Op donderdagavond 5 oktober 2017 vertrokken de eerste deelnemers aan deze trip met de bus vanaf Nijmegen. Na een aantal opstapplaatsen, inclusief Luxemburg, waren we compleet met 25 deelnemers. We hadden de beschikking over een luxe touringcar en na een voorspoedige (nacht)rit kwamen wij op vrijdag 6 oktober rond half 11 aan bij het vliegveld. Onze chauffeur ging naar zijn hotel en wij hebben gewacht tot dat onze Franse bus kwam die ons naar het vliegveld bracht. Na de toegangscontrole werden wij het veld op gereden en na een aanvullende controle van onze spullen mochten we met een andere bus naar de flightline. Hier stonden onder andere de Patrouille de France, het Rafale demo team en enkele eigen kisten van GC01.002. In de grote hangaar stonden replica’s van toestellen uit de Eerste Wereldoorlog opgesteld.
Er stonden twee CN-235’s van ET62 op de ramp als support van PdF en al snel kwamen er twee bezoekers binnen in de vorm van twee TB-30 Epsilons, die later in de middag weer zouden vertrekken. Na een demo van een Extra 300C van EVAA werd de herdenking omtrent de sterfdag uitgevoerd.
Na het officiële gedeelte kregen wij nog demo van de Rafale, de Mirage 2000-5F in speciaal kleurenschema, samen met een TB-30 Epsilon en uiteraard de Patrouille de France. Het weer was ons goed gezind, met veel zon en met een fraaie zonsondergang waren diverse demo’s mooi te fotograferen. Helaas hadden we ‘s middags tegenlicht maar aan het begin van de avond stond het licht mooi op de baan. Om half acht was het afgelopen en inmiddels ook al donker. Met de bus zijn we weer naar de poort gebracht en hier op onze eigen Nederlandse bus overgestapt en de terugreis aangevangen. Na wederom een rustige rit iedereen weer op zijn opstapplaats eruit gezet en met een tevreden gevoel weer naar huis. Het was inmiddels zaterdagochtend (7 oktober).
Deze spottersdag was ter gelegenheid van de 100 jarige sterfdag van Capitaine Georges Guynemer, een Franse Eerste Wereldoorlog Ace met 54 confirmed kills. Hij sneuvelde op 11 september 1917, vliegend in een Spad XII. Tijdens een ontmoeting met Duitse Fokkers verdween hij in de buurt van het Belgische Poelkapelle. Guynemer werd een ace in februari 1916 met 5 confirmed kills, vliegende met de Nieuport 10 fighter. Eind 1916 stond de score op 25 en de unit waar hij vloog was Escadrille N.3 (Storks). In 1917 werd Guynemer Kapitein en commandant van het Stork squadron. Het huidige GC002 heeft de tradities overgenomen en vliegt tegenwoordig met de Mirage 2000-5F, de luchtverdedigingsversie van de Mirage 2000.
GC 01.002 ‘Cigognes’ (ofwel ooievaars), bestaat uit drie spas; Spa 3 Cigogne de Guynemer, Spa 26 Cigogne de Saint Galmier en Spa 103 Cigogne de Fonck