Griekenland II 2014
In 2014 reisden we twee keer naar Griekenland; voor het A-7 afscheid en voor de open dagen in november. De open dagen van november werden voor de zevende keer op rij door 4Aviation bezocht.
Op woensdagochtend 5 november 2014 hadden we al om 4:30 uur afgesproken op Schiphol voor de zevende 4Aviation reis naar Griekenland (in november). Alle acht deelnemers aan deze trip waren op tijd binnen. Na een voorspoedige vlucht met Transavia kwamen we op tijd aan op het vliegveld van Athene. Helaas was dit keer niet alle bagage meegenomen; één tas stond nog op Schiphol…De huurauto snel opgehaald, iedereen in de auto en de eerste helikopters van de Griekse brandweer en politie kunnen lezen. Daarna op weg naar Megara AB, een army-veld met veel Chinooks, UH-1Hs, NH90’s en AB205A’s. Nadat we daar een aantal nummertjes hebben gescoord via diverse wrecks and relics via Tripolis AB naar ons hotel. Vanavond lekker in ons hotel kunnen eten en de eerste nummers kunnen uitwisselen. Ook al was het een ‘reisdag’, toch weer veel gezien.
Op donderdag 6 november vertrokken we om half acht naar Kalamata waar wij iets na acht uur aankwamen. Helaas ging het veld pas om negen uur open en moesten we dus even wachten. In de tussentijd kregen wij het voor elkaar dat de drie gate-guards gefotografeerd mochten worden. De commander zou ons naar de ramp brengen, waar de kleine static was opgesteld. Vlak voordat hij kwam, kwamen de eerste zes bussen met schoolkinderen al aan… het zou toch niet? Wij er snel achteraan, auto geparkeerd en snel naar de static. Hier stonden twee T-2 Buckeyes, een T-6A en een F-16D . De F-16D werd gebruikt voor instructie voor de basisbrandweer. Na wat vragen werd deze kist vrijgemaakt, moesten alle kinderen uit beeld en konden we een foto nemen. Helaas was de zon ook verdwenen. De lokale T-6A’s en T-2’s vlogen lekker. Het blijft leuk om die Buckeyes te zien vliegen. Op het platform konden ook nog een paar Buckeyes worden vastgelegd. Uiteraard werden wij goed in de gaten gehouden maar het basispersoneel was zeer vriendelijk. In de hangaar stonden nog drie T-2’s en twee T-6A’s. Bij de ingang stond een aantal T-37B’s opgeslagen. Helaas mochten deze niet gefotografeerd worden. Inmiddels stonden er al ongeveer 15 bussen met schoolkinderen. Op schema het veld af en op weg naar het volgende veld van deze dag; Andrivida. Hier aangekomen weer het bekende ritueel met paspoorten inleveren en wachten op een bus. De bus bracht ons naar het platform met… twee F-4E AUP’s waarvan één met speciale 40 years staartbeschildering. Helaas was het niet mogelijk deze vrij van trappen te maken ook al waren wij de enige bezoekers en waren wij ook wel bereid met trappen te gaan slepen. Maar gelukkig werd dit ruimschoots goedgemaakt door het vertrek van 9 Griekse F-16C/D’s van diverse eenheden en een RF-4E. Deze mochten vrij worden gefotografeerd tijdens het taxiën en take-off. Ook de lokale F-4E’s van 338 en 339 Mira vlogen lekker. In totaal vlogen er 11 lokale Phantoms. Gelukkig deed de zon ook weer mee. Na dit mooie veld naar het derde veld van deze dag; Araxos. Op dit veld stonden de voetstappen nog van de afscheidsceremonie van vorige maand toen menig spotter hier aanwezig was om de laatste operationele A-7’s te fotograferen. Buiten op het platform stonden 2 lokale F-16C/D’s en een bezoekende F-4E AUP van Andravida. Ook een A-7E die verderop stond mocht na veel aandringen gefotografeerd worden. Binnen stonden nog een F-16C en de ‘afscheids’A-7E in een mooi grijs/grijs jasje. Ook op Araxos scheen volop de zon met donkere wolken op de achtergrond. Na drie geslaagde bezoeken op weg naar ons hotel in Athene.
Na vanochtend (vrijdag 7 november) was alle bagage weer compleet en konden we op weg naar ons eerste veld; Elefsis AB, thuisbasis van 112 PM met hun vele transportkisten. Het weer was weer schitterend en veel beter dan voorspeld; strak blauw. We waren als eersten op het veld en de ERJ-135, C-130B, CL-215 en C-27J konden snel op het platform worden vastgelegd. Een Cougar stond in de hangaar. Ook hier was het personeel vriendelijk. Op de terugweg mochten we zelfs het museum bezoeken en daar werd dankbaar gebruik van gemaakt. Na dit geslaagde bezoek op weg naar het museum op Tatoi. Hier aangekomen viel het op dat er heel veel kinderen rondliepen. Waren die bussen van gisteren op Kalamata soms naar Tatoi gereden? Het opslaggedeelte was alleen van achter een ketting te fotograferen. Daarna het museum en zelfs nog een paar vliegende T-41D’s en Coast Guard kisten kunnen fotograferen. Toen we bij Tatoi vertrokken vertrok de zon ook. Het volgende doel was Tanagra AB, thuisbasis van 114 PM met Mirage 2000’s. Toen we hier aankwamen werd er nog gevlogen; een Mirage 2000-5BG, F-16D en twee F-4E’s van 338 MDV gingen take-off. Deze zouden een uurtje later ook weer binnenkomen waarvan de Mirage 2000-5BG vlak voor ons over de roller. Leuk! De static staat op dit veld er altijd mooi bij. Helaas liet de zon ons in de steek maar genoten werd er volop. Twee gekleurde A-7’s van Araxos (Tiger en Olympos), 60 jaar 338 MDV F-4E AUP en een Mirage 2000 met een ‘25 jaar’ jubileumstaart (met twee verschillende beschilderingen). Ook stonden er weer vele oudgedienden op de ramp; van T-33A tot C-47, F-104’s, F-102, F-5A, Mirage F1CG’s etc. Ook diverse Mirage 2000’s waren te zien waaronder twee in de QRA hangaar met volle bewapening. Omdat dit het laatste veld was hadden we geen haast dus een relaxt bezoekje, maar “We’ll be back” (met zon!)! Bij de wacht stond onze grote Griekse vriend, familie van Borat uit Kazachstan. Ook hem zouden wij later tijdens deze trip weer tegenkomen. Na ongeveer 3,5 uur rijden rond half elf in ons hotel in Larissa aangekomen. Onderweg hadden we al gegeten dus we konden snel douchen of ons bedje opzoeken. Inmiddels begon het flink te regenen. De weersverwachtingen voor de dag erop waren verre van ideaal; nat en bewolkt.
Op zaterdagochtend (8 november) eerst cultuur gesnoven; dicht bij hotel bevond zich een oud Grieks theater, althans de restanten. Omdat vandaag de ceremonie op alle vliegvelden werd gehouden, was Larissa pas om 13:00 uur open dus ’s ochtends tijd voor diverse W&R. We waren op tijd bij de poort van Larissa en waren er als de eersten op, maar het was al druk in verband met de viering van aartsengel Michael, de beschermheilige van de Griekse Luchtmacht. We konden onze auto snel achter de ramp parkeren en al snel werden de eerste RF-4E’s vastgelegd. Wat op viel was dat de F-16C/D’s van 337 Mira nu zijn voorzien van emblemen in de staart. Leuk! Ook de aanwezigheid van twee Apaches was leuk. Tijdens de demo vloog een T-6A, F-16C en een Apache voor. Hier hebben we nog op gewacht. Na de demo’s via het basismuseum en de gate-guards het veld af en full speed naar Nea Anchialos. Hier op tijd aangekomen en we konden zo doorrijden naar het platform. Dit is wel eens anders geweest. Ook hier was iedereen weer aardig en behulpzaam. Op de ramp stond een TA-7C, Mirage 2000, 2 Apaches (voor de demo voor zondag) en twee F-16C’s waarvan één in speciale kleurtjes in verband met 60 jaar 341 Mira. Deze kist werd geheel voor ons vrijgemaakt en konden we vanaf een trap fotograferen. We mochten zelfs in een shelter fotograferen waar een buiten gebruik gestelde F-16C stond, samen met een F-5A. In de hangaar waren nog drie F-16C’s van alle drie de squadrons te fotograferen. Op de terugweg de gate-guards kunnen fotograferen en we werden nog gevraagd om te kijken naar de ceremonie omtrent het neerhalen van de Griekse vlag. Alles ging erg relaxt. Met een goed gevoel verlieten we dit veld en op weg naar ons laatste hotel tijdens deze trip nog een paar W&R onderweg gefotografeerd. Het fotograferen in donker werd druk beoefend met sterk wisselende resultaten maar het was wel leuk! Rond negen uur waren we in het hotel aangekomen en zijn we met ons allen gaan eten.
Aan alles komt een eind dus ook aan deze trip; de laatste dag van deze trip. Als eerste stond voor zondag 9 november het opnieuw bezoeken van Tanagra op het programma. We vertrokken met strak blauw weer maar na circa een half uur reden we volop in de mist met nauwelijks zicht en dat duurde tot ongeveer 1 km voor de afslag Tanagra. We waren mooi op tijd en moesten tot negen uur wachten tot dat we erop mochten. We waren de eersten op het platform. De mist begon steeds meer op te klaren en uiteindelijk konden we alle kisten nu met zon fotograferen. Een goede keuze om dit veld opnieuw te bezoeken. Ook Borat had weer dienst en uiteraard moest er even een groepsfoto met hem worden gemaakt. Daarna naar Tatoi om te kijken of het opslaggedeelte nu open was en of er nog kisten op de static stonden. Helaas was het opslaggedeelte nog steeds gesloten en er stond alleen een T-41D op de static bij de museumkisten. Maar het was lekker rustig en mooi weer dus de camera’s kwamen zeker nog uit de tas. Daarna een rondje om het veld gereden. We moesten hierbij door het Olympisch dorp. Toch leuk om dit even te doen en te zien. Via diverse W&R op weg naar Athene waar net de marathon van Marathon naar Athene werd gelopen met finish in de stad, dicht bij het Griekse War Museum. We kwamen niet dichterbij dan 1,5 kilometer van het museum. De auto maar geparkeerd en zes man gingen naar het museum. Toen ze weer terug waren moesten we de stad weer uit. Makkelijker gezegd dan gedaan met al die afsluitingen en het rijden in weggetjes waar je aan beide kanten van je auto maar 10 cm speling hebt. Maar na diverse pogingen waarbij de TomTom je steeds weer naar het centrum dirigeerde, de stad uitgekomen en op tijd de auto afgetankt en ingeleverd. Op tijd kunnen inchecken en de terugvlucht verliep volgens plan en we kwamen mooi op tijd aan op Schiphol. Helaas werd onze 737 aan een verkeerde slurf geparkeerd en moesten we heel lang op onze bagage wachten. Na ruim 1,5 uur namen we afscheid en trokken we de conclusie dat we heel veel hebben gezien en kunnen fotograferen en dat we geluk hadden gehad met het weer. Tot volgend jaar!