Portugal 2022
Eind juni/begin juli 2022 reisde een kleine 4Aviation groep naar Portugal voor een bezoekje aan de spottersdag ter ere van Real Thaw 2022 op Beja en de vliegshow voor de 70e verjaardag van de Portugese luchtmacht op dezelfde basis.
Vijf man verzamelde zich op woensdag 29 juni eerder dan gebruikelijk op Schiphol-Plaza. Na een korte kennismaking vertrok de groep na het inchecken via de inmiddels beruchte tenten naar de controles. Na een vlucht van een kleine drie uur landden we in zonnige omstandigheden in Lissabon. Daar stonden de drie internationale reizigers al te wachten op de Hollanders. Na het huren van een busje vertrokken we in zuidoostelijke richting naar het plaatsje Moura. Dit zou voor de komende vijf nachten onze uitvalsbasis zijn. Een prettig verblijf met goed eten en drinken om de deur.
Na een korte nacht vertrokken we (op donderdag 30 juni) voor zes uur richting Beja. Daar stond de spottersdag van de militaire oefening Real Thaw op het programma. Na een ietwat trage incheckprocedure bevonden we ons rond de klok van negen uur op het platform, waar de eerste kisten al aan het opstarten waren. In 25 minuten kregen we hier de kans om de Amerikaanse SP F-16’s, de Spaanse EF-2000’s en de Franse Rafales te fotograferen. In het circuit zaten al meerdere op Beja gestationeerde Epsilons en we zagen in de verte een Braziliaanse KC-390 landen. Het vertrek van de ochtendwave fotografeerde we halverwege de baan vanaf een heuvel. De dichtstbijzijnde baan werd gebruikt voor taxiënde kisten. Eenmalig werd deze baan gebruikt als startbaan. Twee Portugese P-3’s gingen als duo omhoog, gebruikmakend van de hoofdbaan, zowel als de parallel-/taxibaan.
De lunch vond plaats aan de westkant van de basis, dicht bij de start- en landingsbaan. Hier stonden we dicht op de vele vliegbewegingen. Voordat de middagwave eruit ging werden we al blij gemaakt met deelnemers van de Open Dag, in het teken van 70 jaar Portugese Luchtmacht. Zo arriveerde het Marokkaanse Marche Verte met haar CAP-10’s voor de Open Dag. Leuk was de support in de vorm van een Hercules.
De middagwave was net gestart toen deze abrupt werd afgebroken nader de tweede Portugese F-16 de start afbrak en gebruik diende te maken van de kabel. Hierbij brandde het linker landingsgestel uit. Voordat de hulptroepen aanwezig waren op het eind van de baan, was de piloot al veilig uit zijn toestel. Toen na bijna twee uur de baan vrij werd gegeven, leek het erop dat de oefening hervat werd. Echter bleken de achttien taxiënde kisten een soort van Elephant Walk te doen voor, naar wij denken, de ruim 80 aanwezige spotters. Een dankbaar gebaar! Uiteindelijk arriveerden de negen eerder vertrokken kisten plus nog enkele deelnemers van de show.
Omdat we ruim 95% van de deelnemers al goed gefotografeerd hadden werd er besloten om het programma vrijdag 1 juli te beginnen in Spanje. Door het tijdsverschil moest de groep er weer vroeg uit. Aangekomen bij Talavera de Reina vertrokken de eerste twee F-5’jes, snel gevolgd door een CL-415. Het duurde niet lang voordat de Tigers terugkwamen. Onvoorbereid en met tegenlicht werden ze toch dankbaar op de plaat vastgelegd. In het circuit zaten ook twee MQ-9 Reapers. Na 2,5 uur was de MP het zat en werden we vriendelijk verzocht om de landing te verlaten.
Voor ons het teken om terug te rijden naar Portugal. Door het tijdsverschil hadden we ruim de tijd om op tijd op Beja te arriveren. Met de zon in de rug zagen we ’s middags een volle Real Thaw missie terugkeren.
Zaterdag 2 juli was een dag met veel kilometers en nul actieve militaire vliegtuigen. Er werd een bezoek gebracht aan het museum van de Portugese Luchtmacht in Sintra, ten noordwesten van Lissabon. Daarna werden nog een paar W&R’s in Lissabon en omgeving op de foto gezet. Na een terugrit van twee uur terug konden we op tijd dineren en vroeg naar bed.
De Open Dag stond op het programma voor zondag (3 juli). De Portugezen communiceerden via sociale media dat een QR-code (niet medisch) verplicht was voor de parkeerplaatsen op het veld. We kregen dit niet voor elkaar en het antwoord van het sociale mediateam hielp ook niet mee. Er werd gekozen om te parkeren op de plek waar we vrijdag in de landing stonden. Het betekende wel een tippel van ruim vier kilometer voordat we op de static waren. Daardoor passeerden we wel de actieve flightline (waar heel relaxt om werd gegaan met de fotografen).
De static show bevatte onder meer een Chipmunk en veel op Beja gestationeerde toestellen. Aangevuld met een dozijn deelnemers van Real Thaw. De vlieghow bestond onder meer uit een parachutistendropping uit een C-130, een demo van een P-3, een base-attack van twee F-16’s en een Koala en Merlin. In de middag, iedereen was ondertussen terug op de parking waar in de schaduw en met genoeg water en zon in de rug naar de show gekeken kon worden, werden we verblijd met meerdere internationale demonstraties. Het hoogtepunt wat dat betreft waren de passages van de KC-390.
Maandag 4 juli was alweer de laatste dag van de reis. Rustig uitchecken en richting Lissabon. Er werd nog een bezoek gebracht aan het museum bij Alverca en in de stad kon tijdens het aftanken van de huurauto nog een G-91 en een Alpha Jet gefotografeerd worden. We namen afscheid van het internationale trio en, met enige vertraging, landde het vijftal laat in de avond weer op Schiphol.