Japan II 2018
Eind oktober/begin november 2018 werd Japan weer bezocht door een 4Aviation groep. De voornaamste reden voor het bezoek was om te proberen nog veel mee te pikken van de F-4 Phantoms op Hyakuri en een bezoekje aan de air show op Iruma.
In de vroege ochtend van deze zaterdag 27 oktober 2018 ontmoette een groep van 11 reizigers (van de 16) elkaar op het tijdelijke ontmoetingspunt op Schiphol. Bagage afgeven was een makkie, net als security, waarna we de 2 andere reizigers ontmoetten, omdat hun inkomende vluchten op het moment aankwamen dat ze niet op tijd bij het ontmoetingspunt konden zijn. Vluchten met Finnair zouden ons naar Narita brengen. Het stuk Helsinki-Narita werd gevlogen met een A350, een primeur voor velen van ons.
De aankomst op Narita op zondag 29 oktober 2018 was op tijd en na de formaliteiten ontmoetten we in de aankomsthal nog 3 deelnemers die de vliegreis alleen maakten of al in Japan waren. Ophalen van de 3 huurbusjes duurde een tijdje maar alles was onder controle. De busjes werden geladen met onze bagage en de stapel trapjes (de meeste al voorzien van 4Aviation-stickers) die bij het verhuurbedrijf lagen opgeslagen. Omdat het zondag was zonder geplande activiteiten, besloot de groep om een kort cultureel bezoek te brengen aan een van de wijken in Tokio om een gevoel te krijgen voor dit nogal bijzondere land en de andere cultuur. Asakusa (浅草) is het centrum van Tokyo’s shitamachi (letterlijk ‘lage stad’), een van de wijken van Tokio, waar een atmosfeer van Tokyo uit het verleden leeft. We brachten een kort bezoekje aan Sensoji en Nakamise straat. Na de culturele kant reden we naar ons hotel in Tsuchiura, waar we vroeg in de avond aankwamen na een stop bij een lokale Homac-winkel om nog een paar trapjes te kopen. Ondanks dat iedereen moe was gingen sommigen van ons uit eten, anderen vonden het wel mooi geweest en gingen meteen naar bed.
Op maandag 29 oktober 2018 zijn we vroeg uit het hotel vertrokken om op tijd op de beroemde torens van Hyakuri te zijn. Bij aankomst scheen de zon en werden de F-4’s en T-4’s uit de hangars getrokken voor de missies van vandaag. De eerste engine werd rond 8 uur aangeslingerd met een eerste take-off zo’n 25 minuten later. Alle actie kon worden gefotografeerd in fantastisch weer vanaf de torens of vanaf een trapje langs het hek. Tijdens de lunchpauze verhuisden we van de torens naar de westkant van de basis ergens halverwege de landingsbaan. Alle 3 de gestationeerde squadrons waren de hele dag aan de beurt. Elk vloog 3 waves met de laatste take-offs van 501 Hikotai vlak voor zonsondergang. We wachtten tot de laatste kist was geland, waarna we aan boord van onze busjes gingen en richting Tokyo trokken voor een overnachting vlakbij Atsugi.
’s Morgens (op dinsdag 30 oktober) reden we de laatste kilometers van ons hotel naar Atsugi. De platforms van de Japanse marine stonden vol met P-1’s, P-3’s, C-130’s, maar de vliegbewegingen waren vanochtend vrij beperkt, ondanks het geweldige weer. Rond 10.30 uur, na heel weinig bewegingen, besloten we dat we genoeg hadden en gingen we naar Iruma. Bij aankomst in de bekende spotterscorner bij het ziekenhuis waren veel Japanse enthousiastelingen aanwezig. De middag werden we vermaakt door alle op Iruma gestationeerde types en een paar bezoekers die allemaal konden worden gefotografeerd in prachtig licht. Het absolute hoogtepunt waren de 2 lokale vluchten uitgevoerd door de gloednieuwe RC-2. Na zonsondergang hadden we een paar uur snelweg te goed om het grootste deel van de afstand naar onze bestemming voor woensdagochtend af te leggen: Gifu.
Deze woensdag 31 oktober begon bij Gifu. Dit is de basis die de Test Wing van de Japanse luchtmacht herbergt en als het weer mee zit, kan meestal een mooie mix van vliegtuigtypes worden gezien. Vlakbij Gifu zagen we het C-1-testbed opstijgen. Al snel nadat we in de landing waren begonnen, keerde de eerste golf van vliegtuigen terug van de missie, te beginnen met waar we allemaal op hadden gehoopt: een van de gebaseerde ADTW Phantoms! Een handvol andere testvliegtuigen en bezoekers volgden snel, waarna we wachtten tot de tweede wave van start ging. Rond 11.00 uur werd deze wave gelanceerd inclusief de rood-wit-blauwe F-2B. Tijdens terugkomst van wave 2 kwam ook het C-1-testbed terug. Tijdens de lunchpauze begaven we ons naar het Kakamigahara-museum naast de vliegbasis. Dit is onlangs heropend na renovatie en is sterk verbeterd. De 3e wave werd gelanceerd inclusief een andere Phantom. De groep snel geraadpleegd en het was geen verrassing dat we allemaal in Gifu wilden blijven om te wachten tot ‘onze’ tweede ADTW Phantom van de dag zou terugkeren. Dit impliceerde dat we het geplande bezoek aan Hamamatsu hebben geskipped en in plaats daarvan een korte blik op het nabijgelegen Komaki zouden werpen, vooropgesteld dat er nog (enig) daglicht was. De 3e wave, inclusief de F-4, kwam terug in een prachtig herfstlicht, waarna we snel naar Komaki verhuisden vooral voor de nummer-mannen onder ons. Omdat we onszelf in Komaki (Nagoya) tijdens het ‘blauwe uur’ bevonden, was een lange rit naar ons hotel in Tsuchiura verzekerd. Gelukkig betekende dit dat we te maken hadden met het verkeer in het centrum van Tokio, ruim na het reguliere spitsuur. Na een lange dag, lange rit en een snel diner in een Tomei Expressway-servicegebied bereikten we het hotel tegen 23.00 voor een paar uur rust tot we vroeg opstonden om de volgende ochtend naar Hyakuri
Hyakuri Dag twee: donderdag 1 november 2018. Weer een heldere, zonovergoten dag. Vrijwel hetzelfde scenario als we op maandag hebben gezien. Goed op tijd bereikten we de ‘Peace’ poort waar we getuige waren van de groundcrews die Phantoms en T-4’s op het grote platform van Hyakuri klaarmaakten voor de missies van vandaag. De eerste engine start was rond 08:30, maar de eerste start was ongewoon laat voor Hyakuri, ruim na 9 uur. 302 Hikotai werd eerst de lucht ingestuurd, waarna 301 en 501 aan de beurt waren, net als het Resque-squadron. Wederom gingen we tijdens de lunch naar de andere kant, deze keer opteerden we voor de zuidwestelijke hoek (noordoostelijke winden) waar het heel goed fotograferen is als kisten de baan opdraaien of landen. Bij zonsondergang bezochten we de twee F-4’s naast de luchthaven terminal van Ibaraki. Via een UH-1 bij een (gesloten) zwembad zijn we teruggegaan naar ons hotel. De dag eindigde in een typisch Japanse stijl in een lokaal Izakaya-restaurant.
Phantoms-dag 3. Vroeg in de ochtend van een nieuwe zonnige dag, vrijdag 2 november 2018, gingen we opnieuw naar de Peace Gate met de beroemde torens die uitkijken op de vliegbasis Hyakuri. Vandaag bleek het niet anders te zijn dan maandag en donderdag, waarbij de gestationeerde eenheden elk hun beurt kregen bij het uitvoeren van hun missies. Nog een keer hebben we genoten van de prachtige fotografische mogelijkheden die het gebied van de torens biedt. ’s Avonds reden we nogmaals naar Tokio voor een overnachting die gunstig gepland was om de vliegshow op Iruma op zaterdag te kunnen bezoeken. Vrijdagavond was het verkeer in Tokio behoorlijk druk, dus de ongeveer 100 kilometer kostte ongeveer 3 uur en 30 minuten. Een beetje later dan voorzien, kwamen we aan bij ons hotel waarna we allemaal uit eten gingen.
Vandaag, zaterdag 3 november 2018, was Iruma open dag. Vanuit ons hotel namen we een lokale trein naar Inariyama-Koën. Dit station grenst onmiddellijk aan Iruma. Bij aankomst rond 6:30 was er al een grote maar zeer goed georganiseerde wachtrij net buiten het station, wachtend tot de toegangspoort van de basis open zou gaan. Ondanks de enorme drukte is er geen sprake van duwen, duwen, rennen of wat dan ook. Alles loopt heel goedgemanierd en georganiseerd ondanks dat deze show de drukste airshow is die we ooit hebben bezocht. Het was enorm druk, waarschijnlijk ook vanwege het fantastische herfstweer. Hoogtepunt was de vliegende C-1 in speciale ‘Kabuki’-kleuren voor de 60ste verjaardag van 2TAG, maar ook een E-2C in de static was erg welkom. Een van de leuke eigenschappen van de Japanse airshows is dat de meeste bezoekende vliegtuigen vertrekken direct nadat het officiële programma eindigt. Iruma bleek geen uitzondering en dit gaf ons een extra uur aan entertainment en prachtige fotomomenten. Nadat het platform van mensen was leeggeveegd, stapten we weer op een trein om naar de auto’s terug te keren. De rit naar Narita voor onze laatste nacht in Japan was relatief soepel. Het inchecken bij ons laatste hotel ging snel. Tijd om een succesvolle week met een pilsje of twee te vieren.
Deze zondag (4 november) was onze terugreis naar Europa. Na het afscheid nemen van 3 jongens die anders reisden, reed de hotel shuttle ons naar de terminal. Check-in, de vluchten, de tussenstop in HEL, alles ging soepel. Bij de bagage-carrousel @ Schiphol schudden we elkaar de hand en namen we afscheid. Einde van een goede week in Japan gezegend met prachtig weer.