Japan 2016
Onze jaarlijkse april reis naar Japan vond ook dit jaar weer plaats. De groep was iets kleiner dan gebruikelijk, maar daardoor lekker flexibel in haar doen en laten.
In april 2016 was het al de 14e keer dat een 4Aviation groep naar Japan zou afreizen. Een klein groepje van 5 personen reisde door bijna het hele land om veel verschillende velden en types te zien. Na een grondige voorbereiding ving de reis aan op zaterdag 9 april op Schiphol waar de groep in de kist voor de directe vlucht naar Tokyo-Narita bij elkaar kwam. Na aankomst op zondag 10 april werd de auto opgehaald een roof-rack gemonteerd voor de benodigde trapjes en werden de trapjes aangeschaft bij een lokale doe-het-zelf zaak. Hierna was het nog ongeveer ruim een uurtje rijden naar het Hotel voor de eerste overnachting in Tsuchiura.
De volgende ochtend (maandag 11 april) was het vroeg uit de veren want Hyakuri stond als eerste veld op het programma. Omdat we hadden vernomen dat de bekende torens op Hyakuri zouden zijn gesloten wilden we er vroeg zijn zodat we bij daadwerkelijke definitieve sluiting van de torens tijd genoeg hadden om een alternatieve plaats te zoeken. Bij aankomst bleek inderdaad al snel dat de torens gesloten waren en kozen we ervoor om naar de taxibaan te gaan, daar waar de vliegtuigen oplijnen voor vertrek. Tot onze grote verrassing bleek ook deze plek niet meer open te zijn voor het publiek. Door ons in aanvang van de domme te houden hebben we het hier echter vol kunnen houden tot de zon verkeerd draaide en we moesten verkassen om het licht in de rug te hebben. Het weer was prachtig op deze dag en er waren volop vliegbewegingen. Dit waren tevens de overwegingen om op Hyakuri te blijven totdat de zon onder was. Na een fantastische eerste dag de ladders weer op het dak gemonteerd en op naar het volgende hotel in Saitama. Dat was nog een dikke 100 km rijden een kleine anderhalf uur later waren we op de plaats van bestemming.
Ook op dinsdag 12 april erop weer vroeg opstaan omdat we vandaag twee velden op het programma hadden staan; Iruma en Atsugi. Op Iruma hadden we schitterend weer, maar de wind stond tot 11:00 uur verkeerd waardoor we besloten tegen 11:15 uur naar Atsugi te rijden. Op Iruma werd echter volop gevlogen door zowel de transportkisten als de trainers. De reis naar Atsugi duurde iets langer dan verwacht en tijdens de rit zagen we een C-2 Greyhound, een C-12, twee P-3C’s en een E-2C circuits vliegen en waren bang dat we deze zouden missen. Niets was echter minder waar omdat bij aankomst die kisten nog steeds circuitjes aan het vliegen waren en er ruim voldoende mogelijkheden waren tot fotograferen. De gestationeerde Hornets vlogen ook aardig wat resulteerde in 8 verschillende Hornets gedurende de middagmissie. Ook vandaag werd al snel besloten te blijven totdat de zon onder was om zoveel mogelijk uit de zonnige dag te kunnen halen. Tegen 18:15 uur vertrokken naar het hotel in Fujieda waar we tegen de klok van 20:30 uur arriveerden.
De woensdag (13 april) zou beginnen op Komaki. Hier zouden we ook maar kort blijven omdat we tegen de middag op Gifu wilden zijn. Het weer was vandaag helaas wat minder, maar liet nog voldoende ruimte tot fotografie. Nadat we een aantal transportkisten tijdens de start hebben gefotografeerd werd tegen 11:00 uur besloten om naar Gifu te rijden. Het weer werd gedurende de rit naar Gifu echter per minuut slechter en eenmaal op Gifu aangekomen moesten we al snel vaststellen en helaas accepteren dat er gezien de weersomstandigheden niet gevlogen werd. Hierop besloten toch te wachten tot 14:30 uur, en daarna door te rijden naar het hotel. Dat was nog zeker 3 uur rijden en tegen 18:00 uur kwamen we aan in de buurt van Komatsu.
Donderdag 14 april bleek bij het openen van de gordijnen al snel dat het weer volledig was opgeklaard. Dat zou veel goeds voorspellen voor de dag op Komatsu. Ook op dit veld kan je schitterend staan en hebben we ook weer maximaal gebruik gemaakt van de lichtomstandigheden en de activiteiten van de Eagles alvorens af te reizen naar het volgende hotel in Kobe waar we pas tegen 21:30 uur zouden arriveren.
De volgende dag (vrijdag 15 april) zouden weer twee vliegvelden op het programma staan. Het eerste was Tokushima en was vanaf het hotel nog 110 km rijden. Zodoende besloten om al om 05:00 uur weg te rijden zodat we zeker tegen 07:00 uur op Tokushima zouden arriveren. Ook hier weer schitterend weer en de aanwezige trainers vlogen prima. Omdat we deze dag ook nog naar Komatsushima zouden gaan werd besloten om tegen 12:00 uur te gaan rijden. Ongeveer een uurtje later arriveerden we op Komatsushima waar de middagmissie werd opgestart en we drie Seahawks hebben kunnen fotograferen bij vertrek. Omdat vliegbewegingen hier beperkt zijn en omdat we een flinke reis voor de boeg hadden daarop besloten om tegen 14:30 uur te gaan rijden naar het hotel in Hiroshima. Na iets langer dan 4 uur rijden arriveerden we in Hiroshima waar we ’s nachts getrakteerd werden op de eerste heftige aardbeving.
Op zaterdag (16 april) hoorden we al snel op het nieuws dat de omvang van de beving behoorlijke gevolgen had gehad. Het epicentrum lag rondom Kumamoto en de beving had daarbij een kracht van 6.8 op de schaal van Richter. Al snel werd duidelijk dat er dodelijke slachtoffers waren gevallen en dat de geplande overnachting in Kumamoto niet mogelijk zou zijn. Hierop snel een alternatief hotel gezocht waar we de nacht door zouden kunnen brengen. Zaterdag zijn we rustig opgestaan en begonnen met een bezoek aan het Hiroshima Peace Memorial Park en daarna doorgereden naar Iwakuni. Omdat het een zaterdag was waren de vliegbewegingen beperkt maar hebben we toch een aantal P-3C’s en een aantal helikopters kunnen waarnemen en fotograferen. Hier zijn we tot 15:00 uur gebleven en daarna zijn we naar het alternatieve hotel gereden in Kitakyushu.
Ook op zondag 17 april zijn we weer vroeg opgestaan omdat we ingeschat hadden dat de reis naar Kanoya wat langer zou duren gezien de ontstane schade als gevolg van de aardbevingen. We hadden al geïnformeerd of de doorgaande weg open was en volgens de berichten zouden we de kustweg moeten nemen omdat dit de enige weg was die nog open was. De reis naar Kanoya duurde dan ook wat langer dan verwacht en hoewel we om 07:00 uur waren al op pad gingen arriveerden we pas tegen 14:30 uur bij het Museum te Kanoya. Hier is onder andere één van de twee overgebleven Kawanishi H8K Emily vliegboten preserved en was voor een aantal deelnemers een hoofddoel van de trip. Daarna hebben we nog een blik geworpen op het vliegveld van Kanoya. Daar zijn een aantal P-3’s en H-60’s waargenomen echter omdat het een zondag was werd hier niet gevlogen. Na een kort bezoekje snel weer richting hotel vertrokken in Miyazaki waar we tegen 19:30 uur arriveerden.
Op maandagochtend (18 april) weer vroeg op om naar Nyutabaru te gaan. Bij het ontwaken werd al snel duidelijk dat het erg slecht weer was en dat het ook hier weer mogelijk was dat zelfs helemaal niet gevlogen zou gaan worden die dag. Niets bleek echter minder waar, er werd volop gevlogen. Al snel werd duidelijk dat het de dag erna schitterend weer zou zijn en zodoende werd al snel contact opgenomen met het 4Aviation HQ om te vragen of we de dag erop ook op Nyutabaru konden blijven. De planning kon worden aangepast ten koste van een paar bezoeken aan velden waar hoofdzakelijk training squadrons gestationeerd waren. Daarop werd al snel in consensus besloten om dat te doen. We zijn deze maandag op Nyutabaru gebleven totdat de laatste kisten terug waren en terug naar ons hotel in Miyazaki gereden waar we tegen 18:00 uur arriveerden.
De dag erop (dinsdag 19 april) was het inderdaad schitterend weer en bij aankomst bleek al snel dat er flink wat kisten werden opgestart. Buiten de gestationeerde F-4’s en F-15’s waren er ook twee RF-4’s aanwezig die vlogen vanaf Nyutabaru en leverden schitterende plaatjes op zowel in take-off als tijdens de landing. Hier zijn we gebleven tot 18:00 uur en daarna richting ons hotel in de buurt van Tsuiki gereden waar we later op de avond arriveerden.
Woensdagochtend 20 april was het weer schitterend weer en zijn we vroeg opgestaan om op tijd op Tsuiki te zijn. Omdat we in de middag ook nog naar Iwakuni wilden moesten we hier uiterlijk tegen 11:00 uur weer vertrekken. Helaas werd hier niet gestart voor 11:00 uur en zijn we zonder resultaat weg moeten rijden. Op weg naar Iwakuni zagen we zowel een US-1 als een US-2 in het circuit vliegen. Hierdoor wat sneller dan officieel toegestaan naar de kop van de baan gesneld en hebben we net de US-1 gemist. De US-2 hebben we echter diverse landingen en starts zien maken in de aangrenzende baai en een aantal doorstarts van de baan voordat dit schitterende toestel voor de full stop ging. Ook hier nog een aantal andere leuke bezoekers zoals een Marines C-130 en een Navy P-8. Hoewel de wind verkeerd stond waren de mogelijkheden tot fotograferen redelijk. Na dit bezoek stond ook weer een flinke rit op het programma. Zodoende dat we tegen 16:00 uur zijn vertrokken naar Kyoto waar we tegen 20:00 uur arriveerden.
Op donderdag (21 april) waren we weer terug bij ons originele schema en in de ochtend zijn we begonnen op Akeno. Het was behoorlijk bewolkt maar de mogelijkheden op Akeno zijn fantastisch en tegen 11:00 uur had alles wat buiten stond gevlogen en hadden we de gewenste resultaten in the pocket. Van Akeno zijn we richting ferry boot gereden in Toba die ons zou overbrengen naar Irako. Vanaf Irako was het vervolgens nog een stukje tuffen naar Hamamatsu waar onder andere het museum van de Japanse luchtmacht bezocht werd. Ook de gestationeerde T-4’s vlogen behoorlijk. Het museum sluit om 16:00 uur en omdat het ondertussen behoorlijk regende besloten om te gaan rijden richting ons hotel in Fujisan Numazu waar we tegen 20:00 uur arriveerden.
Vrijdagochtend 22 april alweer vroeg begonnen om op tijd op Atsugi te zijn. Bij aankomst hoorden we dat er een carrier in de baai bij Yokota lag en dat de gehele Carrier Air Wing een week geleden was binnengekomen op Atsugi. Deze kisten zagen we inderdaad ook op het platform staan. Helaas werd er niet gevlogen door deze Carrier Air Wing, maar gelukkig wel door de overige US Navy squadrons en ook de Japanse Orions vlogen aardig. Ook vandaag weer een aantal bezoekers waarbij de meest bijzondere twee Harriers waren. Volgens de lokale spotters was het in 2012 de laatste keer dat er AV-8’s waren geland op Atsugi. Andere leuke bezoekers waren onder andere twee MV-22’s die tijdelijk op Iwakuni waren deployed om te assisteren bij de gevolgen van de aardbevingen. We zijn op Atsugi gebleven totdat het donker werd en daarna richting hotel vertrokken in Machida.
De zaterdagochtend (23 april) opnieuw terug naar Atsugi en daar werd tegen 08:00 uur weer gestart. De lokale spotters hoopten op een missie van de Harriers en waren massaal aanwezig. Tegen 12:00 uur werd het weer steeds slechter en besloten we te vertrekken richting het hotel in Narita. Tegen 18:00 uur waren we bij het autoverhuurbedrijf waar we de auto hebben ingeleverd en naar het Hotel in Narita zijn gebracht waar we tegen 19:00 uur arriveerden.
Zondag 23 april stond in het teken van de terugreis. Nadat we waren opgestaan en ontbeten de ferrybus naar het vliegveld genomen en gewacht op de vlucht. Na een vlucht van ongeveer 11 uur waren we weer terug op Schiphol. Een aantal Britse deelnemers moest snel richting hun transfervlucht en er werd snel afscheid genomen. Terugkijkend valt te concluderen dat we een schitterende trip hebben gehad die mede door de flexibiliteit in het programma voor alle deelnemers een bevredigend resultaat hebben opgeleverd.