Japan III 2023
Eind november, begin december 2023 bezocht een groep van 4Aviation Japan. Tijdens de tour lag de nadruk op het bezoeken van Kyushu en het zuidelijke deel van Honshu. Alle luchtmacht-, army- en marinebases in dit gebied werden bezocht. De tour viel samen met twee vliegshows in dit gebied; op Tsuiki en Nyutabaru.
Op vrijdag 24 november 2023 vertrokken we weer richting Japan. Voor deze tour wilden we ons concentreren op de bases op Kyushu en het zuidelijke deel van Honshu. Vier van de zeven deelnemers ontmoetten elkaar vrijdagochtend op Schiphol voor een kort vluchtje naar München, om daar aan boord te gaan van een (zeer lange) ANA-vlucht naar Haneda. Bij Haneda (zaterdag 25 november inmiddels) werden nog twee deelnemers ontmoet. Vanuit Haneda moesten we nog naar Fukuoka, wat werd gedaan met een andere ANA-vlucht. De laatste deelnemer stond al in Fukuoka te wachten.
Nadat we de auto’s hadden opgehaald was het tijd om richting ons hotel te rijden voor de komende twee nachten. Maar zoals altijd was het eerst trapjestijd. De standaard stop bij een bouwmarkt om trappen te kopen. Pas toen kwamen we erachter dat één van de auto’s een hybride auto was. Doordat we dit niet wisten werd de auto vele malen gestart zonder te beseffen dat deze ook daadwerkelijk startte (de afwezigheid van geluid droeg daar in hoge mate aan bij). Omdat we zondag vroeg aan de dag wilden beginnen, werd er niet tot laat veel gefeest. Moe van de lange dag ging iedereen vroeg naar bed.
Het was nog pikdonker toen we op zondag (26 november) op pad gingen. Het plan was om heel vroeg in de buurt van Tsuiki te zijn, zodat we hopelijk dicht bij de basis konden parkeren voor de vliegshow. Nou ja, we waren inderdaad al heel vroeg in de buurt van de basis. Maar alleen om erachter te komen dat er al heel veel Japanners waren. De wachtrij voor de eerste parkeerplaats was zo lang dat we na een tijdje weggestuurd werden en langs de basis moesten rijden naar een andere parkeerplaats. Dit resulteerde in het moeten nemen van een shuttlebus en een treinrit voordat we naar de basis konden lopen. Het toen 08.00 uur (3,5 uur na het verlaten van het hotel) en de eerste F-2’s waren al aan het opstijgen toen we de basis binnenkwamen.
Ondanks dit hebben we een geweldige dag gehad op het evenement. Het weer was schitterend en de zon scheen de hele dag in onze rug. De vliegshow was groter dan tijdens andere Japanse shows. Er kwamen enkele T-4’s van Ashiya opdagen, evenals T-7’s van Hofu. De grootste verrassing was het voorbijvliegen van een US-2! De beste displays werden echter gegeven door de lokale F-2’s. Dit omvatte een aantal zeer vette passes. We bleven totdat ons werd gevraagd het platform met de static display te verlaten. De terugreis naar ons hotel in Shimonoseki verliep verrassend snel. Het succes van deze eerste dag vierden we met een goede maaltijd en een drankje.
Maandagochtend 27 november stond het begin van de dag in de rij voor het ontbijt. Na genoten te hebben van deze goede start van de dag, gingen we eerst richting Ozuki. Deze trainingsbasis van de marine is de thuisbasis van het Fuji T-5 lesvliegtuig. Een uniek type, alleen geëxploiteerd door de JMSDF en Ozuki is de enige basis waar deze gestationeerd zijn. De vliegtuigen zijn normaal gesproken in groten getale actief, dus we hebben hier niet al te veel tijd doorgebracht. Na een tijdje op een mooie plek te hebben gestaan zijn we weer vertrokken, op weg naar de tweede trainingsbasis van de dag; Hofu. We kwamen daar een uur later aan, maar kwamen erachter dat het vrij rustig was (één T-7 landde). Omdat we naar MCAS Iwakuni wilden (ons belangrijkste doel voor vandaag), hebben we niet gewacht tot de T-7’s weer zouden opstijgen en gingen we snel weer verder naar het noorden.
Rond het middaguur kwamen we aan bij MCAS Iwakuni. Deze basis bruist altijd van activiteit, vooral als de Carrier Air Wing thuis is. Dit was tijdens ons bezoek het geval. We brachten de hele middag door met tientallen vliegtuigen die opstegen en landden. Helaas gebruikten de meesten de ‘verkeerde’ baan, waardoor we het moesten doen met take-off shots van het merendeel. Toch waren we erg blij met de resultaten, waarbij de zon naarmate de tijd vorderde steeds beter kwam te staan. De nacht werd in de buurt doorgebracht, dus we hadden geen haast om te vertrekken.
Omdat het in Iwakuni zo druk is, hadden we hier nog een dag gepland. Dit betekende dat het belangrijkste (en enige) doelwit voor dinsdag (28 november) opnieuw Iwakuni was. We hebben het ‘s ochtends relatief rustig aan gedaan, omdat de zon ‘s ochtends niet gunstig staat. Opnieuw was het een drukte van jewelste op het veld. Het is geen uitzondering om zes tot acht Hornets over de taxibaan te zien taxiën, zich voorbereidend op hu take-off, terwijl vier F-35’s op downwind zitten voor de landing. Vandaag hadden we het geluk dat baan 20 een tijdje in gebruik was. Dit was ook het geval toen een Greyhound terugkeerde naar de basis (deze zullen binnenkort verdwijnen). Heel bijzonder was het tegelijkertijd taxiën van twee ShinMaywa US-2’s.
Aan het einde van de dag was het tijd om richting Kyushu te reizen. We brachten de nacht door in het uiterste noorden van dit Japanse eiland.
Woensdag 29 november begon op Ashiya. We waren op tijd ter plaatse voor alle relevante actie, maar waren verrast toen we als eerste een aantal T-7’s van Hofu zagen. Uiteindelijk steeg een stel T-4’s (sommige waren rood/wit, sommige grijs) op. We verplaatsten ons naar de approach over de zee voor hun terugkeer. Het weer was niet perfect deze ochtend, maar dit resulteerde in interessante lichtomstandigheden voor de kisten. Na hun terugkeer en het vastleggen van een lokale U-125A keerden we terug naar onze auto’s en gingen op weg naar Tsuiki.
Hoewel we tijdens de vliegshow op zondag blij waren met de resultaten, hielden de twee Hikotais met de blauwe F-2’s ons voldoende geïntrigeerd om terug te keren. De locatie bij de kademuur is al een tijdje verboden terrein, maar we konden de nabijgelegen haven bereiken. Omdat het tijdens ons bezoek behoorlijk koud was, was deze positie toch redelijk goed. Omdat er niet veel heathaze boven de baan was, konden we de F-2’s nog steeds dicht tot net boven de baan fotograferen. Enkele lokale T-4’s en een bezoekende F-15 maakten het bezoek compleet. Aan het einde van de dag gingen we naar Takeo om de nacht door te brengen.
Na nog een ontbijt in Japanse stijl en een stop bij een supermarkt (om het voedsel te halen dat we nodig hadden voor de dag) kwamen we vrij vroeg in de ochtend (donderdag 30 november) aan bij Omura. Bij aankomst zagen we tot onze vreugde dat er buiten op het platform van deze Japanse marinebasis meerdere SH-60K’s geparkeerd stonden. Het weer was niet geweldig, maar nog steeds goed genoeg voor foto’s van de geparkeerde Seahawks. De harde wind maakte het echter een behoorlijk koud bezoekje. Er kwam Japanse beveiliging langs om ons te controleren en dit gaf ons de gelegenheid om hen te vragen een groepsfoto van ons te maken (iets wat ze sowieso wilden doen). Nadat enkele SH-60’s waren opgestegen, waarvan er één een beetje boven de basis bezig bleef (waardoor we andere opties voor foto’s kregen), waren we blij met het resultaat en begonnen we aan onze reis richting Kumamoto-Takayabaru. Het bezoek aan dit veld was eigenlijk een beetje een teleurstelling. We kwamen hier vroeg in de middag aan, om vervolgens een kijkje te kunnen nemen op een geheel leeg perron. Omdat er helemaal niet veel activiteit was, besloten we door te rijden richting Kanoya. Vlak voor vertrek zagen we in de verte nog één Chinook, maar besloten daar niet op te wachten.
Toen we aan het eind van de dag in Kanoya aankwamen, waren we nog net op tijd om de aankomst van een aantal toestellen (waaronder een EP-3 van 81Kokutai) vast te leggen. Deze, een P-1 en een paar SH-60’s konden op dit tijdstip van de dag in prachtig zonlicht worden vastgelegd. Daarna was het tijd om op zoek te gaan naar ons nabijgelegen hotel en een zeer goede avondmaaltijd te nuttigen.
Op vrijdagochtend (1 december) zijn we eerst teruggegaan naar Kanoya. Vandaag konden we prima foto’s maken van enkele JMSDF EC-135’s en de take-off van een P-1 en een paar helikopters. Met de uitslag van de dag ervoor en het feit dat het nog een hele tijd zou duren voordat het licht weer perfect zou zijn, besloten we naar Nyutabaru te gaan.
Nyutabaru had voor zondag een vliegshow gepland staan en vandaag zouden er waarschijnlijk enkele arrivals gepland staan (dachten we). En dat is precies wat er gebeurde. De rest van de dag genoten we van het mooie weer in de approach van Nyutabaru. We stonden in de buurt van het café, wat ook hielp bij het verkrijgen van parkeerkaarten voor het weekend. Vanwege de vliegshow zou het hele gebied rond de basis afgesloten zijn voor iedereen zonder ‘pasje’. En zo’n ‘pasje’ konden we bij het café bemachtigen.
Vandaag (zaterdag 2 december) was het rehearsal day op Nyutabaru. Het was tevens rehearsal day voor onze parkeerkaarten. Ze werkten prima, we konden naar het café rijden zoals we hadden gehoopt. De dag begon met wat we de dag ervoor nog niet in de lucht hadden gezien; F-15’s. De basis bood ons een gave repetitie met een formatie van negen Eagles. Ze passeerden deze zaterdag allemaal bij prachtig weer onze lenzen. Blue Impulse vloog ook, een C-2 kwam op bezoek, enkele F-15’s vlogen een display, we fotografeerden de U-125A (van de reddingsdemo), enz. Al met al een erg leuke dag, zij het af en toe wat stilletjes.
Voordat we terugkeerden naar ons hotel, hebben we nog even een kijkje genomen op de civiele veld van Nyutabaru en ontdekten we een Coast Guard EC225 die op de voor ons best mogelijke plek geparkeerd stond. Een goede afsluiting van de dag.
Zondag 3 december gingen we weer heel vroeg van start. Met onze parkeerkaarten bij de hand, waren we er van overtuigd dat we op tijd zouden zijn, voordat de massa zouden komen opdagen. Dat is ons gelukt. We parkeerden opnieuw bij het café en vroegen aan de dame van het café of zij taxi’s voor ons kon regelen. Dus na een korte tijd zaten we in een taxi die ons naar de ingang zou brengen (een deel van de groep besloot buiten te blijven). Tot onze verbazing stonden daar op dat moment waarschijnlijk nog maar 30 mensen te wachten. Toen de poorten eenmaal opengingen, hoorden we de eerste F-15 al zijn motoren starten.
Hoewel de show met tegenlicht is en de zon de hele dag scheen, waren er prima mogelijkheden om een aantal zeer coole foto’s te maken van de F-15’s die vlogen. Ook arriveerden er ’s ochtends nog een E-2 en een P-1 om deel te nemen aan de static display. Na genoten te hebben van de ontspannen sfeer van Japanse vliegshows, genoten van het eten en de (grote hoeveelheid) vriendelijke mensen, namen we een taxi terug naar het café en reden richting ons laatste hotel van de tour.
Maandag (4 december) was de laatste dag van de tour. Omdat we dichtbij de nacht doorbrachten, gingen we nog een keer naar de army base van Kumamoto. Wederom hadden we hier geen geluk op dit tijdstip van de dag. Omdat we hier niet te veel tijd wilden doorbrengen, gingen we kort daarna naar Metabaru. Ook op deze legerbasis verliepen de activiteiten traag. We zagen enkele Hueys in de lucht op weg naar de basis en hoorden er enkele in de buurt terwijl we in positie waren, maar al met al kwam geen van hen dichtbij terwijl we klaar waren om ze te fotograferen. Omdat we concludeerden dat het Japanse Army Aviation tijdens deze tour geen impact op ons zou hebben, reden we weer naar Ashiya. Daar konden we in de middag een aantal T-4’s vastleggen voordat we naar het vliegveld van Fukuoka reden.
Nadat we de auto hadden ingeleverd en al afscheid hadden genomen van een deel van de groep, checkten we in voor de drie vluchten die ons terug naar Nederland zouden brengen. Tijdens deze vluchten hebben we ruimschoots de tijd gehad om terug te kijken op een interessante tour met twee zeer goede vliegshows en een goed resultaat op het overgrote deel van de bezochte plaatsen.