Op woensdag 10 april 2024 was het nog een uurtje rijden naar Andravida AB en daar kwamen we rond 08:00uur aan. Er was al een lange rij, maar gelukkig werden de Nederlanders eruit gefilterd en kregen we, samen met de Engelsen, een eigen tafel voor de incheck. De overige nationaliteiten in de groep werden op strategische manier in de andere lange rij geplaatst en waren ook snel aan de beurt. Met een aantal bussen gingen we naar de zuidoost kant van de basis waar we allemaal op tijd waren om de eerste jets, Griekse Mirage 2000’s, te zien oplijnen en take-off gaan. Dat is een heel mooi begin van de dag.
Snel volgden Spaanse Hornet, Franse Marine, Griekse en Qatari Rafales, Roemeense en Griekse F-16’s en ze kwamen allemaal ook weer terug met heel mooi licht op de machines.
Daarna werd het heel even rustig en kwamen de eerste bussen om de fotografen naar de westkant van de basis te brengen, nabij de verkeerstoren, voor het beste licht tijdens de middagmissies. Er klonk echter ook het geluid van opstartende Phantoms en het licht aan de oostkant was nog steeds beter. Het geluid van de Phantoms werd verstomd door twaalf startende Griekse F-16’s en een kwartet Eurofighters uit Saudi-Arabië, waarna de Phantoms aan de beurt waren om het luchtruim te kiezen. Daarna snel met de bus naar de andere plek waar nog ruim tijd was om een lokaal gestookt kebabje en een drankje te nuttigen voordat de toestellen uit de laatste wave weer landen en de Eurofighters en Phantoms weer heerlijk voor ons langs kwamen taxiën.
De dag was nog lang niet voorbij en nu was het de beurt aan nog veel meer van bovenstaande toestellen voor de middag missies. Iets vroeger dan gepland werden we verzocht het vliegveld te verlaten en we konden terugzien op een zeer geslaagde dag met stralen weer.
De touringcar bracht ons terug naar het hotel waar de meeste een heerlijk maaltijd genoten en een enkeling ook nog de stad inging om te kijken hoe het er daar aan toe gaat.