Rusland II 2017
De verwachtingen waren hooggespannen toen het Internationaal Militair Technisch Forum “ARMY 2017” aangekondigd werd. De editie van 2016 was briljant met veel deelnemende operationele Russische militaire hardware. De 2017 editie werd op bijna dezelfde manier opgezet. Dus het was een “no-brainer” voor 4Aviation om bij deze show aanwezig te willen zijn.
ARMY 2017 is niet alleen een airshow, het is een intense beleving op verschillende locaties rond het nieuw opgerichte, zeer indrukwekkende Patriot Park, waar de Russische industrie en de strijdkrachten hun laatste militaire hardware laten zien. Niet alleen een ‘statische tentoonstelling’, maar de tanks, pantservoertuigen en diverse helikopters demonstreren ook hun verwoestende mogelijkheden op het schietbaan.
Op woensdag 23 augustus verzamelde een grote groep van 25 liefhebbers zich op de luchthaven van Schiphol voor het eerste deel van de vlucht naar Warschau. Grappig detail was dat we op dit eerste stuk samen reisden met de groep voor de Radom-show. In Warschau was er was tijd om even rond te kijken. We zagen en fotografeerden een paar Poolse luchtmacht VIP-helikopters naast de terminal. In Warschau voegden zich ook nog twee andere reizigers bij de groep. Zij hadden een ander vertrekpunt voor de reis. Het tweede deel naar Moskou Sheremetyevo ging ook vlot en daar kwamen we nog twee deelnemers ’tegen’. Het duurde even voordat onze bus arriveerde, maar we waren daarna snel op weg naar ons hotel in het centrum van de stad. ’s Avonds hielden we een kleine briefing voor degenen die zelf naar Moskou reisden. De totale groepsgrootte was 48 personen.
Op donderdag 24 augustus bezochten we eerst de Kubinka airbase, de interessantste plek voor bijna iedereen. Op Kubinka troffen we een grote static aan van alle takken van het leger. De hekken waren een beetje te dicht bij de vliegtuigen gezet, maar het was mogelijk om, met een beetje moeite, een fatsoenlijke foto van de meeste toestellen te maken. Onze persoonlijke vertaler, die we voor elke reis naar Rusland huren, kwam ook hier goed van pas. Ze vroeg onder andere de bewakers de borden voor de toestellen te verplaatsen voor betere foto’s. We wisten dat er op deze dag geen vliegbewegingen zouden zijn, maar we hadden geluk met een bezoekende Mi-8 en Ka-226. Ook werd een T-50 gesleept van de hangaar naar de flightline (en deze vertrok later op de dag). In de vroege middag namen we een gratis pendelbus naar Patriot Park.
Het hart van Patriot Park is een verzameling van vier grote hallen met een grote buitenruimte, waar alle Russische technische vooruitgang in de gaten gehouden kan worden. Getoond werden tientallen tanks en andere militaire voertuigen, enkele militaire helikopters en een paar oude vliegtuigen. Om de hoek is het Park Patriot museum met ongeveer een dozijn hallen gevuld met historische tanks en gepantserde voertuigen. Buiten bevinden zich nog ongeveer 25 militaire vliegtuigen in uitstekende staat. Deze zijn ook perfect te fotograferen en van dichtbij te bekijken.
Een vijftien minuten durende busrit naar het zuidoosten brengt je naar de Alabino schietbaan. Gedurende de dag hoor je doorlopend de geluiden van schietende tanks en andere militaire uitrusting, die proberen de doelen te raken. Op de meeste dagen tonen ook een Mi-35 Hind en Ka-52 hun capaciteiten.
Gratis shuttle busjes rijden regelmatig tussen de verschillende locaties en de wachttijd is niet erg lang. Als je de bus 5 naar het treinstation van Kubinka neemt en dan lijn 5A, komt je weer op de vliegveld. Daar stond onze persoonlijke bus om 17:30 gereed voor de rit terug naar de stad.
Vrijdag 25 augustus zou een dag volop vliegbewegingen moeten zijn, maar het weer werkte absoluut niet mee. Er was gelukkig nog genoeg te doen en te zien op de verschillende locaties. Verscheidene choppers vlogen, evenals een blauwe MiG-35. Ook kwamen de Turkish Stars vandaag binnen.
4Aviation probeert altijd heel flexibel te zijn en dit werd ook op deze tour getoond. Verschillende deelnemers hebben tijdens de tour andere locaties bezocht, zoals het luchtvaartmuseum in Monino, vliegveld Sheremetyevo of Vnukovo of het prachtige stadscentrum. Om er maar een paar te noemen. We spraken dan een paar basisregels af zodat de reisleider wist waar iedereen was en kon helpen als het noodzakelijk was.
Op zaterdag (26 augustus) was er een beperkt vliegprogramma met alleen demonstratieteams en een bezoekende An-26 en Mi-8. Ook de Turkish Stars waren op vrijdag gearriveerd met acht NF-5’s, een voormalige Saoedi-C-130 en gloednieuwe A400M. Hoewel de static een beetje moeilijk te fotograferen is, zijn de vliegende toestellen geweldig vast te leggen. Van recht van opzij tot recht van voren, en de meeste met een mooie remparachute die ze recht voor je afgooien.
Na afloop weer terug naar het hotel waar in de buurt diverse goede restaurants zijn waar iedereen een lekkere maaltijd kan genieten, met een drankje. Dit alles in goed gezelschap.
Toen we de gordijnen op zondagmorgen 27 augustus openden was het opengetrokken en was hemel lekker blauw. Zoals elke dag vertrokken we om 07.00 uur en arriveerden we rond 08.30 uur bij Kubinka. Hoewel de basis officieel de poorten om 09.00 uur opende, waren we ruim voor die tijd al op de basis na een snelle veiligheidscontrole.
Ons plan voor maandag was om buiten het veld te gaan staan om de vertrekkende vliegtuigen te kunnen fotograferen. Daarom ging de 4Aviation reisleider vandaag op een recce missie van 11 km om de beste plekken te verifiëren. Dat ging prima en een paar goede plekken buiten de basis werden bevestigd als zijnde toegankelijk.
Om 11.00 uur begon het vliegen en er was heel veel activiteit tot 17.00 uur. Wat vandaag vloog had eigenlijk ook op vrijdag allemaal moeten vliegen, dus het was erg jammer dat het weer op die dag zo slecht was.
Vandaag bracht displays van de demonstratieteams met hun MiG-29’s en Su-30’s. Verder operationele fighters MiG-29’s, Su-30’s, Su-34, Su-35’s en helikopters Mi-8’en, Mi-28’s, Mi-35’s, Ka-52’s en een Mi-26. Aan het einde van de dag vertrokken de laatste in een grote formatie van 11 helikopters, een zeer indrukwekkend gezicht. Het was een fantastische dag vandaag!
Voor maandag 28 augustus hadden we gepland om wat ‘old school’ aan het hek te hangen. We hadden toegang tot de basis aangevraagd om het vertrek op het veld bij te wonen, maar dit werd helaas geweigerd. De weersvoorspelling was erg slecht voor Kubinka; bewolkt en veel regen. De meerderheid van de deelnemers had daarom andere plannen voor die dag gemaakt, maar een kleine groep ging toch naar het vliegveld. De plek aan de buitenkant van het vliegveld was gemakkelijk te vinden en we wachtten op wat er zou gaan gebeuren. Een nadeel van die plek was dat er vanwege de grote bomen geen zicht was op het veld. Het voelde echt als spotten als voorheen, wachten bij een veld zonder te weten wat er ging gebeuren.
De groep had veel geluk omdat het gedurende de dag slechts een klein beetje regen was gevallen, wel was het flink bewolkt. We zagen die dag ongeveer 40 vliegtuigen landen en opstijgen. De vertrekkende MiG-31 en Su-24 waren voor velen de hoogtepunten van de dag.
Op dinsdag 29 augustus bracht onze bus on naar de luchthaven voor een omgekeerd scenario van de woensdag, via Warschau terug naar Amsterdam. De tijd voor de overstap op Warschau was nogal kort, maar iedereen heeft de vlucht gehaald en kwamen weer veilig terug in Amsterdam.
De data voor de ARMY 2018 zijn ondertussen al bekend en u kunt uw interesse in de reis aan ons kenbaar maken.