Spanje 2024
In januari 2024 was een kleine groep welkom op verschillende bases van de Spaanse luchtmacht en marine. Het doel van deze reis was om interviews af te nemen met de lokale eenheden voor artikelen in verschillende internationale luchtvaarttijdschriften. Na de interviews werden de vliegtuigen van dichtbij geïnspecteerd en gefotografeerd.
Blijf geïnformeerd
De kans bestaat dat we voor een vergelijkbare reis terugkeren naar Spanje. Wil je op de hoogte worden gehouden als we hierover meer informatie hebben, klik dan op het icoontje om ons een bericht te sturen.
Op zondag 21 januari 2024 verzamelde een groep van 8 personen zich op Schiphol voor een rustige vlucht naar Gran Canaria. Daar aangekomen werden de huurauto’s opgehaald en koers gezet naar het eerste hotel van de tour nabij het vliegveld Gando, waar we de volgende dag het eerste bezoek zouden hebben.
Het eerste bezoek was op maandag 22 januari 2024 op Gando Air Base bij Ala 46. We zijn de gehele dag begeleid door de basiscommandant en hebben bezoeken gebracht bij zowel het Hornet squadron Escuadron 462 als bij het Search en Rescue squadron Escuadrón 802. We hebben daar interviews mogen uitvoeren bij beide squadrons en volop kans gehad om alle vliegbewegingen te fotograferen. Tevens mochten we een kijkje nemen in alle onderhoudshangaars. Het bezoek duurde tot 16:00 uur en daarna zijn we nog een tijdje in de landing gaan staan, dat leverde nog een Duitse A400 op en een CN-235-100MSA van Escuadrón 802.
Hierna was het tijd om in te checken voor de vlucht naar Sevilla. Eenmaal aangekomen op Sevilla hebben we de auto’s opgehaald en op de late avond/vroeg nacht alvast een flink gedeelte van de reis afgelegd naar Talavera La Real waar we de volgende dag welkom waren.
Op dinsdag 23 januari 2024 zijn we vroeg opgestaan en het laatste gedeelte van de reis naar Talavera afgelegd. Hier werden we ontvangen door de commandant van het training programma en werd bij aankomst de gelegenheid geboden voor een interview. Na het interview zijn we de gehele dag begeleid door twee studenten en hebben de kans gehad om zoveel mogelijk vliegbewegingen te fotograferen. Ook hier mochten we in de onderhoudshangaars kijken. Het bezoek duurde tot 16:00 uur en daarna zijn we de reis begonnen naar Rota waar we de volgende dag een bezoek zouden hebben.
Woensdag 24 januari 2024 zou een drukke dag worden, want er stond twee bezoeken op het programma. De dag begon op Rota waar we te gast zouden zijn bij drie squadrons. Bij alle drie de squadrons hebben we de mogelijkheid gehad om een interview te doen al lopende over het platform. Zo hebben we bij Eslla 012 de nieuwe H135 helikopter kunnen fotograferen, bij Eslla 3 de AB212’s en bij Eslla 009 het grootste gedeelte van de ochtend en een deel van de middag de aanwezige Harriers kunnen fotograferen. Tevens hebben we een aantal Seahawks die buiten stonden kunnen fotograferen. Bovendien hebben we in alle onderhoudshangaars mogen kijken en in één stonden alle H500 helikopters in opslag wat een aardige bonus was.
Het bezoek was tegen 14:00 uur afgelopen en zijn we richting Moron gereden. We mochten daar de middag operaties vastleggen. De middagmissie was helaas uitgesteld naar initieel 17:00 uur en werd uiteindelijk 19:00 uur waarbij een aantal Eurofighters hun missie gingen vliegen. Voordat het zover was hebben we de mogelijkheid gekregen om een kijkje te nemen in de onderhoudshangaars en ook nog de preserved toestellen te fotograferen. Het bezoek duurde tot 20:00 uur en daarna hebben we een gedeelte van de reis afgelegd richting Albacete Los Llanos waar we de volgende dag een bezoek zouden hebben.
Na een kort nachtje op donderdag 25 januari 2024 het laatste deel van de reis afgelegd naar Albacete. We zouden hier ook twee interviews mogen hebben met de basiscommandant en met de TLP commandant. De dag begon met het interview bij TLP, maar omdat de deelnemers die dag pas zouden arriveren was er nog geen mogelijkheid om hier wat foto’s te maken. Hierop eerst de ochtendmissie van Ala14 mogen fotograferen aan de kop van de baan, daarna zijn we naar de basiscommandant gegaan voor een interview met betrekking tot Ala14. Na dit bezoek weer terug naar de baan om de landende ochtendmissie te fotograferen. We hebben daar tevens wat transport voor de TLP kunnen fotograferen. Daarop mochten we de onderhoudshangaars bekijken en wat preserved toestellen, alvorens we terug mochten naar het TLP platform waar ondertussen de Griekse, Franse, Italiaanse Tsjechische en Spaanse deelnemers gearriveerd waren. We kregen hier een uurtje de tijd om alle aanwezige toestellen te fotograferen. Tegen 16:00 uur eindigde het bezoek en was het tijd om de reis naar Murcia – San Javier aan te vangen.
Op vrijdag 26 januari 2024 was Murcia – San Javier aan de beurt waar bij de aanvraag werd gemeld dat we maar een uurtje de tijd zouden krijgen op het veld vanwege een delegatie atleten die, deze dag aanwezig zouden zijn. Hierop zou er geen mogelijkheid zijn voor een interview en zou er niet gevlogen worden, het tegendeel bleek gelukkig waar. In de ochtend zijn we begonnen met een bezoek aan alle onderhoudshangaars en een bezoek aan de preserved toestellen. Tegen 10:00 uur starten er echter een aantal PC-21’s op waarvoor we nog net op tijd waren om een deel ervan te fotograferen. Omdat de tijd beperkt was mochten we nog wachten tot ze terug waren en dan zouden we moeten gaan. Ook hier het geluk dat de basiscommandant de eerste was die geland was en ons het akkoord gaf om wat langer te blijven tot alles binnen was. Daarna zouden we wel echt moeten vertrekken, want de voorbereidingen voor de delegatie waren in volle uitvoering en de PAO zou daarbij moeten assisteren. Tegen 12:00 uur waren een 10-tal PC-21’s terug en we zijn tegen 12:15 van het veld gereden. Hierop zijn we de reis naar Valencia aangevangen voor de vlucht terug naar Nederland op de dag erna. Eenmaal bij Valencia nog een snelle blik geworpen bij het army veld Valencia – Bétera en leverde nog een AS532 op. Omdat het nog vroeg was nog een tijdje in de landing gestaan op Valencia bij een sinaasappelgaard waar een aantal heerlijke verse sinaasappels gepluk en genuttigd werden.
Op zaterdag 27 januari 2024 de auto’s ingeleverd op Valencia airport en zijn we terug gevlogen naar Schiphol waar we tegen de middag zijn geland. Hierop iedereen een veilige terugreis gewenst na een succesvol bezoek waarmee de trip Spanje januari 2024 succesvol was afgerond.