Maleisië 2013
Verslag van onze twee, zeer succesvolle, groepsreis naar Maleisië in maart March 2013. We bezochten verschillende vliegvelden op het vaste land van Maleisië en enkele dagen de Langkawi International Maritime & Aerospace Exhibition (LIMA).
Op dinsdagochtend 19 maart 2013 vroeg stonden zeven 4Aviation reizigers en de reisleider enthousiast te wachten bij het ‘Brabants Bont’ op de luchthaven Schiphol. Daarbij voegden zich nog twee reizigers uit het Verenigd Koningrijk en gezamenlijk aanvaarden ze de lange vlucht van twaalf uur naar Kuala Lumpur (Malaysia). Het hoofddoel van de reis was de Langkawi International Maritime & Aerospace Exhibition (LIMA) rondom het vliegveld van Langkawi op het gelijknamige tropische eiland.
Direct na aankomst in de vroege ochtend van woensdag 20 maart togen we richting autoverhuur bedrijf om twee lokaal gebouwde Proton Exora’s op te pikken. De Europcar medewerker liet een uur op zich wachten, daarom konden we alvast kennis maken met de hoge temperaturen en luchtvochtigheid tijdens ons verblijf in Maleisië. De auto’s werden ingedeeld en de TomTom aangeslingerd met het vliegveld Sungai Besi als eerste bestemming. Daar is het luchtmacht museum gevestigd en je hebt goed uitzicht op de approach en een deel van de operationele platformen en hangaars. Operationeel werden we getrakteerd op een landmacht A109 en Coastguard AW139. Na enige tijd vertrokken we een stukje naar het noorden om het vliegveld van Subang te verkennen. Hier staat het grootste gedeelte van de RMAF transportvloot gestationeerd. Een paar Herculessen, CN235, BD700 en alle vier Bomba Mi-17 varianten konden we bijschrijven in de boeken en deels vastleggen op foto. Ondertussen waren we al bijna twee dagen onderweg en togen we vroeg in de middag naar ons hotel in Ipoh. Daar vlak in de buurt was nog een kazerne met een A-4, Bell 47 en een HU-16. Helaas mochten we die niet fotograferen.
Op donderdag 21 maart gingen we alweer vroeg uit de veren. Een rit van bijna twee uur stond voor de boeg naar RMAF Butterworth. Gestationeerd zijn hier een 3 Skuadron met S-61’s, 12 Skn met F-5’s, 15 Skn met Hawks en 18 Skn met F/A-18D’s, een fraaie verzameling. Daar aangekomen was het vrij rustig, er vloog een S-61 in het circuit. Deze werd later gevolgd door een Hawk, paar bezoekende MB339’s en een lokale F/A-18D. Op het bezoekersplatform zagen we maarliefst zeven Su-30’s en een gloednieuwe EC725. In de vroege middag gingen we op weg naar Alor Setar om de gestationeerde PC-7 en Alouette 3 vloot te aanschouwen. We hadden vernomen dat een PC-7 de dag ervoor een landing had gemaakt zonder gebruik van het landingsgestel. Deze propkist was gelukkig snel van de baan gehaald en er werd weer gevlogen.
Het originele plan was om de vrijdag (22 maart) weer op Alor Setar te kijken en de omgeving toeristisch te verkennen. We besloten echter nog een keer onze kans op Butterworth te wagen. Wederom was er niet heel veel activiteit, maar een paar vliegende MB339’s, S-61’s, Hawk en bezoekende CN235, Su-30 en RAAF C-17 maakten er een mooie dag van. In de namiddag vertrokken we naar Kula Perlis voor de ferry naar Kuah, de grootste stad van het eiland Langkawi. Onze auto’s hadden we achtergelaten op het vasteland. Nu mochten we een mooie 12 zits Nissan bus begroeten. Het was een beetje krap met de bagage, naar het hotel was gelukkig maar een paar minuten rijden. In de haven hebben we gezamenlijk heerlijk gegeten en gekletst over de verwachtingen van de show.
Van zaterdag tot en met dinsdag, de feitelijke opening van de LIMA, zou er in ochtend een ‘fly by’ geoefend worden. Daarom waren we op zaterdag (23 maart) vroeg ter plekken om hier getuige van te zijn. Ondanks dat we redelijk voorbereid waren verrasten de twee F-5’en ons volledig. Deze kwamen hard, heel hard, laag over de baan gescheurd. Daarna volgde een soort air power demo van drie F/A-18D’s, vijf MB339’s, vijf Su-30’s en zes Hawks. Dit was een genot om te zien en kon super gefotografeerd worden. Deze show zouden we nog vier keer zien in de dagen die volgden. De rest van de dag hebben we verschillende plekken rondom het veld bekeken en verkend om goed voorbereid te zijn voor ons verblijf. Een paar highlights waren de Indonesische Luchtmacht C-130’s en CASA C295, Singaporese Super Puma, maar ook enkele Maleisische Luchtmacht transporttoestellen.
Op zondag 24 maart togen we weer eerst naar het veld voor de air power demo, daarna gingen we het veld op om onze perspassen op te halen. Dit ging lekker soepel. Die dag zou er weinig ‘media activiteit’ zijn en maakten we ons ‘rondje veld’ om mooie foto’s te maken. We werden getrakteerd op een volledige showprogramma waarbij alle deelnemers hun demonstratie oefenden en lieten goedkeuren voor de hoge heren. In de middag werd het een beetje stil en zakte de zon naar een mooie positie om de static en flightline te fotograferen. Navraag leerde ons dat we daar welkom waren zodoende konden we alles zonder mensen digitaal vastleggen. Rondcirkelende fighters boven het veld leerde ons dat er iets gaande was en om 18.00 uur werden we getrakteerd op een extra Air Power Demo.
Op maandagmorgen 25 maart togen we na de demo weer naar het veld voor de media-presentatie. De rondgang over de static was erg druk, maar met een beetje geduld was er nog iets van te maken. De zon stond nu precies anders dan de middag ervoor. We waren ondertussen zeer tevreden. We hadden de afgelopen drie dagen het vliegveld op meerdere plekken bezocht en de deelnemende toestellen op vele manieren vast kunnen leggen. Door de dynamieke Air Power Demo mistten we daar echter nog wel een paar machines die daaraan deelnamen. In overleg werd besloten de officiële opening van de show op dinsdag niet af te wachten en op maandagavond naar het vasteland te gaan.
Op dinsdagmorgen (26 maart) zouden we bij Butterworth in de landing wachten op alle toestellen die van de demo terug moesten keren. Dit was een groot succes en alles kwam met een zonnetje mooi voorbij zoeven. Er werden zelfs nog verschillende operationele missies gevlogen en het deployment met RAF Typhoons was aangekomen. Door de hoge temperaturen en dito luchtvochtigheid was de vermoeidheid in de groep redelijk toegeslagen. We reden bijtijds, via een paar wrecks & relics, naar ons hotel in Ipoh.
Op woensdag 27 maart sliepen we een klein beetje uit om wederom langs een paar W&R nogmaals Subang en Sungai Besi te bezoeken. Op beide velden werden verschillende nieuwe toestellen waargenomen en gefotografeerd. In de avond arriveerden we op het vliegveld van Kuala Lumpur en parkeerden de Proton’s in de garage. We fristen ons lekker op, genoten een laatste lokale maaltijd en wachten op onze vlucht naar huis. Moe maar voldaan bracht Malaysian MH17 ons ’s nachts naar Amsterdam. Daar moesten onze twee Engelse vrienden nog een klein stukje verder nadat de groep afscheid van elkaar had genomen.