Griekenland 2012
De 2012 editie van onze Griekenland reis (in november van ieder jaar) werd wederom gekenmerkt door heel veel zon. Daardoor was onze vijfde reis naar het land weer een hele leuke.
Woensdagmorgen 7 november 2012 om 5 uur was het appel bij het 4Aviation meeting point op Schiphol. Redelijk vroeg zo te zien aan de slaperige gezichten van de illustere 5 man om wat kisten van de Griekse luchtmacht te scoren de komende dagen. Check-in verliep voorspoedig en ondanks aangekondigde stakingen en stiptheidsacties verliep de vlucht via Wenen voorspoedig en landden we volgens schema op tijd in Athene. In Wenen had een Zwitserse reisgenoot zich bij de groep gevoegd en in Athene een Engelse college. Na het oppikken van de mini-bus werd koers gezet naar Larissa. Via een tweetal tussenstops voor wat wfu F-5’en werd in het begin van de avond het hotel in Larissa bereikt.
De volgende morgen (donderdag 8 november) scheen de zon volop en is de tijd besteed aan het opsporen en identificeren van wat wfu kisten in de omgeving, aangezien de poort op Larissa pas open zou gaan om 13.00 uur. Klokslag 13.00 stonden we bij de poort alwaar wij vriendelijk welkom werden geheten en doorverwezen naar een parking verder op het veld direct naast een kleine static show. Van alle fighters van de Grieken was er minimaal 1 exemplaar opgesteld. En nota bene allemaal zonder problemen of stress te fotograferen. Hoogtepunten waren een F-16D en een RF-4E met een feeststaart naar aanleiding van het 100-jarig bestaan van de vliegbasis. Na het scoren van de nodige nummertjes van diverse wfu en gedumpte toestellen werd er koers gezet richting Nea Anchialos. Hier was, in grote tegenstelling to Larissa, de security toch wel redelijk nerveus door de aanwezigheid van ons buitenlanders. Maar goed, net als op Larissa, stond ook hier weer minimaal 1 toestel van de diverse types fighters van de Grieken opgelijnd, die alle deelnemers maar al te graag in de tas hebben gekletst. Als toetje, mist we spoedig zouden vertrekken, mocht een aantal van de preserved toestellen ook gefotografeerd worden. Na Nea Anchialos werd er verder koers gezet naar het zuiden om in Avra, een uurtje ten noorden van de eerste bestemming voor vrijdag, een hotelletje te pikken.
Op vrijdagmorgen (9 november) stond als eerste Tanagra op de planning. Klokslag 9 uur stond de bus met buitenlanders bij de poort. In contrast met Nea Anchialos werd de groep op Tanagra zeer hoffelijk en vriendelijk ontvangen. En het moet gezegd, de heren hadden er wat leuks van gemaakt met een mix van operationele fighters en preserved toestellen. En allemaal zonder hekken, touwtjes of wat dan maar ook te fotograferen! Naast wat Phantoms, de bekende twee Mirages F1 in feestkledij, een ‘Deuce’ enzovoorts, stond er een redelijk aantal gebaseerde deux-milles met van alles eraan en eronder gehangen. Voor de hallen van HAI stonden 3 Orions, een Hercules en een CL-215 en waren de bekende toestellen te zien op de wfu/dump. Nadat iedereen tot volle tevredenheid alles had gelogd en vastgelegd werd er verder gereden naar de 2e stop voor de vrijdag: Tatoi en het daar gevestigde luchtmachtmuseum. Ook hier, net als Larissa en Tanagra, vriendelijke Grieken. De museum storage area mocht gefotografeerd worden en zelfs even langs de taxi-baan lopen om de HU-16 van de zonnige kant vast te leggen was geen probleem. De derde, en laatste bestemming op de 9e november was Elefsina, gelegen in de westelijk buitenwijken van Athene. Bij het aanmelden bij de poort wist de bewaking doodleuk te melden dat de open dag alleen gisteren was!?! Na wat rondbellen bleek dit verkeerde informatie te zijn en mochten we ook hier het veld op. Net als op de al bezochte velden was hier ook een kleine static opgesteld van de gebaseerde types. Na wat geharrewar met de bewaking over wat onze intenties waren, was hier de score ook goed te noemen. Erg leuk en zeldzaam was een VIP AB212 op de static en een Erieye op een aangrenzend platform. Het kostte enige overredingskracht, maar na aandringen mochten zelfs de preserved kisten aan de poort geplaat worden. Na deze 3 succesvolle bezoeken werd er naar het zuiden van de Peloponeso doorgereisd om de volgende morgen als eerste Kalamata te bezoeken.
Het bezoek aan Kalamata (op zaterdag 10 november) was eigenlijk een typisch gevalletje Griekenland. Onderweg was er al veel over gediscussieerd en gegrapt en voilà! Nog voordat we ook maar de minibus uit waren gestapt was de security al daar om te zeggen dat er niet gefotografeerd dan wel nummers geschreven mochten worden. Na wat overleg was het alsnog OK om de (beperkte) static en de toestellen in de hangaar te fotograferen, maar geen nummers schrijven en zeker mochten de T-2’s op de flightline niet gefotografeerd worden! Al snel besloot de groep om dan maar richting Andravida en Araxos te gaan om te zien of er daar beter te scoren was. Andravida was erg vergelijkbaar met Larissa en Nea. Naast wat gebaseerde Phantoms, stonden er 2 A-7’s en 2 Mirage 2000’s opgesteld. In een hangar verkochten de squadrons wat memorabilia, wat gretig door het reisgezelschap werd aangegrepen om wat Phantom souvenirs in te slaan. Vervolgens door naar Araxos als laatste stop op deze dag. Ook hier weer wat gebaseerde toestellen: 2 x F-16C/D, een Mirage 2000, een Phantom van Andravida, een TA-7H en een wfu A-7E op de static met helaas veel Grieks volk eromheen. ‘t Was wel weekend natuurlijk. Een stuk of 5 andere ‘active’ 336sq Corsairs in de shelterarea waren te lezen. In een gesprek met vliegers werd duidelijk dat toch echt de laatste maanden zijn aangebroken voor de SLUF’s. Upgrade van de infrastructuur voor de vervangende block 52+ F-16’s is vergevorderd. Na deze score werd er via een preserved F-104 teruggereden naar Athene alwaar voor een laatste avond de Griekse keuken werd getest, er weer heel veel werd gelachen alvorens de laatste nacht in Griekenland werd genoten.
Daar de terugvlucht (op 11 november) pas laat in de middag was, werd de zondag besteed aan het loggen van diverse preserved toestellen in en om Athene. Onder andere het nu gesloten oude vliegveld in Glyfada werd bezocht. Tevens werd er een tweede bezoekje gebracht aan Elefsina om een paar van de static toestellen in beter licht te fotograferen. Na de lunch was het tijd om de minibus in te leveren en in te checken voor de terugreis. De vluchten zelf verliepen bijzonder gladjes en bij afscheid waren alle deelnemers het eens: we will go back!