Na het annuleren van de Oldtimer Treffen in 2015 was het een opluchting dat de 2016 editie wel weer doorgang zou vinden. De vliegshow op dit kleine vliegveld is altijd erg gezellig en er zijn ruim 350 vintage vliegtuigen en warbirds te zien. Het doet deels denken aan de Duitse Oktoberfesten waar je ook gezellig een biertje kunt drinken en braadworst kunt eten. Maar nu onder het genot van vele mooie vliegtuigen.
In de avond van vrijdag 9 september maakte onze vaste betrouwbare partner bij de busreizen Munckhof haar ronde door Nederland om op verschillende locaties de reizigers voor het OTT16 op te pikken. Om 23.00 uur werd de laatste opstapplaats, in Eindhoven verlaten, op weg voor de reis van iets meer van 500 kilometer naar het vliegveld Hahnweide bij Kircheim unter Teck. De reis verliep voorspoedig en na de geplande stop kwamen we al om 05:50 uur bij het vliegveld aan.
Bij willekeurig elk andere vliegshow kun je dan nog 2 uur achten, maar hier was de kassa al open en konden we nagenoeg meteen de flightlines op om sfeerplaatjes in het donker te maken. Enkele bezoekers van het evenement, die met een eigen vliegtuig zijn gekomen, slapen dan nog in een tent of in de open lucht bij hun toestel. Een grappig gezicht. Langzaam kwam de zon tevoorschijn voor nog meer unieke fotomogelijkheden. Net voor negen uur werd iedereen vriendelijk verzocht de flightline te verlaten. Dan kun je aan de hele noordzijde van de baan de vele vliegactiviteiten gadeslaan. Uit het zuidoosten komen nog enkele toestellen binnen die met een hele mooie vallei als achtergrond te fotograferen zijn. Daarna begint de vliegshow die tot laat in de avond uur in de avond duurt en wordt daarna als hangaarfeest wordt voortgezet tot diep in de nacht.
De zon draait vanaf ongeveer 10 uur precies achter de kisten die gaan vliegen, zodat je tegenlicht hebt. De fotomogelijkheden zijn dan iets lastiger, maar nog altijd heel goed te doen. Voor de sportievelingen is aan de zuidkant van het vliegveld een legaal plekje te vinden met de zon in de rug. Maar dat is wel een half uurtje flink doorstappen. In de vorige editie waren daar meer mogelijkheden, maar een deel van de zuidkant is tegenwoordig helaas afgezet in verband met de vliegveiligheid (geen toestellen boven het publiek).
De vliegshow wordt gekenmerkt door een flinke variatie aan toestellen, van een driedekker Fokker tot latere warbirds zoals de bekende P-51 Mustang en Spitfire. Van buiten het veld kwamen nog een Messerschmidt Me-262 en Fouga CM170 Magister langs voor enkel passes. Tijdens de show is er ook nog de mogelijkheid om tegen betaling rondvluchten te maken met een An-2 (waarvan er maar liefst zeven aanwezig waren) of Ju-52. De Duitse warbird scene is de laatste jaren flink uitgebreid en velen willen bij deze show aanwezig zijn om trots hun toestel te tonen. Dat is ook dit jaar zeker weer gelukt.
Onze buschauffeur was weer ruimschoots op tijd aanwezig, net als alle reizigers zodat we om klokslag 20.00 uur de reis naar huis konden aanvangen. Onderweg nog een stop en precies om 05.00 uur werden de laatste deelnemers gedropt in Tiel. Het was weer een hele mooie reis waarbij iedereen super genoten heeft onder de stralende zonneschijn.