Oekraïne 2018
In april 2018 kon 4Aviation aansluiten bij een groep van internationale journalisten om een aantal bases van de Oekraïense strijdkrachten en overheid te bezoeken. De vertegenwoordigers van 4Aviation zijn frequente bezoekers van persdagen en perstours om over de eenheden te schrijven voor toekomstige publicaties. Het verkrijgen van de toestemming, met als doel het schrijven van artikelen, is een tijdrovend proces en de finale toestemming komt altijd op het laatste moment.
Toen alle fotografen op zondag 22 april waren aangekomen, werd besloten om het uitgebreide State Aviation Museum in Kiev te bezoeken. Met bijna 70 vliegtuigen te zien en prachtig weer, bleek dit museum een geweldige beslissing! Aan het eind van de dag verzamelde de groep zich in het rendez-vous hotel in de buurt van Kiev.
Een combinatie van weer en (gebrek aan) vliegactiviteiten deed ons besluiten vandaag naar Poltava te gaan. Deze grote basis is de thuisbasis van het Long Range Aviation-museum. Hoogtepunten in het museum zijn uiteraard de Tu-160, Tu-22M3 en Tu-16, maar de andere tentoongestelde vliegtuigen zijn ook erg interessant. De museumgidsen gaven ons een uitgebreide rondleiding met bezoeken aan de cockpits van de longe-range bommenwerpers en een bezoek aan de geschiedeniszalen van het museum. Aan het eind van de dag reden we terug naar Kiev om te wachten op de laatste informatie over weer- en vliegactiviteiten.
Aangezien het weer niet verbeterde op dinsdag 24 april, werd besloten om enkele preserved vliegtuigen rond Kiev te bezoeken en werden we verwelkomd op de Aviation University in Kiev. Dit laatste instituut heeft een grote verzameling vliegtuigen die worden gebruikt als instructievliegtuigen. De grote hangar in het stadscentrum is behoorlijk indrukwekkend, net als de verzameling.
Eindelijk wat actie op woensdag 25 april 2018! We kregen goed nieuws over de vliegschema’s en het weer was goed genoeg, dus gingen we naar Myrgorod, de thuisbasis van de 831ste Tactical Aviation Brigade (831 TABr) “Myrgorodska”. De eenheid vliegt in verschillende versies van de Su-27 en gebruikt enkele L-39’s als trainingsvliegtuig. Het meest opvallend waren de Su-27M1-varianten (upgrade door MiGremont) in het nieuwe ‘gepixeleerde’ kleurenschema.
Het vliegen begon in de middag en de groep was op verschillende posities langs de startbaan gepositioneerd om de beste foto’s te maken. Daarnaast gaf de solo display Su-27 een demonstratie zoals het later in het vliegshowseizoen vele malen zou doen. De vliegactiviteiten waren hoog en naarmate de tijd verstreek, werd het steeds donkerder. De eenheid had gepland om ’s avonds te vliegen en om te helpen was de baan verlicht met mobiele verlichtingssystemen. Vanuit fotografisch oogpunt heel interessant, maar ook heel lastig. Gelukkig kwamen enkele foto’s vrij goed uit! Aan het einde van de avond reden we terug naar ons nabijgelegen hotel.
Onze laatste operationele dag in Oekraïne, donderdag 26 april 2018, begon in Nezhyn, de thuisbasis van het Oekraïense Ministerie van noodsituaties heeft hier zijn vliegcomponent, met de An-26, An-30, An-32P, Mi-8, Mi-9 en EC145. De toegang hier was zeer gastvrij en we waren in staat om de meeste vliegtuigen in de inventaris te fotograferen. De An-30 deed een testrun en bood derhalve een aantal operationele fotomomenten.
’s Middags werden we verwelkomd in Borispol, de transport hub van de Oekraïense luchtmacht. Met een grote verzameling transportvliegtuigen kregen we een mooie dwarsdoorsnede te zien van de transportvloot van de luchtmacht. Een van de hoogtepunten was een Mi-8 in het nieuwe ‘gepixeleerde’ schema. Door het bezoek aan deze basis af te ronden, hadden we ook ons bezoek aan Oekraïne afgerond. Gelukkig waren er al nieuwe mogelijkheden in het verschiet om dit mooie land opnieuw te bezoeken.