Servië 2012
In 2012 vierde Servië 100 jaar Servische militaire luchtvaart met een vliegshow op Batajnica. 4Aviation reisde met een groep van 26 mensen naar de show.
Op donderdagavond 30 augustus 2012 verzamelde zich een groep van meer dan 20 man op Schiphol voor de reis naar Belgrado. Aanleiding was de 4Aviation reis ter ere van de viering van 100 jaar Servische militaire luchtvaart op Batajnica. Via Frankfurt arriveerde de groep net na 23 uur op Belgrado. Daar stond de bus al klaar en net na middernacht zocht iedereen in het hotel zijn bed op.
Op vrijdagmorgen (31 augustus) na het ontbijt was de groep compleet, ook de buitenlandse deelnemers voegden zich bij de groep (die nu 26 man groot was). Deze vrijdag stond in het teken van musea, wrecks en relics en het ophalen van de perspassen. De dag begon met grote museum op de luchthaven van Belgrado (het Muzej vazduhoplovstva-Beograd). In het markante gebouw staat een behoorlijke collectie. Dit wordt aangevuld met de toestellen die buiten staan en de opslag van tientallen kisten rondom het gebouw (die officieel geen onderdeel uitmaken van de collectie). Na het museum gingen we rond het middaguur richting het centrum van Belgrado voor het ophalen van de perspassen. Dit was relatief snel gepiept en even later stonden we bij de Jastreb en MiG-21 van een technische school. Via de UTVA-fabrieken (waar een Orao preserved staat en een korte blik in de hangaar werd geworpen) kwamen we later in de middag bij de Dakota-romp aan de zuidzijde van de stad terecht. Uiteraard zorgde onze buschauffeur, net als iedereen die vervoer aanbiedt in Belgrado, ervoor dat we aan het door de NAVO gebombardeerde gebouw van het Servische ministerie van defensie voorbij kwamen. In de loop van de middag arriveerden we weer in het hotel.
Op zaterdag 1 september stond de perspresentatie gepland. De poorten van Batajnica zouden pas rond 11 uur open gaan, dus we deden het rustig aan. We rekenden op een rustig dagje met erg weinig bezoekers. Toen we, op weg naar Batajnica, al 5 kilometer voor het veld in een file terecht kwamen werd langzaam maar zeker duidelijk dat de dag anders zou verlopen dan gedacht. Nadat we uiteindelijk op het veld arriveerden bleken er al duizenden mensen rond te lopen. Ondanks de pogingen van de pr-afdeling van het ministerie van defensie bleek er ook zo goed als niets geregeld te kunnen worden voor fotografen. Dat was spijtig, omdat veel toestellen heel ver weg stonden en fotograferen op de baan erg lastig was vanwege een hoog hek en de afstand. De vliegshow was beperkt deze dag, maar het weer was weer geweldig. Aan het einde van de dag gingen we weer richting hotel, met gemengde gevoelens en hopend op een beter resultaat op zondag.
Op zondagmorgen (2 september) moesten we vroeg op. Om de files te vermijden hadden we besloten van de busdienst gebruik te maken die het ministerie van defensie had aangeboden. Na een vervroegd ontbijt namen we om 7 uur ’s morgens al plaats in de tweede bus van de dag. In no-time stonden we bij Batajnica. Het plan voor de dag werd langzaam een beetje duidelijk en iedereen koos, op basis daarvan, zijn positie op het veld. Uiteindelijk was het een fraaie show met een grote hoeveelheid toestellen van de Servische luchtmacht. Er was duidelijk moeite gedaan om veel vliegtuigen en helikopters te kunnen tonen. Highlights waren de grote hoeveelheid Gazelle’s (die fraai voorbij kwamen), de vier vliegende Orao’s (waarvan één nog met het oude roundel) en de display van de MiG-21 met de MiG-29’s. De temperaturen lagen vandaag ook weer boven de 30 graden en het zonnetje scheen volop. Aan het einde van de dag ging iedereen dan ook moe, maar uiteindelijk toch redelijk voldaan terug naar het hotel.
Op maandag 3 september stond de terugreis alweer op het programma. Na een rustige ochtend met een prima ontbijtje stond de bus tegen de middag klaar om ons naar de luchthaven te brengen voor de vluchten naar Amsterdam. We bleken de acties van het Lufthansa personeel mooi net te zijn ontlopen!