Op vrijdag 15 juli vertrokken twee bussen met 4Aviation-reizigers naar het Verenigd Koninkrijk voor de Royal International Air Tattoo op RAF Fairford. Eindelijk, na twee jaar afwezigheid vanwege COVID-19. Bus 1 uit Zwolle kwam vast te zitten in een wegversperring en daarna veel ongelukken op de weg, terwijl bus 2 uit Amsterdam een vlotte reis naar Calais had. Een trage check-in volgde, maar beide touringcars waren op tijd bij de veerboot.
Na een goede nachtrust in de bus kwamen de ±125 liefhebbers op zaterdag (16 juli) op tijd bij RIAT aan om niets te missen. Met veel zon en hoge temperaturen was het een zeer goede dag. Meer dan genoeg hoogtepunten in de static display: Portugese Epsilons, retro-schema Canadese Polaris, Japanse C-2, Swedish Historical Flight met hun Lansen, Draken en Viggen, Omani C-295M Persuader, de United States Air Force E-4B ‘Nightwatch ‘, Hongaarse Hinds, Litouwse Dauphin, Bahreinse Hercules (het 57e land dat de Air Tattoo bijwoonde), Estse M28 Skytruck, Roemeense An-30 Clank, gloednieuwe Koeweitse Typhoon (uit de fabriek in Caselle) en twee Qatari Hawks. De static werd verder aangevuld met veel Brits, Duits en Italiaans spul. In het midden van de static stond de (kleine) viering van het 75-jarig bestaan van de United States Air Force. Met de afgelasting van de (twee) B-52’s was dit de enige teleurstelling van het weekend.
Het publiek werd in de lucht getrakteerd door de Zuid-Koreaanse Black Eagles, solo Finnish Hawk, een flyby van de nieuwste Airbus Beluga XL, de ‘Boris Johnson’ Voyager met de Red Arrows. Verbluffend was de Oostenrijkse luchtmacht met een QRA-demo, bestaande uit twee Typhoons en een Hercules. Toen de Zwitserse AF met hun PC-7 en F-18 Hornet-display de zaterdagshow beëindigden, was het tijd om terug te gaan naar de bussen. Een vlot vertrek van de parkeerplaats en weer een lange check-in (dit keer in Dover). Op zondagochtend werd iedereen afgezet en daarmee eindigde de eendaagse RIAT-trip.
De busreis die Fairford op zondag en maandag zou bezoeken was inmiddels ook van start gegaan. Deze busreis ving aan om 14:00 uur startend in Nijmegen – Dukenburg. Gezien de mogelijke acties als gevolg van de boerenstaking was de planning ruim opgezet om eventuele vertragingen op te vangen zodat we op tijd de ferry zouden halen. Dit was ook de eerste busreis richting RIAT na de intreding van Brexit en zodoende zou er ook meer dan voldoende tijd zijn voor eventuele vertragingen bij de paspoortcontrole.
Vanuit Nijmegen – Dukenburg zijn we nog gestopt op Utrecht jaarbeurs, Breda-Prinsenbeek, Antwerpen en Gent om alle deelnemers op te pikken. Vervolgens zijn we met een volle bus richting Calais gegaan om de ferry naar Dover te nemen.