Japan 2015
In april 2015 vond de jaarlijkse 4Aviation reis naar Japan weer plaats. Tijdens deze toer konden we de toestellen van de Japanse Luchtmacht, Landmacht en Marine weer op vele mogelijke manieren vastleggen. Evenals de vele gestationeerde Amerikaanse toestellen.
Op zaterdag 4 april 2015 kwamen 7 van de 8 deelnemers aan de 4Aviation Japan-reis (nummer 9 had zich helaas af moeten melden) bijeen op Schiphol. Na twee vluchten met Lufthansa arriveerden we op zondag 5 april al vroeg op Narita, waar nummer 8 ons begroette. Er werd gepind er werden auto’s geregeld en we gingen op pad. De reis begon met het traditionele trapjes kopen en vervolgens wierpen we een blik op Shimofusa. Via een paar wrecks & relics en de gate guards van Kasumigaura kwamen we aan bij het hotel voor de eerste echte overnachting. De dag was inmiddels ook al grotendeels verstreken en iedereen had de spreekwoordelijke pijp wel een beetje leeg.
Voor maandag (6 april) stond Hyakuri op het programma. Al vroeg stonden we op het afgesproken plekje om via onze contactpersoon te regelen dat de poorten naar de torentjes (na betaling) open zouden gaan. Het weer was erg goed. En dat was tegen de verwachting in eigenlijk, want de vooruitzichten waren niet al te best. Het zonnetje scheen en binnen no-time begonnen de memorykaarten vol te lopen. Er werd, zoals zo vaak, lekker gevlogen en we hadden de mazzel om de speciaal gekleurde F-15 van 305 Hikotai nog te zien vertrekken. Deze vertrok voor onderhoud waarbij zijn speciale jasje verwijderd zou gaan worden. Aan het einde van de middag was het welletjes en tevreden reden we richting het volgende hotel. Een Japanse spotter zou ons deze avond ‘helpen’ bij het diner, waardoor we heerlijk hebben gegeten en dingen besteld bleken te hebben die je zelf niet zo snel zou kiezen!
Op dinsdag 7 april was de sfeer ’s morgens wat bedrukter dan de dag ervoor. Op deze dag begonnen we op Iruma met veel bewolking en evenzoveel regen. Het platform stond, zoals te doen gebruikelijk, goed vol en er werd ook wel gevlogen. We hebben de regen hier een tijdje getrotseerd en zijn vervolgens via het memorial park en Yokota (waar één C-130 net vertrok) naar Atsugi gereden. Ook op Atsugi werd, ondanks het slechte weer, gewoon goed gevlogen. Nadat we hier een paar uurtjes hadden doorgebracht was het tijd om de volgende overnachtingsplek op te zoeken.
Woensdagmorgen 8 april waren we alweer vroeg uit de veren om te constateren dat de voorspellingen voor het weer correct bleken te zijn. Nog steeds bewolking en regen. Nadat we die regen op Shizuhama even aanvoelden (in afwachting van activiteiten van de gestationeerde T-7’s) werd de planning voor de dag omgegooid. Eigenlijk zouden we ’s middags doorrijden naar Gifu voor de testeenheid. Aangezien het vooruitzicht was dat we dan nog in de regen zouden staan werd besloten vandaag naar Hamamatsu te gaan in plaats van Gifu. Daar is het luchtmacht museum gevestigd en sta je dus droog. Bij Hamamatsu en het museum waren we redelijk op tijd klaar en besloten daarom later in de middag nog naar Komaki te rijden. Daar aangekomen was het inmiddels opgeklaard en wisten we een redelijk aantal toestellen erg fraai in de zon vast te leggen. Vanaf Komaki was het nog een aardig eindje rijden richting de overnachtingsplek in de buurt van Komatsu dus het avondeten werd bij een snelwegrestaurant genuttigd.
Op donderdag (9 april) was de stemming opperbest toen we ’s morgens vroeg van het hotel naar Komatsu reden. Tijdens de dagelijkse inkopen bij de 7Eleven werd tevreden naar de strakblauwe hemel met een helder zonnetje gekeken. Aangekomen bij het veld zagen we al snel Eagles op de flightline staan. We vonden een plekje in de landing en wachtten op de dingen die zouden komen. De Japanners beginnen normaal gesproken vroeg met vliegen. Vandaag echter niet. Het bleef bij wachten, in de zon. Na anderhalf uur, de versnaperingen van de 7Eleven waren al grotendeels op, besloten we bij de terminal te gaan kijken wat er aan de hand was. Omdat er toch nog niets gebeurde werd ook het museum (Aviation Plaza) bezocht. Vanaf de terminal zagen we maar liefst 27 Eagles op het platform staan. Maar ook heel veel Japanners. Er bleek een ‘loading exercise’ aan de gang te zijn. Van de aanwezige Japanners begrepen we dat er niet gevlogen zou worden en al snel begon men de Eagles weg te slepen. Alle 27 exemplaren werden in no-time naar binnen getrokken en de hangaardeuren gingen dicht. We pasten onze plannen weer aan en besloten naar Gifu te gaan (dat min of meer op de weg naar Tokushima lag). Dat bleek een goede zet, aangekomen bij Gifu konden we de gevarieerde middagwave nog meepakken, plus een behoorlijk aantal bezoekende toestellen.
Op de laatste operationele dag van de eerste week (vrijdag 10 april) bleek dat we dit jaar meer regen kregen dan waar we recht op hadden en ook meer dan we ooit in april gehad hebben. Bij Tokushima aangekomen stonden de Beech TC90’s van 202 Kyoiku Kokutai in de stromende regen buiten op het platform. Er leek voorlopig niets te gaan gebeuren en we zijn dan ook best snel daarna doorgereden naar Komatsushima. Daar waren we, door de regen, ook snel klaar. De overnachting stond gepland in Hiroshima en we daarom besloten ’s middags nog even op Iwakuni te gaan kijken. Het was al behoorlijk laat toen we daar arriveerden en we moesten het stellen met een paar toestellen. De gezelligheid bleef echter en iedereen trok zich op aan de vooruitzichten voor beter weer in de tweede week.
Op zaterdag 11 april begonnen we bij het Hiroshima Peace Memorial. Nadat iedereen daar een paar uur door had gebracht en de indrukken verwerkt reden we naar Iwakuni om te zien wat daar eventueel te beleven was. Het bleef beperkt tot een C-130J die opsteeg en we zijn deze dag dan ook een keer lekker vroeg in het hotel aangekomen.
De open dag van Takayubaru – Kumamoto stond op het programma voor zondag 12 april. Bij aankomst bleek dat de army open dagen een stuk minder massaal bezocht werden dan de luchtmacht open dagen. De sfeer was relaxt en het platform stond goed vol met de diverse types helikopters die men hier heeft. De static was verder aangevuld met een LR-2, een navy H-60 en een T-7 van Hofu. De show begon met de start van een grote formatie choppers die erg goed te fotograferen was. De Japanners waren erg meegaand en we konden onszelf vrij bewegen over het hele terrein, zodat we ook bij het andere deel van het platform konden komen waar nog meer choppers stonden die later zouden vliegen. Al met al een erg leuk evenement met hele fraaie fotografeermogelijkheden. In de loop van de middag reden we door naar Miyazaki, het zuidelijkste puntje van de reis.
Maandag 13 april was weer een ‘belangrijke’ dag. Voor vandaag stond Nyutabaru op het programma. Een veld dat met haar Phantoms, Aggressor Eagles en fotografeermogelijkheden erg tot de verbeelding spreekt. Het weer was behoorlijk te noemen en er werd goed gevlogen. Door het wisselende baangebruik ontstonden er ook meer fotografeermogelijkheden. Gewoon een lekker dagje met een eerste launch van alle squadrons met in totaal ongeveer 20 fighters. Aan het einde van de middag stond weer een rit richting Fukuoka op het programma en een maaltijd langs de snelweg (goedkoop en erg lekker).
Voor dinsdag (14 april) stond Tsuiki op het programma. Hiervoor moesten we ’s morgens nog een stukje rijden, maar het was de moeite waard. Het veld was erg actief, met name de F-2A’s en een F-2B van 6 Hikotai. Een groot deel van de dag deed de zon goed mee en er werd dan ook driftig gefotografeerd. Goed gemutst ging het deze avond in een ritje van maar iets meer dan een uur naar het volgende hotel. Na een te lange zoektocht werd hier toch een goed restaurant gevonden voor wederom een prima maaltijd. De bedjes werden daarna weer opgezocht in afwachting van wat de volgende dag zou brengen.
Deze volgende dag (woensdag 15 april) bracht in eerste instantie een groot aantal T-5’s op Ozuki. Daarna kwamen er T-7’s (en een C-1) op Hofu. Op beide velden zijn we net lang genoeg gebleven om van de types een aantal exemplaren te kunnen fotograferen. Hoofddoel van de dag was namelijk lwakuni. Daar aangekomen bleek het zonnetje te schijnen en bleek men gelukkig vanuit het noorden te starten en te landen. We werden getrakteerd op veel verschillende toestellen, zowel Amerikaanse als Japanse. USMC en USNavy Hornets, afgewisseld met Japanse EP-3’s, C-130’s, een P-8, E-2’s, etc. etc. Erg leuk! Zo leuk dat niemand het erg vond dat we pas erg laat in het hotel aankwamen nadat we weer 400 kilometer Japanse snelweg bekeken hadden.
Op donderdag 16 april moesten we er desondanks weer vroeg uit, we hadden nog een stukje rijden voor de boeg voordat we bij Akeno aan zouden komen. Dit army-veld was ook weer lekker actief. Met het zonnetje in de rug hebben we hier een paar uur de activiteiten vastgelegd en wisten het merendeel van de aanwezige types te scoren. Vervolgens reden we door naar Gifu. Gifu hadden we vorige week ingewisseld tegen Hamamatsu dus kreeg nu de kans (feitelijk een herkansing omdat we er de donderdag ervoor ook al een bezoekje afgelegd hadden). Gifu vloog lekker, met twee Phantoms als leukste deelnemers. We kwamen daar ook 2 vrienden tegen (een Belg en een Nederlander). Het zonnetje zat helaas achter wat bewolking, maar dat mocht de pret niet drukken.
Na een overnachting in de buurt van Mount Fuji reden we op vrijdagmorgen (17 april) in de zon naar NAF Atsugi. Met Mt Fuji als achtergrond werd echter eerst een groepsfoto gemaakt. Atsugi bleek weer bijzonder divers en actief. De hele ochtend was het een komen en gaan van toestellen. Daardoor werd het plan om ’s middags naar Iruma te gaan verlaten en bleven we de hele dag bij Atsugi. Ook ’s middags bleef het maar doorgaan. Een erg leuke laatste operationele dag dus! De overnachting was bij Atsugi om de hoek.
Op zaterdag 18 april wilden we naar Yokota. Daar bleek niet bijzonder veel activiteit gepland te zijn op deze dag en na de aankomst van een USAF C-17 gefotografeerd te hebben reden we door naar het Tokorazawa Aviation Museum. Dit museum zou het laatste wapenfeit van de reis worden. Vanuit het museum reden we naar ons hotel bij Narita en we bereidden ons daar voor op de terugvlucht. Eén reiziger zou nog een dag langer in Japan blijven dus het handjes schudden begon al op zaterdagavond. De rest van de groep nam op zondag 19 april afscheid van elkaar, nadat Lufthansa de groep weer veilig via Frankfurt naar Amsterdam had vervoerd. Hier kwam een einde aan weer een leuke Japan reis van 4Aviation. Jammer was dat het weer in de eerste week niet volledig mee wilde werken, maar het blijft een prachtige bestemming!