Griekenland 2016
Verslag van onze negende jaarlijkse pelgrimstocht naar Griekenland voor de jaarlijkse open dag van de Griekse Luchtmacht in november 2016.
Op vrijdag 4 november 2016 verzamelden 22 deelnemers zich vroeg bij de bekende rood-witte zuil op Schiphol om weer naar Griekenland te gaan, een jaarlijks evenement waar nog steeds veel animo voor is. Na een voorspoedige vlucht naar Athene moesten we nog even wachten op twee reisgenoten en toen zij zich hadden gemeld konden we onze drie busjes ophalen. Op weg naar het eerste hotel was er nog tijd om enkele wrecks & relics te fotograferen (een F-104G en twee T-33A’s). Aan het begin van de avond arriveerden we in Larissa. Na te hebben ingecheckt nog even lekker eten en op tijd naar bed want het was een lange dag.
Zaterdag 5 november werd begonnen met een bezoek aan Larissa AB. We waren als eerste op het veld en konden mede daardoor leuke foto’s maken, waaronder twee mooie RF-4E’s. Het zonnetje stond er mooi op. Eén van onze groepsleden had de juiste persoon aangesproken en al snel wist (bijna) iedereen dat wij naar de dump mochten. Na een sweep over het veld niemand meer gezien en in de auto achter onze begeleider aan en naar het opslaggedeelte. Twee van de groepsleden werden nog even door de Grieken gebracht, deze waren in de hangaar en over het hoofd gezien… Gelukkig konden zij zich ook aansluiten bij de hoofdmacht. Dit extraatje begon met een aantal preserved kisten en daarna de RF-4E’s in dispersals en later F-4E/RF-4E’s en F-5’s op de flightline. Schitterend! Zelfs de zon speelde mee. Onderweg nog diverse keren gestopt en diverse F-5’s, F-104 en T-33’s gefotografeerd. Nu was het memorial park aan de beurt, het kon niet op dit jaar. De static nog even meegepakt omdat de zon nu nog beter op de toestellen stond en een aantal van ons wilden nog geld uitgeven aan patches en mooie F-4 polo shirts. Op de terugweg naar de poort nog enkele preserved kisten meegepakt. Het was geen enkel probleem om ze te fotograferen. Na dit geslaagd bezoek op weg naar het volgende veld; Nea Anchialos. Na circa een uurtje hier aangekomen en eerst een civiele Mil Mi-26 op het civiele deel gefotografeerd en even later bij de poort gemeld. Hier moesten we op security wachten en deze bracht ons naar de parkeerplaats bij een aantal preserved kisten die we mochten fotograferen. Daarna naar de static waar ook weer veel mogelijk was. Hierdoor konden we de meeste kisten vanaf een trap en ‘schoon’ fotograferen. Zelfs de AB-204 mochten we fotograferen. Op de terugweg nog vier preserved fighters vastleggen en toen was de buit weer binnen. Wat een dag! Aan het einde van de middag vertrokken en geen W&R meer gepakt omdat we nog een aardig stukje naar ons Hotel in Thiva moesten rijden.
Op zondag (6 november) begonnen op Tanagra, gevolgd door museum op Dekelia-Tatoi en als laatste een bezoek op Elefsis AB, alle in de buurt van de hoofdstad Athene. Zoals gezegd begon de dag met Tanagra. We waren mooi op tijd en moesten even tot negen uur wachten. Van een aantal Maltese spotters hoorden we dat er een Egyptische F-16C op de static van Andravida stond. We besloten het reisschema niet te wijzigen en maar een dagje te wachten. Er waren op Tanagra niet zoveel bezoekende kisten met uitzondering van twee F-16’s. Een aantal kisten kon mooi worden gefotografeerd en ook de groundcrew werkte weer mee. Nadat iedereen klaar was weer de auto’s gepakt en op weg naar het museum op Dekelia-Tatoi. Hier waren wij rond elf uur maar omdat er een ceremonie op het veld was mochten we er pas om 12:00 uur op… dan maar koffie drinken en contact opnemen met onze contactpersoon/eigenaar van Athenian Aviators Collection voor een afspraak (dat werd 13.00 uur). Klokslag 12.00 uur waren we op het vliegveld en dan is uurtje te kort voor wie hier nog nooit geweest is. Ten opzichte van voorgaande jaren was er weinig veranderd behalve de aankomst van de Olympos A-7E en een aantal kisten voor de hangaar zijn voorzien van een nieuw verfjasje. De dump mocht helaas niet bezocht worden. Op de afgesproken tijd met onze begeleider naar de Athenian Aviators Collection, gelegen aan de andere kant van het veld. Na de nodige formaliteiten met hem het veld op. In de hangaar stonden acht leuke kisten waaronder een A-26, An-2, originele Po-2 en een PBY-5 Catalina. Al deze kisten zijn vliegwaardig. Na afscheid te hebben genomen met een voldaan gevoel naar ons laatste reisdoel voor vandaag, Elefsis. Op de ramp stond een aantal leuke toestellen voor de static, waaronder een ERJ-145H AEW&C. Een andere ERJ-135 en de Gulfstream V stonden naast de static. Na medewerking van de crew en mensen van ´veiligheid´ konden we een aantal kisten vrij van lintjes en trappen maken en ze mooi vastleggen. Tevens stond er nog een Hercules en een C-27J, CL-215 en Cougar helikopter. Toen we klaar waren hebben we ons bij de poort gemeld en gevraagd of we het heritage park mochten fotograferen. Dit mocht. Helaas was de zon al naar huis maar er was nog licht genoeg. Er ging op dat moment nog een CL-215 weg en kwamen er twee terug. Wat een mooi geluid! Ook de vice commander van Elefsis kwam nog even kijken en was vereerd met ons bezoek. Toch maar afscheid genomen omdat het nog een stukje rijden was naar ons hotel in Kalamata. Wederom een prima dag!
Op dag 4, maandag 7 november, werden we wakker in Kalamata. Helaas was het weer iets minder dan de vorige twee dagen, bewolkt maar wel droog. Ons hotel was dichtbij het vliegveld van Kalamata dus we kondig op ons gemak ontbijten. Na het afgeven van onze paspoorten was het wachten. Intussen kwamen er vele bussen met schoolkinderen. Door een tactische move stonden we ineens voor deze bussen en konden we als eerste het platform op. Er stond niet veel, de bekende T-6A, T-2E en een bezoekende F-16C van Araxos. In de hangaar stonden nog twee T-6A’s en twee T-2’s. helaas mochten we (weer) de T-2 Buckeyes op de flightline niet fotograferen. Na een klein uurtje hadden we het wel gezien en werd het tijd voor het volgende veld, Andravida. De heenreis verliep door de binnenlanden waardoor we ook nog even van het mooie landschap konden genieten. Rond de middag bij Andravida aangekomen waar we zo het veld op konden rijden. Gelukkig wisten we de weg naar het platform. Al snel zagen we de Egyptische F-16C en iedereen was daar erg blij mee. Deze kist stond geheel vrij omdat veel andere bezoekers bij de Phantoms stonden. Uiteindelijk alle kisten (redelijk) goed kunnen fotograferen. Twee F-4E AUP’s op de static, F-16C, Mirage 2000C en de Egyptenaar. We hadden een van de F-4 vliegers gevraagd een groepsfoto te maken. Toen we als een ‘Walk like an Egyptian’ gingen staan wist hij het niet meer… rare jongens… maar plezier hadden we wel! Na afscheid te hebben genomen op weg naar Araxos, circa een half uurtje vanaf Andravida. Ook hier waren we op tijd. Buiten op het platform stonden een TA-7C, F-4E AUP van Andravida en twee F-16C’s. Binnen stonden een F-16C en D waarvan het C-tje heel lang op Edwards had gestaan. Leuk! Omdat een aantal van ons Griekse bekenden tegenkwam (onder andere van de Tiger Meet in Spanje) konden we veel regelen met betrekking tot trappen verzetten en het weg houden van mensen om zodoende mooie foto’s te maken. Klap op de vuurpijl was dat we in de gelegenheid werden gesteld om met onze busjes naar de A-7 opslag te rijden! Eerst waren de gedumpte F-104 Starfighters aan de beurt (hier mochten we de auto niet uit, maar wel fotograferen) en daarna een deel van de opslag van de A-7’s. Hier mochten we gelukkig wel uitstappen en werden we in de gelegenheid gesteld om de A-7’s te fotograferen. Wederom, net als op Larissa, een lekkere bonus. Na afscheid te hebben genomen van onze begeleider op ons gemak naar ons hotel gereden. Dit hotel lag mooi aan zee en we kwamen zelfs met daglicht aan. ’s Avonds met ons allen in het hotel gegeten en we konden terugkijken op een succesvolle dag.
Dinsdag 8 november, de laatste dag van onze tour. Na een lekker en relaxt ontbijt op weg naar Tanagra. Helaas was het nog niet echt zonnig. Onderweg het kanaal van Karinthië bezocht waar op dat moment net een cruiseschip doorheen ging. Het blijft toch leuk om te zien. Op Tanagra aangekomen de static nog even kunnen fotograferen en een enkeling werd in de gelegenheid gesteld de opgeslagen Mirage F1CG’s te fotograferen. Helaas kon de hele groep niet maar er kan ieder jaar toch iets meer en dat is erg positief. Na een uurtje weer de auto in en op weg naar het museum op Dekelia-Tatoi omdat afgelopen zondag de tijd hier toch iets te kort was voor sommigen. Gelukkig scheen het zonnetje weer en konden we ook nog even, van een afstand, de dump fotograferen. Na dit bezoek twee reisgenoten bij hun hotel bij het vliegveld afgezet, de auto’s weer ingeleverd en weer ingecheckt voor onze vlucht naar Schiphol. Ook de terugvlucht verliep voorspoedig en om 23:15 kwamen we volgens planning aan. Iedereen kon terugzien op een succesvolle trip waarbij er mogelijk was meer dan van te voren verwacht was. Ook het weer zat mee. Op naar 2017 dus! Griekenland is en blijft een leuke bestemming en dat verklaart ook waarom er ieder jaar zoveel mensen met deze 4Aviation tour mee gaan.