht in gingen. Na een tijdje zagen we ook twee van de lokale F-5’s vliegen (een RF-5E en een F-5F). Happy Times! Dit betekende dat we Taiwan niet hoefden te verlaten zonder een enkele F-5 in de lucht te hebben gezien! De rest van de dag werd doorgebracht op de verschillende plekken rond de basis die volop mogelijkheden bieden voor geweldige shots.
We waren erg blij om te kunnen genieten van een geweldige dag in Hualien, aangezien dit onze laatste (operationele) dag in Taiwan was. Wat in de late namiddag/begin van de avond nog resteerde, was de rit naar ons laatste hotel. Dit hotel was heel dicht bij de luchthaven van Taipei. We hebben onze gehuurde busje ’s avonds alweer ingeleverd.
De vlucht naar huis, wederom via Bangkok, begon donderdag (7 september) vroeg. Aan het begin van de avond zijn we op Schiphol geland en hebben we afscheid van elkaar genomen. De tyfoon had het “resultaat” van de tour zeker beïnvloed, maar al met al hadden we toch een prima tijd met veel prima foto’s van interessante kisten.