Op dinsdag 14 januari stond een groep liefhebbers klaar op Schiphol voor onze eerste groepsreis naar Koeweit. In 2018 hadden we al twee mensen vooruitgestuurd om de mogelijkheden van de Kuwait Aviation Show te bekijken wat resulteerde in deze tour. Via een tussenstop op Istanboel-Sabiha, waar we nog een aantal reisgenoten opnamen in de groep, kwamen we na middernacht, inmiddels woensdag 15 januari, aan in Koeweit.
De situatie in het Midden-Oosten was vrij onrustig door de schermutselingen tussen de Verenigde Staten en Iran. Het neerhalen van een Ukraine International Airline Boeing 737 bij Teheran hielp daar zeker niet bij. Vanuit de organisatie van de show was het geruime tijd stil, dus waren we zeer blij dat we vanuit het taxiënde vliegtuig verschillende toestellen voor de show zagen staan.
Het verkrijgen van een visum was een beetje rommelig, maar verliep voorspoedig. Door het ontbreken van fatsoenlijke minivans waren we genoodzaakt maar liefst vijf huurauto’s te nemen en dat duurt natuurlijk ook even. De rit naar het hotel was kort en het inchecken verliep voorspoedig. Maar ondertussen was het alweer een paar uurtjes later en omdat we bijtijds op de openingsdag van de show wilden zijn, werd het een hele korte nacht.
Er was nog tijd voor een kort ontbijt, gevolgd door een korte rit naar de show. Parkeren dichtbij de ingang was niet mogelijk en we werden naar een grote parkeerplaats op 1,5 kilometer van het showterrein gestuurd. Daar gingen vanaf precies 08:00 shuttlebussen naar de ingang. Vandaag was de openingsdag en zouden veel hoogwaardigheidsbekleders de show bezoeken, daarom waren er iets meer veiligheidsmaatregelen dan op de andere dagen. Via onze aanmeldingen kwamen we het veld op, maar de plek waar we deze moesten omruilen voor echte toegangskaarten was onvindbaar, ondanks dat we iedere persoon van enige betekenis hadden aangesproken. Ook enige informatie over de gebeurtenissen van die dag was initieel onvindbaar totdat we een aantal ‘mannetjes’ aanspraken die iets van een vliegprogramma op hun mobiel hadden staan. Maar die informatie klopte ook niet helemaal.
Toen alle sjeiks waren gearriveerd en plaats hadden genomen in hun met rood fluweel en bladgoud beklede tronen kon het beginnen. Weliswaar ruim later dan het aangekondigde programma, maar toch. Vanaf het militaire platform gingen twee Koeweiti F/A-18s de lucht in, samen met twee Apaches, een Puma en de Saudi Hawks. Vanaf het civiele gedeelte kwam een Kuwait Airlines Airbus 330. Deze stegen op en vlogen een keertje voorbij in formatie gevolgd door twee passen van de Hornets. Behalve de Puma, gingen de militaire bezoekers terug naar hun thuisbasis.
Hierna kwam een flitsende flypast van een Lakenheath F-15E en twee Hill F-35’s, gevolgd door een US Marines CV-22B en een volwaardige demo van een Italiaanse Eurofighter. Het vliegende gedeelte werd afgesloten met de Saudi Hawks. Zo kwam er een einde aan de eerste dag van de show waarbij flink wat leuke plaatjes gemaakt konden worden. Het was nu echter tijd om met de shuttlebus naar de parkeerplaats te gaan voor de korte rit naar het hotel. Aldaar had één van de deelnemers een fraai restaurant ontdekt waar we ook de rest van de trip heerlijk gegeten hebben.