Japan IV 2019
4Aviation stuurde in november-december 2019 twee groepen naar Japan voor een week vanwege de vliegshow op Hyakuri. Dit is het verslag van de reis die begon met de vliegshow.
Op vrijdag 29 november kwam de tweede 4Aviation-groep die naar Japan reisde tijdens de vliegshow op Hyakuri 2019 bijeen op Schiphol voor het begin van hun tour. KLM bracht de groep rechtstreeks naar Narita.
Na aankomst in Narita (zaterdag 30 november) kwamen andere deelnemers erbij, waarmee de groep van 16 werd voltooid. Zodra de huurbusjes geregeld waren, vertrok de groep naar Hyakuri. Vandaag was de show alleen voor genodigden, als het verkeer zou meewerken, was een deel van die show nog steeds binnen bereik van de groep. Het verkeer werkte gelukkig mee en na aankomst in Hyakuri vond de groep een plek in de buurt van de civiele terminal om te genieten van de laatste items van de vliegshow.
Nadat dit voorbij was, was het tijd om het hotel voor de nacht op te zoeken. Beide groepen verbleven in hetzelfde hotel in Tsukuba en er vond ’s avonds wat vermenging plaats. Niet dat daar veel tijd voor was, want vertrek op zondag stond gepland om 04.30 uur lokale tijd.
Zondag 1 december was de eigenlijke Open House van Hyakuri met toegang voor iedereen. Vanwege het niet kunnen parkeren op de basis zelf alsook de verwachte grote toestroom aan publiek met bijbehorende verkeersproblemen vertrokken we wederom erg vroeg van ons hotel. Rond 05:45 uur parkeerden we op slecht een stukje wandelen vanaf de hoofdingang. Tot onze verbazing was het al mogelijk om de basis op te gaan. Toegang tot het platform en de static show kon vanaf 07:00 uur. Helaas wilde het weer niet helemaal meewerken deze zondag. Er waren korte zonnige momenten maar het bleef toch grotendeels bewolkt. Dit bleek toch geen afschrikking te zijn voor het publiek dat in zeer grote getale op kwam dagen en al snel de het platform en de grasvelden bezetten. In typische Japanse stijl waren static en flight line gemixt. Demo’s beginnen en eindigen met het opstarten dan wel de shut-down vóór het publiek. Het vliegprogramma was natuurlijk gelijk aan de zaterdag, met crews die om de beurt hun best deden om wat topside passes te laten zien alsook een strak programma van de Blue Impulse. Nadat het vliegprogramma was afgewerkt, vertrokken de meeste bezoekende toestellen naar hun thuisbasis. Wij bleven hangen totdat het platform werd leeg geveegd en daarna nog even buiten het veld totdat het verkeer gedeeltelijk weg was. Na afscheid te hebben genomen van de andere 4Aviation groep reden we het laatste stukje richting het volgende hotel van de reis.
Het weer op maandag (2 december) was helaas zoals voorspeld; bewolkt, grijs en nat. Omdat we in Japan waren om vliegtuigen te zien, zijn we toch naar Atsugi gegaan. Bij aankomst was het nog grijs, nat en saai. Omdat we aan verkeerde kant van het veld belandden, moesten we na een korte tijd verplaatsen. Er bewoog nauwelijks iets en omdat bijna niemand in de groep interesse toonde om hier langer te blijven, startten we de motoren opnieuw en gingen we op weg naar Iruma. Het weer daar was hetzelfde en na wederom verplaatst te zijn (de barrier ging plotseling omhoog aan het kant waar we stonden) begon het nog harder te regenen dan het al deed. Met niet veel activiteiten (een Miho Beech T400 vertrok), zeer natte omstandigheden, een vergelijkbare voorspelling en een vrij lange rit richting Toyama voor ons, stemde de groep snel in met het verlaten van de veld. We belandden aan het begin van de avond in ons hotel na een teleurstellende dag, maar de sfeer in te groep was nog steeds goed!
Voor dinsdag 3 december hadden we een volledige dag in Komatsu in gedachten. Ondanks een weersvoorspelling die beter was dan voor de maandag, waren we tijdens het rijden naar de basis niet erg onder de indruk van de weersomstandigheden. Koud, bewolkt en grijs. Toch nog goed genoeg om te vliegen… dachten we. Na de trappen van het terminalgebouw bij Komatsu te zijn beklommen en het uitkijkplatform op te zijn gelopen, hadden we een teleurstellend uitzicht. Het platform was helemaal leeg. Het was nog vroeg, maar normaal gesproken hadden de Japanners het al druk gehad met het slepen van de Eagles. De voortekenen een beetje negerend wachtten we op betere tijden. Deze kwamen echter niet en het weer begon te verslechteren. Na een tijdje, waarin niets gebeurde, moesten we een beslissing nemen. Als we veel langer zouden blijven, zouden we Gifu ’s middags niet kunnen proberen als alternatief. De beslissing was niet unaniem, maar we verlieten Komatsu om ons geluk op Gifu te beproeven. Na ons op Gifu te hebben gepositioneerd, halverwege de landingsbaan, beloofde het uitzicht op het platform ook niet veel goeds. Er stond maar één Eagle op. In de buurt van de Kawasaki-fabriek konden we wel aan paar andere vliegtuigen zien ne fotograferen. We waren inmiddels aan teleurstelling gewend, maar toch was het bericht van de Japanse militairen die langskwamen (“No flight today. Come tomorrow.”) toch een tegenvaller. We hebben 1 T-4 van Hamamatsu gezien voor een approach. Ons hotel voor de nacht was dichtbij en we kwamen daar aan na een tweede dag met bijna niets… We kwamen er later achter dat Komatsu de hele dag ook niet had gevlogen, dus we hebben niets gemist.
Na de nacht in Gifu te hebben doorgebracht, hoefden we niet ver te rijden om op woensdag (4 december) bij de basis te komen. Het weer was goed met een goede voorspelling. De ADTW vloog met vier kisten in de eerste wave (F-2, F-15, T-4 en T-7). Omdat we twee dagen lang niets hadden gefotografeerd, waren we daar best blij mee! We hadden inmiddels ook besloten om de route te wijzigen, wat resulteerde in een extra bezoek aan Hyakuri op donderdag al (in plaats van te wachten tot vrijdag) vanwege de weersvoorspelling. Dat betekende ook dat we niet een hele dag in Gifu zouden blijven en nadat de eerste wave in de zon landde, verlieten we Gifu tevreden om op weg te gaan naar Komaki. Nagoya-Komaki biedt normaal gesproken een verscheidenheid aan vliegtuigen en geweldige fotomogelijkheden. Vandaag was geen uitzondering. We hebben een aantal interessante movements gezien bij mooi weer. Derde basis voor vandaag was Hamamatsu en we genoten van het museum en de vliegbewegingen bij mooi weer aan het einde van de middag. De training wing vloog met zeven T-4’s. Een redelijk aantal, omdat het type nog slechts maar in kleine aantallen beschikbaar was (na het grounden van het type eerder in het jaar). Een E-767 maakte het plaatje compleet en helemaal tevreden met een goede dag vertrokken we naar ons hotel in Tsukuba.
Donderdag 5 december begonnen we de dag weer vroeg (this is Japan). Bij aankomst in Hyakuri werden we opgewacht door de vriendelijke meneer Umezawa en de zon. Gelukkig vlogen beide Phantom-eenheden. We zagen 301Hikotai één keer meerdere vliegtuigen launchen en 501Hikotai vloog met twee RF-4’s. De vliegactiviteiten waren duidelijk een beetje beperkt, maar gezien de nasleep van de airshow, dat de basis voor andere shows het komende weekend toestellen moest leveren voor static en vliegshow en het aantal operationele Phantoms toch al beperkt geworden was, waren we blij met het resultaat. In de middag brachten we wat tijd door aan de andere kant (waar de mogelijkheden moeilijker waren dan voorheen). Terwijl we stonden besloot één van onze busjes de samenwerking met de groep eenzijdig op te zeggen… ondanks dat de groep uit 16 mannen bestond, kon niemand de auto weer aan de gang krijgen. Terwijl het verhuurbedrijf de tijd nam om iets te regelen, werd een lokale monteur naar het kapotte voertuig gebracht om het ding te repareren. Aan het einde van de dag reden we naar ons “gewone” hotel in Tsuchiura waar we ons busje konden inruilen voor een beter werkend exemplaar.
Op vrijdag (6 december) kwamen we al snel tot de conclusie dat het een verstandige beslissing was geweest om Hyakuri al op donderdag te bezoeken. Op deze dag zagen we slechts één F-4EJ en één RF-4E opstijgen, beide op weg naar vliegshows. Blij met het resultaat van de dag ervoor besloten we ons geluk voor de tweede keer op Iruma te beproeven. Nadat we hier op maandag voornamelijk regen hadden gezien, waren we behoorlijk blij met de vliegactiviteiten en afwisseling daar op een vrijdagmiddag. We zijn erin geslaagd om een behoorlijk aantal vliegtuigen te fotograferen die langs de zuidkant van de basis voorbij kwam taxiën.
De laatste nacht van de reis werd doorgebracht in de buurt van Narita. ’s Avonds evalueerden we de week in de lobby van het hotel. Al met al was de conclusie dat de tour teleurstellende momenten/dagen had, maar dat wat we wél zagen en fotografeerden maakte dat gedeeltelijk weer goed. Het had beter gekund, maar we hebben tenminste een behoorlijk aantal Japanse vliegtuigen en helikopters gezien en gefotografeerd, waarbij de Phantoms de belangrijkste waren.
De terugkeer naar Nederland en andere landen vond voor het grootste deel van de groep op zaterdag 7 december plaats.