Taiwan & Japan 2017
Een van de landen die we nog niet hadden bezocht tijdens ons 10-jarig bestaan was Taiwan. Toen een groep klanten ons vroeg dit voor hen te organiseren twijfelden we geen moment. In dit verslag vind je een samenvatting van deze reis naar Taiwan en een klein beetje Japan.
Maandag 20 november 2017 verwachtten we de arriverende deelnemers voor de Hsinchu air show te pakken, en dat deden we ook ! We gingen vroeg op pad en kwamen omstreeks 07.00 bij de basis aan. Een groot aantal luchtvaart fotografen waren reeds verzameld, en om 08.00 kwamen de eerste kisten binnen. Binnen een paar uur volgden een groot aantal verschillende vliegtuigen, waaronder de locaal gebouwde IDF en AT-3. Het weer was wat grijzig, maar ondanks dit waren we blij met de resultaten, aangezien we al de meeste types van de ROCAF op onze eerste dag konden vastleggen. Buiten dit, vlogen de locale Mirages wat missies, zodat het al met al een vruchtbare dag was. Rond 15.00 werd het weer wat minder dus besloten we naar ons hotel in Taichung te vertrekken.
Op dinsdag 21 november 2017 startten we op Taichung, of CCK zoals sommige mensen het noemen. Net als veel ROCAF bases, maakt een grote betonnen wand het vrijwel onmogelijk op de basis te kijken zodat we een plek in de landing zochten. Zonder uitzicht op de baan moesten we op onze oren vertrouwen of en hoe veel vliegtuigen vlogen, maar snel na aankomst zagen we de eerste F-CK-1 in de landing. Van onze plek lukte het om 11 F-CK-1’s vast te leggen in enigszins zonnig weer, een mooi resultaat ! Zodra de laatste kist was geland vertrokken we naar de volgende basis: Chiayi.
De F-16 basis Chiayi heeft enkele schitterende plekken om in de landing te fotograferen. Kort na onze aankomst vertrokken de eerste F-16’s van de middag-wave. Tijden het wachten op de eerste vliegtuigen die terug zouden komen werden we bezocht door de loKale politie en militaire politie. Na onze gegevens te hebben gecheckt lieten ze ons verder gaan met onze zaken en vertrokken (behalve die ene gast die wachtte tot we vertrokken). Snel hierna begonnen de F-16’s terug te komen en we konden ze in warm namiddaglicht vastleggen. Nadat de laatste F-16 was geland vertrokken we naar ons hotel in Tainan.
Taitung is dé F-5 basis van de ROCAF en thuisbasis van 4 squadrons van dit type. Wedereom een vroege start, en rond 07.10 op dinsdag 23 november 2017 zagen we de eerste F-5’s richting de baan taxien. De zon was er nog niet, maar het was helder en de bergen zorgden voor een perfecte achtergrond voor onze foto’s. De eerste wave bestond uit zeventien vliegtuigen, gevolgd door een wave van dertien. Daarnaast vlogen 4 Armh AH-1’s locale missies. Veel activiteit ! Zoals we al deze reis hadden geleerd, was dinsdagmiddag gereserveerd voor theorie bij de luchtmacht, zodat er beperkt of geen vliegen zou zijn. Deze middag bleek geen uitzondering en we vertrokken richting Pingtung, naar ons hotel.
Vrijdag 24 november 2017 startte mistig en grijs, en al snel na aankomst besloten we dat Pingtung niet goed was voor fotografie deze dag. We besloten naar Tainan te gaan en ons geluk te beproeven, omdat we hadden gehoord dat de F-CK-1’s deze dag zouden vliegen. Zodra we aankwamen zat de eerste kist al in de landing: ze vlogen weer ! Niet minder dan 17 toestellen kozen het luchtruim deze middag ! Na de laatste landing begonnen we aan onze rit naar Hsinchu.
Op zaterdag 25 november stonden we erg vroeg op voor de open dag op Hsinchu. Taiwanese open dagen zijn normaal gesproken niet toegankelijk voor buitenlanders, maar met hulp van onze Taiwanese connecties was het ons gelukt ons te registreren en toen we bij de poort aankwamen waren we na tien minuten al binnen. Helaas was het nat en grijs, gecombineerd met een laag wolkendek. De static bestond uit de vliegtuigen die we een week eerder bij aankomst hadden gezien, plus enkele die we nog niet hadden gezien. De vliegshow begon met een gemixte formatie van drie Mirages, twee F-CK-1’s en twee F-16’s, gevolgd door solo-displays van al deze types. De Thunder Tigers, vliegend met AT-3’s, moesten hun show annuleren vanwege het weer, maar de C-130H maakte veel goed. Wat een show ! Laatste deel van de show was de launch van 4 Mirage 2000’s, nadat ze op de flightline van raketten waren voorzien. Iets wat je niet in Europa ziet. Het weer was nog niet verbeterd gedurende de dag, maar het natte platform en taxibanen waren leuke omstandigheden voor alternatieve fotografie. Ondanks het weer een goede dag !
Op zondag 26 november reisden we via Taroko National Park, over een hoogte van 3400 meter, om te eindigen in Hualien.
Op maandag 27 november begonnen we op deze gecombineerde F-16 en F-5 basis, in de hoop een van de laatste operationele RF-5’s van de ROCAF te zien. De dag startte met behoorlijk wat F-16 movements, maar geen F-5’s. De bergen bij de basis zorgen voor schitterende achtergronden, vooral ’s morgens. ’s Middags wijzigden we onze locatie naar een plaatst waarvandaan we meer zicht op de basis hadden. Tussen de F-16 activiteiten door zagen we plotseling twee F-5’s uittaxien, waaronder een RF-5 ! Onnodig te zeggen dat we dit geweldig vonden, vooral omdat het toestel vertrok na eerst een mislukte poging te hebben gedaan. De dag eindigde met wat F-16’s en een zeer tevreden groep.
We besloten op dinsdag 28 november op Hualien te blijven om in de ochtend wat van de landende toestellen vast te leggen. Het weer was iets beter, met af en toe een zonnetje en goed zicht. Wederom werden we getrakteerd op een RF-5 en een F-5F. Na de ochtendwaves vertrokken we richting Songshan, ware de spotters een spotterscafé naast de baan hebben. Van een hapje of drankje genieten terwijl je Taiwanese vliegtuigen aan het bekijken bent, perfect. Zodra we hier klaar waren reden we naar ons hotel voor onze laatste nacht in Taiwan.
Een zeer vroege start op woensdag 29 november 2017, voor onze vlucht naar Japan, naar Naha om precies te zijn. Na aankomst reden we naar de welbekende spottersplaats, en ontdekten dat op Senaga een hele nieuwe infrastructuur was gebouwd, inclusief speciale observatie plekken. Een goede plaats voor fotografie, inclusief parkeerplaatsen en verkoopmachines. De Naha F-15’s warem zeer actief: de middagwaves bestonden uit 15 Eagles, inclusief een speciaal beschilderd exemplaar. Hiernaast waren we in staaat een T-4, U-125, E-2 en een P-3 in een prachtig avondlicht vast te leggen. Niet slecht voor een middagje !
Op donderdag 20 november begonnen we op Kadena. Naast de grote hoeveelheid gebaseerde vliegtuigen, waren twaalf F-35A’s van Hill AFB aanwezig voor een deployment. De dag begon vrij slapjes. Geen F-15’s, slechts 4 F-35’s en maar een paar andere vliegtuigen. Gelukkig kwamen de F-35’s in de volle zon terug. Een van de F-35’s bleek een paneel aan de linkerzijde te hebben verloren. In de middag posteerden we ons bij het “Up Kitty” café, waar ze een platform hebben waar je prachtig over de basis kan kijken. Fotograferen kan ’s middags als de zon is gedraaid. Laat in de middag konden we wat mooie toestellen vastleggen in mooi licht, zoals de P-8, P-3 en zelfs een RC-135.
Hoewel Okinawa welbekend is voor haar goede en zonnige weer, bleek het helaas zeker niet aan deze verwachting te voldoen op vrijdag 1 december 2017. Ondanks het slechte weer, was de activiteit op Naha hoog, met veertien Eales en acht Orions die vlogen in de ochtend. Na de lunch besloten we naar Kadena AB te gaan, waar we weinig activiteit konden waarnemen, met slechts een paar arrivals en geen F-15 activiteit.
Onze laatse dag van de reis, zaterdag 2 december 2017, werd doorgebracht bij het spotters café op Kadena. Omdat het zaterdag was, was de activiteit beperkt, hoewel we een P-8, P-3 en een USMC C-130 konden fotograferen. Aan het einde van de dag leverden we onze huurauto in en vlogen via Taiwan terug naar Amsterdam Al met al een zeer interessante reis met enkele echte juweeltjes. Hopelijk zullen we een soortgelijke reis ergens in de toekomst kunnen organiseren.