Noord-Korea 2013
In 2013 bezochten we Noord-Korea voor de eerste keer. Een kleine groep sloot zich aan bij een internationale groep die het land bezocht voor een reis waarbij luchtvaart de rode draad vormde.
Verslag en foto’s; Eric Raadschelders en Arjen Weterings
Op woensdagmorgen 11 september 2013 vertrokken 4 reizigers voor de eerste 4Aviation reis naar Noord-Korea. Eerst stonden nog twee dagen China/Peking op het programma alvorens door te reizen naar Noord-Korea.
In de loop van donderdagmiddag (12 september) kwamen we aan in Peking waar we werden opgehaald door een lokale begeleider. In verband met de openingstijden van de Verboden Stad werd daar meteen koers naar gezet, via het plein van de Hemelse vrede. De eerste indruk van Peking was goed, maar we waren wel toe aan wat rust na al het reizen.
Op vrijdag 13 september werd een bezoek gebracht aan de Chinese muur en aan het immense Chinese Aviation Museum in Xiaotangshan. Op de muur waren wij voor de Chinezen een attractie op zich, veel van de mensen wilden met ons op de foto. Aan het einde van de dag was het tijd voor het eerste deel Noord-Korea. In een Noord-Koreaans restaurant in Peking leerden we de rest van de groep kennen en gingen de eerste Koreaanse biertjes open.
Zaterdag 14 september, de Tupolev 204 van Air Koryo staat klaar om ons naar Pyongyang te vliegen. De eerste kennismaking met deze airline is meteen goed. Het voelt aan alsof je in een Boeing 757 zit en het personeel is erg vriendelijk. Na ruim anderhalf uur kwamen we aan in Noord-Korea. Na een zeer soepele customs en paspoortcontrole stapten we in de bus naar de hoofdstad. Wat meteen opviel was het feit dat er bijna geen auto’s rijden in dit land. De wegen zijn breed en er rijden meer fietsers dan auto’s! Zondag 15 september stond niet in het teken van de luchtvaart, deze dag zijn we naar de grens met Zuid-Korea geweest in de DMZ. Erg indrukwekkend!
Op maandag (16 september) volgde de eerste van de vele vluchten deze week. De Ilyushin 18, heerlijk als dat ding zijn motoren aan zet. Kippenvel bij alle luchtvaartfans aan boord! Na een uurtje kwamen we aan in het noorden van het land. Voordat we van het veld af gingen mochten we onze ’18’ van alle kanten op de plaat zetten. Niets was te gek, we hoorden op de achtergrond zelfs een MiG-15 zijn motoren starten, helaas bleef deze aan de grond. Aangezien het een zeer mooie dag was met heel veel zon zijn alle plaatjes supermooi geworden! Die middag een bezoek gebracht aan het prachtige Mt. Paektu. Aan de voet van deze vulkaan is de grote leider Kim Yung Il geboren.
De volgende morgen (dinsdag 17 september) weer aan boord van de Il-18 op weg naar Pyongyang. Wederom een heerlijk gevoel als dat ding zijn motoren aan zet en je mee de lucht in neemt. Na aankomst in Pyongyang kon er gekozen worden voor een vlucht in de nieuwe Antonov 148. Ongeveer de helft van de groep heeft dit gedaan, en er werd een vluchtje van ongeveer 30 minuten gemaakt. Wat opvallend was aan dit type vliegtuig is dat het heel erg comfortabel vliegen is en het geluid in de cabine zeer gering is.
Op woensdag 18 september stonden de vluchten met de Tupolev 134 en Antonov 24 op het programma. De Tu-134 is een steeds zeldzamer wordende machine, daarom vonden veel mensen het bijzonder deze ‘raket’ nog een keer te kunnen ervaren. Na slechts 24 minuten was de vlucht alweer voorbij en stonden we in Sondok. Sondok is een veld waar veel An-2’s van de luchtmacht staan. Helaas is het streng verboden daar foto’s van te maken. Maar de serials staan er zo groot op dat het makkelijk te lezen is tijdens take-off en landing. Er zijn er ongeveer 10 genoteerd en daar was iedereen erg blij mee! Ongeveer een kwartier na onze landing kwamen er twee An-24’s binnen die ons terug zouden brengen. Ook deze toestellen konden eerst van alle kanten worden gefotografeerd. De lunch werd genuttigd in een stad op 20 minuten rijden, Hamhung. Aan het einde van de middag mochten we eerst de Tu-134 zien vertrekken voordat we zelf in de An-24’s terug gingen. Wow wat een geluid, velen gingen uit hun dak. We stonden op 50 meter van een startende Tu-134, waar maak je dat nog mee! Na dit spektakel werd er medegedeeld dat de ene helft van de groep in de ene An-24 moest en het andere deel in de andere. Die avond kon ook gekozen worden om naar de “Arirang Games” (Mass Games) te gaan. Dit is een jaarlijkse show die eind augustus en begin september wordt opgevoerd door 100.000(!) mensen. Immens groot en wat een spektakel. Met woorden is dat niet te omschrijven, dat moet je gewoon zien!
Donderdag 19 september stond als enige dag van deze week alleen maar in het teken van de luchtvaart. Vandaag kon je vliegen in een Ilyushin 62, 76 en Tupolev 154. De eerste vlucht was met een Il-62 en na de landing kon hij weer van alle kanten op de plaat worden gezet. De tweede vlucht was met het ‘monster’, de Ilyushin 76. Vliegen in een cargo vliegtuig dat is al bijzonder op zich, maar in dit bakbeest is het helemaal te gek. Je zit dwars en de gordels werken voor geen meter dus je moet elkaar een soort van vasthouden. Geniaal gevoel, als denken je oren daar anders over in verband met het geweldige geluid :). Aan het einde van de middag werd er in de Tupolev 154B-2 nog een retourtje Sondok gemaakt. Omdat het meestal free seating was koos de groep deze keer voor de business-class. Ook wel eens lekker als je er niet voor hoeft te betalen.
Vrijdag (20 september) was een dag om een beetje bij te komen van al het geweld van de dag ervoor en om nog wat dingen in de stad te bezoeken, waaronder de metro. Ook werd een bezoek gebracht aan het oorlogsmuseum waar nog wat oude Fighters staan op gesteld. Op zaterdag 21 september was het alweer tijd om naar huis te gaan. Na landing in Peking was de laatste klapper van de trip binnen; een Cubana Ilyushin 96! Al met al was dit een onvergetelijke trip door een bijzonder en toch nog steeds erg gesloten land.