Japan II 2016
In november 2016 reisden we naar Japan voor een reis waarbij de focus lag op de fightervelden in het land. Door gebruik te maken van binnenlandse vluchten waren Hokkaido en Okinawa ook onderdeel van deze reis. Het was de tweede keer dat een dergelijke reis door 4Aviation werd georganiseerd.
De tweede 4Aviation fighter tour naar Japan startte op zaterdag 5 november 2016. Zes van de tien deelnemers ontmoetten elkaar op Schiphol voor de relatief vroege vlucht naar Heathrow met British Airways. Het was de eerste van 11 vluchten die tijdens de tour gemaakt zouden worden! Op Heathrow ontmoetten we twee Britse reizigers en eentje die vanuit Zwitserland was komen vliegen. Vanaf Heathrow ging het verder naar Haneda. Naar Haneda in plaats van Narita deze keer, omdat we verder moesten naar Chitose en Haneda heeft veel meer en betere verbindingen dan Narita. Na aankomst op Narita (zondag 6 november inmiddels) lokaliseerden we de tiende en laatste deelnemer en checkten we in voor onze vlucht naar Chitose (Hokkaido). Terwijl we genoten van de prachtige blauwe lucht buiten werden we geïnformeerd over vertragingen en mogelijke annuleringen vanwege sneeuwval in Chitose… Gelukkig waren we toch in staat om te vliegen en viel de vertraging mee. Bij aankomst op Chitose konden we de sneeuw inderdaad bevestigen! De wegen waar nog prima en na onze, bijna ceremoniële, stop bij een bouwmarkt voor trapjes checkten we in bij ons hotel voor de nacht.
Op maandag (7 november) was iedereen gretig om te beginnen. Zodra het ontbijt beschikbaar was begonnen we eraan en probeerden zo snel als mogelijk daarna op weg te gaan. ’s Nachts was nog meer sneeuw gevallen. Op de doorgaande wegen was dit echt geen enkel probleem. Toen we bij Chitose aankwamen zagen we dat de weg die we zouden willen gebruiken niet begaanbaar was voor de auto’s waarin wij reden. We besloten daarom een plekje bij de toren te bezoeken. We hoefden niet lang te wachten voordat 201 en 203 Hikotai begonnen te vliegen met hun F-15’s. De plek waar we stonden was perfect voor F-15’s in take-off met naverbrander aan en omgeven door sneeuw. De squadrons vlogen net zo actief als we hadden gehoopt. Wat later op de dag begon de zon over de baan te draaien en was de hemel ook redelijk opgeklaard. Omdat we de weg nog steeds niet vertrouwden besloten we naar de andere kant van de baan te wandelen. Een goede work-out als het lekker fris is. De rest van de dag hebben we in de volle zon genoten van de geweldige mogelijkheden die Chitose heeft voor fotografie. Dit alles met lekker veel sneeuw rond de toestellen. De avond brachten we door met onszelf opwarmen en terugkijken op een fantastische eerste dag van de reis.
Dinsdag 8 november begon net als de maandag, met een vroeg ontbijtje en een ritje richting Chitose. Het weer was wel een stuk slechter dan maandag. Donkere wolken en regelmatig regen. Dat was trouwens ook precies de reden dat we bij deze reis bij de belangrijkste velden twee dagen in hadden gepland, om de kansen op mooi weer te vergroten. We hebben wat tijd bij Chitose doorgebracht met het kijken naar en het fotograferen van de vliegactiviteiten voordat we richting Okadama reden. Op Okadama konden we nog wat toestellen van Japan Ground Self-Defense Forces fotograferen en de resultaten waren best leuk. In de middag keerden we weer terug op Chitose voor een tweede poging. Vanwege het weer bleven niet al te lang, ook omdat we ons moesten voorbereiden op de volgende vlucht (nummer) die avond. We vlogen ’s avonds van Chitose naar Sendai en gingen weer door de procedure van het oppikken van nieuwe auto’s. We arriveerden op een prima tijdstip in ons hotel om nog van een goede nachtrust te kunnen genieten.
Op woensdag (9 november) werden we wakker met strak blauwe lucht. Maar, het waaide, het waaide hard. Toen we bij Matsushima arriveerden voelde het als een storm en de windrichting zelf werkte ook niet mee. De sterke crosswind zorgde ervoor dat de kortere dwarsbaan in gebruik was. Deze werd alleen gebruikt door een paar T-4’s deze dag. Op het platform waren geen F-2’s te bekennen. Na een tijdje moesten we concluderen dat de wind niet ging liggen en besloten we al naar het noorden te gaan, richting Hachinohe / Misawa. We overnachtten in het hotel waar ‘we altijd slapen’ als we in Hachinohe zijn.
Op dondermorgen (10 november) reden we van Hachinohe naar Misawa, waarbij we de start van de Orion om 07.30 vanaf Hachinohe konden zien. We was weer wat verse sneeuw gevallen, maar de wegen waren prima begaanbaar. Op Misawa was weer veel te beleven, zoals gewoonlijk. Veel lokale F-16’s, F-2’s, E-2’s en T-4’s en tijdelijk gestationeerde EA-18G’s en RF-4E’s. Dankzij de sneeuw werden veel kisten in de approach van de onderkant belicht wat gave foto’s opleverde. We raakten weer verzeild met USAF (en JASDF) security over onze aanwezigheid bij de bosrand. De rest van de dag hebben we een stukje verderop en op het dak van de civiele terminal doorgebracht. Al met al een gave dag!
We bezochten Misawa voor de tweede keer op vrijdag 11 november. Voordat we naar Misawa gingen zijn we bij Hachinohe Air Base gestopt om de take-off van de Orion van 07.30 te fotograferen. We hebben een prima dag gehad die werd doorgebracht in de approach, het dak van de civiele terminal en bij het museum. Leuke aanvulling voor deze dag waren twee VMFA-115 Hornets die op bezoek kwamen. Aan het einde van de middag hoefden we niet ver te reizen, aangezien we om 19 uur vanaf Misawa weg zouden vliegen. Japan Air Lines bracht ons die avond nog naar Haneda.
De zaterdag (12 november) hebben we in de stralende zon op Atsugi doorgebracht. Aangezien het zaterdag was hadden we geen haast en dat gold ook voor de Japanse en Amerikaanse militairen. Het was gewoon een lekker relaxed dagje in de landing, genietend van de zon, de lokale bevolking, zowel fotografen als voetballende vrouwen. We werden getrakteerd op meerdere Orions, een C-2 en een Japanse SH-60K. De dag eindigde in een Japans restaurant, waarbij we een van de vele traditionele Japanse gerechten lieten komen en een biertje.
Voor zondag 13 november hadden we besloten naar Yokota AB te gaan. Het weer was weer fantastisch en we wisten KC-135 tijdens de start te fotograferen. Een KC-10 kwam binnen en we wisten de nummers te lezen van de toestellen op het platform. We hadden niet de hele dag de tijd, aangezien onze vierde vlucht gepland stond om om 16.15 uur lokale tijd te vertrekken. Een vlucht die ons naar Okinawa zou brengen, met een landing om 19.00 uur op Naha die avond. Dit ging weer allemaal zoals gepland en we eindigden de week in veel hogere temperaturen ’s avonds dan we eerder in de week overdag hadden!
De temperatuur was nog een stuk hoger toen we op maandagmorgen (14 november) weer op Naha aankwamen. De zon scheen volop om daarbij te helpen. We begonnen onze volle dag op Naha vanaf het terminalgebouw. Het veld staat nu vol met kisten; 2 squadrons met F-15’s, E-2’s, een rescue-eenheid, Orions, Coast Guard kisten en een eenheid met army-choppers. Dit resulteerde in een lekker drukke dag met veel actie in de zon. Toen de zon in de loop van de dag naar de andere kant van de baan kroop zijn wij naar de andere kant van de baan gegaan en naar de andere kop. Vanaf dat punt konden de Eagles in take-off mooi gefotografeerd worden terwijl ze bankten. We zijn gebleven tot het licht ongeveer uit was.
Dinsdag 15 november zou in het teken staan van Kadena Air Base. Het lijkt wel of ze twee velden met de grootste hoeveelheid verschillende kisten allebei op Okinawa hebben geplaatst. Ook Kadena is de thuisbasis van een grote hoeveelheid verschillende types, sommige permanent sommige tijdelijk. Gedurende de dag zagen we een flink deel van die types. De Eagles waren erg actief en we werden ook getrakteerd op een aantal bezoekers. Het weer was over het algemeen goed, afgezien van een paar wolkenpartijtjes. Het bezoek aan Kadena betekende ook het eind aan twee Okinawa en het was weer tijd om door te vliegen. Deze keer stond een vlucht van Okinawa naar Fukuoka gepland voor de avond. We wisten al dat het een beetje krap zou worden om op tijd bij de autoverhuur te zijn omdat die om 22 uur zouden gaan sluiten. We werd nog krapper toen we wat te laat binnenkwamen en vervolgens niet aan een slurf parkeerden, maar op het platform. Dit betekende dat we hele afstand van het toestel naar het verhuurkantoor (ver buiten het terminalgebouw) hebben moeten rennen. Maar, uiteindelijk lukte het allemaal en behalve een grommende medewerker van de autoverhuur (“We close at 22.00”) konden we om 22.45 de auto’s starten richting het hotel.
In Fukuoka werden we weer vroeg wakker, omdat we zo snel als mogelijk richting Tsuiki wilden op woensdag 16 november. De zon scheen weer volop, dus er was geen tijd te verliezen! We wisten precies waar we moesten zijn en stuurden de auto’s vakkundig over de hele smalle weggetjes om uiteindelijk bij de parkeerplaats voor de kademuur bij Tsuiki uit te komen. Het veld is nu de thuisbasis van twee squadrons met F-2’s (6 en 8 Hikotai). Beide eenheden waren deze dag actief en gebruikten daarvoor een behoorlijk aantal van hun toestellen. We zagen verschillende waves opstijgen en terugkomen. Ze landden in de richting van de kademuur. Dit betekende dat we veel van de F-2’s konden fotograferen met hun chute er nog achter bungelend. Wederom een gave dag! De dag eindigde met het inleveren van de huurauto’s (de kortste huurperiode van de reis). We brachten nog wel een nacht in Fukuoka door, om onze volgende vlucht de volgende dag vroeg te kunnen pakken.
Op donderdag (18 november) begonnen de dag met een take-off om 07.45 op weg naar Komatsu. Na aankomst hoefden we niet ver te rijden, want we wilden natuurlijk bij Komatsu aan de slag. Het weer was niet goed. Bewolkt, miezerig en soms regenachtig. Uiteraard weerhield dit de Japanners er niet van om te vliegen. We begonnen met fotograferen vanaf de civiele terminal en verplaatsten ons daarna naar het ‘recreatie-gebied’ een stukje verderop. Het weer hielp voor deze plek eigenlijk goed mee bij het fotograferen. Het tegenlicht was weg en de burners staken mooi af tegen de achtergrond. Later in de middag gingen we weer terug naar de terminal en werd ook het weer beter. We hebben zelf nog kunnen genieten van het golden hour aan het einde van de dag. Tevreden met de dag reden we naar het hotel voor komende overnachting.
We hadden een tweede bezoek gepland aan Komatsu op vrijdag 18 november. Het weer was een heel stuk beter dan de dag ervoor en we positioneerden onszelf in de approach. De dag begon met de landing van 2 T-4’s en 6 F-15’s van 306 Hikotai en een Beech T400 in prachtig zonlicht. Daarna werd het rustig. Te rustig en gedurende te lange tijd. Nadat we de platforms hadden gecheckt moesten we concluderen dat er iets van een ceremonie aan de gang was en zag het ernaar uit dat er op korte termijn niet veel zou gaan gebeuren. Ons back-up plan voor deze dag was om naar Gifu te gaan en na wat wikken en wegen startten we de auto’s weer een gingen inderdaad op weg naar Gifu. Dit bleek een goed besluit te zijn, want op Gifu werden we welkom geheten door de bare metal C-1 (28-1001). Deze werd gevolgd door verschillende andere leuke toestellen van de eenheid op Gifu (F-4, C-2, F-15, T-4’s). We brachten de nacht in Nagoya door.
De zaterdag (19 november) begon redelijk rustig. Voor deze dag hadden we gepland om eerst naar het museum van Hamamatsu te gaan. Bijzonder om te zien hoeveel mensen dit museum bezoeken. Nadat we daar klaar waren hebben we nog een paar E-767’s die buiten stonden kunnen fotograferen. Daarna reden we richting Nagoya-Komaki. We hadden geen hoge verwachtingen op een zaterdag, maar er is hier altijd de mogelijkheid om toestellen te fotograferen als ze geparkeerd staan. Zo leverde dit bezoek toch KC-767’s en C-130’s (blauwe en gecamoufleerde) op. De zaterdag was op deze manier goed besteed. We reden terug naar Komatsu aan het einde van de dag en overnachtten in hetzelfde hotel als op donderdagavond.
Zondag 20 november namen we onze laatste binnenlandse vlucht (binnenlandse vlucht nummer 7 inmiddels) van Komatsu naar Haneda. Terwijl we op Komatsu zaten we wachten op onze vlucht werden we ineens verrast doordat de JASDF met F-15’s begon te slepen op zondagmorgen. Op Haneda doorliepen we het proces van het huren van auto’s ook voor de laatste keer. Tegen het middaguur kwamen we bij Atsugi aan, waar we een paar uur zijn gebleven. Het was behoorlijk rustig en we hadden er allemaal vrede mee niet al te lang te blijven voordat we door zouden rijden naar de andere kant van Tokyo. Ons hotel bevond zich in Tsuchiura waar we ons weer voor 2 nachten inschreven.
Op maandag (21 november) reden we naar Hyakuri. We hadden de hele reis zo gepland dat we bij Hyakuri uit zouden komen tegen de tijd dat de F-4’s van 301 Hikotai voldoende tijd hadden gehad om te acclimatiseren na hun verhuizing vanaf Nyutabaru. We waren bij de ingang naar de ‘torens’ en benieuwd of de nieuwe ‘eigenaar’ net zo meewerkend was als het oude vrouwtje voorheen was. En dat was hij! Hij was op tijd, rekende maar de helft van wat we gewend waren en was het gebied aan het opknappen. Nadat het terrein een aantal maanden gesloten is geweest is het nu weer volop ‘in bedrijf’ en biedt één van de beste plekken om ‘van buiten’ te fotograferen die je je voor kunt stellen. We kwamen nog twee andere 4Aviation klanten tegen bij het veld en we hebben met z’n allen kunnen genieten van de rehearsal voor de open dag die eraan zat te komen. Geweldig om een formatie van 9 F-4’s voorbij te zien komen! Het weer werkte niet helemaal mee deze dag, maar de forecast voor dinsdag was heel anders. Het kon alleen nog meer beter worden!
Op dinsdag (22 november) werden we met de neus op de feiten gedrukt dat Japan een land is waar regelmatig aardbevingen zijn. Die morgen voelden we de schok van 7.4 op de schaal van Richter heel goed, ook al was het epicentrum ervan 300 kilometer verderop. Ondanks waarschuwingen voor tsunami etc. leek het de meeste mensen toch behoorlijk koud te laten allemaal. Toen we bij Hyakuri arriveerden was het weer nog niet zo mooi als voorspeld. Gelukkig veranderde dit snel daar en we hebben in het zonnetje een dag meegemaakt met veel activiteit van alle F-4 squadrons. Bezoekende army choppers droegen nog bij aan het plezier. Wat een geweldig eind van de reis! Aan het einde van de dag resteerde alleen nog het terugrijden naar Tokyo, de auto’s inleveren en inchecken bij ons laatste hotel. Op woensdag 23 november volgden vlucht nummer 10 en 11 om ons van Haneda naar Heathrow te brengen (waar van een aantal reizigers afscheid werd genomen) en van Heathrow naar Amsterdam.