Kazachstan 2016
Verslag van onze derde groepsreis naar de KADEX in Astana in juni 2016.
Avondfoto’s; Koos Heemskerk en Henk Broersma
Ondanks dat de 2014 editie van KADEX in vergelijking met de 2012 editie een beetje tegenviel verzamelden zich toch niet minder dan negentien deelnemers aan het eind van de ochtend van woensdag 1 juni 2016 op Schiphol voor de reis naar Astana. Tijdens de tussenstop op Kiev-Borispol voegden zich nog eens negen deelnemers bij de groep. De laatste twee deelnemers waren enkele dagen eerder al naar Astana afgereisd.
Op donderdag 2 juni, rond 04:00 uur in de ochtend arriveerden we in Astana waar de douaneformaliteiten bijzonder soepel verliepen en de bagage en de bus al snel waren gevonden. Zo waren we al rond 05:30 in het hotel van deze bijzondere stad met zijn spectaculaire architectuur. Na een paar uurtjes te hebben gerelaxt werd na het ontbijt rond 9 uur weer koers gezet richting de luchthaven waar ook de Kazakhstan Defence Exhibition (KADEX) wordt gehouden. Omdat er nauwelijks iets bekend was over het programma waren de meesten in spanning over wat de show dit jaar zou brengen. Bij het bezoekerscentrum bij de ingang waren de 30 toegangspassen voor de showdagen zo gemaakt en stonden we al ruim voor 10 uur op het showterrein. De static bestond dit jaar wederom uit een assortiment Kazachstaanse vliegtuigen waaronder een nieuwe Su-30SM en wat Russische fabriekshelikopters en een Yak-130. Groot was de vreugde toen zich op een nieuw complex om het hoekje een rij staarten ontwaarde. Dit waren zes fraaie blauwe Su-27’s en twee grijze Su-30SM’s van de Kazachstaanse luchtmacht! Met onze toegangspassen werd toegang verkregen tot de area waar deze Sukhois stonden. Dit was mogelijk omdat in de nabijgelegen hangaar een kleine static stond met een luchtmacht An-72, C295, EC145 en een Su-25. In eerste instantie was het niet toegestaan om in deze area te fotograferen maar na een half uurtje was dit in de hangaar al geen probleem meer en een half uur later was ook het platform mogelijk mits het niet betreden werd. Aan de Sukhois werd volop gewerkt maar gaandeweg de dag werd duidelijk dat de opening van KADEX pas in de avond in het bijzijn van president Nazarbayev plaats zou vinden. Tijdens deze opening zouden ook de Sukhois vliegen en was er een anti-terreur demonstratie van de landmacht. Omdat deze opening pas rond half negen in de avond zou beginnen verkozen de meeste mensen toch het hotel boven de opening. De meesten waren al immers al meer dan dertig uur in de weer en verlangden alleen maar naar een restaurant en hun bed. Voor de mensen die graag wilden blijven werd geregeld dat ze aan het eind van de avond met een extra busrit terug konden naar het hotel. Het blijven voor de opening bleek de moeite waard te zijn. Het werd de groep toegestaan om bij de flightline te blijven zodat fraaie platen gemaakt konden worden van de blauwe Flankers onder de platformverlichting.
De volgende ochtend, vrijdag 3 juni, vertrokken we rond 09:15 weer naar het expositieterrein voor onze tweede dag KADEX. Omdat de meesten de static show de vorige dag al prima hadden kunnen fotograferen koos het merendeel direct voor een plaatsje in de buurt van het platform. Naast de static was ook het platform en de hangaar van Airbus Helicopters (Eurocopter) open voor mensen met een pas en ook hier kon vrijelijk worden gefotografeerd. Er werd alweer vroeg aan de Flankers gewerkt en het was duidelijk dat de kisten al vrij vroeg zouden gaan vliegen. Als eerste vloog de Su-30SM een solodemonstratie gevolgd door het demoteam met vier Su-27’s. Ondanks dat de zon rond 11:30 nog niet optimaal stond was stond iedereen zichtbaar te genieten van de erg vette opstartgeluiden en de aanblik van uittaxiënde Flankers die bij wijze van groet elke keer hun speedbrake openden voor de aanwezige toeschouwers. Na een fraaie show van de Su-30 en de vier Su-27’s keerde de rust weer terug en maakten veel mensen gebruik van de mogelijkheid om de kisten te fotograferen van de op Astana vliegende exotische maatschappijen en types waaronder Fokker 100’s van Bek Air en wat Yak-40’s en An-24’s. Het showblok in de middag bestond uit een show van de Russische helikopters, een opgevoerde Mi-8 van een Oekraïens bedrijf en de Yak-130. Het weer was wederom prachtig op deze dag maar de stevige steppewind zorgde er toch voor dat het vrij fris was. In de avond kozen sommige mensen ervoor om na een maaltijd, in één van de prima restaurants in de buurt, op tijd naar bed te gaan, anderen bezochten de stad om de zeer bijzondere architectuur van Astana te bekijken.
De derde dag was zaterdag 4 juni en dit was de eerste publieksdag van KADEX. Uit voorzorg werd wat eerder vertrokken bij het hotel maar bij de ingang aangekomen bleek dit niet nodig te zijn geweest omdat de meeste Kazakken er blijkbaar voor kozen om wat later naar de show te komen. Het weer was weer fantastisch en door het ontbreken van wind liep de temperatuur deze dag op tot tegen de 30 graden. Deze dag was het ook mogelijk om aan de overkant van de rolbaan in het gras te gaan staan zodat de kisten bij het taxiën met zon in de rug konden worden gefotografeerd. Het vliegprogramma was vergelijkbaar met de vorige dagen met uitzondering van de Su-30’s die niet minder dan drie keer hun indrukwekkende demo vlogen. Een bonus deze dag was de vliegende Tu-134 en Boeing 757 van de Kazachstaanse regering. Doordat het deze publieksdag aanzienlijk drukker was dan de voorgaande dagen was het fotograferen van de static een stuk lastiger. Rond een uur of drie begon de lucht te betrekken en tegen de tijd dat de bus zou arriveren werd het zelfs angstaanjagend donker met zéér spectaculaire wolkenpartijen en dito bliksemontladingen. Gelukkig had onze chauffeur dit ook goed aangevoeld en was hij een kwartiertje eerder. We zaten amper in de bus toen het Armageddon losbarstte met wind en bijbehorende zandstorm, slagregens en bliksem. Een paar uurtjes later was het alweer voorbij en konden we weer probleemloos de deur uit voor het avondeten. Drie mensen hadden ervoor gekozen om deze dag een vlucht te boeken naar Almaty om daar wat rond te kijken. Ook deze mensen hadden een topdag en kwamen in de avond met een voldaan gevoel terug in het hotel!
De zondag (5 juni) was alweer onze laatste dag op KADEX. De meesten hadden al het “in the pocket” gevoel en alles wat we vandaag nog konden doen was een bonus. Het weer was weer prachtig en goedgemutst togen we weer naar een plekje bij de toren om onszelf vervolgens als groep weer langs de rolbaan te positioneren. Helaas konden we hier niet de hele middag blijven staan en werd ons vertrouwde plekje bij de flightline weer opgezocht waar het eigenlijk ook uitstekend toeven was. Doordat de Flankers op zaterdag en zondag later vlogen dan op vrijdag stond de zon veel beter en had iedereen ook op deze laatste dag een topmiddag. Aan het eind van de middag werd ook de Frogfoot uit de hangaar gesleept en op de flightline gezet waardoor ook deze vette bak goed kon worden gefotografeerd. Inmiddels waren er ook berichten over twee geplande An-12’s, namelijk eentje van het Russische bedrijf Irkut en de laatste operationele An-12 van de luchtmacht. Rond half vijf verscheen er in de verte een An-12 maar dit bleek “helaas” de Irkut kist te zijn. Omdat het evenement om 17:00 uur was afgelopen werd de horizon afgespeurd naar de tweede An-12. Groot was de vreugde toen ook deze supervette kist even later in de landing hing. Op hetzelfde moment vertrok ook de enige Su-27 die niet had gevlogen naar zijn thuisbasis en als hekkensluiter vertrok ook de Frogfoot nog naar huis. Zo zat om iedereen even later met een erg goed gevoel in de bus na te genieten van deze supervette show. In de avond werd voor de laatste keer genoten van het avondeten en zochten de meesten op tijd hun kamer op omdat de bus ons al om 2 uur ‘s morgens op zou halen om ons terug te brengen naar de luchthaven.
Na een voorspoedige terugvlucht via de luchthaven van Kiev kwamen we aan het eind van de ochtend (maandag 6 juni) moe maar zeer voldaan aan op Schiphol nadat in Kiev afscheid was genomen van de mensen die door reisden naar München, Parijs en Brussel. Hiermee kwam een eind aan de derde 4Aviation reis naar KADEX. Ook deze show was qua opzet weer anders dan de voorgaande edities met toch weer andere mogelijkheden en deelnemers dan de 2012 en 2014 edities. Deze bestemming zal in 2018 zeker weer op het programma staan, waarschijnlijk met een mogelijkheid om ook een andere bestemming in Kazachstan te bezoeken!