Op maandag 21 mei verzamelde zich een groep van 13 man bij de inmiddels overbekende rood/witte kubus op Schiphol voor alweer de vierde 4Aviation reis naar het KADEX-evenement op de luchthaven van Astana in Kazachstan. De groep zou dit jaar bestaan uit 26 deelnemers met negen verschillende nationaliteiten. De trip zag er deze keer iets anders uit dan de vorige edities omdat we eerst een bezoek zouden brengen aan Almaty voor een platformtour op de luchthaven aldaar. Na een voorspoedige en comfortabele vlucht met een A330 van Turkish Airlines naar Istanboel voegden nog eens vijf deelnemers zich bij de groep. Nog eens drie deelnemers vlogen rechtstreeks naar Almaty waar we rond half 6 in de ochtend arriveerden (dinsdag 22 mei inmiddels). Omdat we pas om 8 uur hadden afgesproken met onze contactpersoon hadden we alle tijd om de formaliteiten te doorlopen, bij te komen van de vlucht, geld te pinnen en onze incheckbagage op te slaan.
Door een communicatiestoring duurde een en ander een paar uurtjes langer maar rond 11:00 uur begonnen we dan toch aan de platformtour op deze luchthaven met haar ongelooflijk mooie achtergrond van hoge besneeuwde bergen. Het weer was zeer aangenaam en over het algemeen zonnig. Met een luchthavenbus werden we rondgereden en we konden zelf aangeven waar we graag naartoe wilden. Op de plek aangekomen konden we de bus verlaten om de vliegtuigen te fotograferen. De sfeer was erg relaxed en het was een bijzondere gewaarwording om zo vrij rond te kunnen rijden over een civiele luchthaven en op ons gemak alle operationele en de vele niet meer operationele vliegtuigen te kunnen fotograferen. Voor de civiele deelnemers aan de reis, en dat waren er nogal wat, waren de vele kleurige Fokker 100’s van Bek Air één van de highlights. Ook waren er diverse vliegtuigen van de overheid aanwezig zoals van de luchtmacht, de border guard, het ministerie van emergency services en regeringsvliegtuigen. Het fotograferen van deze kisten lag wat gevoeliger dan alle andere aanwezige vliegtuigen. De aanwezigheid van een onderhoudsbedrijf met een kleine twintig Mi-24’s en wat Mi-8’en deed bij menigeen het hart sneller kloppen. Deze area was helaas off-limits voor ons maar met wat moeite was wel wat van deze heli’s te zien.
Na vier uur over het platform te hebben rondgereden werd afscheid genomen van onze begeleider en was het wachten geblazen op onze vlucht naar Astana (rond zeven uur in de avond). Terwijl we zaten te wachten hoorden we dat er die dag noodweer was geweest in Astana en dat er een A320 van Air Astana van de baan was geblazen. Dit leidde uiteraard tot vertragingen maar tegen de tijd dat onze vlucht vertrok was de situatie weer genormaliseerd en zo arriveerden we op tijd in Astana. Van daaruit waren we, doordat we niet meer door de immigratie hoefden, al snel in het hotel waar de meesten na 35 uur geen bed meer te hebben gezien al snel het bed opzochten.