Finland 2018
In 2018 reisde 4Aviation voor de eerste keer naar Finland. We kozen voor de jaarlijkse career days van de Finse luchtmacht om af te reizen naar het land van de duizend meren.
voor de career days, opent een aantal luchtmachtvelden haar poorten voor het publiek. De opzet is daarbij bescheiden en er is enkel toegang tot een klein deel van het vliegveld. Het operationele vliegen maakt het tot een fantastische ervaring. Daarbij werkte het weer heel erg me!
Voor dit verslag zijn ook foto’s gebruik van Jan Dijkstra, Johan Moerman, Arthur Payne, Stéphane Pichard en Werner de Rooij.
Voor deze eerste reis naar Finland kwam een groep van zes deelnemers bijeen. Vijf daarvan verzamelden op maandag 14 mei op Schiphol voor hun Finnair avondvlucht naar Helsinki-Vantaa. Daar aangekomen voegde de zesde deelnemer zich bij de groep en ging de groep heel laat op de avond richting het hotel voor de eerste overnachting.
De bezoeken vingen aan op dinsdag (15 mei) op Tampere-Pirkkala. Hier tref je een grote verscheidenheid aan vliegtuigtypen aan omdat buiten de transporteenheid hier ook de testeenheid van de Finse Luchtmacht is gehuisvest. Omdat er gedurende de carrière-dagen operationeel gevlogen wordt zie je buiten de toestellen die gepresenteerd worden op de static display ook de operationele toestellen voorbij komen. Daarbij sta je op Tampere-Pirkkala de hele dag met de zon in de rug. En die zon scheen volop. Tampere werd geopend voor het publiek om 12:00 uur en sloot pas om 19:00 uur. Tegen die tijd is het nog volop licht en zelfs bij het verlaten van het veld ging het operationele vliegen gewoon door.
Vanuit Tampere was het nog een behoorlijk stukje rijden naar Kuopio-Rissala, maar de overnachting was ongeveer halverwege gepland. We overnachtten in 3 vakantiehuizen geboekt, met een inpandige sauna. Na een dag in de hete zon was dat een welkome verrassing!
De overnachting halverwege bood op woensdag 16 mei twee voordelen. Het eerste voordeel was dat we nu de mogelijkheid hadden het museum te bezoeken op Tikkakoski dat op verzoek eerder open werd gesteld voor de deelnemers van de reis. Dit is een geweldig museum met een unieke collectie en begeleiders met een passie voor militaire luchtvaart. Ze waren daarbij zeer bereid om desgewenst een toelichting te geven. Je vindt in dit museum onder andere één van de laatste originele Brewster Buffalo B.239. Het tweede voordeel was dat de reis in twee delen kon worden opgedeeld omdat Kuopio pas tegen 12.00 uur open ging. Dit gaf de gelegenheid om in de ochtend het laatste stuk te rijden, met voldoende tijd voor een bezoek aan het museum.
Op Kuopio-Rissala staat de Karjalan Lennosto Wing HävLLv 31 gestationeerd met Hornets. Ook hier gedurende dag wat operationele vliegbewegingen en omdat je dichtbij de taxi-track en de baan staat ook hier meer dan prima fotografeermogelijkheden. Tegen het eind van de show vertrekken alle toestellen die als static display zijn getoond en geeft een mooie mogelijkheid om ook die toestellen te fotograferen tijdens vertrek. Ook hier sta je de gehele dag met de zon in de rug. En ook hier scheen die zon als een gek!
Vanaf Kuopio was het ongeveer drie tot vier uur rijden naar Utti, maar ook dit is mooi op te delen in twee stukken door halverwege te overnachten. Dat deden we in Varkaus, waar bij het hotel een soort van bejaarden-karaoke plaats leek te vinden. We besloten daarom het eten en het biertje ergens anders te gaan halen.
Utti stond dus voor donderdag (17 mei) op de agenda. Hier opende het veld de poorten om 10.00 uur en er was een uitgebreide static van zowel operationele als instructional airframe toestellen van de technische school. Ook werd hier een buitenlandse bezoeker in de vorm van een Zweedse Luchtmacht Blackhawk gepresenteerd. De displays vonden plaats tot 14.00 uur en wordt het vliegveld weer gesloten. Dat gaf ons de mogelijkheid om terug te reizen naar Helsinki om onze vlucht naar Rovaniemi te halen. Omdat we wat tijd over hadden gaf dat tevens de mogelijkheid om het museum Helsinki-Vantaa te bezoeken. Ook hier staat een mooie collectie toestellen en het geeft een mooie indruk van de geschiedenis van de Finse Luchtmacht. Onze vlucht vertrok om 20:55 en tegen 22:00 uur waren we geland op Rovaniemi aan de rand van de Poolcirkel.
Het laatste bezoek vond plaats op Rovaniemi op vrijdag 18 mei. Dit vliegveld huisvest de Lapin Lennosto HävLLv 11 Wing. Het veld opende om 10:00 uur en was opengesteld tot 19:00 uur. In tegenstelling tot alle andere velden vonden hier helaas geen operationele vluchten plaats. Op Rovaniemi staat ook een onderdeel van de Finse border guards gestationeerd en alle typen werden hier zowel op de static en als flying display getoond. Aan het begin van de dag heb je wat tegenlicht, maar de zon draait gunstig en tegen 14.00 uur heb je de zon gunstig voor fotografie. Op alle dagen werd het evenement afgesloten met een optreden van de Midnight Hawks.
Na nog een nachtje bij de Poolcirkel ging het op zaterdag 19 mei weer huiswaarts. Eerst een vluchtje Rovaniemi-Helsinki, waar we afscheid nemen van onze zesde deelnemer, gevolgd door een vlucht naar Amsterdam. Samengevat een mooi tripje dat je inclusief het bezoek aan de twee grootste musea een mooi overzicht presenteert van de Finse Luchtmacht. Aantallen zijn bescheiden, maar de mogelijkheden tot fotografie zijn bovengemiddeld goed. Bovendien was er tijdens onze reis letterlijk een vuiltje aan de lucht en zijn we getrakteerd op bijna alleen maar zon.