Mexico 2019
Voor de tweede keer ging 4Aviation naar Mexico voor de FAMEX open dagen in Santa Lucia, net ten noorden van Mexico-City. Hoewel de resultaten in 2017 buitengewoon goed waren, had slechts een kleine groep enthousiastelingen voor deze reis geboekt, maar deze vond niettemin plaats. En het was opnieuw zeer succesvol met meer dan 250 militaire en meer dan 300 burgervliegtuigen genoteerd tijdens de reis.
In de middag van zaterdag 20 april kwamen vier mannen bijeen op Schiphol, waarvan er één net vanuit Londen was ingevlogen. KLM presenteerde ons de elegante Boeing 747 Combi PH-BFI. Hoewel het een geweldig vliegtuig was om in te vliegen, toonde het zijn leeftijd. Met bijna dertig jaar op de klok had het entertainmentsysteem meerdere herstarts nodig om iets interessants te bieden op de oude schermen; en de stoelen hadden ook een beetje zachter kunnen zijn. Het was echter een geweldige reis die ons over Groenland, Canada en door centraal de VS bracht. Het was super om Barksdale AFB van boven te bekijken, met bijna 40 B-52’s op de platvormen.
De nadering naar Mexico-Stad was erg interessant met mooie avondzichten op de stad, de douane en het verzamelen van de bagage verliep ook heel soepel. Het verzamelen van de auto’s koste wat tijd, maar gelukkig was onze lokale gids er om ons te helpen. Vervolgens was het op naar het hotel, op een klein stukje rijden van de luchthaven. Omdat het nog een redelijk uur was, waagden we ons in de stad en vonden een geweldig historisch restaurant waar we genoten van onze eerste lokale maaltijd en bijbehorend brouwsel. Toen was het tijd voor een welverdiende nachtrust.
Deze zondag 21 april hadden we gepland voor een aantal lokale toeristische attracties. Dit werd in 2017 zeer gewaardeerd en deze keer was dit niet anders. We reden naar het noorden naar de oude stad Teotihuacán, die tussen 750 en 500bc springlevend was. Nu blijven er alleen indrukwekkende ruïnes over die een deel van het verhaal vertellen van de dingen die er toen gebeurden, vooral omdat daar 125.000 mensen woonden. Voordat we de ruïnes zelf bezochten, werden we getrakteerd op een uitstekend ontbijt dat begon met een proeverij van vijf verschillende soorten tequila! Niet het verstandigste om op een lege maag te doen. … Maar we hebben het overleefd en zijn ’s middags teruggegaan naar de stad.
Hier liet onze lokale gids ons een aantal van de vele interessante kenmerken van Mexico-Stad zien en eindigde met een maaltijd in een restaurant met uitzicht op het centrale plein in de stad, Plaza de la Constitucion. Het enige kleine nadeel van de dag was dat de eigenaar van het restaurant ons een enorme factuur presenteerden. We merkten dit meteen op en boden aan om zelf de rekening voor onze maaltijd voor hem te maken, wat hij in stilte accepteerde, voordat we op weg gingen naar het hotel.
Maandag 22 april was de eerste dag voor vliegtuigen. Op de rit naar de internationale luchthaven van de stad, Benito Juárez, reden we langs een oude DC-9 en vervolgens naar de nadering van de landingsbaan 05R, die de hele dag door voor de meeste aankomsten werd gebruikt. We vonden een geweldige plek op het dak van een van de bedrijven langs de Fuerza Aérea Mexicana-weg. Vanaf ‘ons’ dak konden we de vliegtuigen veel eerder zien naderen en hadden we een veel betere hoek voor foto’s op het vliegtuig, evenals een mooi overzicht van de luchthaven. Het andere voordeel was dat het veel stiller was dan naast deze zeer drukke snelweg te staan. Een zeer goede start van de dag.
Iets na 11.00 uur gingen we naar het perscentrum van de luchtmacht om onze perspassen voor FAMEX te verzamelen. Dit ging goed en we waren ook in staat om een paar andere afspraken met hen te maken. Toen was het tijd voor een kleine rit langs de rondweg van het vliegveld te maken om te zien wat het te bieden had. Dicht bij de militaire ingang van de basis, bewaakt door een DC-3, reden we voorbij de heliport van de Direccion General de Servicios Aereos “Condores” SSP CDMX. We namen een kans en vroegen aan de poort voor een bezoek. We konden geen meer welkome ontvangst hebben gehad door de jongens aan deze onberispelijk uitziende helikopters en ze lieten ons alle details van bijna twintig machines zien. Daarna hebben we ons een weg gebaand naar het ‘La Casa de la Aviacion’, een must-visit locatie voor elke liefhebber die deze luchthaven bezoekt. Het bevindt zich bijna bovenop de omheining in de noordoostelijke hoek van het vliegveld en biedt een geweldig uitzicht over beide landingsbanen en de noordelijke taxi-baan, evenals koude dranken, een eenvoudig maar heerlijk menu en bovendien een zeer gastvrije gastheer.
Het grootste deel van het verkeer dat je ziet is natuurlijk civiele vliegtuigen, maar af en toe is er ook een militair vliegtuig te zien. We hebben een Air Force Beech 350i, Bell 407, twee B737’s, C295M en H225M gezien, evenals een Marine H225M en US Army UC-35A. Met civiele en militaire movements gecombineerd hadden we non-stop actie totdat we rond 18:30 wilden vertrekken. Het weer had echter andere ideeën toen de hel losbarstte in de lucht. Een groot onweer ging direct over het vliegveld met veel bliksemflitsen en hevige regen. Toen dit wat rustiger was zijn we naar het hotel gereden voor de laatste kleine maaltijd en drankje van de dag.
Dinsdag 23 april, vandaag was het tijd om uit te checken in het hotel in het centrum van Mexico-stad. De komende dagen werden doorgebracht in een hotel dichter bij de vliegbasis Santa Lucia om de dagelijkse reistijd te verminderen en we vertrokken vroeg om niet te veel van FAMEX te missen. Maandag spraken we met enkele functionarissen om een escorte te regelen om de basis te laten zien. Uit ervaring wisten we dat er veel meer te zien was dan de vliegtuigen op de static en hadden het geluk om een jonge luchtmachter te worden toegewezen. Na een rustige wandeling over de static, vertrokken we naar een lange wandeling langs de verschillende flightlines op deze enorme basis. We gingen eerst naar de Boeing 737 flightline, gevolgd door die met veertien T-6C’s en verschillende MD530’s, Bell 407s en een duo Beech 350’s. De volgende was het ‘heavy metal’ met vier C-27J’s en drie C-130’s waarvan er momenteel slechts twee operationeel waren. Een lijn van acht PC-7’s volgde, gevolgd door een gemengde vluchtlijn van Beech 350’s, C295’s en Ce501’s.
In de verte konden we verschillende Bell 412’s, Mi-17’s en twee UH-60’s zien. Deze zouden we bewaren voor de volgende dag, dus we genoten van een welverdiende lunchpauze in het kleine cafetaria naast de flightline voor onze lange wandeling terug naar de static. De basis staat ook vol met Wreck & Relics, de meeste daarvan hebben we deze dag ook bezocht.
Woensdag 24 april was de officiële opening van FAMEX met de komst van president Andrés Manuel López Obrador, die met de auto arriveerde. We hebben een korte wandeling over de static gemaakt, die een aantal interessante toevoegingen en bewegingen liet zien. Het licht in de ochtend is fantastisch, in de middag staat de zon hoog boven de toestellen wat veel schaduw oplevert. De USAF A-10 deed zijn dagelijks uitstekende demonstratie met de demo net iets lager en dichter bij het publiek dan in de VS. Samen met de heldere lucht en mooi weer was het behoorlijk spectaculair. Hierna kwamen een half dozijn lokale T-6C’s naar de hemel voor een enkele ‘dedication/banana’-pass met veel rook uit de uitlaat.
We hebben geluisterd naar de toespraak van de president, die veel nieuws te melden had. Hij ‘het huis’ schoon te maken veel van de corruptie die in Mexico bestaat te elimineren. Hij probeert ook onnodige kosten te verminderen en daarom heeft hij bijna de hele presidentiële vliegtuig- en helikoptervloot te koop aangeboden. Geen goed nieuws voor ons, maar wel slim om veel geld te besparen.
Op de vliegshow kwam een catalogus tevoorschijn met drieënzeventig vliegtuigen die te koop staan, een verbluffend aantal. Als je goed kijkt naar de inventaris van de Mexicaanse strijdkrachten en de enorme verscheidenheid aan vliegtuigen, kun je gemakkelijk zien dat het een kleine ramp is om ze op de juiste manier te onderhouden. Met deze verkoop beginnen ze er een efficiëntere strijdkracht van te maken. Ook werd genoemd dat de huidige Santa Lucia-vliegbasis de belangrijkste internationale luchthaven van Mexico-Stad wordt en de bouw zou beginnen aan het einde van FAMEX en dat dit, op termijn, de sluiting van de huidige Benito Juárez International Airport zou betekenen.
FAMEX zal nu verhuizen naar Querétaro, ongeveer 175 km ten westen van Mexico-Stad, een van de belangrijkste luchtvaartindustriegebieden van Mexico. Ook, en het meest interessant voor ons, is de verhuizing van alle militaire vliegtuigen van Santa Lucia naar deze nieuwe locatie. Dit betekent uiteraard uitgebreide reconstructiewerkzaamheden, waaronder een nieuwe landingsbaan en nog veel meer infrastructuur. Of dit allemaal kan worden bereikt voor de volgende FAMEX in 2021 valt nog te bezien.
Na de toespraak hebben we wat meer tijd besteed op de static om een aantal verschillende opnamen te maken. Een nadeel van het beleid van de nieuwe president is voor ons het ontbreken van VIP-vliegtuigen die mensen komen brengen en halen. Dit was in 2017 wel het geval, maar nu niet meer, dus is het gedurende de dag vrij rustig.
Donderdag 25 april zou de eerste dag zijn met een behoorlijk vliegprogramma, maar eerst hadden we wat onafgemaakte zaken; het laatste platform en de twee hangars aan de zuidkant van de basis. Met de hulp van onze geweldige lokale gids zijn we daar naartoe gereden en met de vriendelijke bewakers contact opgenomen om via hun meerderen toestemming te krijgen voor toegang. Na een tijdje zwierven we over de platform en een van de hangers.
Deze bevatte enkele museumstukken, zoals een B-25 Mitchell, een IAI Arava, een paar Puma’s en het zeer ongrijpbare Schweizer SA2-37B verkenningsvliegtuig. Daarnaast werden een aantal operationele AW109’s en Bell 412’s genoteerd. Ook waren hier vier opgeslagen S-70 Blackhawks en zeven F-5E/F’s. Vanuit de andere hangar trok het grondpersoneel van de luchtmacht, speciaal voor ons, een van de vijf EC725 Cougars naar buiten en plaatste het op de best mogelijke manier voor fotografie. Op het platform waren verder nog twee UH-60M’s en verschillende Mi-17’s die later die dag in de show zouden verschijnen. Nogmaals, we waren allemaal onder de indruk van de Mexicaanse gastvrijheid en openheid om ons hun vliegtuigen te laten zien.
We keerden terug naar het static gebied en merkten enkele veranderingen op die moesten worden gefotografeerd, waarna het tijd was om ons voor te bereiden op de airshow / parade. Drie C295s taxiede naar de baan, gevolgd door een enkele C-27J, drie Boeing 737’s, zes PC-7’s, twaalf T-6C’s en een enkele F-5E. De CASA’s dropten eerst veel parachutisten voor de kleine menigte en daarna volgde de parade in de lucht. De Boeings werden vergezeld door de F-5, gevolgd door de CASA’s, de C-27J met zes T-6C’s en vervolgens zes PC-7’s met zes T-6C’s. Alles vloog vier keer vanuit verschillende richtingen en maakte een indrukwekkend beeld.
Daarna verlieten we de luchtbasis en bezochten verschillende Wreck & Relic-locaties in de omgeving. We vonden een school op ongeveer 30 kilometer ten noorden met een Sabreliner, Beech, twee Bell 212’s en een paar Cessna’s. Vervolgens was er een mooi park met zes airframes, een speeltuin met een Marchetti en Cessna, een winkelcentrum met een onberispelijk uitziende Boeing 727 en tenslotte een mooi park met SA330 Puma en een PC-7. Daarna was het tijd om naar het hotel te gaan en een bezoek te brengen aan ons uitstekende lokale restaurant voor een laatste maaltijd met een van onze gasten, want hij zou de volgende dag een zeer vroege taxi nemen naar Mexico-stad.
Vrijdag 26 april was onze laatste dag op FAMEX. Hoewel de publieke dag op zaterdag zou zijn, waren we allemaal erg blij met de foto’s die we hadden gemaakt tijdens de week. Naast enkele helikopters die soldaten zouden droppen in de buurt van de zeer grote menigte, werd niets extra’s verwacht, dus we hadden allemaal afgesproken om het evenement op zaterdag aan ons voorbij te laten gaan.
We vonden allemaal onze eigen plekjes om de foto’s te maken van de luchtparade, waarmee we een zeer geslaagde week afrondden. Onze gids had contact opgenomen met een officier van de militaire politie om toegang te krijgen tot het laatste wrak en reliek op de basis, een C-47 bij de politieschool. We werden daar begeleid door het altijd vriendelijke en coöperatieve Mexicaanse leger en mochten onze foto’s maken.
Daarna zijn we naar het zuiden vertrokken om nog meer Wrecks & Relics ten noorden van Mexico-Stad te zoeken. Het verkeer op deze vrijdagmiddag was erg intens en na een DC-9 met haaienmond in gebruik als restaurant en een klein herdenkingspark met een Mi-8, T-33 en Stearman, besloten we dat het genoeg was voor deze dag. Het was toen terug naar ons hotel en favoriete restaurant voor een aantal uitstekende lokale gerechten en een extra traktatie van live Mexicaanse muziek.
Zaterdag 27 april was de laatste dag van onze tour. We reden vanuit ons hotel in San Juan naar Mexico-City voor een paar Wrecks & Relics. Na een park met een C-130 en CH-53 reden we naar de westkant van de internationale luchthaven voor een vrij grote dump. Later hebben we een ander lid van onze kleine groep naar de luchthaven gebracht omdat hij vroeg in de middag naar huis zou vliegen. Daarna reden we naar het technische museum MUTEC aan de andere kant van de stad gingen, om te ontdekken dat het de afgelopen drie jaar gesloten was voor onderhoud, en de vliegtuigen waren verdwenen. De nabijgelegen militaire kazerne bevat veel mooie vliegtuigen, maar de toegang was niet mogelijk op deze zaterdag, dus na een korte stop bij de plaatselijke Walmart bezochten we opnieuw de Casa de la Aviación en het eerste vliegtuig dat we zagen was een federale politie Boeing 727 !!
Veel meer vliegtuigen passeerden onze lenzen en verschillende militaire vliegtuigen kwamen terug van de vliegshow. In de late namiddag was het tijd om te gaan en reden we naar de terminal om de huurauto’s in te leveren en vaarwel te zeggen tegen onze onmisbare gids. Hij hielp ons in veel situaties en wist precies wat we wilden.
Terwijl we wachtten tot onze oude KLM Boeing 747 ons veilig naar huis zou brengen, toog onze Britse reisgenoot naar Terminal 2 voor zijn terugvlucht met een AeroMexico Boeing 787. In de loop van de zondag kwamen we allemaal veilig thuis na een zeer aangenaam verblijf in Mexico. We zagen en fotografeerden een ongelooflijke verscheidenheid aan vliegtuigen, hadden geweldige diners met af en toe lokale vloeistoffen en genoten van de gastvrijheid van de Mexicaanse bevolking. Als het aan ons ligt, willen we graag terugkeren naar FAMEX in 2021.